CRM – co to jest? Do czego służy i jakie ma możliwości w B2B?

W sprzedaży, bez względu czy są to usługi, czy towar, ważne są relacje z klientem.  Wszystko zaczyna się od zdobycia odpowiedniego leada, czyli kontaktu. Jednak to dopiero początek procesu. Ważne jest podtrzymywanie stałych relacji, a także rejestrowanie ich. Warto wszelkie kontakty rejestrować i zapisywać szczegółowo, co było w ich czasie omawiane. To wszystko pozwoli na sprawniejsze i efektywniejsze zarządzenie takimi relacjami. Oczywiście istotne jest, aby takie procesy było możliwe łatwe i zautomatyzowane. Właśnie dlatego powstały różnego rodzaju systemy CRM. Dzięki nim sprawna komunikacja z klientem staje się dużo prostsza. W dzisiejszym artykule chcemy zwrócić uwagę, dlaczego system CRM jest ważny i powinno się go wdrożyć w każdej firmie, niekoniecznie tej, która ma setki lub dziesiątki klientów.

Co to jest system CRM

Zacznijmy jednak od tego, czym jest system CRM. Samo rozwinięcie skrótu to Customer Relations Management, a więc zarządzanie relacjami z klientem. Jest to po prostu oprogramowanie, które to zarządzanie ułatwia. Pozwala ono na śledzenie każdej interakcji z klientem. Od momentu pierwszego kontaktu, czyli tak zwanego zimnego telefonu poprzez wszelkie rozmowy handlowe, aż do zakończenia procesu sprzedaży. Takie oprogramowanie może działać w wielu obszarach firmy i mogą z niego korzystać nie tylko handlowcy, choć to przede wszystkim z myślą o nich powstały pierwsze tego typu narzędzia. Programów CRM może używać wiele działów firmy, jeśli tylko ma im to ułatwić pracę. Często w firmie inne osoby zajmują się sprzedażą a inne obsługą klienta i związaną z tym posprzedażą. Takie narzędzie może być dostępne zarówno dla jednych, jak i drugich.

Przeczytaj również: Hurtownia internetowa – czym jest i jak ją założyć?

Dla kogo jest CRM?

Jest to oprogramowanie dla każdego rodzaju działalności, bez względu na jej profil. Sprawdzi się nawet u freelancerów. Dzięki niemu będą mogli notować wszelkie kontakty z potencjalnymi klientami, nie martwiąc się tym, że coś im umknie. Również małe i średnie przedsiębiorstwa będą mogły skorzystać z zalet tego oprogramowania. Tak samo, jak i duże firmy. CRM to swoista baza klientów, w której rejestrowani są klienci i wszystkie kontakty z nimi, tak więc trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek działalność, w której nie jest to przydatne. Jeśli natomiast mowa o rodzajach przedsięwzięć, w których można wykorzystać takie narzędzia, to też trudno wyobrazić sobie jakieś ograniczenia. Sprzedaż usług wiążę się często z długotrwałymi negocjacjami i nie kończy się po jednej rozmowie. Podobnie zresztą jak sprzedaż towarów B2B. W obu przypadkach o sukcesie firmy w dużym stopniu decydują właśnie relacje z klientem, dlatego dbanie o nie, ważne jest w każdego rodzaju działalności.

Dlaczego warto zainwestować w system CRM

Współcześnie wydaje się, że system CRM to obowiązkowe narzędzie w każdej firmie. Posiada naprawdę sporo zalet, które czynią procesy łatwiejszymi i szybszymi. Poniżej przedstawiamy te najważniejsze.

Wszystko w jednym miejscu

Po pierwsze taki system to wszystkie dane o klientach w jednym miejscu. Nie tylko dane kontaktowe czy finansowe. Często zdarza się, że jeśli firmy nie korzystają z tego rodzaju systemów, to wszystkie informacje o klientach rozproszone są po zasobach firmy. W innym miejscu można znaleźć dane kontaktowe, w innym dane dotyczące sprzedaży, jeszcze gdzie indziej informacje o reklamacjach i o tym, jakie stanowisko zajmują poszczególni pracownicy. Takie coś po prostu utrudnia pracę, a także może prowadzić do wielu nieporozumień. Tak więc taki model działania jest bardzo niewydajny, a także może prowadzić do błędnie podejmowanych działań w kontaktach z klientem. Gromadzenie wszystkich informacji w jednym miejscu sprawia, że każdy w firmie wie, gdzie znajdzie konkretną informację co pozwala ograniczyć liczbę osób angażowanych do jednego procesu, jak i znacznie go przyspieszyć. Również aktualizowanie wszystkiego na bieżąco będzie łatwiejsze, ponieważ nikt nie będzie musiał się zastanawiać i dowiadywać, gdzie dana informacja powinna być umieszczona.

 

Jeżeli jesteś zainteresowany prowadzeniem platformy hurtowej B2B, to zapraszamy Cię do CStore, gdzie możesz wypróbować platformę za darmo przez 14 dni! 

 

Lepsze planowanie

Chaos i działanie na oślep nigdy nie jestem dobrym rozwiązaniem w biznesie. Dlatego tak ważne jest dobre planowanie. CRM jest właśnie także narzędziem do planowania. Może byś swoistym kalendarzem, w którym będą zaplanowane wszelkie kolejne kontakty, zarówno mailowe, jak i telefoniczne z klientem. Wpływa to na sprawniejsze działanie, nie trzeba na bieżąco zastanawiać się, gdzie teraz zadzwonić, czy do którego klienta będzie lepiej napisać maila przypominającego. Skutecznie planowanie wszystkiego, jeśli chodzi o sprzedaż i relacje, pomoże po prostu rozwijać się firmie.

Raportowanie

Systemy CRM to także sprawne raportowanie wszystkiego, jeśli chodzi o relacje z klientami. To właśnie analiza danych zawartych w systemie CRM pozwoli sprawdzić, w jakie działania były najbardziej skuteczne w dotarciu do klientów. Z podziałem na branże czy konkretnych klientów. System CRM pomoże odpowiedzieć na pytanie, którzy handlowcy są najskuteczniejszy, którzy najbardziej wydajni? Ile każdemu z handlowców zajmuje czasu zamknięcie sprzedaży? Czy realizacja planów sprzedażowych idzie zgodnie z planem i co można zrobić, aby ewentualnie poprawić wskaźniki? CRM pomoże też odpowiedzieć na pytania, którzy sprzedawcy sprawdzają się w kontaktach z jakim typem klientów. Dzięki temu możliwe jest takie przydzielanie pracowników do klientów, aby sprzedaż była skuteczniejsza.

Wydajniejsza praca

Łączy się to w pewien sposób z pierwszym punktem. Wszystkie informacje w jednym miejscu sprawiają, że procesy przebiegają znacznie szybciej. Mniej osób musi być angażowanych w te same działania. Jednak to także inne korzyści. W momencie nieobecności jakiegoś pracownika bardzo łatwo można go zastąpić, dzięki temu, że wszystkie niezbędne informacje dostępne są w oprogramowaniu. Tak więc będzie możliwe realizowanie tych samych zadań i kontaktów, nawet jeśli kogoś z firmy zabraknie w pracy. Podobnie ma się sprawa, jeśli chodzi o wdrożenie nowych osób. Będzie to znacznie łatwiejsze, jeśli wszystko jest skrupulatne notowane i rejestrowane w jednym miejscu. Wszelkie informacje dotyczące klienta, jak i przebieg rozmów handlowych, skuteczność określonych technik i metod, wszystko to ułatwia wprowadzenie nowej osoby do zespołu.

Współpraca wielu działów

Dzięki dobremu systemowi CRM możliwa jest płynniejsza wymiana informacji pomiędzy poszczególnymi działami firmy. Wpływa to na komfort pracy, jak i skuteczność działań. Np. dział księgowości nie będzie musiał wypytywać wszystkich z kim kontaktować się w sprawie niezapłaconej faktury, wystarczy, że zajrzy do systemu. Podobnie jak i wszystkie inne osoby w firmie. Jeśli któryś z pracowników będzie wiedział, że w firmie klienta ktoś odszedł z przedsiębiorstwa, nie będzie musiał kontaktować się w tej sprawie ze wszystkimi kolegami, wystarczy, że zamieści stosowną informację w programie CRM.

Podsumowanie

CRM to bardzo przydatne narzędzie, które pozwala polepszyć relacje z klientem, dzięki temu, że stają się one sprawniejsze i usystematyzowane. Wszystko przebiega szybciej, co pozwala na wydajniejszą pracę i obsługę większej liczby klientów w tym samym czasie. Korzyść z takiego systemu jest więc na wielu szczeblach, również ta finansowa. Można uzyskać większe przychody od pojedynczego klienta, jak i zwiększyć ich ogólną liczbę. Czyli po prostu zwiększyć sprzedaż w firmie. Łatwiejsze wdrożenie nowych pracowników, wszystkie informacje skumulowane w jednym miejscu i sprawniejsza komunikacja pomiędzy działami, to kolejne co warto odnotować przy wymienianiu zalet, jeśli chodzi o taki system. Sprawdzi się on w praktycznie każdej firmie, niezależnie od jej wielkości i branży, w jakiej działa. Sprzedaż towarów czy usług, CRM będzie bardzo dobrym rozwiązaniem.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?