Demo Przetestuj sklep internetowy

Jak założyć sklep internetowy? Instrukcja krok po kroku!

Rynek e-commerce cechują ciągłe tendencje wzrostowe. Dzięki gotowym rozwiązaniom technologicznym otworzenie i prowadzenie własnego sklepu internetowego jest bardzo proste! Obecnie nie potrzebujemy specjalistycznej wiedzy z zakresu informatyki, ponieważ istnieje wiele zautomatyzowanych, gotowych rozwiązań, by niewielkim wkładem pracy stworzyć swój internetowy sklep marzeń. Skoro myślisz o takiej formie biznesu, to zapewne zastanawiasz się: jak założyć sklep internetowy? Postaramy się zadbać o to, byś poniżej odnalazł odpowiedzi na nurtujące Cię w tym temacie pytania.

Od czego zacząć zakładanie sklepu internetowego?

Skoro myślisz o takiej formie biznesu, to zapewne masz już na niego jakiś pomysł albo szukasz inspiracji. Jeśli pomysł masz, to sprawa jest prosta. Jeśli nie, podpowiedzią może być tu pasja, którą praktykujesz, coś, w czym czujesz się dobrze i na czym się znasz. Kiedy podejmiesz już decyzję, zadaj sobie pytanie: czy to dla mnie? Czy prowadzenie sklepu internetowego to dobry pomysł? Istnieje wiele powodów, dla których warto go uruchomić, a oto kilka z nich:

  • niższe koszty prowadzenia działalności
  • oszczędność czasu
  • większe grono potencjalnych klientów
  • atrakcyjna prezentacja oferty
  • skuteczna budowa wizerunku marki

Przekonujące? Jeśli tak, opiszemy teraz kilka kroków jakie musisz popełnić, by dowiedzieć się, jak otworzyć własny sklep internetowy.

Platforma do utworzenia sklepu internetowego

Narzędzie, jakie wybierzesz do założenia swojego sklepu internetowego będzie wpływało nie tylko na proces jego tworzenia, ale też na jego funkcjonowanie. W momencie wyboru platformy, powinieneś zwrócić uwagę na kilka istotnych rzeczy: czy istnieje na niej dostęp do pomocy (najlepiej w języku ojczystym), jakie są możliwości sklepu, jakie posiada opcje dostosowywania do swoich potrzeb, czy jest przyjazny SEO, czyli procesowi pozycjonowania serwisu w wyszukiwarce Google. Znaczenie mają również łatwość obsługi, support oraz oczywiście ponoszone koszty.

Sklep internetowy – na stronie czy może zewnętrzny?

Sklep internetowy może być osobnym narzędziem, które powstanie na dedykowanej platformie, ale może być także integralnym elementem strony internetowej. Mowa wtedy o „sklepie na stronie”.  Jest to rozwiązanie praktyczne, kiedy chcesz połączyć sprzedaż z obszerną prezentacją swojej oferty czy informacjami na temat produktów. By stworzyć sklep na platformie e-commerce, musisz wybrać jedną z dostępnych na rynku i postawić na niej swój sklep. Istnieją w tej formie ograniczenia, bo żeby taki sklep rozbudować czy zmienić jego grafikę, potrzebna będzie Ci wiedza z zakresu kodowania czy też wtyczki, które są najczęściej płatne.

Natomiast sklep internetowy na własnej stronie możesz zmieniać dowolnie. Zwłaszcza wtedy, kiedy wybierzesz dobry program do robienia stron internetowych. Wbrew pozorom jest to temat ważny, bo zrobienie wyróżniającego się sklepu internetowego może pomóc pozyskać klientów, a o to nam przecież chodzi. Dlatego też warto zastanowić się nad tym głębiej – zanim zaczniemy sprzedaż online. Trzeba oczywiście mierzyć siły na zamiary i wybrać taką platformę, która będzie odpowiadała Twoim potrzebom i możliwościom.

Domena i hosting do sklepu internetowego

Domena, to inaczej nazwa strony internetowej. To ona identyfikuje Twój sklep i jest jednym z najważniejszych aspektów budowania wizerunku Twojej marki. Tworząc domenę, powinieneś zwrócić uwagę na kilka rzeczy:

  • domena powinna być jednocześnie nazwą Twojego sklepu. Dzięki temu zachowasz spójny wizerunek i potencjalnym klientom będzie łatwiej trafić na Twoją stronę
  • nazwa powinna być łatwa do zapisania i zapamiętania
  • powinna kończyć się odpowiednim rozszerzeniem. Dla stron komercyjnych najpopularniejsze rozszerzenie, to .com, a dla stron działających na terenie Polski to .pl

Zatem… Jak otworzyć własny sklep internetowy?

Najlepszym i najprostszym rozwiązaniem jest rozpisanie struktury sklepu na kartce. Musisz zdecydować, czy sklep będzie elementem strony czy chcesz przeznaczyć na to osobną sekcję na swojej stronie internetowej. Gdy już wiesz – rozpisz wszystko, co ma znaleźć się na Twojej stronie. Warto w tym momencie podzielić też produkty na kategorie. Pamiętaj, że struktura Twojego sklepu powinna być przyjazna dla użytkowników i zachęcać ich do zakupów!

Dobry wygląd sklepu internetowego to bardzo istotny element podczas tworzenia swojego sklepu online. Jak zrobić sklep internetowy, który będzie przyjazny klientowi? Warto podpatrywać dobre rozwiązania u konkurencji. Musisz pamiętać, że im łatwiej użytkownikowi zorientować się w tym, co musi zrobić, żeby kupić – tym lepiej dla Ciebie. Pamiętaj o symetrii elementów, utrzymaniu proporcji i ładu na stronie. Dobry układ strony i dobra nawigacja, to kręgosłup każdego sklepu internetowego.

Zdjęcia i opisy produktów

Zdjęcia, które umieścisz w sklepie, powinny być prawdziwe i przedstawiać konkretne produkty. Co ważne – zdjęcia muszą być Twoje. Podkradanie zdjęć z innych stron, to zły pomysł!
Każdy z produktów sklepu powinien być opisany najdokładniej, jak to możliwe. Warto taki opis podzielić na kilka części, np. z czego produkt jest zrobiony, co go wyróżnia, do czego służy itp. Możesz także rozpisać się na temat każdego produktu, opisać historię jego powstawania, skąd się wziął, jaki jest, jak powstał. Jeśli masz opinie użytkowników na jego temat – to również świetny lep na przyszłych klientów.

Płatność i jasna polityka cenowa

Możliwość opłacenia z zamówienia, to podstawowa funkcja sklepu online. Użytkownicy powinni mieć w Twoim sklepie przynajmniej kilka opcji płatności, takich jak: przelew, płatność kartą kredytową czy za pomocą kodu BLIK.

Warto też zadbać o jasną politykę cenową sklepu, ponieważ klienci lubią wiedzieć, ile kosztuje konkretny produkt, jego wysyłka i jaki jest czas oczekiwania na dostarczenie produktu. To istotne informacje i lepiej poinformować o tym użytkowników od razu, niż dopiero przy podsumowaniu zamówienia.

Kontakt

Minimum w tym temacie, to podanie adresu mailowego i telefonu. Jeśli masz taką możliwość, dodaj czat na stronę. Dzięki temu klienci będą mogli zadawać pytania o produkty w sposób łatwy i uzyskają odpowiedź sprawnie, co punktuje Tobie, jako sprzedawcy. Dodatkowo, kontakt z klientem pomoże Ci udoskonalić opisy produktów i dowiedzieć się, czego potrzebują, a to istotne w kwestii rozwoju Twojego sklepu.

Narzędzia przydatne w prowadzeniu sklepu internetowego

Jeśli nadal zastanawiasz się, jak założyć własny sklep online, musisz poznać kilka narzędzi, które ułatwią Ci życie i pomogą zdobyć wiedzę na interesujący Cię temat. Oto kilka z nich:

  • narzędzia do monitorowania ruchu na stronie i konwersji – np. Google Analytics czy Hotjar
  • narzędzia, które przydadzą się do tworzenia mailingów i automatycznej komunikacji z użytkownikami – Freshmail lub Sales Manago
  • narzędzia do obróbki zdjęć/grafik – np. Canva, Gimp lub Adobe Photoshop

Wymienione wyżej rzeczy, to te najważniejsze, które przydadzą się w każdym sklepie internetowym, więc warto zagłębić się w temat i sprawdzić, jak to działa.

Jak promować sklep internetowy i jego ofertę?

Potencjalni klienci szukają wiarygodnych informacji na interesujący ich temat. Jeśli masz sporą wiedzę na temat tego, co chcesz sprzedać, to warto się nią podzielić. Istnieje wiele portali lokalnych, inkubatorów przedsiębiorczości czy organizacji zrzeszających lokalnych twórców danych produktów czy też marek. Wiele z nich chętnie promuje nowe inicjatywy – warto zatem poszukać takiej organizacji w okolicy i tam promować swoje produkty. Dobrym sposobem na promowanie sklepu jest też prowadzenie bloga na naszej stronie, tak zwanego bloga firmowego. Musimy pamiętać, że aby przyniósł on zamierzony efekt, wpisy muszą być na nim regularne i z głową, aby klienci interesowali się tematami, które wrzucasz. Blog ma kilka plusów:

  • angażuje użytkowników
  • stwarza okazje do kontaktu z klientami
  • pomaga w pozycjonowaniu strony
  • może przyciągnąć nowych klientów

W każdej branży znajdziesz jakieś „chodliwe” tematy. Możesz w taki sposób zdobyć uwagę osób szukających odpowiedzi na konkretne tematy, publikując ciekawe i wyczerpujące teksty na swojego bloga firmowego. Mała podpowiedź – jeśli chcesz umieścić dużą ilość treści na stronie swojego sklepu i ją tam zostawić – to umieść te treści na kolejnych podstronach.

Co jeszcze powinieneś wiedzieć na temat tego, jak założyć sklep internetowy?

Kilka kolejnych punktów skupi się na wiedzy, która jest niezbędna przy tworzeniu sklepu online.

1. Dopuszczalne formy prowadzenia sklepu internetowego

Prowadzenie sklepu internetowego możliwe jest w każdej formie, z wyjątkiem spółki partnerskiej. Jeśli decydujemy się na założenie sklepu w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki cywilnej, firmę należy zarejestrować w CEIDG, natomiast w pozostałych przypadkach – musimy zarejestrować się w KRS.

2. Regulamin

Posiadanie regulaminu sklepu internetowego to jeden z najważniejszych obowiązków, jakie musisz spełnić. Musi być on dostosowany do rodzaju prowadzonej przez Ciebie działalności i odpowiadać formalnym wymogom wynikającym z ustawy o prawach konsumenta. Powinieneś zatem:

  • dopełnić obowiązku informacyjnego wobec konsumentów
  • ogłosić bazy danych osobowych klientów do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych
  • umieścić wzory dokumentów takich jak odstąpienie od umowy i reklamacja
  • umieścić informacje na temat polityki prywatności i plików cookie

*Istotną informacją , która może Ci się przydać w temacie regulaminu jest zalecenie, by objąć go monitoringiem.

3. Polityka ochrony prywatności

Posiadając sklep, musisz zadbać o to, by nikt nie wykradł danych osobowych Twoich klientów. Muszą być one bezpieczne – a procedury obchodzenia się z nimi jasne i odpowiednie dla użytkowników. Przez Twój sklep będą również przechodzić płatności. Takie bezpieczeństwo strony zapewnia certyfikat SSL. To niezbędny element, który musisz wdrożyć, by stworzyć w pełni bezpieczny i prawnie działający sklep internetowy.

Tak samo jest z RODO. Jeśli zbierasz dane użytkowników, ich adresy mailowe, numery telefonów czy inne, musisz zadbać o ich bezpieczeństwo, a zatem RODO, to kolejny w kwestii formalności, niezbędny element Twojego „wyposażenia” sklepu internetowego.

4. Sklep internetowy z VAT czy bez VAT?

Bycie nie vatowcem opłaca się szczególnie, jeżeli:

  • koszty działalności są niskie lub zerowe,
  • sprzedajesz produkty własnej produkcji,
  • ofertę kierujesz do osób prywatnych , które nie mogą odliczać VAT-u od zakupów lub podmiotów zwolnionych z VAT.

Jeśli natomiast Twój sklep online generuje wysokie koszty, towary przychodzą od zewnętrznych dostawców, a przewidywane nakłady na rozwój sklepu są wysokie – warto rozważyć wtedy opcję bycia czynnym podatnikiem VAT.

5. Konto firmowe dla sklepu internetowego

Nie ma przepisu, który z góry nakaże Ci posiadania odrębnego konta firmowego dla sklepu online. Płatności w Twoim sklepie internetowym mogą odbywać się poprzez konto osobiste. Musi to być jednak tylko Twoje konto osobiste, nie możesz dzielić go z nikim bliskim. Warto więc zastanowić się nad tym, czy nie lepiej byłoby założyć osobne konto bankowe, przypisane tylko i wyłącznie do Twojego sklepu. To czysto-organizacyjne działanie pomoże Ci uniknąć niepotrzebnego bałaganu w kwestiach finansowych firmy.

6. Zarządzaniem obiegiem dokumentów

Prowadzenie sklepu internetowego jest zajęciem czasochłonnym, poza tym mamy również życie prywatne. Z pomocą w uporządkowaniu dokumentów firmy przychodzi do Nas narzędzie inline, które usprawni funkcjonowanie biznesu. Dostępnym takim na rynku jest na przykład : wFirma.pl. Warto skorzystać z takiej formy radzenia sobie ze skomplikowana księgowością.
Pomoże Nam to w:

  • prostym i intuicyjnym wprowadzaniu kosztów, czyli automatycznym odczytywaniu danych z faktur
  • w fakturach elektronicznych
  • w integracji z e-ZUS
  • w e-deklaracjach i JPK_VAT

Dla tych, którzy cenią sobie wygodę i jednocześnie chcą mieć kontrolę nad firmą i jej sytuacją finansową, idealnym wyjściem okazać się może właśnie e-księgowość. Warto się nad tym zastanowić, by odciążyć się odrobinę w obowiązkach.

7. Sklep internetowy a kasa fiskalna

Sprzedaż niektórych produktów w ramach naszej oferty sklepowej na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, może być objęta obowiązkiem sprzedaży na kasie fiskalnej. Taki obowiązek pojawia się w momencie, kiedy nasze obroty ze sprzedaży względem wyżej wymienionych klientów w poprzednim roku podatkowym przekroczyły 20 000 zł netto. Możesz skorzystać w tej sytuacji ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie fiskalnej, ale wiąże się to z przyjmowaniem płatności wyłącznie za pośrednictwem banku. W tym przypadku każdy wpływ pieniędzy na konto powinien być odpowiednio opisany. W przypadku sklepu internetowego może wystarczyć do tego tylko numer zamówienia. Przelew taki powinien również zawierać dane klienta, a kiedy sprzedaż odbyła się wysyłkowo – też i jego adres korespondencyjny. Nie możemy być zatem zwolnieni z posiadania kasy fiskalnej, jeśli sprzedajemy produkty, za które pobieramy płatności gotówką albo gdy klient odbiera towar osobiście. Formalności to jednak nie wszystko.

Jak pozyskać pierwszych klientów?

Możliwości zdobywania klientów jest bardzo wiele, o czym była już mowa wyżej. Najistotniejsze jest jednak pozyskać tych pierwszych! Jak tego dokonać? Możesz oprzeć promocję sklepu o reklamy w wynikach wyszukiwania, czyli Google Ads. Niestety, wiele fraz związanych z ofertami sklepów jest mocno okupowanych, a same reklamy mogą okazać się bardzo kosztowne.
W sieci panuje ogromna konkurencja. O uwagę klientów zabiegają miliony marketingowych komunikatów. Musisz zatem skutecznie wyróżnić się w tłumie. Jak?

Pozycjonowanie – im wyżej w wynikach wyszukiwania znajdzie się Twój sklep, tym więcej użytkowników trafi na Twoją stronę. Musisz zatem zadbać o jak najlepsze pozycjonowanie swojej strony. Tym możesz zająć się osobiście, edukując się w temacie, albo zlecić to osobie, która zna się na tym lepiej i zrobi to za Ciebie – decydujesz o tym sam.

Content marketing – marketing treści. Podstawowym działaniem przydatnym w promowaniu sklepu internetowego , jak już wyżej wspomnieliśmy, jest prowadzenie bloga. Dzięki niemu Twoja strona lepiej pozycjonuje się w Google. Pomoże Ci to zbudować zaufanie klienta i pozytywnego wizerunku Twojego sklepu internetowego.

Korzystanie z własnych zasobów – musisz mieć świadomość, że młode strony internetowe pozycjonuje się bardzo trudno. Algorytm nie ma do nich takiego zaufania, jak do serwisów istniejących już od dawna. Możesz więc skorzystać z promocji swojej strony na dobrze znanych Ci portalach społecznościowych typu: Facebook, Allegro, Google ads czy Ceneo. To sposób darmowy bądź poniesiony niewielkim kosztem podczas rejestracji, a zdecydowanie korzystny dla reklamy na start.

Jak założyć sklep internetowy? Pora na podsumowanie!

Jak widzisz, wszystkie czynności, które musisz wykonać podczas zakładania sklepu internetowego skupiają się na obowiązkach związanych z prowadzeniem działalności i samą sprzedażą oraz nawiązywaniu współpracy z firmami zewnętrznymi. Jest to absolutne minimum, z którym musisz się liczyć. Zalet prowadzenia sklepu online jest mnóstwo. Popularność zakupów w sieci wciąż rośnie. Masz zatem ogromne pole do tego, by spełnić swoje marzenia i rozpocząć sprzedaż internetową. Pamiętaj jednak o tym, że musisz przygotować się do tego merytorycznie. Same chęci nie wystarczą.

Poczytaj o tym, czym jest e-commerce. Stwórz sobie rzeczowy fundament pod e-sklep. Niektórzy z was mogą w tym momencie zadać sobie pytanie: „Ale po co mi ta wiedza?” Wszystko okaże się w tak zwanym „praniu”! Tak, to prawda, człowiek najlepiej uczy się na błędach , jednak pamiętaj, że wiedza, to Twoja najlepsza broń. Dobre przygotowanie do prowadzenia działalności, którą planujemy, to podstawa w radzeniu sobie z trudnościami, które staną na Twojej drodze podczas prowadzenia swojego sklepu online. Jeśli jesteś gotowy – do dzieła! Mamy nadzieję, że tekst ten pomógł Ci w rozwianiu wszelkich wątpliwości i naświetlił drogę ku temu, jak założyć własny sklep internetowy.

Powodzenia!

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Anna Hyjek

Anna Hyjek
Dział Handlowy

tel. 791 009 006
a.hyjek@cstore.pl

Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close