Tel: +48 22 599 44 99
CStoreZałóż sklep internetowy
12/11/18

Jak promować sklep internetowy?

Odpowiednio prowadzone działania marketingowe w celu pozyskania klientów to wyzwania stojące przed każdą firmą świadczącą usługi lub prowadzącą sprzedaż. Promowanie sklepu internetowego może być realizowane różnymi kanałami. W niniejszym tekście przedstawimy kilka pomysłów na zwiększenie popularności Twojego sklepu.

W naszych poprzednich wpisach skupiliśmy się głównie na działaniach marketingowych w Internecie. Są jednak grupy odbiorców i branże, w których doskonale sprawdzają się tradycyjne, offlinowe kanały reklamowe, takie jak prasa drukowana czy radio. W celu doboru odpowiednich metod promocji należy przede wszystkim poznać swoich klientów. Podstawową analizę portfela klientów opisaliśmy w poniższym tekście:

Dotychczas zagadnienia związane z marketingiem internetowym poruszyliśmy w następujących artykułach, które są dostępne na naszym blogu:

Reklama outdoorowa sklepu internetowego

Pomimo triumfów, jakie w ostatnich latach święci marketing internetowy, klasyczne formy reklamowe nieprzerwanie cieszą się popularnością w wybranych dziedzinach. Najbardziej widocznym przykładem są sztandarowi przedstawiciele reklamy outdoorowej, czyli billboardy. Choć ten rodzaj reklamy swoje złote lata ma już za sobą i ich liczba w miastach sukcesywnie spada, to w okresie kampanii wyborczych są one głównym elementem kampanii kandydatów. Olbrzymia liczba nośników jest wówczas wykupiona przez komitety wyborcze, polskie miejscowości są także obklejone dodatkowymi plakatami i bannerami. Prowadzenie kampanii wyborczych nad Wisłą prawdopodobnie jeszcze przez wiele lat opierać się będzie na reklamach outdoorowych, czyli prezentacji materiałów promocyjnych na zewnętrznych nośnikach, takich jak billboardy, afisze czy bannery.

Czy reklama outdoorowa sklepu internetowego ma sens? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. W przypadku działających lokalnie inicjatyw, na przykład platform oferujących usługi dla okolicznej ludności, wynajęcie billboardu w ruchliwym punkcie miasta na pewno będzie dobrym pomysłem na zwiększanie świadomości marki. Jeśli chodzi o sklepy o zasięgu ogólnopolskim, kampania outdoorowa penetrująca przynajmniej same miasta wojewódzkie w całej Polsce wymagać będzie olbrzymiego budżetu związanego z samym wynajęciem powierzchni reklamowej. Należy również pamiętać o odpowiednim wyborze lokalizacji nośników, co w wariancie reklamy w całej Polsce może generować dodatkowe koszty. Z reklam outdoorowych o zasięgu ogólnopolskim korzystają więc głównie giganci polskiego e-commerce, tacy jak Allegro, Zalando czy Militaria.pl.

Reklama sklepu internetowego w radiu

Relatywnie tanim i pozwalającym na dotarcie do ściśle określonych odbiorców sposobem reklamy jest wykupienie spotu radiowego. Obecnie nadające w Polsce rozgłośnie radiowe są sprofilowane pod kątem docelowych grup odbiorców. Rozgłośnie lokalne nadają na określonym terenie. Dzięki tym dwóm czynnikom możemy łatwo wybrać konkretne medium, w którym emitowany będzie spot. Najpopularniejszą długością reklamy radiowej są 30-sekundowe spoty. Pozwalają one na wypowiedzenie przez lektora około 70 słów, co wbrew pozorom pozwala na przekazania dużej dawki informacji lub nawet zaaranżowanie scenariusza reklamy w formie scenki aktorskiej. Dodatkowo realizatorzy takich reklam oferują uatrakcyjnienie ich poprzez dodanie efektów dźwiękowych. Koszty produkcji i emisji spotów radiowych wahają się w zależności od regionu Polski i częstotliwości emisji. Gotowy spot radiowy zamówić można w agencjach lektorskich, reklamowych lub bezpośrednio w rozgłośniach radiowych. Zlecenie napisania scenariusza zlecić można również copywriterowi.

Reklama sklepu internetowego w prasie

Reklama prasowa, podobnie jak outdoorowa, stopniowo zmniejsza swój udział w polskim rynku. Wśród osób czytających prasę dominują obecnie dwie grupy docelowe: osoby starsze oraz czytelnicy prasy branżowej i specjalistycznej. Prowadząc sklep internetowy z produktami dla seniorów, warto więc pomyśleć o reklamowaniu się w prasie drukowanej, należy jednak pamiętać o ich stosunkowo niskiej aktywności w sieci. Bardzo dobrym pomysłem jest współpraca z prasą branżową, jednak reklama w formie wykupienia powierzchni lub zamówienie artykułu sponsorowanego w popularnych i poczytnych pozycjach może być bardzo droga. Przykładowo, reklama w jednym wydaniu w wybranym z czołowych polskich periodyków motoryzacyjnych to wydatek rzędu nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Jest to duży koszt, jednak niewątpliwym plusem jest trafienie z reklamą do doskonale sprofilowanej grupy odbiorców, którą łatwo określić w przypadku prasy specjalistycznej. Dwa podstawowe formaty reklamowe w prasie to wykupienie powierzchni na reklamy graficzne lub tekstowe oraz artykuły sponsorowane. Te drugie można napisać samodzielnie, zlecić wyspecjalizowanym copywriterom lub zamówić bezpośrednio w redakcji.

Podsumowanie

Pozainternetowe formy promocji to także reklama w telewizji, sponsoring sportowy czy społeczne zaangażowanie firm na przykład w działalność charytatywną. Dwóch pierwszych rozwiązań nie będziemy poruszać ze względu na duże koszty takich działań i relatywnie niewielką liczbę firm e-commerce, które mogą pozwolić sobie na tego rodzaju aktywność. Społeczne zaangażowanie biznesu to z kolei na tyle ciekawa i rozbudowana forma pośredniej promocji sklepu internetowego, że warto poświęcić jej osobny wpis.

Zobacz również: „Społeczne zaangażowanie biznesu w e-commerce”

Pomimo zmian trendów na polskim rynku reklamy i wbrew stereotypom, że e-biznes można reklamować jedynie w Internecie, nieinternetowe formy promocji są godnym uwagi sposobem na promowanie sklepu internetowego. Przed podjęciem decyzji odnośnie wyboru tej formy promowania należy dokładnie przemyśleć, czy offlinowy marketing jest odpowiedni dla naszego przedsiębiorstwa.