Sektor B2B – co to jest, czym się charakteryzuje i jakie ma znaczenie dla firm?

Inicjatywy biznesowe mogą działać w wielu branżach i na różnych rynkach. Można świadczyć usługi dla klientów indywidualnych, chociażby w postaci fotografii ślubnej, jak i działać w sprzedaży, czyli np. otworzyć sklep z ubraniami. Jednak równie ciekawym obszarem jest działalność oparta o współpracę z innymi firmami. Można w ten sposób sprzedawać zarówno usługi, jak i towary. Jest to często niedoceniany rodzaj działalności, a poruszanie się w nim może być znacznie bardziej dochodowe. Jest on wart w Polsce, jak i globalnie, więcej niż rynek B2C. Co to jest sektor B2B i czym się charakteryzuje? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule!

Co to jest B2B?

Wyjaśnijmy jednak najpierw czym, tak właściwie jest sektor B2B. Nazwa pochodzi od angielskiego business to business. Dokładnie to też oznacza. B2B to wszystkie obszary, w których transakcje zawierają ze sobą firmy. Mogą to być pojedyncze sprzedaże, dłuższe kontrakty, jak i wieloletnie umowy. Wszystko to mieści się w B2B. Obszar B2B jest bardzo szeroki i daje duże możliwości działania. Można tutaj sprzedawać towaru hurtowo, otwierając np., hurtownie z artykułami metalowymi lub zabawkami. Można też sprzedawać pojedyncze produkty jak np., maszyny. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby świadczyć usługi. Po prostu każdy obszar, w którym dobrami lub usługami wymieniają się ze sobą podmioty gospodarcze to B2B

 

Jeżeli jesteś zainteresowany prowadzeniem platformy hurtowej B2B, to zapraszamy Cię do CStore, gdzie możesz wypróbować platformę za darmo przez 14 dni! 

 

Horyzontalny i wertykalny rynek

Jednym z podstawowych podziałów działalności może być taka prowadzona w oparciu o rynek horyzontalny lub wertykalny. Rynek horyzontalny to taki, w którym transakcje następują pomiędzy firmami z jednej branży. Przykładem może być tak zwana budowlanka i sprzedaż artykułów potrzebnych na różnego rodzaju budowach i innych podobnych inwestycjach. Rynek wertykalny to taki, w którym usługi lub towary świadczy się dla przedsiębiorstw z różnych branż. Przykładem może być twórca stron internetowych, który sprzedaje swoje usługi różnym firmom i nie ma dla niego znaczenia, w jakim obszarze działają.

Przeczytaj również: Hurtownia internetowa – czym jest i jak ją założyć?

Rodzaje prowadzonych działalności i ich charakterystyka

Często pierwsze co przychodzi na myśl, jeśli mowa o B2B, to handel hurtowy. Jest to oczywiście jeden z popularnych obszarów, w którym można działać. Czym jest handel hurtowy? Polega to na sprzedaży jakichś towarów w bardzo dużej ilości. Mogą to być te same, które docelowo kupią użytkownicy indywidualni, jednak nie sprzedaje się ich na sztuki. Tak więc handel hurtowy to zarówno ten, kiedy sprzedaje się coś do sklepów, które następnie sprzedadzą to klientom indywidualnym, jak i sprzedaż przedsiębiorstwom, które określone towary wykorzystają, świadcząc swoje usługi lub produkując coś. Przykładem tego rodzaju działalności może być hurtowa sprzedaż zabawek albo prętów metalowych. Te pierwsze trafią koniec końców do klientów prywatnych, te drugie w znakomitej większości będą kupowane przez firmy budowlane, a następnie wykorzystywane na placach budowy.

Jednak sprzedaż towarów B2B nie musi konieczne wiązać się sprzedażą w dużym wolumenie. Wszelkiego rodzaju sprzęt biurowy, samochody specjalistyczne, linie produkcyjne, oprogramowanie komputerowe to również działalność B2B, jednak wszystko to sprzedaje się przeważnie po jednej lub kilku sztukach.

Kolejną działalnością, która można prowadzić na rynku B2B, jest sprzedaż usług. Jest to bardzo szeroka gałąź gospodarki. Usługami może być sprzątanie biura, wyszukiwanie pracowników, tłumaczenie dokumentacji, czy tworzenie reklam. Wszystko to, mimo że dzieje się w segmencie B2B bardzo różni się do siebie specyfiką.

Przeczytaj również: Klient B2B – czego oczekuje i budować z nim relacje?

Co warto wiedzieć przed przystąpieniem do działalności B2B?

Przede wszystkim w porównaniu do sprzedaży B2C, jest to bardzo wyspecjalizowany segment. Klienci często będą bardzo wymagający, jeśli chodzi o jakość świadczonych usług i merytoryczność oferty. Dlatego niezależnie od tego, w jakiej branży chce rozpocząć się działalność, trzeba bardzo dobrze ją poznać. Za sprzedaż B2B często biorą producenci jakiegoś towaru, który np. dotychczas sprzedawali na dużo mniejszą skalę. Mają oni ułatwione zadanie, bo dobrze wiedzą czym handlują i znają się na tym. Każdy inny musi wiedzieć jak najwięcej o swojej ofercie, aby móc powiedzieć o niej klientowi. Biznes B2B wymaga też często większej cierpliwości. W zależności od specyfiki, negocjacje handlowe mogą trwać długo, zanim dojdzie do pierwszej transakcji. Jednak, jeśli uda się ją zawrzeć, to jest duża szansa, że nie będzie to ta jedyna. Bo sprzedaż, szczególnie usług, w B2B, często łączy się stałością i korzystaniem z tego samego usługodawcy lub sprzedawcy wielokrotnie. Jest to korzystne dla obu stron. Sprzedawca nie musi martwić się o spadki sprzedaży, a kupujący może uzyskać lepsze rabaty dzięki swojej lojalności.

Przeczytaj również: Sprzedaż B2B – co to jest i na czym polega handel B2B?

Marketing B2B

Będzie znacznie różnił się od tego B2C, mimo tego, że mogą być w nim wykorzystywane te same narzędzia. Google Ads, pozycjonowanie, reklama w mediach społecznościowych. To wspólne kanały, jednak samą promocję w nich będzie organizować się w trochę inny sposób. W B2B pojawią się takie kanały sprzedaży, które w segmencie B2C pełnią marginalną funkcję lub nie ma ich w ogóle. Wszelkiego rodzaju targi branżowe, tak zwane zimne telefony to coś, co jest specyficzne dla B2B.  Marketing B2B to w dużej części także pozyskiwanie tak zwanych leadów, czyli kontaktów sprzedażowych. To one są pierwszym elementem na ścieżce do udanej sprzedaży. Czymś, co jest w obecnych czasach równie ważne w obu segmentach, jest obecność w Internecie. Bez niej będzie bardzo trudno działać w wielu branżach.

Podsumowanie

Działalność w segmencie B2B może być więc bardzo dochodowa i warto ją rozważyć. Oczywiście tak jak w przypadku otwierania każdego innego rodzaju biznesu, trzeba stworzyć odpowiedni biznesplan, który pozwoli na stały rozwój i przynoszenie stabilnych dochodów. Wartość obrotu w segmencie B2B jest znacznie większa niż w B2C. Jeśli więc chodzi o potencjał, to jest on tam bardzo duży. Jest to też rynek bardzo otwarty na innowacyjne rozwiązania i prezentując takie, będzie znacznie łatwiej odnieść w nim sukces.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A i otrzymaj dodatkowy rabat na sklep internetowy lub platformę B2B!

Dowiedz się więcej

X