Demo Przetestuj sklep internetowy

SEO sklepu internetowego – czym jest pozycjonowanie i dlaczego warto w nie inwestować?

Konkurencyjna oferta, dobra obsługa klienta i dobrej jakości towar nie wystarczy, żeby odnieść sukces w branży e-commerce. Klienci muszą dowiedzieć się o istnieniu sklepu. Metod promocji własnego biznesu jest całkiem sporo. Jedną z takich metod jest tak zwane SEO (ang. search engine optimization), czyli pozycjonowanie. Co to jest pozycjonowanie? Czy pozycjonowanie się opłaca? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w tym właśnie artykule.

Czym jest pozycjonowanie?

Czym jest wyszukiwarka chyba wiedzą wszyscy. Jeśli chce się coś znaleźć w internecie, bez względu na to, czy jest to informacja, produkt, polecana restauracja, to w większości przypadków właśnie robi się to, wpisując odpowiednią frazę w wyszukiwarce. Wyniki, które można zobaczyć, wbrew pozorom nie są wcale przypadkowe. Odpowiada za nie algorytm Google. Bierze on pod uwagę wiele czynników, o których za chwilę wspomnimy.  Jeśli więc prowadzi się jakąś działalność usługową bądź sklep, to chce się być jak najwyżej w wynikach wyszukiwania w przypadku wpisywania konkretnych zwrotów przez klienta. Im dalej w wynikach wyszukiwania, tym mniejsza szansa, że ktoś w ogóle zobaczy link do strony firmy czy sklepu, nie mówiąc już o tym, że nie w niego kliknie. Dlatego każdy chciałby się znaleźć na pierwszej stronie, a najlepiej w pierwszych 3 wynikach. Oczywiście ktoś może powiedzieć, że Google to nie jedyna wyszukiwarka. Tak, faktycznie, jednak korzysta z niej 93% internautów. Tak więc nikt chyba nie ma wątpliwości, że czas poświęcony na pozycjonowanie się w innych wyszukiwarkach były czasem straconym, gdyż możliwości, jeśli chodzi o pozyskanie z nich klientów, są dużo mniejsze. Pozycjonowanie jest to więc takie działanie, które ma na celu sprawić, by strona danej firmy była jak najwyżej w wynikach wyszukiwania przy wpisaniu konkretnej frazy.

popularnosc-wyszukiwarek

Kto powinien korzystać z pozycjonowania?

Tak naprawdę każdy, kto chce, aby jego witryna była popularna w Internecie i komu zależy, żeby sprzedawać swoje artykuły lub usługi przez Internet. Tak więc tymi, dla których będzie to świetny sposób na promocję, będą między innymi właściciele sklepów internetowych. W końcu chcą, aby ich sklep sprzedawał jak najwięcej artykułów. Jednak nawet początkujący bloger, który z czasem może chcieć zacząć zarabiać na swoim blogu, powinien pozycjonować swoją stronę.

Wyniki organiczne a reklamy

Często słyszy się hasło o tak zwanych „wynikach organicznych” wyszukiwania. Są to właśnie te strony, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania, które nie pokazują się tam jako płatne reklamy, tylko po prostu naturalne wyniki. Reklamy to tak zwane Google Ads. Są one przeważnie na samej górze strony z wynikami wyszukiwania i na samym dole.

Od czego zależy kolejność wyników wyszukiwania?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, o kolejności wyników decyduje algorytm wyszukiwarki Google. Oczywiście nikt nie zna dokładnie jego mechanizmów. Powszechnie znane są jednak czynniki, które wpływają na wyniki wyszukiwania. Czynniki te dzielą się na takie, które związane są z samą stronę, jak i na te, które mówią o jej popularności w Internecie.

Czynniki na stronie, które mają wpływ na jej pozycję w wyszukiwarce, to między innymi:

  1. szybkość ładowania strony,
  2. ilość treści na stronie,
  3. występowanie słów kluczowych w samej treści strony, jak poszczególnych nagłówkach,
  4. unikalność treści,
  5. częstotliwość aktualizacji strony, czyli dodawania nowych treści.

Do czynników zewnętrznych, czyli tych związanych z popularnością strony należą z kolei:

  1. ilość linków do pozycjonowanej strony na innych stronach,
  2. ilość samych stron, które te linki zawierają,
  3. jakość stron, na których znajdują się linki do pozycjonowanej strony, czyli ich popularność (im więcej odwiedza je użytkowników, tym lepiej).

Działania SEO

Podobnie jak czynniki, tak i działania dzielą się na te, które wykonuje się bezpośrednio na stronie, jak i te poza nią. Te pierwsze to tak zwane On-site, te drugie Off-site.

Działania On-site

Dotyczą między innymi optymalizacji kodu strony pod wyszukiwarkę, a także m.in. działania, które służą poprawieniu szybkości ładowania serwisu, na które wpływ ma wiele czynników. Są to chociażby zdjęcia, które jeśli będą zbyt duże, będą spowalniać stronę. Ważne jest też stworzenie przyjaznego serwisu nie tylko dla użytkowników komputerów. Strona musi także dobrze wyświetlać się na smartfonach, czyli na urządzeniach mobilnych, ponieważ właśnie te roboty Google crawlują jako pierwsze („Mobile First Index”). Poza samą sferą techniczną, działania On-site w dużej mierze dotyczą treści na samej stronie. Istotne jest więc dodawanie regularnie nowej treści. Nie może też ona być znikąd skopiowana, musi być unikalna. Dodawana treść, jak i ta już będąca na stronie także musi być odpowiednio zoptymalizowana pod względem słów kluczowych.  Przykładem działań na stronie może być, chociażby tworzenie bloga. Wpływa on zresztą nie tylko na pozycjonowanie, ale może pozwolić też zachęcić nowych użytkowników do wejścia na stronę.

Działania Off-site

To wszystko to, co dzieje się poza stroną. Jest to głównie tak zwany link building. Co to jest link building, czyli linkowanie? Może to być między innymi umieszczanie wysokiej jakości artykułów na innych popularnych stronach. Artykuły będą zawierały linki do pozycjonowanej strony. Link building to także linkowanie na blogach, w komentarzach na forach i wielu innych miejscach, np. w serwisach ogłoszeniowych. Oczywiście czym bardziej popularna strona, na której znalazł się link, tym ma on większą wagę.

Ile trwa pozycjonowanie?

Nie da się określić uniwersalnego czasu, jaki jest potrzebny na pozycjonowanie każdej frazy. Po pierwsze trzeba zdać sobie sprawę, że jest to proces długotrwały, może trwać od kilku do kilkunastu miesięcy, a nawet gdy osiągnięmy TOPową pozycję, to nie powinno zostać przerwane, ponieważ konkurencja nadal będzie walczyła i nas brak działań może doprowadzić do spadku pozycji. Wszystko zależy od frazy, konkurencji i jej popularności w Internecie. Dlatego trzeba uzbroić się w cierpliwość, mając na względzie fakt, że wyniki nie przyjdą od razu. Oczywiście w przypadku wyjątkowo niepopularnych fraz albo takich o długim ogonie, rezultaty mogą przyjść znacznie szybciej. Czym jest długi ogon? Długi ogon to fraza składająca się z kilku słów. Jest ją znacznie łatwiej pozycjonować, gdyż prawdopodobieństwo, że ktoś również ją pozycjonuje i w ogóle popularność takiej frazy w Internecie, są mniejsze. Przykładem może być fraza „tłumaczenia pisemne instrukcji obsługi w Warszawie”. Z powodu, że pozycjonowanie to proces długotrwały, warto rozpocząć go od razu, czyli zaplanować tak naprawdę już w momencie zakładania sklepu, czy tworzenia strony internetowej

Czy SEO się opłaca?

Działań marketingowych jest wiele. Pozycjonowanie to tylko jedno z nich, można promować sklep za pomocą mailingu, Google Ads, afiliacji i wielu innych sposobów. Jednak to właśnie SEO należy do tych najtańszych.  Poniżej przedstawiamy średni koszt jednego leada w firmie walczącej o klienta biznesowego na rynku amerykańskim. Oczywiście w Polsce te koszty będą niższe, jednak i tak SEO będzie najtańsze.

Targi i wydarzenia

180  $

Video Marketing

59  $

Reklamy LinkedIn

51  $

Webinary

45  $

Content Marketing

43  $

Reklamy w mediach tradycyjnych  (TV, radio, czasopisma)

38  $

Email Marketing

33  $

Reklamy w Social Mediach

21  $

SEO

14  $

Żródła:  Survey America, HubSpot, Matchcraft, Prospect Marketing, MarketingCharts.com, Pulse Local Marketing

Podsumowanie

SEO powinno być więc jednym z podstawowych działań mających na celu zwiększenie popularności witryny i sprowadzenie do niej klientów. Trzeba jednak pamiętać, że po pierwsze jest to działanie długotrwałe, a po drugie nie można go zaprzestać. To znaczy, że raz uzyskane wyniki nie zostają na stałe. Aby stale być wysoko w wynikach wyszukiwania, konieczne jest stałe dbanie między innymi o dodawanie nowych treści, linkowanie zewnętrzne itd. Niestety wiele osób zaniechuje SEO, gdyż po prostu nie widzi efektów od razu, a w przypadku tych działań trzeba być po prostu cierpliwym, szczególnie jeśli działa się w jakiejś bardzo konkurencyjnej branży.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Anna Hyjek

Anna Hyjek
Dział Handlowy

tel. 791 009 006
a.hyjek@cstore.pl

Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close