ERP a CRM – czym się różnią?

Skuteczne zarządzanie firmą nie może obecnie obyć się bez specjalnie zaprojektowanych w tym celu narzędzi. Są nimi zarówno CRM, jak i ERP. Oba mają na celu automatyzację i integracje procesów przedsiębiorstwa w jednym miejscu. Dzięki nim wykonywanie wielu codziennych czynności w pracy będzie po prostu łatwiejsze i będzie przebiegać sprawniej. Dzięki temu możliwa jest wydajniejsza praca. To z kolei wpływa na zyski osiągane przez firmy. Jednak oba systemy różnią się, jeśli chodzi o skalę, w jakiej działają. Oba mogą też być przydatne w innych firmach, zarówno ze względu na wielkość, jak i rodzaj działalności. Na początek więc przybliżymy, czym są oba systemy.

Co to jest CRM

Systemy CRM to oprogramowanie służące do zarządzania relacjami z klientem. Dzięki nim wszystkie informacje o kliencie można mieć w jednym miejscu. Od danych teleadresowych, przez informacje o pracownikach, odbytych rozmowach telefonicznych, po domknięte sprzedaże. CRM to także łatwiejsze planowanie wszystkiego, jeśli chodzi o kontakty z klientem. Będzie to swoisty kalendarz, w którym można zaplanować każdy email czy rozmowę telefoniczną. Wszystkie te działania pozwalają po prostu na sprawniejszą i wydajniejszą obsługę klienta. Wiąże się to więc ze wzrostem lojalności klientów, jak i sprzedaży. Nie tylko w obrębie jednego kontrahenta, ale także pozwala na obsługę większej ich ilości. CRM to także łatwiejsze wdrożenie pracowników i ewentualnie zastępowanie ich w czasie nieobecności. Wszystkie informacje w jednym miejscu wpływają na lepszy przepływ informacji w przedsiębiorstwie.

 

Jeżeli platforma B2B musi stanowić dla Ciebie automatyzację działań, ograniczenie czasu pracy pracowników, redukcję kosztów i kontrolę aktualnego stanu zamówień, to zapraszamy Cię do CStore, gdzie możesz wypróbować naszą platformę za darmo przez 14 dni! 

 

Co to jest system ERP?

Jest to narzędzie, w którym mogą być zawarte tak naprawdę wszystkie zasoby przedsiębiorstwa.  To swoista baza danych, która pozwala na łatwy dostęp do potrzebnych informacji. Jednak oprócz tego, takie systemy mają też funkcjonalności, które pozwalają automatyzować niektóre procesy, a także ograniczać koszty. W systemach ERP można prowadzić wszelkie rozliczenia firmowe. Zarówno tez z klientami, dostawcami, jak i podatkowe. Po prostu księgowość firmy można prowadzić w oparciu o taki system. Takie oprogramowanie pozwala wejść firmie na wyższy poziom.  W przedsiębiorstwach, które zajmują się handlem i produkcją, pomoże znacznie ograniczyć koszty. Lepsze obliczanie zapotrzebowania na materiały i towary, krótszy czas magazynowania wszystkiego, to właśnie działania, do których można wykorzystać system ERP. Ewidencjonowanie sprzedaży, wszystkich kontaktów z klientami, to kolejne, w czym pomocny będzie sprawny system ERP. Tak, te ostanie funkcjonalności to do dokładnie to samo, co w systemie CRM. System ERP jest więc czymś znacznie szerszym.

Przeczytaj również: Hurtownia internetowa – czym jest i jak ją założyć?

Różnice pomiędzy CRM a ERP

System ERP to znacznie bogatsze narzędzie. CRM będzie przydatny tak naprawdę w każdej firmie, nawet mikroprzedsiębiorstwie czy w przypadku freelancera. Bo jest to po prostu oprogramowanie, które ułatwia pracę z klientem, a każdy biznes wymaga takich działań. ERP to potężne narzędzie do zarządzania całym przedsiębiorstwem. W przypadku jednoosobowych firm większość funkcjonalności może być całkowicie nieprzydatna. Dopiero małe i średnie firmy będą mogły w pełni wykorzystać potencjał, jaki drzemie w tego typu oprogramowaniu. Jednak, jeśli mniejsze przedsiębiorstwo ma w dłuższej perspektywie znaczny rozwój i poszerzanie obszarów działalności, to odpowiedni system ERP może okazać się przydatny. Jeśli w jakiejś firmie jest już ERP to z reguły, nie ma sensu wdrażać systemu CRM, gdyż przeważnie zawiera się on już w tym szerszym narzędziu. CRM będzie przydatny tylko w relacjach z klientami, nie zmniejszy on kosztów produkcji, jeśli tym zajmuje się firma ani sprawi, że rozliczenia z urzędami będą przeprowadzane sprawniej. Od tego są zewnętrzne narzędzia lub właśnie integrujący je wszystkie system ERP.

Przeczytaj również: System ERP – co to jest i do czego służy?

Platforma hurtowa B2B


Podsumowanie

Któryś z tych systemów na pewno okaże się przydatny w firmie. Wszystko zależy od jej wielkości i obszarów, w jakich działa. Większe firmy na pewno będą mogły wykorzystać dużo funkcjonalności systemów ERP, które są kompleksowymi narzędziami do zarządzania firmą. CRM może pozwolić zwiększyć sprzedaż i poprawić relacje z klientami. Nigdy nie mam sensu używać obu narzędzi. Każdy system ERP zawiera już w sobie CRM, tak więc byłoby to powielanie tych samych działań.

Przeczytaj również: Programy ERP, czyli przykłady dostępnych na rynku oprogramowań ERP


 

CStore to nie tylko platforma hurtowa B2B, ale również platforma zakupowa B2B, dzięki której będziesz mieć pełną kontrolę nad procesem zakupów, otrzymasz możliwość porównywania ofert, stworzysz plany zakupowe, zatwierdzisz plan zakupowe przez zarząd/dyrektorów i wiele innych funkcji. Zapoznaj się z ofertę!  

 

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X