Demo Przetestuj sklep internetowy

SEO dla B2B, czyli pozycjonowanie sklepów B2B – jak zaplanować?

Szeroka sieć kanałów sprzedaży jest niezwykle ważna w sprzedaży B2B. Im więcej sposobów dotarcia do klienta tym większe szanse na zdobywanie kolejnych, a także przetrwanie ewentualnych sytuacji kryzysowych. W wielu aspektach sprzedaż B2B nie różni się od tej B2C. Jeśli chodzi o kanały sprzedaży to kilka, które w obu przypadkach są takie same. Jednym z nich jest pozycjonowanie, czyli tak zwane SEO. Warto o nie zadbać niemal w każdy rodzaju działalności B2B. Sprawdza się w sprzedaży usług, jak i towarów. Może przynieść naprawdę spore korzyści, jednak jego przypadku trzeba być przede wszystkim cierpliwym, bo nie jest to działanie, które przynosi natychmiastowe efekty.

Czym jest SEO?

Ludzie wpisują różne wyrażenia, w przypadku SEO nazywa się je frazami, w wyszukiwarkę. Po ich wpisaniu pojawiają się strony w tak zwanych wynikach wyszukiwania. W pozycjonowaniu chodzi o to, żeby po wpisaniu konkretnych fraz, pojawiała się strona konkretnej firmy. Na przykład, jeśli ktoś będzie szukał hurtowni zoologicznej w Częstochowie, wpisze w wyszukiwarkę „hurtownia zoologiczna Częstochowa”. Natomiast właściciel hurtowni z Częstochowy będzie chciał, aby jego oferta wyświetlała się jak najwyżej wyników wyszukiwania po wpisaniu właśnie takiej frazy. Zadaniem SEO jest właśnie doprowadzenie do tego. Pozycjonowanie to dwa typy działań. Te na stronie, czy onsite i te poza stroną, czyli offsite.

Onsite

Do pewnego rodzaju optymalizacja, jeśli chodzi o czas ładowania strony i jakość oraz ilość treści. Dlatego warto każdy towar jak najszerzej opisać, nie, tylko aby klienci mogli o nim jak najwięcej wiedzieć. Także dlatego, żeby strona była atrakcyjna dla wyszukiwarki. Warto też dbać, żeby treści pojawiały się regularnie. Dobrym pomysłem jest podpięcie bloga do strony hurtowni, co w pełni wspiera platforma CStore. Onsite to także dobrze zaprojektowane nagłówki i tytuły w poszczególnych sekcjach strony

Offsite

To działania, które prowadzone są poza stroną internetową. Między innymi na innych portalach, czyli np. ciekawe artykuły, publikowane na popularnych portalach, które będą zwierały link do strony hurtowni, zaliczają się do nich między innymi różnego rodzaju artykuły sponsorowane. Ważna jest zarówno ilość takich artykułów, jak i ich jakość oraz popularność stron, na których są umieszczane. Bardzo często w SEO dla B2B pozyskiwanie są odnośniki z portalu o tematyce „biznes”.

 

Jeżeli jesteś zainteresowany prowadzeniem platformy hurtowej B2B, to zapraszamy Cię do CStore, gdzie możesz wypróbować platformę za darmo przez 14 dni! 

 

Planowanie SEO, czyli dobór odpowiednich słów kluczowych

Jest to najważniejszy element każdej kampanii. To od niego powinno się zaczynać wszelkie działania związanie z SEO. Warto zauważyć, że nie ma sensu skupiać się na wielu słowach kluczowych, no chyba, że ma się sztab ludzi, którzy mogliby zająć się pozycjonowaniem ich wszystkich lub nieograniczone finanse. Półśrodki w przypadku SEO to stracony czas i pieniądze. Nie warto pozycjonować kilkudziesięciu fraz „średnio”. Lepiej, a właściwie jedynym co ma sens jest pozycjonowanie mniejszej ilości fraz, ale bardzo dobrze. W wynikach wyszukiwania liczy się najbardziej pierwsza ich strona, a im wyżej, tym lepiej. Dlatego w większości przypadków, jeśli nawet pozycjonuje się bardzo dużo fraz, ale będzie w wynikach wyszukiwania np. na drugiej strony, to ruch z takiego kanału może okazać się niewystarczający. Zdecydowanie bardziej wartościowym i przede wszystkim przynoszącym więcej pieniędzy, będzie pozycjonowanie kilku fraz, ale na czołowe miejsca w wyszukiwarce. Sam wybór fraz także powinien być bardzo uważny. Dobrze jest przeanalizować konkurencyjność takich fraz. Niekiedy może okazać się, że w ogóle nie warto rozpoczynać pozycjonowanie na jakieś frazy. Jest tak w sytuacjach szczególnie krótkich fraz, a jednocześnie bardzo popularnych. Wysoko w wynikach wyszukiwania w ich przypadkach mogą być bardzo duże firmy, które mają nie tylko nieorganiczne środki, ale też długą historię, liczne opinie i są po prostu popularne, co wpływa na ich pozycję. Lepiej będzie skupić się na mniej popularnych frazach albo takich z tak zwanym długim ogonem. Można uzyskać efekt takich działań bardzo szybko, dzięki czemu łatwiej jest pozycjonować większą ilość fraz, dysponując tymi samymi środkami czasowymi i finansowymi.

Przeczytaj również: Hurtownia internetowa – czym jest i jak ją założyć?

Jak sprawdzić popularność słów kluczowych?

W Internecie dostępnych jest wiele narzędzi, zarówno darmowych, jak i płatnych, które pozwolą badać popularność słów kluczowych. Jednym z nich jest np. anwerthepublic.com. Jest to świetnie miejsce, żeby sprawdzić, jak wybrać długi ogon do jakiejś frazy. Załóżmy, że sprzedajemy pręty stalowe i chcemy pozycjonować się na tę frazę, jednak samo wyrażenie „pręty stalowe” jest zbyt konkurencyjne i nie mamy tylu środków lub chcemy mieć efekty szybciej. W answerthepublic można sprawdzić pomysłu na długi ogon. Strona podpowie jakie słowa warto dołożyć do wyrażenia „pręty stalowe”, aby stworzyć popularne frazy z długim ogonem.  W Ubersuggest można sprawdzić popularność konkretnych wyszukiwań, a także sugestie wyrażeń, które zawierają to słowo kluczowe i również są popularne. Dużo wyszukiwań oznacza dużą popularność, a zatem i potencjalny ruch na stronę, oznacza jednak też dużą konkurencję, którą nie zawsze łatwo będzie przeskoczyć.

Wybór konkretnej kategorii produktów pod pozycjonowanie

Nie zawsze trzeba pozycjonować się na frazę, która będzie mówiła ogólnie o rodzaju biznesu czy hurtowni, którą się prowadzi. Niekiedy warto skupić się właśnie na konkretnych produktach. Umieszczanie ich nazwa na stronie w opisach kategorii i produktów to jeden z elementów SEO. Jeśli wszystkie będą dobrze zgrana, to jest szans, aby pojawić się w wynikach wyszukiwania z bezpośrednim linkiem do strony produktu. W ten sposób dużo łatwiej uzyskać konwersję, bo klient nie musi przeszukiwać całego portalu w celu znalezienia tego, co go interesuje.

Słowa kluczowe podsumowanie

W kampaniach SEO najważniejsze jest wiec dobre planowanie, jak i cierpliwość. To pierwsze pozwoli stworzyć realne i dające nadzieje na zyski cele. To drugie jest niezbędne, bo efekty pozycjonowania przychodzą z czasem. Niekiedy jest to żmudny i trudny proces, trzeba się liczyć z tym, że na początku nie będzie się widzieć jego efektu, co niektórych zniechęca, warto jednak być konsekwentnym, bo upór w tym przypadku może się po prostu opłacić.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?