Demo Przetestuj sklep internetowy

Google Ads – co to jest? Jak działa? Dlaczego warto inwestować w Google Ads?

„Reklama dźwignią handlu” to stare i znane powiedzenie, jednak wciąż bardzo aktualne. Niezależnie od tego, jakie usługi czy produkty się oferuje w Internecie, trzeba je odpowiednio zareklamować. Użytkownicy w ogóle skądś muszą się dowiedzieć, że dana firma ma ten asortyment w swojej ofercie. Można to oczywiście robić na wiele sposobów. Tutaj je wymienialiśmy. Dzisiaj jednak będziemy chcieli się skupić na jednym z nich, a mianowicie na Google Ads, wcześniej znane pod nazwą AdWords.

Co to Google Ads?

Jest to system reklamowy, w którym można tworzyć kampanie reklamowe, zarządzać nimi i analizować je. Cały system obejmuje nie tylko samą wyszukiwarkę, ale także sieć partnerską Google. W sieci tej znajdują się duże portale, jak chociażby Onet, ale też blogi, fora oraz oczywiście poczta Gmail.  Wyszukiwarki Google używa aż 96% internautów. Jest to więc idealne miejsce na reklamę. Można dzięki niemu dotrzeć do niemal każdej grupy odbiorców.

Rodzaje reklam w Google Ads

Jak wspomnieliśmy wcześniej, Google Ads to nie tylko wyszukiwarka. Poniżej opisujemy wszystkie rodzaje reklam, jakie można wykupić w kampanii Google Ads.

Reklamy tekstowe

Podstawową reklamą jest tak zwana reklama tekstowa, która może być wyświetlana pod lub nad wynikami wyszukiwania. Taka reklama może składać się z różnych elementów. Najważniejszą jej częścią będą 3 nagłówki, które przeczytają potencjalni klienci. Pozostałą treść reklamy mogą nawet pominąć, dlatego tak ważne jest, aby to nagłówek przyciągnął uwagę. Poza tym, taka reklama składa się z tekstu oraz oczywiście adresu strony internetowej. W wersji mobilnej można ustawić wersję „tylko połączenie”. Dodać wtedy należy do niej numer telefonu i ktoś, używając smartfonu oraz klikając na reklamę, będzie mógł połączyć się telefonicznie z daną firmą. Takie reklamy tworzy się w oparciu o słowa kluczowe. Podobnie jak ma to miejsce przy pozycjonowaniu.

Reklamy w sieci partnerskiej Google

Ten typ reklam zazwyczaj oprócz tekstu zawierają jakąś formę grafiki w postaci banneru. Są one wyświetlane na stronach partnerskich Google. Czyli niemal w całym Internecie. Do sieci reklamowej Google należą zarówno duże portale, jak i blogi czy fora. Jako że reklamę tworzy się w postaci graficznej, to trzeba ją przygotować w kilku wersjach rozmiarowych. Użytkownicy korzystają z różnych urządzeń i w zależności od ich rozdzielczości i rozmiarów ekranu będą wyświetlane banery innej wielkości.

Reklama PLA

Jest to rodzaj reklam, w którym można niejako prezentować swoje produkty na wirtualne półce sklepowej. Tyle że nie bezpośrednio swojego sklepu. Takie artykuły pojawiają się w postaci grafiki przy wynikach wyszukiwania. Nie trzeba w nich definiować słów kluczowych. Google samo dobiera, przy okazji jakich wyszukiwań przez użytkowników, powinno wyświetlić daną reklamę. Bierze pod uwagę po prostu zawartość strony.

Reklamy w YouTube

Ten rodzaj kampanii wymagania zdecydowanie więcej czasu, przynajmniej jeśli chodzi o samo przygotowanie reklamy. Gdyż po prostu najlepiej stworzyć film. Będzie on wyświetlany w przerwie oglądania przez użytkownika czegoś innego. Na YouTube mogą też być wyświetlane wspomniane wcześniej reklamy banerowe.

Reklama w Gmailu

To chyba najmniej popularna ze wszystkich forma. Te reklamy wyświetlane są jako wiadomości email. Nie jest to zbyt popularny rodzaje, ale może się sprawdzić przy kampaniach remarketingowych, kiedy chce się przypomnieć o swojej firmie klientom.

Zarządzanie kampaniami reklamowymi

W Google Ads możliwa jest oczywiście pełna konfiguracja samych reklam, jak i całych kampanii. Ważne jest przygotowanie się do tworzenia takiej reklamy, czyli wykonanie analizy rynku, a więc określenia grupy docelowej, do której ma trafić. Google pozwala na precyzyjne określanie, komu ma wyświetlać się stworzona reklama. Samych sposobów targowania jest kilka.

  1. Słowa kluczowe. To oczywiście podstawy sposób targetowania reklam w Google Ads. Określa się tu słowa, po których wpisaniu w wyszukiwarce Google, będzie wyświetlała się konkretna reklama. Można określić na ile precyzyjnie użytkownik musi wpisać daną frazę. Przykładowo można chcieć jako słowa kluczowe, po których ma wyświetlać się reklama, zwrot „kawa z Brazylii”. Można teraz zdecydować, czy użytkownik musi wpisać tylko i wyłączanie taki zwrot, czy może np. może być coś przed nim, lub za nim. Możliwe jest też dodawanie słów wykluczających. Jeśli oprócz słów kluczowych, użytkownik wpisze słowa wykluczające, reklama nie wyświetli mu się.
  2. Kryterium geograficzne, czyli ze względu na lokalizację użytkowników. Jest szczególnie przydatne przy różnego rodzaju biznesach lokalnych jak np. zakład fryzjerski, restauracja, czy sala zabaw dla dzieci. Można dokładnie określić teren, na którym musi przebywać użytkownik, aby wyświetliła mu się reklama. Można wybrać zarówno obszar w promieniu X kilometrów od jakiegoś punktu, jak i konkretne kraje, województwa i miasta.
  3. Demograficzne. W Google Ads można określić konkretny przedział wiekowy, a także płeć potencjalnych klientów.
  4. Tematyczne. Google pozwala kierować reklamy do osób o konkretnych zainteresowaniach. Jeśli chce się promować nowy sklep lub markę ubrań sportowych, to Google może pozwolić kierować reklamę właśnie do osób, które interesują się sportem.

Poza tym można też kierować reklamę tylko do użytkowników konkretnych urządzeń lub do osób, które już kiedyś odwiedziły stronę, czyli tworzyć tak zwane kampanie remarketingowe. Oprócz tego, komu i gdzie mają się wyświetlać reklamy, możliwe jest też oczywiście określonej, kiedy. Można wybrać dokładne godziny. Będzie to przydatne szczególnie przy wszystkich biznesach stacjonarnych, które mają swoje konkretne godziny otwarcia.

Jak sprawdza się skuteczność Google Ads?

Google pozwala na dokładną analizę skuteczności tworzonych reklam. Można sprawdzić precyzyjnie, jakie słowa wpisywał ktoś, komu wyświetliła się reklama. Do badania skuteczności reklamy przydatne jest liczenie konwersji. Konwersja to stosunek kliknięć w reklamę do kliknięć zakończonych wykonaniem jakiejś akcji. Zależnie od prowadzonej działalności może to być kupno jakiegoś artykuły, ściągniecie ebooka, wykonanie telefonu bądź wypełnienie i wysłanie jakiegoś formularza. Dzięki takiej wiedzy bardzo łatwo jest obliczyć, czy dana kampania była opłacalna. Oczywiście, jeśli zaczyna się działanie na tego rodzaju kampaniach, trzeba liczyć się z tym, że sukces przyjdzie z czasem wraz z nabieraniem doświadczenia i analizowaniem poprzednich kampanii.

Od czego zależy cena reklam

Większość reklam w Google Ads to reklamy rozliczane w trybie CPC (ang. cost per click), czyli płaci się za kliknięcia użytkownika w reklamę. Inne modele to CPA (ang. cost per action), gdzie płaci się z konkretną wykonaną akcję. CPV (ang. cost per view), w nim płaci za wyświetlenie danej reklamy i CPM (ang. Cost per mile), gdzie płaci się za 1000 wyświetleń. Te ostatnie kampanie są przydatne szczególne przy budowaniu marki.

Koszt jednego kliknięcia jest uzależniony od konkurencji, jak i jakości reklamy. Co to oznacza? Im więcej osób kieruje swoją reklamę na te same słowa kluczowe, tym jest ona droższa. Druga rzecz to jakość, Google po prostu ocenia jakość strony docelowej, do której kieruje reklama i w ten sposób zmienia cenę reklam.

Budżet na reklamy można ustalać w oparciu o określony okres, zarówno ile chce się wydać w ujęciu dziennym, jak i miesięcznym.

Podsumowanie

Google Ads to świetny sposób na promocję, która ma przynosić natychmiastowe rezultaty. Reklamy wyświetlane są od razu. Oczywiście zwrot z inwestycji (ang. ROI) zależy też od jakości i konkurencyjności samej oferty, strony internetowej, obsługi klienta i wielu innych. Jednak jest to najłatwiejszy sposób, na ściągniecie klienta na swoją stronę. Jednak aby stworzyć dobrą kampanię, trzeba dokonać najpierw dobrej analizy, a także liczyć się z tym, że na początku można nie osiągać wybitnych rezultatów. Sukcesy często przychodzą wraz z doświadczeniem.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Anna Hyjek

Anna Hyjek
Dział Handlowy

tel. 791 009 006
a.hyjek@cstore.pl

Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close