Tel: +48 22 599 44 99
CStoreZałóż sklep internetowy
31/10/18

Wykorzystanie YouTube w sklepie internetowym

YouTube.com to najpopularniejsza na świecie platforma do publikowania nagranych przez siebie filmów. Serwis ma szereg zastosowań w kontekście prowadzenia sklepu internetowego.

Wykorzystanie zewnętrznych platform do publikacji treści oraz mediów społecznościowych jest bardzo cenne dla promowania, budowania marki i pozyskiwania nowych klientów w sklepie internetowym. Obecność sklepu w mediach społecznościowych zarysowana została w naszym artykule pod tytułem “Sklep internetowy w mediach społecznościowych”. W niniejszym tekście skupimy się na portalu YouTube.com. Istniejący od 2005 roku serwis umożliwia udostępnianie własnych nagrań filmowych, prowadzenia kanałów z materiałami wideo czy prowadzenia relacji na żywo, tzw. streamów. Pomimo wielu możliwości YouTube.com wciąż pozostaje platformą darmową. Stwarza to olbrzymie pole do popisu dla działań marketingowych.

Podstawowym działaniem związanym z wykorzystaniem YouTube w sklepie internetowym jest publikacja nagrań testów i recenzji produktów, która zachęca do ich zakupu. Można przygotować taki film w formie prostej, kilkuminutowej prezentacji lub dłuższego testu w terenie (na przykład w przypadku sprzętu sportowego). W dzisiejszych czasach dobrej jakości film można nagrać nawet telefonem komórkowym, jednak warto pamiętać o dbałości o dobry poziom nagrania. Istotne są dźwięk, kadrowanie czy nawet tło filmu. Opis nowych butów do biegania najlepiej nagrać na stadionie lekkoatletycznym, a nowy model laptopa można pokazać w aranżacji biurowej. Popularnym rozwiązaniem, stosowanym przez sklepy posiadające swoje punkty stacjonarne, jest nagrywanie właśnie w takim miejscu, na tle szerszej oferty produktowej. Nagrane materiały można udostępnić w mediach społecznościowych celem poprawy atrakcyjności tego kanału komunikacji lub umieścić w opisach produktów, aby poprawić ich prezentację i zachęcić klientów do zakupu.

Coraz częstszą praktyką stosowaną przez producentów lub dystrybutorów jest prowadzenie własnych kanałów z recenzjami i opisami produktów. Jako przykłady podać można kanały popularnych polskich sklepów z branży outdoorowej: Militaria.pl czy Gunfire.pl. W przygotowywanych przez te sklepy materiałach wideo dobrze widoczne są trzy charakterystyczne elementy:

Nie zawsze jednak konieczne jest samodzielne tworzenie filmów na YouTube. Niekiedy wystarczy podlinkować w sklepie gotowe nagranie testu czy recenzji danego produktu stworzonego przez YouTubera. Ważne jest, aby sprawdzić, czy dany materiał nie powstał we współpracy z naszą konkurencją i nie linkuje na przykład w treści lub opisie filmu do ich sklepu.

Publikowanie treści stworzonych przez osoby bardzo często zajmujące się produkcją contentu na pełen etat, zostało opisane szerzej w naszym artykule pod tytułem “Współpraca z blogerami i influencerami”.

Wykorzystywanie YouTube w działaniach marketingowych to doskonała forma promowania sklepu, swoich produktów, marki i budowania relacji z klientami. Ważne jest, aby udostępniać materiały w sposób przemyślany, a same filmy były przygotowane profesjonalnie.