Demo Przetestuj sklep internetowy

Fotografia produktowa, czyli zdjęcia do sklepu internetowego – skąd wziąć? Jak zrobić?

Żeby odnosić sukcesy w sprzedaży w Internecie, trzeba najpierw przyciągnąć klienta do sklepu, a później sprawić, że kupi on konkretny towar. W wielu przypadkach ludzie „kupują oczami”. Właśnie dlatego jednym z elementów dobrej strony produktowej jest zdjęcie. Oczywiście jakie to będzie zdjęcie, zależy w dużej mierze od samego produktu. Jednak jest ono tak samo ważne, a niekiedy nawet ważniejsze niż sam opis. Dlatego warto przed umieszczaniem produktu w swoim sklepie zrobić po prostu analizę, jak bardzo w tym przypadku zdjęcie jest ważne, jak zrobić, czy zrobić je samemu itp.

Strona produktowa a zdjęcie

Każdy produkt w sklepie internetowym powinien mieć swoją stronę, na której będzie on opisany. Ważny jest sam opis. Może pełnić on niejako dwie funkcje. Jedna to oczywiście czysto informacyjna, czyli charakterystyka produktu. Niezwykle ważne jest umieszczenie w niej wszelkich możliwych danych technicznych. Nierzadko są dla klienta najważniejsze. Oprócz funkcji informacyjnej opis produktu to także zachęcenie do zakupu. Dobrze napisany może naprawdę przekonać kogoś do kupna towaru. Klient, czytając go, musi czuć potrzebę zakupu. Podobnie jest ze zdjęciem. Z jednej strony ma ono po prostu przedstawiać produkt. Każdy chce wiedzieć, jak wygląda to, co kupuje. Jednak zdjęcie może też wprawić klienta w zachwyt, czyli pokazać produkt w najlepszej możliwej formie, co znacznie przybliży go do decyzji o zakupie.

Dlaczego zdjęcia produktowe są takie ważne?

Jest to po prostu składowa elementu sprzedaży, jak i marketingu. Dobre zdjęcie produktowe jest elementem opisu produktu. Dzięki niemu klient wie, co kupuje, ale także ma ono zachęcać do zakupu. Oczywiście w trym drugim przypadku muszą to być wysokiej jakości profesjonalne zdjęcia, najlepiej jeszcze zrobienie w ciekawej konwencji i z pomysłem. Zdjęcie ma też po prostu przyciągać uwagę użytkownika. Musi dawać niezwykle atrakcyjny przekaz, jeśli chodzi o produkt. Dlatego nie zawsze wystarczy sama fotografia produktu na jednokolorowym tle.

Skąd brać zdjęcia?

Źródeł samych fotografii może być kilka. Wszystko zależy od tego, jakimi produktami się handluje. Jeśli jest się rzemieślnikiem lub producentem, to oczywiście jedyną możliwością jest zrobienie zdjęć samemu lub zlecenie tego komuś. W przypadku pełnienia funkcji dystrybutora często producent zapewnia fotografie produktowe. Podobnie jest w przypadku sprzedaży opartej o dropshipping. W takim wypadku o fotografie można poprosić hurtownie. Powinna ona zapewnić fotografie, jak w niektórych przypadkach także i opis produktu. Jednak korzystanie z tak dostarczonych materiałów nie zawsze jest najlepszym pomysłem. Trzeba pamiętać ze producent przekazuje je wszystkim dystrybutorom, z którymi współpracuje. Unikalność w sieci jest niezwykle ważna. Dlatego istotne jest aby opisy, te szczególnie, jak i zdjęcia były takie, jakich nikt jeszcze nie pokazał. Wpływa to także na opnie o marce i samym sklepie. Klient widząc, że ma się w sklepie te same zdjęcie co w dziesiątkach innych miejsc nie będzie przez takie zdjęcie przyciągnięty.

Czy są sytuacje, kiedy można wykorzystać zdjęcia od producenta?

Pod względem wizerunkowym i wpływu na sprzedaż, zawsze będzie lepiej mieć unikalne fotografie. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe ze względów finansowych lub logistycznych. Jeśli w sklepie ma się tysiące lub dziesiątki tysięcy produktów zrobienie im zdjęć wymaga dużych nakładów finansowych lub czasu. Oczywiście są branże, gdzie zdjęcia nie będą tak ważne. Tyczy się to szczególnie branż technicznych i sprzedaży przedmiotów, które rozchodzą się w dużych ilościach. Różnego rodzaju śruby, nakrętki i inne tego typu produkty. Tutaj nie trzeba tworzyć wyjątkowych zdjęć. Powinno wystarczyć takie, które po prostu pokaże produkt. Choć oczywiście jak w każdym przypadku, jeśli ktoś ma jakiś niezwykły pomysł co do ciekawego zdjęcia śruby, to będzie można sprawić, że klienci chętniej ją będą kupowali. Dlatego przede wszystkim trzeba przeanalizować na ile opłacalne będzie robienie drogich lub czasochłonnych zdjęć każdemu produktowi. Można np. zrobić tak z kilkoma artykułami. Zlecić zrobienie ich zdjęć zawodowemu fotografowi albo zrobić profesjonalne samemu. Następnie porównać sprzedaż, klikalność, czas spędzony na stronie i inne parametry tych produktów z innymi, zarówno przed dodaniem fotografii, jak i po dodaniu tych profesjonalnych.

Najlepsze zdjęcia tylko dla konkretnych produktów

Alternatywny sposób to robienie zdjęć po produktów jakimiś partiami, na bieżąco jak będzie się miało środki lub czas. Można też po prostu wybrać tylko jakieś konkretne produkty, które będą miały wysokiej jakości zdjęcia. Oczywiście należy wybierać je bardzo uważnie. Przede wszystkim unikalne zdjęcia powinny być przy tych produktach, które chce się najbardziej sprzedawać, czyli takich, które przynoszą największy dochód. Po prostu trzeba zwiększać sprzedaż tego na czym się najwięcej zarabia. Warto też, żeby wszystkie produkty, które są tak zwanymi dobrami luksusowymi, miały swoje indywidualne zdjęcia.

Zdjęcia produktowe robione samemu – co jest potrzebne?

To częsty wybór, zwłaszcza przez osoby, które dopiero rozpoczynają sprzedaż w Internecie i nie mogą lub nie chcą inwestować dużych środków. Dobrej jakości zdjęcia można przygotować samemu, trzeba jednak pamiętać o kilku rzeczach podczas całego procesu. Oczywiście na początek trzeba mieć odpowiedni sprzęt. Składa się na niego:

  • Aparat. Nie trzeba od razu inwestować w najdroższe lustrzanki, ale prawie każdy sprzęt fotograficzny ze średniej, póki będzie robił lepsze zdjęcia niż telefon komórkowy.
  • Statyw. Dzięki niemu dużo łatwiej będzie złapać ostrość na zdjęciu, gdyż znika ryzyko poruszenia zdjęcia.
  • Oświetlenie. Jest to niezwykle ważny element całego procesu robienia zdjęcia. Dobrze oświetlony produkt prezentuje się bardzo dobrze i można takim zdjęciem przyciągnąć uwagę klienta.
  • Tło. To również ważna cześć robienia zdjęcia. Nie może ono zabierać uwagi z przedmiotu, dlatego musi być jednolite. Najlepiej przygotować sobie kilka kolorów tła, aby używać ich w zależności od rodzaju przedmiotu, który się fotografuje. Każdy może wyglądać lepiej na innym tle. Ważne też, żeby nie tylko tło, nie odciągało uwagi od przedmiotu, ale także nie zlewało się z nim.
  • Oprogramowanie komputerowe. Warto też zaopatrzyć się w odpowiedni program. Na rynku jest ich całkiem sporo i jego wybór powinien zależeć od umiejętności ich obsługi. Jeśli samemu potrafi pracować się w jakimś konkretnym, to warto go wybrać. Jeśli natomiast miałoby to być pierwsze spotkanie z tego typu oprogramowaniem, to dobrze jest wybrać takie, którego obsługa jest stosunkowo prosta. W Internecie jest wiele szkoleń i samouczków, które pozwolą szybko przyswoić podstawy, które wystarczą do obróbki zdjęć w podstawowym zakresie.

Jak robić zdjęcia?

Warto, aby każdy produkt miał kilka zdjęć, każde oczywiście przedstawiające go z innej perspektywy. Któreś powinno pokazywać możliwe dużo szczegółów, powinno być więc zrobione ze stosunkowo bliska. Produkt też powinien mieć zdjęcie z tylu stron, z ilu różni się swoim wyglądem. Dzięki temu klient będzie dokładnie wiedział, co kupuje. Jeśli sprzedaje się ten sam towar, ale w różnych wersjach np. kolorystycznych to także wszystkie one powinny mieć swoje zdjęcia produktowe. Kolejna rzecz to zdjęcia na modelach. Sprawdza się to szczególnie w przypadku odzieży, ale także biżuterii, choć nie tylko. Jednak w przypadku ubrań dużo łatwiej będzie coś sprzedać, jeśli na zdjęciu będzie się to na kimś ładnie prezentować. Jeśli produkt jest szczególnie ważny w kontekście sprzedaży, warto pokazać go w warunkach użytkowania lub jakichś innych nietuzinkowych okolicznościach.

Fotografia produktowa, czyli zdjęcia do sklepu internetowego – podsumujmy!

Tak więc zdjęcia produktowe są czymś, czego nie może zabraknąć w żadnym sklepie. To one pozwalają podjąć klientom decyzje zakupowe. Bez nich dużo trudniej będzie dany produkt sprzedać. Zdjęcia można wykonać samemu, jeśli tylko dysponuje się czasem, zlecić to profesjonalnemu fotografowi lub zapytać, czy nie dysponuje nimi producent sprzedawanych przedmiotów. Jednak ta ostatnia opcja sprawia, że zdjęcia nie będą unikalne, każdy sprzedawca danego artykułu będzie mógł je posiadać.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?

Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

601aa5e358d36?type=start