Karta produktu – jak powinna wyglądać w sklepie internetowym?

Liczba klientów e-sklepów systematycznie wzrasta. O ile jeszcze stosunkowo do niedawna sporo osób podchodziło z rezerwą do zakupów online, tak dzisiaj coraz więcej użytkowników docenia ich zalety i bez obaw zamawia przez Internet różne produkty. W miarę jak przybywa klientów, przybywa również konkurencji. Żeby odnieść sukces w branży e-commerce trzeba wiedzieć, jak przyciągnąć klientów do sklepu i jak zachęcić ich do zakupów. Bardzo ważnym elementem jest karta produktu. Co to jest i według jakich zasad powinna być skonstruowana?

Dlaczego dobrze zaprojektowana karta produktu jest tak ważna?

Żeby zrozumieć, dlaczego karta produktowa jest tak ważna, warto przyjrzeć się specyfice zakupów online. Trzeba bowiem pamiętać, że choć coraz nowsze technologie i różne rozwiązania wdrażane przez e-sklepy ułatwiają robienie zakupów w sieci, to jednak wciąż wiążą się one z pewnymi ograniczeniami. Chodzi przede wszystkim o to, że przed zakupem klient nie ma możliwości fizycznego kontaktu z produktem. Nie może go dotknąć, ani dokładnie obejrzeć. Całą swoją wiedzę na temat interesującego go artykułu czerpie ze strony internetowej sklepu – właśnie z karty produktu. A jeśli nie znajdzie na niej wszystkich informacji? Istnieje ryzyko, że uda się do konkurencji lub zrezygnuje z zakupu. W obydwu przypadkach tracimy klienta, a tym samym szansę na zysk. Co więcej, taki klient prawdopodobnie nie wróci już na naszą stronę. Owszem, czasami użytkownicy zwracają się z pytaniami na temat produktów bezpośrednio do sprzedającego. Jednak czekanie na inicjatywę klienta nie jest najlepszym rozwiązaniem. Przede wszystkim zakłóca to ścieżkę zakupową. Nie jest to wygodne rozwiązanie ani dla klientów, ani do sprzedawców. Można, co prawda, dopytać o pewne kwestie, ale jeśli chodzi o pełny opis czy specyfikację, to znacznie prościej poszukać tego samego lub podobnego produktu u konkurencji. Z punktu widzenia sprzedawcy odpowiadanie kolejnym klientom na te same pytania może zbyt czasochłonne. Znacznie lepiej i znacznie prościej sporządzić rzetelną kartę produktu. Warto podkreślić, że karta produktowa pozwala również na poprawę widoczności sklepu w sieci. Odpowiednio skonstruowane, merytoryczne treści doceniane są więc nie tylko przez użytkowników, ale także przez algorytmy Google. Jest to bardzo istotne, ponieważ wyniki organiczne są jednym z najlepszych źródeł ruchu dla stron i sklepów internetowych.

Karta produktu – jak powinna wyglądać?

Karta produktu powinna być dobrze przemyślana, czytelna i przejrzysta. Ważna jest nie tylko jej zawartość, ale również estetyka. Zbyt małe lub zbyt duże czcionki i interlinie, źle dobrane lub zbyt krzykliwe kolory czy kolor liter zlewający się z kolorem tła zdecydowanie utrudniają odbiór i skupienie się na tekście, a czasem wręcz uniemożliwiają czytanie. Tworząc kartę produktu, warto pamiętać o kilku ważnych elementach. Jeśli chcemy zachęcić użytkownika do złożenia zamówienia, nie powinno ich zabraknąć.

Nazwa produktu

Podstawowym elementem karty produktowej jest nazwa produktu, będąca jednocześnie nagłówkiem H1. Choć wydaje się to dość oczywiste, sprzedawcy wydają się zapominać, że klient musi przede wszystkim wiedzieć, o czym właśnie czyta. Nazwa produktu powinna być jak najbardziej dokładna – dobrze jeśli uwzględnia również nazwę modelu i najważniejsze parametry, takie jak np. kolor czy rozmiar, które wyróżniają dany produkt. Jeśli na przykład sprzedajesz smartfony, nagłówek H1 o treści „Samsung Galaxy” to zdecydowanie za mało. Znacznie lepsza będzie nazwa „Samsung Galaxy S21 Ultra 5G 128 GB (czarny)”. Potencjalny nabywca nie będzie miał wątpliwości, jaki artykuł ogląda i jakie są podstawowe parametry telefonu. Pamiętaj, że dobrze skonstruowany nagłówek H1 ma wpływ na pozycjonowanie i może przekładać się na zwiększenie ruchu na stronie. Im bardziej konkretna nazwa, tym większa szansa, że do sklepu trafi klient realnie zainteresowany kupnem danego produktu.

Zdjęcia dobrze prezentujące produkt

Niezwykle istotne są również zdjęcia – ich brak na karcie produktu działa zdecydowanie zniechęcająco i może spowodować opuszczenie przez użytkownika strony, zanim zapozna się on ze specyfikacją przedmiotu. Klient jest całkowicie zdany na nas. Nie może przed zakupem wziąć produktu do ręki, dlatego należy mu go jak najdokładniej zaprezentować. Jakie zdjęcia powinny znaleźć się na karcie produktowej? Zarówno ukazujące przedmiot w całości, jak i zdjęcia pokazujące detale. Oprócz typowych zdjęć produktowych (na białym tle), warto również umieścić zdjęcia kontekstowe (np. osoba jadąca na rowerze po parku, jeśli przedmiotem sprzedaży jest rower). W przypadku odzieży dobrze zadbać, by na karcie znalazły się również zdjęcia na modelach.

Cena

To kolejny element, który wydaje się oczywisty. Mimo wszystko warto jednak pochylić się nad tym punktem. Na każdej karcie produktu powinna być dobrze widoczna cena w walucie obowiązującej w danym kraju. Jeżeli ofertę kierujesz do klientów indywidualnych, zamieszczaj cenę brutto. Przeliczanie waluty czy doliczanie podatku jest zwyczajnie kłopotliwe, a poza tym może być źródłem nieporozumień. Musisz pamiętać o dwóch rzeczach. Po pierwsze – cena jest jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na decyzje zakupowe klientów. Po drugie – nikt nie lubi, gdy przy kasie okazuje się, że za zakupy trzeba zapłacić więcej. Dopilnuj, aby cena na karcie była zawsze aktualna. Jeżeli produkt objęty jest promocją, dobrym rozwiązaniem jest przekreślenie regularnej ceny i umieszczenie obok ceny obowiązującej. 

 

Parametry i atrakcyjny opis

Każda karta powinna jak najdokładniej przedstawiać produkt. Pamiętaj, że dla klienta jest to główne źródło informacji o asortymencie w sklepie. Mało informacji na karcie ogranicza możliwość zapoznania się z produktem, poza tym wygląda nieprofesjonalnie i odstrasza użytkowników. Warto umieszczać zarówno szczegółowe parametry, jak i opisy napisane językiem korzyści. Parametry są bardzo istotne w przypadku takich produktów jak np. sprzęt elektroniczny, choć nie tylko. Opisy najlepiej tworzyć samodzielnie. Zamieszczając w treści odpowiednie słowa kluczowe, możesz wpływać na zwiększenie widoczności Twojego sklepu w wyszukiwarce Google. Dlaczego nie warto kopiować tekstów? Przede wszystkim działa to niekorzystnie na pozycjonowanie, może być również negatywnie odbierane przez użytkowników.

Call to Action

Gdy klient zapozna się już z produktem i podejmie decyzję o jego kupnie, należy ułatwić mu zadanie. Odpowiednio duży, wyróżniający się i umieszczony w widocznym miejscu przycisk umożliwiający dodanie artykułu do koszyka jest niezbędnym elementem na każdej karcie produktu. Powinien znajdować się nad linią przewijania strony i nie wzbudzać wątpliwości, do czego służy. W roli CTA najlepiej sprawdzą się krótkie hasła w trybie rozkazującym, np. „Kup teraz”, „Złóż zamówienie”, „Dodaj do koszyka”.  Przyciski z wezwaniem do działania najczęściej umieszczane są po prawej stronie karty produktowej i lepiej nie eksperymentować z ich położeniem – klienci mogą być poirytowani, że nie ma go tam, gdzie powinien być, a to z kolei stwarza ryzyko opuszczenia ścieżki zakupowej.

Ważne informacje

Co jeszcze warto umieścić na karcie produktu? Na przykład informacje o dostępności danego artykułu. Klient powinien wiedzieć, czy produkt jest aktualnie dostępny, czy też nie. Może być rozczarowany, jeśli po dodaniu towaru do koszyka nie będzie mógł zrealizować zamówienia. Jeżeli w magazynie zostało tylko kilka sztuk produktu, dobrym pomysłem jest uwzględnienie tego na karcie. Taka informacja może stać się impulsem, który przyspieszy decyzję zakupową. Ważne z punktu widzenia klienta mogą być również informacje na temat przesyłki i możliwych metod płatności. Umieść na karcie, jaki jest koszt i dostępne formy przesyłki, a także jaki jest przewidywany czas realizacji zamówienia.

Dodatkowe elementy, o których warto pamiętać

Karty produktów powinny być przede wszystkim rzetelnym źródłem informacji o oferowanych przez Ciebie artykułach. Warto jednak konstruować je w taki sposób, by również zachęcały użytkowników do zakupów. Ważnymi elementami mogą być np. krótkie filmiki, recenzje innych użytkowników, a także sekcja z polecanymi produktami.

Video

Wykorzystywanie formatów video jest dziś bardzo ważnym trendem marketingowym. Nie zapominaj o tym, tworząc kartę produktu. Większość klientów potwierdza, że obecność na stronie filmików pozwala im lepiej zapoznać się z oglądanym artykułem i ułatwia podjęcie decyzji o jego kupnie.

Produkty rekomendowane

Innym bardzo ważnym trendem w e-commerce jest personalizacja. Na podstawie historii zakupów lub przeglądanych przez klienta produktów, możesz zaproponować mu artykuły powiązane, np. o zbliżonych parametrach, albo komplementarne.

Recenzje użytkowników

Przed podjęciem decyzji zakupowej wielu użytkowników sprawdza, jakimi opiniami produkt cieszy się wśród innych klientów. Pozytywne komentarze budują zaufanie i stanowią tzw. społeczny dowód – utwierdzają użytkownika, że jego decyzja o kupnie danej rzeczy jest słuszna. Umieszczenie na karcie produktów sekcji z recenzjami i opiniami może być więc bardzo dobrym pomysłem i skutecznym sposobem na zwiększenie sprzedaży.

Dlaczego karta produktu powinna być responsywna?

Tworząc kartę produktu, trzeba pamiętać o jeszcze jednej kwestii. Do przeglądania Internetu i zakupów online użytkownicy wykorzystują różne urządzenia, przy czym coraz więcej korzysta z urządzeń mobilnych. Według raportu E-commerce w Polsce 2020  aż 69% internautów robi e-zakupy, korzystając ze smartfonów (80% korzysta z laptopów, 50% z komputerów stacjonarnych, 24% z tabletów, a 1% z czytników e-booków). Responsywne karty produktów są więc koniecznością. Strona powinna prawidłowo się wyświetlać zarówno na komputerach i laptopach, jak i na smartfonach i tabletach. Warto zadbać, by wypełnianie formularzy wygodne było z poziomu każdego urządzenia, a treści na stronie nie „rozjeżdżały się”.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację