Dropshipping a kasa fiskalna – jak rozliczać droshipping?

Przy prowadzeniu jakiejkolwiek działalności trzeba dbać o właściwe rozliczanie się z podatków. Oczywiście nie inaczej jest w przypadku działalności handlowej, a taką właśnie jest dropshipping. Zdobywa on bardzo dużą popularność w naszym kraju. Próg wejścia, jeśli chodzi o tę formę handlu, jest dość niski i niemal każdy może tak działać.  Da się w ten sposób prowadzić sprzedaż na naprawdę dużą skalę. W związku, z czym powstaje wiele pytań o kwestie podatkowe. Dropshipping, jak rozliczać? Na to właśnie pytanie postaramy się odpowiedzieć w dzisiejszym artykule.

Dropshipping, czyli sprzedaż towarów zakupionych od hurtowni

Przede wszystkim warto ustalić, czym jest dropshipping. Jest to handel towarami, pod względem rozliczeniowym i podatkowym, jak każdy inny. Kupuje się w nim towar od hurtowni i sprzedaje go klientowi detalicznemu. Oczywiście wysyłką towaru i całą logistyką z tym związaną zajmuje się hurtownia. Jednak to sklep jest dla klienta sprzedawcą i to z nim klient się rozlicza.  Właśnie taki model sprzedaży będzie omawiany w tym artykule. Oczywiście można też być jedynie pośrednikiem w różnych formach afiliacji i otrzymywać jakiś procent od zakupionych przez klientów towarów w danym sklepie. Nie jest to jednak dropshipping i nie to jest tematem tego artykułu.

Przeczytaj również: Co to jest dropshipping i na czym polega?

Dropshipping a nierejestrowana działalność

W Polsce od niedawna funkcjonuje coś takiego jak nierejestrowana działalność gospodarcza. Nie wymaga ona oczywiście posiadania kasy fiskalnej. Jednak, aby móc ją prowadzić, przychody z żadnego miesiąca nie mogą przekroczyć 1300 PLN.  W przypadku dropshippingu, gdzie handel opiera się na niewielkich marżach, taka działalność nierejestrowana może mieć sens, tylko na początku prowadzenia sklepu, równolegle do np. pracy etatowej.

Kasa fiskalna a dropshipping

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, dropshipping jest traktowany jak każda inna sprzedaż towarów, jeśli chodzi o kwestie prawne. Oznacza to, że kasy fiskalnej posiadać nie trzeba. Oczywiście w przypadku spełnienia kilku warunków.

  1. Towary muszą być dostarczane do klientów za pośrednictwem firmy kurierskiej bądź poczty. Oznacza to, że sklep nie może posiadać żadnego punktu, gdzie można odebrać towary stacjonarnie na miejscu.
  2. Płatność musi być wykonana na konto sklepu za pośrednictwem poczty, banku lub kasy oszczędnościowo-pożyczkowej. Do takiej płatności będzie zaliczać się także każda płatność kartą, która nie jest wykonana bezpośrednio w terminalu płatniczym. Również płatność przez klienta za towary przy odbiorze (kartą bądź gotówką) nie wprowadza konieczności posiadania kasy fiskalnej, gdyż proces ten odbywa się za pośrednictwem firmy kurierskiej. Podobnie jest w przypadku szybkich przelewów i wszelkich innych płatności za pośrednictwem różnych operatorów.
  3. Dokumentacja dotyczącą każdej sprzedaży musi być jasna i wskazywać kto i co kupił. Każdy przelew musi łączyć się z konkretnym zamówieniem.

Właśnie spełniając te wymagania, nie trzeba posiadać kasy fiskalnej w swoim sklepie.

Rodzaje towarów, przy których sprzedaży kasa fiskalna jest obowiązkowa

Niestety istnieją pewne rodzaje towarów, w przypadku handlu którymi, kasa fiskalna jest obowiązkowa.  Należą do nich:

  1. perfumy i woda toaletowa,
  2. paliwa i gazy oraz wszelkie ich mieszanki,
  3. aparaty i każdy inny sprzęt fotograficzny, telewizyjny lub telekomunikacyjny,
  4. cyfrowe i analogowe nośniki danych,
  5. wszystkie produkty, które zawierają metale szlachetne,
  6. części i akcesoria pojazdów silnikowych, a także różnego rodzaju przyczepy i naczepy,
  7. alkohol oraz produkty tytoniowe.

Przeczytaj również: Dropshipping – jak zacząć, czyli dropshopping krok po kroku!

Dokumentacja sprzedaży

Brak konieczności posiadania kasy fiskalnej nie sprawia oczywiście, że nie trzeba dokumentować każdej sprzedaży.  Tak jak w przypadku każdej działalności, wszystkie transakcje muszą być odpowiednio udokumentowane, a klient musi otrzymać dowód zakupu. Z racji braku kasy fiskalnej nie musi to być paragon, wystarczy faktura. Tak zwana faktura imienna, czyli pozbawiona NIPu, a wystawiona na podane przez klienta dane. Może być ona przesłana w formie elektronicznej, czyli mailem.  To ze względów ekologicznych, ekonomicznych i praktycznych jest obecnie najpopularniejszą formą. Mniej spotykaną praktyką, ale wciąż występującą jest wysyłanie faktury wraz z towarem. Trzeba jednak wcześniej dowiedzieć się, czy hurtownia dropshippingowa oferuje taką możliwość. Jednak z uwagi na współprace z wieloma hurtowniami łatwiejsze będzie ujednolicenie tego i wysyłanie faktury wyłącznie w formie elektronicznej. Pozwala to też sprawić, że każda faktura będzie wyglądała identycznie. Gdyby miała wystawiać je hurtownia, wszystko będzie zależało od oprogramowania, którego używa. Tak więc w przypadku współpracy z kilkoma hurtowniami, faktura od każdej mogłaby wyglądać inaczej. Nie sprzyja to wizerunkowi sklepu. W Internecie dostępnych jest wiele darmowych narzędzi i programów, które pozwolą na wystawienie takiej faktury.

Jeżeli jesteś zainteresowany prowadzeniem sklepu internetowego opartego o model dropshipping, to zapraszamy Cię do CStore, gdzie możesz wypróbować sklep internetowy za darmo! 

 

Rozliczanie z hurtownią

W przeciwieństwie do rozliczeń z klientami, wszelkie sprawy finansowe z hurtownią odbywają się na zasadach współpracy pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi.  Nie ma wiec konieczności rozliczania się z hurtownią oferującą dropshipping za każdą transakcję osobno. Najczęściej robi się to co miesiąc, jednak wszystko zależy od uzgodnień między stronami. Rozliczenia każdej transakcji osobno byłoby dla obu stron niezbyt wygodne. Wiąże się z tworzeniem niepotrzebnej dokumentacji, zwiększa więc także koszty księgowości i czas potrzebny na regulowanie płatności, jak i całą logistykę z tym związaną.

Przeczytaj również: Dropshipping koszty – jakie koszty są związane z prowadzeniem sklepu w tym modelu?

Rozliczanie podatku VAT w dropshipping

Sklep działający w oparciu o dropshipping obowiązują takie same rozliczenia podatku VAT, jak każdy inny sklep internetowy. Oznacza to, że na koniec miesiąca należy zsumować VAT, który wyszczególniony jest na fakturach, które wystawiły sklepowi hurtownie, jak i ten, który widnieje na fakturach wystawionych przez sklep jego klientom. Następnie należy odjąć od VAT z faktur dla klientów, ten z faktur od hurtowni. Ta różnica to właśnie podatek VAT należny do Urzędu Skarbowego. Aby lepiej to zobrazować, posłużymy się przykładem.

Sklep zakupił towary objęte 23% podatkiem VAT za 4 500 złotych, natomiast sprzedał klientom za kwotę 6 600 złotych. VAT przedstawia się więc następująco:

VAT za towary dla klientów 1518 złotych.

VAT za towary z hurtowni 1035 złotych.

Tak więc 1518 minus 1035 to 483. Oznacza to, że podatek VAT, jaki trzeba zapłacić na rzecz Urzędu Skarbowego to 483 PLN

Podsumowanie

Sklep dropshippingowy co do rozliczeń, nie różni się od żadnego innego sklepu internetowego. Dlatego, mimo że sam model logistyczny jest stosunkowo łatwiejszy do zarządzania niż tradycyjny sklep, to dbanie o prawidłowe rozliczenia wymaga tyle samo uwagi. Trzeba pamiętać o wystawieniu dowodu zakupu, rozliczaniu się z urzędem skarbowym i w niektórych przypadkach konieczne będzie posiadanie kasy fiskalnej. Dobrem pomysłem może być więc współpraca z rzetelnym biurem księgowym. Obecnie takie usługi nie należą do najdroższych, a potrafią znacznie ułatwić prowadzenie sklepu.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację