Tel: +48 22 599 44 99
CStoreZałóż sklep internetowy
14/09/18

Własna marka – pomysł na biznes

Jednym z modeli zarabiania na projektach biznesowych jest tworzenie i sprzedaż własnych marek. Model ten kojarzy się najbardziej z branżą fashion, jednak ma długą i bardziej zróżnicowaną tradycję.

Założenie własnego biznesu, który odniesie sukces, to trudne i czasochłonne zadanie. Kiedy firma osiągnie satysfakcjonujące nas przychody, w dalszym ciągu wymaga odpowiedniego nadzoru i zarządzania. Można co prawda oddać stery w ręce doświadczonych menedżerów, jednak wówczas w dalszym ciągu to właściciel czy główny udziałowiec odpowiada za losy przedsiębiorstwa i ma wobec niego jasno określone obowiązki.

Innym rozwiązaniem jest sprzedaż przynoszącej zyski marki innym podmiotom. Takie działanie jest wbrew pozorom bardzo częste. Najsłynniejszym przykładem sprzedaży odnoszącej sukcesy marki, której nazwa powstała zresztą od nazwisk jej twórców, jest historia braci McDonald. Sprzedali oni swój genialny i dopracowany model restauracji z hamburgerami Rayowi Krocowi, który rozwinął sieć do pozycji globalnego potentata. Innym przykładem jest historia owocu konfliktu ambicjonalnego dwóch mechaników, Enzo Ferrariego z Ferruccim Lamborghinim. Ferrari nieelegancko zbył kiedyś rady, które przedstawił mu Lamborghini odnośnie konstrukcji samochodów wyścigowych. Urażony konstruktor postanowił zbudować lepszy samochód niż te tworzone w stajni Ferrari. Po sukcesie swoich pierwszych modeli sprzedał z olbrzymim zyskiem firmę, która obecnie jest nierozerwalnie kojarzona z doskonałymi osiągami.

Głośne transakcje miały miejsce również w brany e-commerce. Elon Musk sprzedał PayPala Ebayowi, a Yahoo nie skorzystało swego czasu z szansy zakupu Googla. Kto wie, jak potoczyłaby się historia Internetu, gdyby wspomniane transakcje zakończyły się inaczej.

Budowa rozpoznawalnej i rentownej marki to także szansa na uruchomienie franczyzy. W modelu tym bardzo często działają sieci restauracji czy punktów usługowych. Franczyzodawca tworzy know-how produktu bądź usług i inne zasady ważne dla powodzenia biznesu. Franczyzobiorca w zamian za określone opłaty, z reguły część zysków, może działać w ramach rozpoznawalnej marki i zarabiać, korzystając z doświadczenia dużej grupy o mocnej pozycji na rynku.

Wielu przedsiębiorców, szczególnie na rynku start-upów, tworzy swoje projekty z myślą o późniejszej sprzedaży. Są także wyspecjalizowane firmy i grupy kapitałowe, które finansują tego typu projekty w celu ich późniejszego przejęcia lub odsprzedania udziałów z zyskiem. Kluczem do sukcesu jest innowacyjny pomysł i możliwość szybkiego zarobku, co niestety w większości przypadków start-upów się nie udaje. Niemiej, tworząc i rozwijając własną firmę, warto mieć świadomość budowania rozpoznawalnej marki, która – wraz ze stojącym za nią rentownym przedsiębiorstwem – może stać się wartością pożądaną na rynku. Doświadczeni przedsiębiorcy mogą z kolei spróbować swoich sił w uruchamianiu biznesów z myślą o ich dalszej odsprzedaży.