Polityka cenowa w sklepie internetowym – wszystko co musisz wiedzieć!

Ustalenie cen w swoim sklepie to niełatwe zadanie. Każdy zdaje sobie sprawę, że niezależnie od tego, jakim produktem się handluje, cena jest istotnym czynnikiem, który decyduje o tym, czy klient zdecyduje się dany produkt zakupić. W niektórych przypadkach może mieć ona największe znacznie, w innych mniejsze. Jednak zawsze jest czymś, co wpływa na decyzję zakupową klienta. Dlatego tak ważne jest właściwe wycenianie swoich produktów. No właśnie, co znaczy właściwe? Polityka cenowa – jak zaplanować ją dobrze. W dzisiejszym artykule przedstawi kilka rad, które sprawią, że łatwiej będzie ustalić ceny produktów w swoim sklepie.

Analiza konkurencji

Tak jak i w każdym innym aspekcie prowadzenia sklepu, tak i podczas ustalania cen, trzeba przede wszystkim przeanalizować konkurencje. Warto to zrobić to w wielu kanałach sprzedażowych. Obecnie sprzedaż w Internecie to nie tylko sklepy internetowego. Klienci także będą korzystać podczas z zakupów z różnych platform i marketplaców. Dlatego tak ważne jest sprawdzenie cen wszędzie, gdzie to możliwe: same sklepy internetowe, Allegro, Amazon i inne miejsce, w których może pojawić się produkty lub produkty, którymi chce się handlować. Oczywiście nie powinno się to kończyć na sprawdzeniu samych cen. Warto przeanalizować także jak wyglądają systemy rabatowe u poszczególnych sprzedawców. Dzięki temu można dowiedzieć się, jaką cenę za dany produkt płacą np. stali klienci. Kolejna ważna rzecz to koszty przesyłki. Co z tego, że w którymś sklepie produkt będzie tańszy, jeśli koszty przesyłki sprawią, że kupienie go tam, będzie nieopłacalne.  Dobrze jest też dowiedzieć się, od jakiej kwoty można uzyskać tak zwaną darmową przesyłkę w sklepach konkurencji. Będzie się wiedzieć, w jakiej wysokości powinno się ją wprowadzić u siebie. Kolejna rzecz to różnego rodzaju gratisy. Być może sklep sprzedaje coś drożej, ale w zamian daje np. zapasowe baterie lub inną przydatną rzecz. Dobrą metodą jest także przeanalizowanie cen produktów w przeszłości. Czy może kształtuje się ona w zależności od sezonu. Do analizy cen na większa skalę mogą posłużyć np., porównywarki cenowe, albo bardziej zaawansowane narzędzia.


Jeżeli jesteś zainteresowany założeniem sklepu internetowego, to zapraszamy Cię do CStore, gdzie możesz wypróbować nasze oprogramowanie za darmo przez 14dni! Przeczytaj więcej o naszej ofercie „Gotowy sklep internetowy”!

 

Polityka niskich cen

Jest to jeden ze sposób, w oparciu o który można działać. Jednak sprawdza się on raczej tylko przy naprawdę dużych graczach. Niskie ceny to oczywiście niska marża, co wiąże się z niskim zarobkiem na każdym produkcie. Trzeba więc ich sprzedawać bardzo dużą ilość, aby zarobić jakąś konkretną kwotę. Wiąże się to też często z zatrudnianiem pracowników i bardzo wysoką automatyzacją, nie tylko samych procesów sprzedaży, ale także całego przedsiębiorstwa. Jednak polityka niskich cen to coś, czym można spróbować przyciągnąć do sklepu klientów. Warto więc na samym początku działalności, np. pierwszy miesiąc, ogłosić promocję i zaoferować klientom na tyle atrakcyjne ceny, aby zdecydowali się oni na zakupy w sklepie.

Niskie ceny a marketing

Oczywiście taka akcja musi połączona z dobrze prowadzonymi działaniami marketingowymi. Przede wszystkim trzeba sprawić, żeby ludzie dowiedzieli się o tej promocji. Pomóc w tym może oczywiście różnoraka reklama: w mediach społecznościowych, Google Ads, tradycyjnych mediach. Wszystko zależy od profilu prowadzonej działalności. Jednak ważne jest nie tylko sprawić, żeby skuszeni niskimi cenami klienci kupili jakieś produkty w sklepie. Trzeba jeszcze ich przekonać, żeby zostali ze sklepem po tym, gdy promocja się skończy. To jest oczywiście trudniejsze zadanie. Żeby to się udało, cały sklep musi być po prostu dobrze naoliwiona maszyną. Od UX sklepu, przez sprawną obsługę klienta, jakąś formę rabatu lojalnościowego, a także samą komunikację prowadzoną w różnych kanałach. Jeśli klient po prostu polubi sklep, to jest szansa, że zostanie z nim nawet wtedy, kiedy promocja się skończy.

 

Chcesz dowiedzieć się jak założyć sklep internetowy? Przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksowy poradnik! Ogromna dawka wiedzy tylko w jednym miejscu! Zapraszamy!

 

Analiza grupy docelowej

Oprócz analizy konkurencji, warto też przeanalizować osoby, które będą potencjalnymi klientami sklepu. Trzeba przede wszystkim dowiedzieć się, ile są w stanie zapłacić za dany produkt. Ważne będą też ich motywacje. Oczywiście ten sam produkt może być kupowany przez różne grupy, wtedy trzeba albo pogodzić ich interesy, albo też postawić na sprzedaż jednej konkretnej grupie. Ważne jest wiedzieć, dlaczego klient chce kupić dany produkt, pozwoli to sprawdzić, w jakim stopniu istotna jest cena przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Żeby to wszystko zrozumieć, potrzebny jest oczywiście profil klienta, czyli informacje o tym, skąd pochodzi, ile mniej więcej może zarabiać, do jakiej klasy społecznej należy itp.

Prezentacja ceny

Polityka cenowa to nie tylko ustalenie, ile coś powinno kosztować. Ważne jest też, jak to się przedstawi. Cena przede wszystkim musi być przejrzysta. Nie warto w żaden sposób ukrywać kosztów. Klient, przechodząc do płatności i tak w końcu pozna koszty całkowite. Jeśli okażą się większe, niż sprawiało to wrażenie, to nie tylko nie kupi tego produktu. Prawdopodobnie już więcej nie wróci nawet do sklepu. Przy wszystkiego rodzaju promocjach i rabatach lojalnościowych klient musi znać zasady ich działania. Muszą wiec one być jasne. Na przykład kupujący musi wiedzieć, czy jeśli w sklepie wprowadzono 10% rabatu na wszystkie napoje izotoniczne, to ich cena jest już o to pomniejszona, czy może rabat naliczy się przy kasie, za pomocą wprowadzenia jakiegoś kodu. Wszystko to wpływa na czytelność i jasno przekazu. Warto pamiętać o tym, że wciąż cena z końcówką X,99 będzie lepsza od tej o jeden grosz wyższej. Jest to działanie psychologiczne, wprawdzie bardzo stare, ale wciąż działa.

Segmentacja produktów

Warto posiadać w sklepie ten sam produkt w różnych wariantach cenowych. Oczywiście nie może on różnić się tylko ceną, ale także na przykład wyposażaniem lub pojemnością. Ten drugi przypadek dotyczy przede wszystkim branży spożywczej i kosmetycznej. Klient będzie mógł wybrać produkt spośród kilku wariantów cenowych. Mając do wyboru tylko jeden, można sprawić, że w ogóle nie dojdzie do zakupu, bo okaże się, że na przykład kupujący nie ma w tej chwili tylu środków. Kupi ten sam produkt w mniejszej objętości, ale u konkurencji. W przypadku różnego rodzaju sprzętu sportowego, elektronicznego i innych rzeczy, może to być po prostu inna wersja tego samego produktu. Rozszerzona o większą pamięć, dodatkowe akcesoria. Trzeba też pamiętać, że w przypadku towarów luksusowych cena nie odgrywa tak dużej roli, kupuje je się właśnie dlatego, że są drogie. W tym przypadku dużo ważniejsza będzie obsługa klienta i sprawienie by czuł się on wyjątkowo podczas zakupów.

Polityka cenowa w sklepie internetowym — podsumujmy!

Tak więc na ustalenie ceny produktów powinny wpływać 3 podstawowe czynniki: sam klient, konkurencja, koszt. Czwarty będzie bardziej złożony i składać się na niego będzie rozpoznawalność twojej marki i wiele innych korzyści, które ktoś może mieć z zakupów w tym konkretnym sklepie. Może to być zaoszczędzony czas, gwarancja sprawnej obsługi posprzedażowej i wiele więcej. Wspomniana wcześniej konkurencja, to oczywiście analiza ich cen. W przypadku klienta, trzeba poznać jego motywacje. Co do kosztów, to oczywiście trzeba wiedzieć, ile trzeba minimum zarobić na sprzedanym produkcie, aby było to opłacalne.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację