Co to jest dropshipping i na czym polega?

Dropshipping to rodzaj sprzedaży detalicznej, jednak w odróżnieniu od standardowego sklepu internetowego, w którym produkty znajdują się w stacjonarnym magazynie, w dropshipping’u są one wysyłane do klienta bezpośrednio od zewnętrznego dostawcy. Dropshipping może przynieść wiele korzyści przy minimalnych kosztach. Oczywiście istnieje zarówno wiele zalet jak i wad wykorzystania tego modelu sprzedaży, jednak kiedy poznasz mechanizm jego działania, wówczas nauka efektywnego kierowania nim okaże się dziecinnie prosta. Co to jest dropshipping i czy warto z niego skorzystać – o tym w dalszej części artykułu.

Na czym polega dropshpping?

Mechanizm funkcjonowania dropshopping’u jest bardzo prosty. Polega on na przeniesieniu procesu kompletowania i wysyłki zamówienia na producenta lub dystrybutora. Rola sklepu internetowego zawęża się jedynie do zebrania zamówień, obsługi płatności i przekazania danych do wysyłki podmiotowi nadającemu przesyłkę.

W interesie sprzedawcy jest pozyskać jak największą liczbę klientów i wygenerować duży ruch na stronie, by przyszłościowo działania takie przyniosły oczekiwane przez niego korzyści finansowe. Pomocna w tym zakresie jest atrakcyjna reklama jak i również działania typu:

  1. kampanie AdWords
  2. porównywarki cen
  3. SEO
  4. media społecznościowe
  5. e-mail marketing
  6. blog firmowy
  7. współpraca z blogerami i serwisami tematycznymi

Sklep dropshipping sprawdza się znakomicie w wielu sytuacjach, a w szczególności jeśli stawiamy pierwsze kroki w biznesie i szukamy oszczędności, prowadzimy niewielki e-sklep sprzedający towary w małych ilościach, handlujemy na portalach aukcyjnych (np. Allegro), pragniemy poszerzyć asortyment sklepu, chcemy zarobić na sklepie on-line, ale nie mamy pomysłu, jaki towar sprzedawać czy też sprzedajemy wielkogabarytowe produkty, których wysyłka do tanich nie należy
i bywa problematyczna.

Oczywiście w każdej z wyżej wymienionych opcji nieodzownym jest posiadanie działalności gospodarczej. Tego nie unikniemy, bez względu na to, jaką formę sprzedaży internetowej przyjmiemy. Istnieje w tym przypadku również możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w formie nierejestrowanej, jednak ta nie jest najlepszym wyborem, ponieważ hurtownie i tak wolą podpisywać umowy z firmami.

Dropshipping to uniwersalny model sprzedaży, nie mniej jednak, chcąc uzyskać pożądane rezultaty, nie wolno zapominać o wypracowaniu odpowiedniej strategii biznesowej – i tu pojawia się ważny punkt: wybór dostawcy. Powinien być to kontrahent sprawdzony, solidny w działaniu oraz taki, który oferuje szeroką gamę produktów oraz atrakcyjne warunki sprzedaży.

Zapoznanie się z towarami oferowanymi przez hurtownię jest możliwe jedynie po dokonaniu rejestracji w hurtowni. Konieczne jest do tego oczywiście posiadanie firmy. Niektóre z hurtowni posiadają moduł umożliwiający testowe zapoznanie się z asortymentem i przykładowymi cenami, który uruchamiany jest przez fikcyjny login w portalu rejestracyjnym.

Z cenami hurtowymi możemy zapoznać się jedynie w momencie ustalenia współpracy. Kwoty przedstawione będą ustalane indywidualnie. Hurtownie działają na zasadzie dostosowywania oferty do obrotu, jaki gwarantuje im dany sklep on-line, a także do długości współpracy. Początkowo ceny przez hurtownie proponowane mogą być wyższe, a przed wysyłką
do klienta hurtownia będzie oczekiwała przedpłaty od sprzedającego w celu zbudowania wiarygodności nowej firmy.

Marża, jaką narzucasz Ty, nie podlega regulacjom. Może jednak zdarzyć się tak, że nie może być niższa od ceny detalicznej danej hurtowni. Twoja oferta powinna móc zatem konkurować
z innymi podmiotami na rynku, równocześnie nie zniżając określonych wcześniej cen.

Jeśli korzystasz z oferty kilku hurtowni, może zdarzyć się tak, że do Twojego sklepu kilkukrotnie zostanie pobrany ten sam produkt. Duplikacja taka nie stanowi jednak wielkiego problemu. Prawdopodobnie jeden z produktów będzie miał cenę wyższą, a drugi niższą. W takim wypadku dobrą taktyką będzie ukrycie widoczności jednego z nich-mianowicie droższego-
i ponowne przywrócenie jego widoczności, kiedy produkty tańsze zostaną wyprzedane.

Jeżeli jesteś zainteresowany prowadzeniem sklepu internetowego opartego o model dropshipping, to zapraszamy Cię do CStore, gdzie możesz wypróbować sklep internetowy za darmo! 

 

Zasady działania dropshipping’u

Opisując w prosty sposób zasady działania dropshipping’u w kilku punktach, wygląda to następująco:

  1. Klient składa zamówienie w sklepie
  2. Sprzedawca przyjmuje zamówienie od klienta, a hurtownia rezerwuje określoną liczbę produktów
  3. Sprzedawca przyjmuje płatność klienta
  4. Po otrzymaniu płatności, sprzedawca wysyła hurtowni należność za produkt pomniejszoną
    o wysokość marży
  5. Hurtownia wysyła towar do klienta

Co ważne, wszystkie te czynności powinny być maksymalnie zautomatyzowane. W rezultacie klient związany jest tylko i wyłącznie umową ze sklepem internetowym, zaś właściciel tego sklepu odpowiada za jego rzetelną obsługę.

Dropshipping nie należy także mylić z prowizją od sprzedaży. W tym wypadku samodzielnie staramy się uzyskać jak najniższą cenę w hurtowni i ustalić taką marżę, by była zadowalająca zarówno dla sprzedawcy jak i klienta. Zarobek z tego tytułu uzależniany jest więc od indywidualnie ustalonych cen i ilości przeprowadzonych transakcji. Metoda ta jest doskonałą formą sprzedaży zarówno dla osób początkujących w sprzedaży internetowej, jak i tych , którzy sklepy swoje prowadzą systemem on-line już od dawna.

Przeczytaj również: Dropshipping – jak zacząć, czyli dropshopping krok po kroku!

Jakie są zalety prowadzenia sklepu w modelu dropshipping?

Olbrzymim plusem prowadzenia sklepu internetowego w modelu dropshipping’owym jest brak konieczności prowadzenia własnego magazynu i ponoszenia kosztów dostawy od dystrybutora do sklepu on-line.

Model dropshipping’owy umożliwia także łatwe i szybkie wejście na rynek e-commerce, do którego nie jest wymagana specjalistyczna wiedza , doświadczenie ani inwestycje finansowe. Z tego też względu na sprzedaż tego typu decyduje się szereg nowicjuszy rozpoczynających przygodę z prowadzeniem sklepu internetowego. W tradycyjnym modelu sprzedażowym koniecznością jest zakupienie wszystkich towarów, które znajdują się w ofercie sklepu. W dropshipping’u etap ten nie istnieje, ponieważ sprzedawca płaci jedynie za te produkty, które zostały zamówione przez klientów i zarabia na narzuconej przez siebie marży.

Kolejny plus , to brak konieczności zatrudniania pracowników obsługujących wysyłkę. Dzieję się to z racji tego, że nie ma konieczności pakowania i wysyłki zamówień do klientów, zatem nie ma też potrzeby dodatkowego personelu obsługującego tego typu działania.

Metoda ta pozwala również na posiadanie w ofercie szerokiego asortymentu, którego przechowywanie w standardowym magazynie byłoby niemożliwe. Prowadzący firmę, dzięki ściąganiu poszczególnych towarów z różnych miejsc, może działać w kilku branżach jednocześnie, a w związku z tym umożliwiać kupującym zakup wszystkich możliwych akcesoriów jakimi są zainteresowani i w ten sposób zyskać przewagę nad konkurencją.

Niskie koszty dropshipping’u to także jego wielka zaleta. Jego koszty zamykają się zazwyczaj w granicach opłacania podatku dochodowego oraz w kosztach poniesionych z racji prowadzenia sklepu internetowego.

Przeczytaj również: Wady i zalety dropshippinu, czyli czy warto się w to bawić?

Jakie są minusy prowadzenia sklepu w modelu dropshipping?

Główną wadą dropshipping’u jest brak bezpośredniej kontroli nad dostawą produktów, a także wysoka konkurencyjność na rynku. Choć profesjonalne oprogramowanie sklepu internetowego pozwala na aktualizowanie stanów magazynowych nawet do kilku razy na dobę, może zdarzyć się tak, że w magazynie towaru zabraknie, ponieważ został już wyprzedany. To grozi niewywiązaniem się z ustaleń z klientem i jego niezadowoleniem, a finalnie wpływa na pozytywny wizerunek firmy.

Kolejnym minusem jest konieczność przechowywania przez sklep internetowy towarów zwróconych. To wymusza konieczność posiadania choćby niewielkiego magazynu, w którym produkty te będą przechowywane, zwłaszcza w sytuacji, gdy są one wielkogabarytowe.

Szereg zalet dropshipping’u oraz możliwość jego łatwego rozpoczęcia sprawia, że konkurencja na rynku w tym rodzaju działalności jest ogromna. Duża ilość takich samych towarów sprawia,
że narzucane marże muszą być niskie, by zapewnić hurtowni dużą ilość zamówień.

Kilka kroków w drodze do sukcesu w dropshippingu

Jeśli zdecydujesz się już zastosować dropshipping w swoim biznesie, musisz posiadać wiedzę
w jaki sposób budować tego typu sklep od podstaw. Oto kilka kroków, by rozwiać wszelkie wątpliwości w tym temacie:

  1. Badanie rynku – numer 1 na liście rzeczy do zrobienia. Należy sprawdzić, czy konkurencja również korzysta z tej metody sprzedaży. Jeśli tak, należy postarać się, by oferta przez nas proponowana była korzystniejsza od konkurencji.
  2. Dokładna analiza umowy z dostawcą – należy zadbać o to, by umowa precyzowała najbardziej problematyczne aspekty dropshipping’u, tj. zasady reklamacji czy zwrotów.
    Wybór platformy sprzedażowej – niekiedy platformy sprzedażowe mają niewielką funkcjonalność , należy zatem przed wyborem jednej z nich, dokładnie ją przeanalizować pod kątem funkcji, które posiada.
  3. Tworzenie oferty sprzedażowej – kopiowanie oferty sprzedażowej nie wpływa korzystnie na pozycjonowanie sklepu, należy ją zatem umiejętnie zmodyfikować.
  4. Rozwój sklepu – mowa tu o walce o klientów, poszerzaniu swojej oferty , promowaniu biznesu. Jednym słowem – o wszystkich czynnikach, które pozwolą na pozyskiwanie jak największej liczby klientów i transakcji z nimi dokonanych.
  5. Testowanie każdego etapu wdrożeniowego – pełna kontrola i metoda prób i błędów sprawdza się doskonale w każdym przypadku – podczas otwierania sklepu dropshipping’owego także.

Przeczytaj również: Dropshipping koszty – jakie koszty są związane z prowadzeniem sklepu w tym modelu?

Podsumowanie

Duża konkurencja na rynku sprawia, że sposób zarabiania metodą dropshipping’ową nie należy do najłatwiejszych. Jest to jednak metoda, która pod wpływem rozważnych działań i maksymalizacji ceny sprzedaży na początku działalności, prowadzi w konsekwencji do osiągania coraz większego zarobku. Warto zatem zastanowić się poważnie nad taką metodą biznesową. Czy taka forma sprzedaży sprawdzi się w Twoim sklepie – na to pytanie musisz odpowiedzieć sobie.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X