Tel: +48 22 599 44 99
CStoreZałóż sklep internetowy
29/03/19

Real-time marketing

Pojęcie real-time marketingu (RTM) staje się coraz bardziej popularne, a jego wykorzystywanie w codziennej pracy może sprawić, że marka odniesie olbrzymi sukces w ciągu kilkunastu godzin. Czym jest marketing w czasie rzeczywistym?

Real-time marketing stanowi reakcję na bieżące wydarzenia, która im szybciej nastąpi, tym większą będzie miała wartość dla potencjalnych klientów i wpłynie na wzrost sprzedaży. Jest to błyskotliwa odpowiedź, która dowodzi, że nasza marka jest uważna i potrafi wykorzystać medialną okazję do zwiększenia skuteczności w swoich kanałach komunikacji.

Ważne jest, aby nasza odpowiedź była adekwatna do sytuacji i spójna z nastrojem odbiorców – wówczas szansa na zwiększenie zainteresowania, a co za tym idzie, na pozyskanie dodatkowych klientów, znacząco wzrasta. Treść naszej reakcji musi być trafna, przykuwać uwagę i angażować odbiorców. Dzięki temu będą oni wiedzieli, że jesteśmy kreatywni, elastyczni, a nasze działania są nieszablonowe i dopasowane do bieżącej sytuacji.

Warto pamiętać, że korzystanie z RTM nie powinno być jedynym sposobem na komunikowanie się z odbiorcami – trudno przecież przewidzieć, kiedy dojdzie do sytuacji, w której będziemy mogli popisać się błyskotliwą reakcją. Z drugiej strony, warto na niego znaleźć miejsce w tworzonych wcześniej planach contentu.

 

Przykłady wykorzystania real-time marketingu

Jakie wydarzenia wiążą się z wykorzystaniem real-time marketingu? Są to nieprzewidziane i niezaplanowane sytuacje, wydarzenia polityczne, kulturalne, sportowe czy nagły zwrot akcji w popularnym serialu.

Jednym z najbardziej znanych wydarzeń o dużym zasięgu, kiedy dana marka wykorzystała real-time marketing, był finałowy mecz o mistrzostwo w futbolu amerykańskim, tak zwany Super Bowl, w 2013 roku. Jest to najważniejsze wydarzenie sportowe roku w Stanach Zjednoczonych. Podczas Super Bowl w 2013 roku na stadionie doszło do awarii prądu, na którą bardzo szybko zareagowała marka Oreo, informując w prosty, a zarazem ciekawy sposób, że w ciemności nadal można jeść ciastka Oreo.

Innym przykładem może być reakcja Snickersa – podczas meczu na Mundialu w 2014 roku urugwajski zawodnik ugryzł przeciwnika z włoskiej drużyny. Snickers stworzył prostą grafikę z komentarzem, by następnym razem piłkarz po prostu sięgnął po baton.

Real-time marketing stosuje także Ikea. Kiedy okazało się, że w „Grze o tron” do kostiumów wykorzystywane są dywaniki z Ikei, marka przygotowała specjalną instrukcję, jak taki kostium z wykorzystaniem dywanika przygotować w domowym zaciszu.

Jednym z wydarzeń, które często pojawia się w real-time marketingu, jest gala rozdawania Oscarów.

Poszukiwania pytona, które miały miejsce w Polsce latem 2018 roku, także znalazły swoje odzwierciedlenie w RTM. Peugeot opublikował zdjęcie śladów opon z podpisem, że nad Wisłą pojawiły się ślady dzikiego zwierza.

 

Monitorowane mediów społecznościowych

RTM jest związany ze zautomatyzowanymi systemami marketingowymi. Pozwala to na monitorowanie zachowań użytkowników, które następnie wpływa na tworzone treści komunikatów. Jeśli na jakimś forum ktoś zadaje pytanie o produkt czy usługę, które posiadamy w swojej ofercie, system alertów może pozwolić nam na szybką reakcję, sprawiając, że osoba pytająca może stać się naszym potencjalnym klientem.

Innym przykładem działań związanych z RTM może być informowanie na bieżąco o zbliżającym się końcu promocji. Publikacja informacji, że zostało nam jeszcze kilkanaście sztuk produktu oferowanego po niższej cenie może sprawić, że nasi odbiorcy podejmą decyzję o zakupie.

Real-time marketing pozwala wpłynąć na kształtowanie pozytywnego wizerunku marki, nie wiążąc się jednocześnie z dużymi kosztami.