Jak wybrać agencję Social Media?

Dzisiaj działanie w social mediach to podstawa w wielu biznesach. Dobrze jest więc być tam obecnym. Jednak sama obecność to zdecydowanie za mało. Trzeba tam po prostu działać efektywnie. Nie zawsze samemu ma się czas, aby skutecznie odnaleźć się w tym obszarze. Dobrze jest więc zlecić to komuś innemu.

Agencja czy Freelancer

Przed podjęciem z kimś współpracy firmy często zadają sobie właśnie takie pytanie. Nie ma jednak na nie jednoznacznej odpowiedzi. Zarówno agencja jak i freelancer mogą oferować usługi na wysokim poziomie. Plusem freelancera jest to, że ma się kontakt z osobą bezpośrednio odpowiedzialną za działania. W przypadku agencji tak nie jest. Z drugiej strony freelancer to pojedyncza osoba. Niekoniecznie musi więc znać daną branżę, w której się działa. Z kolei agencja ma wielu specjalistów i może odebrać tego, który będzie idealnie pasował. Koszty związane z freelancerem będą w wielu przypadkach niższe. Musi on zarobić tylko na siebie. W przypadku agencji w naturalny sposób musi ona zarobić na utrzymanie nie tylko osoby odpowiedzialnej za działanie w social mediach.

W jakich mediach będzie się działać?

To powinno ustalić się na początku współpracy. Przede wszystkim nie każdy freelancer będzie mógł działać w każdym kanale. W przypadku agencji przeważnie będzie ona mogła znaleźć osoby odpowiedzialne za różne portale społecznościowe., Jednak to w jakich się powinno działać dobrze jest ustalić wspólnie w oparciu o branżę. W jednych przypadkach efektywniejsze będzie działanie tylko na Facebooku, gdzie indziej może być istotne także działanie na LinkedIn czy Instagramie. To także sam firma czy też freelancer powinien móc powiedzieć jak będzie najefektywniej w przypadku konkretnej firmy.

Jak powinien wyglądać post?

Wydaje się, że takie rzeczy nie muszą podlegać ustaleniom, jednak w rzeczywistości jest inaczej. Dobrze jest przygotować jakiś schemat działania w tej kwestii. Tak więc ustalić, czy post ma być tekstem, czy może powinien zawierać przygotowaną grafikę. Czego dotyczyć mają posty także powinno być jasno zakomunikowane. Być może ma się firmowego bloga, warto wtedy, żeby psoty na Facebooku informowały w ciekawy sposób o nowych wpisach.

Ilość postów

To kolejna kluczowa kwestia, która powinna podlegać ustaleniom. Przeważnie właśnie w oparciu o nią agencja lub też freelancer będzie podawał stawkę, jakiej żadną za swoje usługi. Przy tym warto jednak pamiętać, że nie ilość jest najważniejsza. Oczywiście trzeba pamiętać, żeby publikować regularnie co pozwoli utrwalić się w pamięci potencjalnych klientów, jednak ważniejsza będzie jakość. Posty powinny być angażujące, czyli wzbudzać zainteresowanie i działanie użytkowników.

Doświadczenie

To bardzo ważna kwestia, którą powinno się brać pod uwagę przy wyborze partnera. Trzeba przede wszystkim wiedzieć jak długo pracuje lub ile klientów już obsługiwał. Idealnym jest, jeśli może pochwalić się efektami swojej pracy. Jeśli będzie widzieć się jak ktoś publikuje na Facebooku to będzie można w łatwy sposób zweryfikować jakość jego pracy. Dobrze jest też zapytać o to, czy zna branże Twojej firmy. Jeśli nie, trudno będzie mu działaś efektywnie. Choć czasem warto zaufać też komuś, kto powie, że wykona niezbędny reasearch.

Cele

Posty na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn mogą mieć różne cele. Przed podjęciem współpracy powinno więc ustalić się czego się oczekuje od działać w social mediach. Można przecież chcieć tylko sprawić, aby marka była rozpoznawalna, utrzymać komunikację z klientami, ale również można starać się z jakiegoś portalu społecznościowego zrobić kanał sprzedaży. Od celu będą więc zależeć konkretne działania prowadzone przez osoby odpowiedzialne za social media. Oczywiście trzeba ustalić takie cele, które będą możliwe do zrealizowania. Jednak często osoby nieznające się patrzą jedynie na to, ile lajków jest pod postami lub ile ma ich sam fanpage. To jednak nie zawsze będzie miarodajne źródło efektów pracy.

Raportowanie

Tak jak w każdym innym przypadku współpracy z agencjami trzeba określić, jak ma wyglądać i co jaki czas powinno się otrzymywać raport. To dzięki raportom można dowiedzieć się jak efektywna jest praca w social mediach i czy w ogóle ma ona sens. Właśnie w oparciu o ustalone na początku współpracy cele i raporty będzie można zobaczyć czy się je osiąga, czy może wręcz przeciwnie. W trakcie już współpracy nie powinno być konieczności dopominania się o raporty. Punktualność i trzymanie się terminów to jedna z podstaw, jeśli chodzi rzetelnego partnera nie tylko w przypadku social mediów.

Umowa

Być może wydawać się to oczywiste, ale podpisując umowę powinno się ja uważnie przeczytać. W przypadku współpracy internetowej w social mediach, ale także w działaniach SEO czy SEM ważna będzie między innymi kwestia wypowiedzenia. Okres powinien być możliwie krótki. Dzięki temu w przypadku braku efektów będzie można szybko zrezygnować z usług. Zresztą wszystkie agencje i freelancerzy pewni swoich umiejętności nie muszą uciekać się do sztuczek z długą umową. Wiedzą, że klient będzie zadowolony, jeśli zobaczy efekty ich pracy.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X