Tel: +48 22 599 44 99
CStoreZałóż sklep internetowy
06/09/18

Promowanie sklepu internetowego – artykuły sponsorowane

Jednym z najskuteczniejszych sposobów promowania sklepu internetowego jest zamawianie artykułów sponsorowanych. Aby odniosły one pożądany efekt w postaci zwiększenia ruchu i konwersji, muszą być odpowiednio stworzone i opublikowane we właściwych mediach.

Artykuły sponsorowane były swego czasu domeną prasy drukowanej. Obecnie taką formę promocji można bardzo często spotkać w Internecie. Blogerzy i influencerzy w większości swoją działalność opierają właśnie na korzyściach płynących z płatnych publikacji. Więcej na temat takiej współpracy pisaliśmy w naszym artykule pod tytułem „Współpraca z blogerami i influencerami”.

W jakim celu kupujemy artykuł sponsorowany?

Przed zamówieniem artykułu sponsorowanego warto zastanowić się, w jakim celu podejmujemy taką akcje. Czy chcemy promować cały nasz sklep jako markę w celu zwiększenia popularności i zasięgów, czy może mamy nadzieję na sprzedanie konkretnych produktów lub zwiększenie zysków poprzez propagowanie realizowanej właśnie kampanii promocyjnej.

Kto może go stworzyć?

Tworzenie artykułów sponsorowanych bardzo często oferują portale, blogi i czasopisma, w których następnie można je opublikować. Z reguły tekst taki przygotowuje dziennikarz lub publicysta mający doświadczenie w danej branży. Cena jest ściśle powiązana z oglądalnością i zasięgiem danej witryny lub czasopisma i waha się od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Za publikację w czołowych tytułach trzeba jednak nierzadko wydać dziesiątki, a nawet setki tysięcy złotych.

Artykuły sponsorowane tworzą także copywriterzy. Zlecenie takie można powierzyć freelancerowi lub agencji skupiającej większą liczbę osób tworzących komercyjne teksty. Przy wyborze wykonawcy należy bezwzględnie sprawdzić jego wcześniejsze realizacje, a także ustalić, czy ma wiedzę merytoryczną niezbędną do napisania artykułu w interesującej nas dziedzinie. Jeśli ze względu na specyfikę danej branży ciężko jest znaleźć osoby mające doświadczenie w danej tematyce, można skonstruować artykuł w formie wywiadu z ekspertem, którym będzie ktoś z firmy.

Gdzie opublikować artykuł sponsorowany?

Wybór miejsca publikacji jest kluczowy dla sukcesu podjętej akcji w postaci promocji za pomocą artykułu. Należy odpowiednio sprofilować treść tekstu i grupę docelową w korelacji z profilem medium, w którym tekst zostanie opublikowany. Przykładowo, sklep sportowy planujący opublikowanie artykułu sponsorowanego o nowych modelach wędek, które są dostępne w ofercie, nie może po prostu zdecydować o publikacji tekstu w „czołowym czasopiśmie sportowym”. Tytuł taki może skupiać się swoją treścią głównie na sportach siłowych czy zespołowych, a kompletnie nie poruszać tematyki wędkarstwa i nie trafiać do tej grupy docelowej. Warto skierować swoje kroki do czasopism i portali stricte branżowych lub sięgnąć po badania rynku i analizę portfela Klientów, na podstawie których łatwo określimy, co czytają nasi Klienci. Może się wówczas okazać, że Klientami nabywającymi artykuły wędkarskie są głównie kobiety w średnim wieku szukające prezentów dla mężów. Co za tym idzie, korzystna z punktu widzenia trafienia do nich będzie publikacja w prasie kobieciej skierowanej właśnie do tej grupy. Dobry marketing nie powinien bazować na przeczuciach i stereotypach, a na twardych danych pozyskanych metodami naukowymi.

Pomimo schyłku tradycyjnej prasy, publicystka przenosi się do sieci. Dzięki temu artykuły sponsorowane są nadal atrakcyjnym formatem reklamowym. Przy planowaniu akcji związanej z wykorzystaniem sponsorowanych tekstów należy pamiętać, że w zarejestrowanych tytułach prasowych (którymi mogą być również portale internetowe) nie można anonimowo opublikować „ukrytego” artykułu prasowego. Prawo prasowe, pod które podlegają zarejestrowane tytułu prasowe, bezwzględnie wymaga oznaczania takich teksów jako treści sponsorowanych.