Kolory w marketingu i ich psychologiczne znaczenie

Kolory i ich odpowiednie wykorzystanie w działaniach marketingowych będzie istotną częścią różnych działań marketingowych. Niektóre z nich przyciągają wzrok, jedne barwy najlepiej wyglądają w parze z konkretnymi kolorami. Oczywiście same kolory i ich odpowiednie użycie, nie sprawi, ze działania marketingowe będą miały 100% skuteczność, na pewno jednak ją podniosą. W tym artykule przyjrzymy się właśnie kolorom i ich znaczeniu.

Kolory i ich znaczenie

Barwy, nawet jeśli człowiek sobie z tego nie daje sprawy, mają na niego konkretny wpływ. Ich działanie jest wykorzystywane w marketingu od wielu lat. Nie tylko tym internetowym, ale także we wszelkich innych jego odmianach. Reklamy  telewizyjne, kolory półek w sklepach i wiele innych. Wszędzie tam, kolory są brane pod uwagę przy realizowaniu konkretnych działań. Oczywiście odpowiednie kolory nie przekonają kogoś, kto nie jest np. zainteresowany zakupem jakiegoś produktu, do jego kupna. Jednak wykorzystanie kolorów zgodnie z ich znaczeniem może zwiększyć skuteczność prowadzanych działań. Oczywiście wciąż trzeba pamiętać, żeby wszelkie inne aspekty realizowanych przedsięwzięć były zgodne z założeniami.

Dlaczego odpowiednie wykorzystywanie kolorów jest tak ważne?

Kolory pełnią kilka funkcji w marketingu. Ta oczywista to funkcja estetyczna. Niezależnie do tego co się tworzy, czy ma to być grafika reklamowa, czy cały design sklepu, ważne będzie takie dobranie barw, aby były one po prostu estetyczne, czyli dobrze prezentowały. Musza się po prostu podobać, ich dobór nie powinien odrzucać klienta od zapoznania się z tym, co prezentują. Kolory oddziałują też na ludzkie emocje. Odpowiednie dobranie barw, w połączeniu z innymi elementami może wywołać konkretny stan. Dobrze jest wiedzieć więc, jakich barw użyć, żeby wywołać konkretne stany w odbiorcach działań. Oczywiście kolory pełnią także funkcję informacyjną. Mogą w pewnym stopniu zastępować tekst i informować klienta o konkretnych cechach produktu. Kolory mogą także spajać całość przekazu marketingowego. Dzięki niemu odbiorcy chętniej przeczytają całość komunikacji, kolory mogą po prostu podtrzymać ich uwagę.

Czy kolor może wpłynąć na decyzję klienta?

Jeśli chciałoby się odpowiedzieć bardzo krótko, to odpowiedź brzmiałby: tak. Jednak oczywiście jest to pewnego rodzaju skrót myślowy. Kolory mogą wpłynąć na decyzję zakupową, jednak tylko pod warunkiem, że będą one spójną częścią z całością przekazu. Konkretna barwa może w kliencie wzbudzić konkretne uczucia, jeśli więc będzie on rozważał zakup produktu, odpowiednio dobrane barwy, mogą przekonać go do jego zakupu.

Znacznie poszczególnych kolorów

Każdy kolor może pełnić inną funkcję i będzie miał inne znacznie. Poniżej przybliżamy znaczenie podstawowych kolorów. Warto wiedzieć jakie jest każdego z nich, dzięki czemu można później wykorzystać tę wiedzę w praktyce, przy prowadzeniu różnych działań marketingowych.

Niebieski – znaczenie koloru

Ta barwa kojarzy się zdecydowanie pozytywnie. Jest to kolor, który może kojarzyć się z zaufaniem, mądrością, spokojem. Powinien przywoływać także skojarzenia profesjonalizmu, opanowania i czystości.  Niebieski to także kolor, który w dużym stopniu nas otacza. Niebieskie jest niebo, a także czysta woda ma niebieską barwę. Wiele znanych firm i marek wykorzystuje kolor niebieski. Wystarczy spojrzeć chociażby na Twitter czy Facebook. Także niebieski w swoich logach używają często firmy ubezpieczeniowie czy banki. Wszystko właśnie dlatego, aby wzbudzać zaufanie wśród klientów. Dzięki niemu może być po prostu łatwiej nawiązać relację z klientem.

Zielony – naczynie koloru

Ten kolor oczywiście kojarzy się przede wszystkim z bezpieczeństwem, choć obecnie największe jego znaczenie ma skojarzenie z naturą. Przekłada się to na to, że wszelkie komunikaty, loga czy jakiekolwiek inne działania marketingowe, w których ważne jest zwrócenie uwagi na ekologię, czy w jakimś stopniu dbanie o planetę.

Czerwony – znaczenie koloru

Ta barwa ma bardzo dwojakie znaczenie. Z jednej strony to oczywiście ciepło i miłość, czyli bardzo pozytywne skojarzenia. Jest też kolorem, który zdecydowanie przyciąga uwagę. Z tym wiążą się właśnie jej kolejne znacznie. Kolor czerwony to silny znak ostrzegawczy. Nie bez powodu  drogowe znaki nakazu mają właśnie taką barwę, podobnie jak wszelkiego rodzaju tabliczki np. w miejscu pracy informujące o zagrożeniach. Dlatego powinno się używać go wszędzie tam gdzie, chce się zwrócić uwagę klienta.

Żółty – znaczenie koloru

Ten podobnie jak czerwony to bardzo intensywny kolor i taki zwracający uwagę. Żółty to także kolor słońca, a więc kojarzy się z energią czy ogólnie czymś pozytywnym, szczęściem. Jednak jest to także barwa bardzo zwracająca uwagę, która ma za zadanie przyciągać wzrok. W końcu nie bez powodu znaki ostrzegawcze są właśnie w takim kolorze. Kiedyś bardzo popularne było łączenie barwy zółtej i czerwonej. Zresztą w przypadku niektórych działań zostało tak do dziś. Artykuły promocyjne w sklepach często są właśnie opatrzone centówką w takich kolorach, żółtą z czerwoną ramka. Kiedyś firmy także wykorzystywały takie połączenie w swoich logo. Wystarczy spojrzeć na McDonald.  Kiedyś jego logo to właśnie żółta litera M i czerwone tło. Jednak obecnie zdecydowano się usunąć czerwony kolor. Przez wielu takie połączenie jest uważane za zbyt krzykliwe.

Kolor pomarańczowy

Jest to barwa oczywiście zbliżona do żółtej. Jednak zdecydowanie bardziej łagodna. Nie aż tak krzykliwa jak żółty, jednak wciąż zwracająca uwagę. Właśnie dlatego jest chętnie wykorzystywana np. w logach marek czy różnych komunikatach.

Czarny – znaczenie koloru

Pierwsze skojarzenie związane z tym kolorem to oczywiście mrok i w jakimś stopniu coś negatywnego. Jednak to równocześnie elegancja, klasa, minimalizm. Często produktu luksusowe mają w swoich logach właśnie czarny kolor. Nierzadko jest on łączony z żółtym czy wręcz kolorem złotym. Takie połączenie świadczy właśnie o prestiżu, chęci pokazania się, że jest się dobrem luksusowym.

Biały – znaczenie koloru

To także kolor, który kojarzy się ze spokojem czy delikatnością. Wydawać by się mogło, ze jego wykorzystanie jest mocno ograniczone. Jednak w rzeczywistości to często biały kolor jest tłem dla różnych logo. Wykorzystuje go więc wiele popularnych marek. Wystarczy spojrzeć na Coca Colę czy Orlen. Obie łączą czerwony, bardzo wyrazisty kolor z białym, który jest tłem.

Odpowiednie połączenie kolorów

Niezwykle istotne będzie to, które kolory połączy się z którymi. Każde połączenie sprawdzi się w innej sytuacji. Inne kolory będzie dobierać się, jeśli chce się zwrócić uwagę klienta jakimiś komunikatem o promocji, który ma zadanie tylko przyciągnąć jego uwagę i skłonić do kliknięcia, a inne połączenie kiedy będzie tworzyć się podstawy designu strony internetowej. Warto wiedzieć więc, że strona internetowa powinna mieć barwę stonowaną, przynajmniej jeśli chodzi o jej tło. Sprawdzą się wiec na przykład takie kolory jak niebieski, zielony czy nawet czarny. Krzykliwe barwy sprawią, że ludzie szybko zniechęca się do strony i po prostu będą chcieli ją opuścić. W doborze kolorów warto też kierować się często w stronę kontrastów. Dzięki temu zyskuje się dużo czytelności. Weźmy za przykład najbardziej podstawowe połączenie. Biel i czerń. Kartka papieru jest biała, tusz natomiast czarny. Te stosowane do setek lat połączenie stawia właśnie przede wszystkim na czytelność przekazu. Takim połączeniem, bardzokontrastującym, jest także np. zieleń i czerwień. Logo niektórych napojów łącza w sobie właśnie takie kolory.

Kolory w marketingu – podsuwanie

Odpowiednie dobranie kolorów może pomóc w osiągnieciu celów marketingowych. Trzeba jednak przede wszystkim robić to z rozmysłem. Warto też mieć na uwadze, że właściwe kolory nie zastąpią dobrego tekstu, czy dobrania odpowiedniej grupy docelowej. Jest to tylko i aż uzupełnienie, które może sprawić, że ktoś na przykład rozważa zakup jakiegoś produktu, a dzięki odpowiednim barwo na stronie produktowej, na ten zakup się zdecyduje.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?