Remarketing w sklepie internetowym – co to jest i jak ustawić?

Kanałów, jakimi do sklepu mogą dotrzeć klienci, jest całkiem sporo. Ważne jest, żeby usystematyzować je i rozwijać w zależności od ich skuteczności. To, które będą bardziej efektywne, zależy nie tylko od samej ich jakości, ale także do towaru, który się sprzedaje. Każdy towar to inna grupa docelowa, a więc inne kanały sprzedaży. Jednak niezależnie od grupy docelowej jest kanał, w który zawsze warto inwestować. Jest to właśnie tytułowy remarketing. O tym, czym on jest, dlaczego warto go stosować, piszemy w dzisiejszym artykule.

Co to remarketing?

Zacznijmy od tego, że nie wszyscy użytkownicy, którzy wchodzą na stronę sklepu decydują się na kupno czegoś. Co więcej, osoby, które rzeczywiście zrobią za zakupy, to tylko niewielki procent tych którzy wejdą na stronę sklepu. Zdecydowana większość wyjdzie już po obejrzeniu jednego produktu, cześć przejrzy ich więcej, niektórzy nawet dodadzą coś do koszyka, ale ostatecznie i tak opuszczą sklep. To właśnie do nich wszystkich kieruje się działania remarketingowe. Jak? Poprzez przypomnienie mu o produktach, które przeglądał i był nimi zainteresowany. Po prostu na innych stronach, jak chociażby Facebooku, wyświetlą mu się reklamy produktu, którym był zainteresowany. Jak to możliwe? Odpowiedni kod w witrynie sklepu, jak zresztą i w każdej stronie, bez względu, czy jest to strona zakupowa, czy nie, pozwala śledzić działania użytkowników. Można dzięki temu dowiedzieć się, na której stronie spędzili najwięcej czasu, ile go tam spędzili, gdzie spędzili czasu najmniej, podczas przebywania, na jakiejś stronie ktoś wyszedł z witryny. Te wszystkie informacje, a następnie ich analiza i odpowiednie wdrożenie zmian mogą pomóc poprawić konwersje, czyli stosunek wejść na stronę sklepu do wejść zakończonych zakupami. Dziś jednak skupimy się na remarketingu.

Dlaczego warto postawić na remarketing?

Remarketing to jedna ze skuteczniejszych form reklamy. Dlaczego tak jest? Bo kieruje się treści do osób, które już w jakimś stopniu wyraziły zainteresowanie danym produktem albo ofertą sklepu ogólnie. Tradycyjna reklama nawet najlepiej ukierunkowana, ze świetnie opracowaną grupą docelową, trafia także do osób, które w żadnym stopniu nie są zainteresowane ofertą sklepu. Będzie tak, mimo że osoby te znajdują się, ze względu na szereg czynników, w grupie docelowej sklepu. To jednak indywidulany charakter każdego z nas sprawia, że mimo tego, ktoś może nie być zainteresowany ofertą sklepu. Natomiast jeśli ktoś kiedyś wszedł na stronę sklepu, to znaczy, że wstępnie zainteresowany jest jakimś jego produktem i taka reklama może być bardzo skuteczna sprawieniu, że kupi on jakiś produkt.

Remarketing a klienci, którzy tylko odpowiedzieli stronę sklepu

Działania remarketingowe kieruje się do różnych osób. Cześć z nich będą to osoby, które weszły tylko na stronę główną sklepu i nie spędziły na niej zbyt dużo czasu. Remarketingu takich osób przede wszystkim ma za zadanie przypomnieć o istnieniu sklepu i zwiększać świadomość marki. Pozwoli to sprawić, że w razie wystąpienia u takiego użytkownika rzeczywistej potrzeby jakiegoś artykułu, który jest w sklepie, to będzie on wiedział, gdzie go kupić. Ludzie lubią kupować w miejscach, które znają i kojarzą. Wyświetlanie więc reklam takiej osobie pomoże w niej utrwalić wizerunek sklepu, a co za tym idzie, zwiększy szansę, że osoba ta kupi dany produkt.

Porzucone koszyki a remarketing

Klienci, którzy dodali jakiś produkt, a nie zrobili zakupy, to także dość często występująca grupa osób. Remarketing może doprowadzić do powrotu i zakupu takiego produktu przez klienta. Oczywiście działań mających na celu zmniejszenie ilości porzuconych koszyków jest wiele, a działanie remarketingowe to tak naprawdę akcja, która ma oddziaływać na klientów, którzy już wyszli ze sklepu, nie przeciw działać porzuconym koszykom. Klienci, którzy dodali jakiś produkt do koszyka, ale go nie kupili, na pewno są w dużym stopniu nim zainteresowani, być może jeszcze po prostu wahają się z decyzją. Pokazanie im tego produktu w innym miejscu jako reklamy może skłonić ich do zakupu.

Działanie ukierunkowane na klientów, którzy już dokonali zakupów

Remarketing to nie zawsze inicjatywy podejmowane w stosunku do osób, które niczego nie kupiły. To również działania, które mają na celu zachęcenie klientów do ponownych zakupów. Może to w znacznym stopniu poprawić sprzedaż w sklepie. Jeśli ktoś już coś kupił w sklepie, to zdecydowanie łatwiej go będzie przekonać do kolejnych zakupów niż kogoś, kto nie miał kontaktu ze sklepem. W niektórych sytuacjach może wystarczyć wyświetlenie takiej reklamy, by wzbudzić w kimś potrzebę zakupów. Działania ukierunkowane na takich klientów to także świetna okazja co cross-sellingu lub up-sellingu. Ten pierwszy to sprzedaż artykułów, które uzupełnią produkt, który już kupił. Ta druga opcja to proponowanie na przykład bardziej zaawansowanej wersji jakiegoś produktu.

Rodzaje remarketingu

Działanie w tej dziennie marketingu można podzielić na proste i zaawansowane. Proste to te, trafiające do osób, które odwiedziły stronę sklepu i są ukierunkowane po prostu na przypomnienie o istnieniu marki, oferty, czy po prostu sklepu. Te bardziej zaawansowane są wykonywane na podstawie analizy. Czyli bierze się pod uwagę, co klient robił na stronie sklepu i w jakim miejscu ją opuścił, co kupił, lub co dodał do koszyka. Następnie wykonuje się odpowiednią analizę, która pozwala na spersonalizowanie działań pod konkretne grupy klientów lub pojedynczych klientów. Oczywiście pomaga w tym wiele narzędzi, które automatyzują pracę.

Gdzie pokazywane będą reklamy

Remarketing może z powodzeniem być wykorzystywany przy użyciu sieci Google. Reklamy Google Ads mogą wyświetlać się na różnych stronach partnerskich firmy Google. Najlepiej oczywiście, jeśli będą to reklamy w formie banneru lub bezpośredniego linku do jakiegoś produktu, którym klient wyraził zainteresowanie. Reklamy remarketingowe mogą też być wyświetlane na Facebooku przy użyciu Facebook Ads, co sprawdza się bardzo dobrze i jest świetnym kanałem, którym można dotrzeć do klientów. Remarketing może być tak oparty o kampanię mailową. Ta sprawdza się w przypadku klientów, do których ma się adresy, czyli zrobili zakupy w sklepie bądź zapisali się do newslettera.

Podsumowanie

Remarketing to działania, które powinny znaleźć się na celowniku każdego sklepu. Mogą one w znacznym stopniu pomóc zwiększyć sprzedaż w sklepie. Jest tak przede wszystkim dlatego, że trafiają do klientów, którzy już w pewnym stopniu są zainteresowani ofertą sklepu, lub nawet z niej skorzystali. Takie osoby zdecydowanie łatwiej nakłonić do zakupów niż kogoś, kto spotyka się z reklamą jakiejś marki po raz pierwszy. Oczywiście tak jak każde inne działanie, akcje remarketingowe muszą być odpowiednio zaplanowane i przygotowane. Tylko wtedy odniosą skutek. Ich efektywność zależy także od tego, czy będą ona zaawansowane, czy stworzone tylko w podstawowej formie. Jednak niezależnie od tego, są czymś, co warto stosować.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację