Prosty sklep internetowy – czyli jaki?

W dobie rosnącej popularności e-sklepów sprzedaż przez Internet może być dobrym pomysłem na biznes. Jeśli myślisz o rozpoczęciu działalności w branży e-commerce, ale masz wątpliwości, czy to na pewno dla Ciebie i czy dasz sobie radę, ten artykuł jest dla Ciebie. Przekonaj się, że założenie własnego sklepu online nie musi być ani wyzwaniem, ani wymagającym przedsięwzięciem. Zobacz, w jaki sposób stworzyć prosty sklep internetowy i o czym pamiętać, by strona była przyjazna dla użytkowników i zachęcała ich do zakupów.

Czy trzeba założyć działalność gospodarczą, aby prowadzić sklep internetowy?

Dla wielu osób sporą przeszkodą może być konieczność założenia własnej działalności gospodarczej, co wiąże się np. z koniecznością odprowadzania niemałej składki ZUS czy prowadzeniem skomplikowanej księgowości. Dobra wiadomość jest tak, że jeśli chcesz założyć sklep internetowy, nie musisz zakładać działalności gospodarczej. Możesz legalnie prowadzić sprzedaż w ramach działalności nierejestrowanej (nieewidencjonowanej). Decydując się na taką formę, nie musisz np. mieć numeru NIP i REGON, składać wniosku o wpis do CEIDG, odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy czy opłacać składki zdrowotnej i na ubezpieczenie społeczne. Masz za to prawo prowadzić uproszczoną księgowość, która będzie wymagała korzystania z usług biura rachunkowego. Jeśli spełniasz odpowiednie wymagania, nie musisz również rejestrować się jako podatnik VAT i ewidencjonować sprzedaży na kasie fiskalnej. Zgodnie z przepisami zwolnienie z VAT przysługuje sklepom, również internetowym, których wartość sprzedaży nie przekroczyła 200 tysięcy złotych netto w danym roku podatkowym. Trzeba jednak uważać – niektórzy sprzedawcy nie mają możliwości skorzystania z podmiotowego zwolnienia z VAT. Tak jest np. w przypadku sklepów online oferujących komputery, wyroby elektroniczne i optyczne, preparaty kosmetyczne i toaletowe (w tym kosmetyki do pielęgnacji włosów czy do makijażu oczu i ust, dezodoranty, szampony),  urządzenia elektryczne i nieelektryczne sprzętu AGD czy części do pojazdów samochodowych i motocykli. Również kasa fiskalna jest obligatoryjna dla e-sklepów oferujących określone produkty, takie jak np. perfumy i wody toaletowe, nośniki danych cyfrowych i analogowych, sprzęt fotograficzny czy wyroby z metali szlachetnych.

Sklep na platformie SaaS – dlaczego warto?

Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, stworzenie sklepu nie musi być ani skomplikowane, ani czasochłonne, ani drogie. Owszem, zbudowanie własnej strony od podstaw wiąże się ze sporym wydatkiem i trochę trwa. Dochodzą również koszty związane z obsługą strony, wykupieniem serwera i opłaceniem domeny. Warto jednak wiedzieć, że można tego wszystkiego uniknąć. Istnieją bowiem proste rozwiązania, które pozwalają założyć sklep szybko, a co ważniejsze – naprawdę niewielkim kosztem. W jaki sposób? Na przykład dzięki platformom SaaS. Korzystając z tego rozwiązania, nie trzeba instalować strony na własnym serwerze. Nie musimy martwić się również o hosting, aktualizację strony, bezpieczeństwo czy regulamin RODO – wszystko leży w gestii dostawcy usługi. Różnego rodzaju wtyczki i możliwość integracji z systemami zewnętrznymi dają duże możliwości rozbudowy i poprawy funkcjonalności sklepu. Działalność można zacząć właściwie od ręki, wystarczy tylko opłacić abonament i wprowadzić na stronę sklepu produkty. W większości przypadków zarówno wprowadzanie produktów, jak i modyfikacja różnych elementów jest procesem bardzo prostym i odbywa się metodą drag and drop (przeciągnij i upuść). Warto również wiedzieć, że u większości dostawców istnieje możliwość wyboru wysokości abonamentu. Na początek można np. wybrać najtańszy, z podstawowymi funkcjami. Nic nie stoi na przeszkodzie, by w miarę rozwoju sklepu sprawdzać bardziej zaawansowane możliwości, jakie dają platformy SaaS.

Sprzedaż w modelu dropshippingu

Bardzo atrakcyjny, zwłaszcza dla osób, które dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w branży e-commerce, wydaje się model sprzedaży oparty na dropshippingu. Wybierając takie rozwiązanie, nie musimy inwestować w zakup towarów i martwić się o koszty związane z ich magazynowaniem. Aby zacząć sprzedawać, należy wybrać dostawcę i nawiązać z nim współpracę. Ponieważ dropshipping staje się coraz bardziej popularny, naprawdę sporo hurtowni, importerów i producentów z różnych branż (np. oferujących artykuły dziecięce, zabawki, odzież, akcesoria dekoracyjne, galanterię, narzędzia, suplementy diety, kosmetyki czy biżuterię) działa właśnie w tym modelu. Jak działają sklepy dropshippingowe? Klient wybiera artykuł na Twojej stronie. Gdy dokona zakupu, zamówienie trafia do Twojego partnera biznesowego. W hurtowni zamówienie jest kompletowane, pakowane i wysyłane do klienta. Jako sprzedawca wystawiasz potwierdzenie zakupu, a płacisz jedynie za te produkty, które zostały kupione przez klientów. Do Ciebie należy również obsługa zwrotów i reklamacji, chociaż coraz więcej dostawców również i te obowiązki bierze na siebie. Warto więc dokładnie przeanalizować warunki współpracy z hurtowniami. Sklep działający w oparciu o dropshipping możesz prowadzić z dowolnego miejsca – wystarczy komputer i dostęp do Internetu. Nie musisz zatrudniać pracowników i martwić się o logistykę. To dobre rozwiązanie również dla osób, które szukają dodatkowego źródła dochodów.

Prosty i funkcjonalny sklep internetowy – o czym pamiętać?

Sklep internetowym można otworzyć bardzo prosto i bardzo szybko, jednak tworząc go, pamiętaj przede wszystkim o użytkownikach. Strona powinna być przyjazna i funkcjonalna. W branży e-commerce konkurencja jest naprawdę duża. Każdego dnia powstają nowe sklepy, dlatego nie ma co liczyć na szczęście. Jeśli chcesz osiągać zyski, musisz przekonać klientów, że właśnie w Twoim sklepie warto robić zakupy. Profesjonalna strona i takie elementy jak np. przejrzysty formularz zamówienia na pewno będą działały na Twoją korzyść.

Czytelna i przejrzysta strona

Zadbaj o to, by użytkownicy czuli się na stronie dobrze. Chociaż estetyka sklepu może wydawać się kwestią drugorzędną, tak naprawdę bardzo ważne jest to, jak prezentuje się witryna. Atrakcyjna oferta i korzystne ceny to dziś o wiele za mało, aby przyciągnąć klientów i zachęcić ich do zakupów. Niemodny layout sprawia, że strona wygląda na przestarzałą i nie budzi zaufania. Treści powinny być czytelne, dlatego warto zadbać o właściwą typografię (niektóre czcionki są mało czytelne) i formatowanie tekstu. Ważna jest również odpowiednia kolorystyka. Źle dobrane lub zbyt krzykliwe kolory mogą utrudniać odbiór i zniechęcać odbiorców do pozostania na stronie.

Intuicyjna nawigacja

Intuicyjna nawigacja sprzyja zakupom, a to oznacza, że może mieć realny wpływ na wyniki sprzedaży. Strona sklepu internetowego powinna być skonstruowana w taki sposób, by poruszanie się po niej nie sprawiało użytkownikom żadnych problemów. Ważnym elementem jest przejrzyste menu, które pozwoli klientom szybko przejść do interesujących ich działów, w także odpowiednie nazewnictwo kategorii i podkategorii. Newralgicznym miejscem w każdym sklepie internetowym jest koszyk. Warto zadbać, by można było kontynuować zakupy bez konieczności wejścia do koszyka.

Dobrze działająca wyszukiwarka produktów

Kluczem do sukcesu jest również dobrze działająca i funkcjonalna wyszukiwarka produktów. Najczęściej wyszukiwarki umieszczane są w centralnej części strony lub w jej prawym górnym rogu i lepiej nie eksperymentować z jej położeniem. Wdrożenie pewnych rozwiązań, takich jak np. autouzupełnianie, automatyczna korekta błędów ortograficznych i literówek, historia wyszukiwania czy rozpoznawanie synonimów, ułatwi użytkownikom znajdowanie interesujących ich produktów. Dobrze, jeśli klienci mają możliwość filtrowania i sortowania wyników wyszukiwania – dziś jest to właściwie standard.

Odpowiednio skonstruowane karty produktów

Karty produktów są dla klientów ważnym źródłem informacji na temat asortymentu sklepu. Ponieważ w sklepie internetowym nie można dokładnie obejrzeć towaru przed zakupem, użytkownicy muszą polegać na opisach i zdjęciach udostępnionych na stronie przez sprzedawców. Na kartach produktów warto zamieszczać dokładne specyfikacje przedmiotów i zachęcające do kupna opisy, napisane prostym i zrozumiałym językiem. Bardzo ważne są również profesjonalne zdjęcia. Powinny ukazywać przedmiot w całości oraz jego detale.

Formularz zamówienia

Statystyki pokazują, że nieczytelny lub zbyt skomplikowany formularz zamówienia z wieloma kartami bardzo często jest powodem przerwania ścieżki zakupowej i porzucenia koszyka. Wypełniając formularz wielostronicowy, klient musi przejść przez kilka etapów, a im więcej tym etapów, tym więcej możliwości rezygnacji z zakupów. Niekiedy dobrym rozwiązaniem jest wdrożenie w sklepie internetowym prostego formularza jednostronicowego (warto jednak pamiętać, że raczej nie sprawdza się on w przypadku produktów droższych, których zakup wymaga przemyślanych decyzji).

Responsywność

Jeśli chcesz, żeby Twój sklep internetowym był prosty i przyjazny użytkownikom, zadbaj o responsywność witryny. Strona powinna prawidłowo się wyświetlać i szybko wczytywać na różnego rodzaju urządzeniach, zarówno stacjonarnych, jak i mobilnych. Układ stron zaprojektowanych w technologii RWD (responsive web design) samoczynnie dostosowuje się do rozmiaru okna przeglądarki. Jest to dość istotne, ponieważ coraz częściej robimy zakupy za pośrednictwem urządzeń mobilnych, przede wszystkim smartfonów, ale także tabletów.  

Sekcja z produktami powiązanymi

Umieszczenie na stronie sekcji z produktami powiązanymi to dość prosty sposób na zwiększenie sprzedaży. „Klienci, którzy kupili ten produkt, kupili również” – na pewno znasz to z innych e-sklepów. Na podstawie historii zakupów warto zarekomendować klientowi produkty uzupełniające, np. tusze, jeśli ostatnim zakupem była drukarka. Można wykorzystać również historię wyszukiwania i wyświetlić na stronie produkty o zbliżonych parametrach. Aby nie przytłoczyć użytkownika, sekcja z produktami powiązanymi nie może być zbyt obszerna (najlepiej pokazać 2 – 3 oferty).

Różne metody wysyłki

Użytkownicy lubią mieć wybór, jeśli chodzi o sposób wysyłki zamówienia. Niektórzy preferują dostawę kurierem lub pocztą na wskazany adres, dla innych znacznie wygodniej odebrać paczkę w punkcie lub w paczkomacie. Czasami brak odpowiedniej formy dostawy jest czynnikiem wpływającym na rezygnację z zakupów. Podpisywanie umów z różnymi firmami kurierskimi, szczególnie w przypadku mniejszych sklepów, może być kłopotliwe, dlatego warto rozważyć współpracę z brokerem kurierskim.

Możliwość wyboru płatności

Nawet prosty sklep internetowy łatwo zintegrować z bramkami płatności, które umożliwiają klientom różne opcje płatności. Pamiętaj, ze użytkownicy mają zróżnicowane preferencje dotyczące sposobu opłacania zamówienia. Najpopularniejsze metody to szybki przelew online, BLIK  i PayPal, przy czym niektórzy wciąż wolą wykonać przelew tradycyjny. Szczególnie jeśli w Twojej ofercie znajdują się droższe produkty, warto udostępnić klientom płatności ratalne.

Widoczność w sieci

Naturalne wyniki wyszukiwania są najlepszym źródłem ruchu. Użytkownicy najczęściej zaczynają poszukiwania interesujących ich produktów, wpisując w wyszukiwarkę różne frazy. Warto więc zadbać o wysokie pozycje strony sklepu internetowego w Google. Poprawie widoczności witryny w sieci sprzyja odpowiednia optymalizacja, umieszczanie w treściach właściwie dobranych słów kluczowych, prowadzenie bloga i linkbuidling.

Newsletter i media społecznościowe

Pamiętaj, że uruchomienie prostego sklepu internetowego to jedno, a przyciągnięcie klientów i przekształcenie ich  w lojalnych klientów to drugie. Wykorzystuj dostępne narzędzia marketingowe. Bardzo skutecznym sposobem na budowanie dobrych relacji z klientami i zwiększanie sprzedaży jest regularne wysyłanie newsletterów. Nie zapominaj o mediach społecznościowych – dzisiaj to podstawa. Platformy takie jak Facebook, Instagram czy TikTok mają ogromny potencjał i jeśli są umiejętnie wykorzystywane mogą pomóc w odniesieniu sukcesu.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację