Trudno wyobrazić sobie dziś zakupy bez sklepów internetowych. Miliony klientów codziennie nie tylko je odwiedzają, ale także dokonują tam zakupów. Jest to przede wszystkim niesamowicie wygodne, w porównaniu z zakupami w sklepie stacjonarnym. Można zaoszczędzić sporo czasu i przejrzeć szeroką gamę produktów. W przypadku sprzedaży dla klienta biznesowego, wcale nie musi być inaczej, to znaczy sprzedaż online także jest czymś, w co warto inwestować?
Spis treści
Niezależnie od tego, czy sprzedaje się coś klientom indywidualnym czy biznesowym, zawsze decyzję zakupową podejmują ludzie. Kierują się więc oni do pewnego stopnia tymi samymi czynnikami. Każdy, niezależnie od tego czy kupuje coś dla firmy, czy dla siebie chce móc robić to szybko i wygodnie. W końcu oszczędność czasu jest niezwykle istotna. Kiedyś sprzedaż B2B faktycznie odbywała się głównie za pomocą telefonów czy wizyt osobistych, jednak dziś to już przeszłość. Według badań prawie 90% osób produktów dla firmy szuka właśnie w Internecie. Niewiele mniej, uważa że kupowanie przez stronę jest wygodniejsze niż zakup bezpośrednio od przedsiębiorstwa. Z Internetu chętniej korzystają młodsze pokolenia, które od dziecka mają kontakt z Internetem. To właśnie te pokolenia w coraz większym stopniu zajmują także rynek pracy. W związku z czym dokonują zakupów dla przedsiębiorstw.
Przede wszystkim taka sprzedaż jest dużo wygodniejsza. Wiąże się to z jej większą efektywnością i czasem jaki trzeba na nią poświęcić – wymaga go mniej. Po prostu w tym samym czasie można sprzedaż znacznie więcej produktów przez Internet, niż udałoby się to zrobić podczas wizyty klienta w firmie, czy nawet telefonicznie. Cały proces zakupu w takim przypadku klient może przejść sam. Tak więc przy tym samym nakładzie środków, można sprzedawać po prostu więcej. Zaletą jest oczywiście nie tylko wygoda sprzedawcy. Takie zakupy to także sprawny i wygodny sposób dla klientów. E-commerce to także forma sprzedaży, którą można prowadzić praktycznie z każdego miejsca na Ziemi. Mając magazyn produktów na miejscu, można nim kierować gdziekolwiek się będzie. Co ważne, można także sprzedawać swoje produkty na cały świat. Oznacza to bardzo dużą liczbę potencjalnych klientów. Niezależnie od tego, jaką branżę się reprezentuje.
Tutaj wszystko będzie zależeć przede wszystkim od specyfiki branży w jakiej się działa. Jeśli sprzedaje się jakieś produkty fizyczne, które nie wymagają szczególnie indywidulanego podejścia, jak np. artykuły biurowe, materiały budowlane to można spokojnie działać na zasadzie sklepu internetowego, tylko takiego przeznaczonego dla firm. Produkty wymagające bardziej indywidulanego podejścia, jak np. maszyny rolnicze czy można prezentować w taki sam sposób na swojej stronie jak w sklepie internetowym, z tym, że realizacja transakcji zapewne będzie miała miejsce już w innej formie. Podobnie jest z usługami, można je opisywać i przedstawiać na stronie jednak z reguły klient będzie wymagał jeszcze jakiejś formy kontaktu ze sprzedawcą. Jednak w każdym przypadku strona internetowa jest niezbędnym narzędziem do sprzedaży. Zawsze można mieć one formę sklepu internetowego. W końcu również usługę można kupić w ten sposób, choć oczywiście trzeba liczyć się z tym, że klienci i tak będą chcieli się kontaktować w jakiś inny sposób.
Kanałów marketingowych, którymi można docierać do swoich klientów jest bardzo dużo. Najważniejsze będzie użycie tych właściwych. Skąd wiedzieć, których powinno się używać? Tutaj najważniejsza będzie grupa docelowa, do której się kieruje swój produktów. Powinno możliwie dobrze się ją opisać, pomóc w tym może tworzenie tak zwanych person. Taka persona powinna mieć przypisane możliwie dużo cech. Dzięki temu będzie dużo łatwiej docierać do swoich klientów. Kanały jakie mogą być przydatne w sprzedaży w dużej mierze będą tymi samymi, które w przypadku sprzedaży B2C. Media społecznościowe to zawsze świetny sposób na sprzedaż. W przypadku biznesu najlepszym medium społecznościowym będzie LinkedIn. Oprócz tego oczywiście pozycjonowanie czy Google Ads to działania, które sprawdzają się w prawie każdej branży. Jednak dobrym pomysłem na zdobywanie leadów są także inne sposoby. Wszelkie webinary czy szkolenia również mogą być świetnym pomysłem, jeśli chodzi o propagowanie marki i docieranie ze swoją oferta do nowych osób. Grupy Facebookowe sprawdzają się jako miejsce, gdzie można pokazywać swoją firmę jako fachowca w jakiejś dziedzinie.
W przypadku sprzedaży B2C bezpośredni kontakt z klientem odbywa się dużo rzadziej niż w B2B. Dlatego tak ważne jest, aby klient biznesowy zawsze wiedział, że ma możliwość skontaktowania się w jakiś sposób. Formy kontaktu to zarówno czat na stronie czy email i klasyczny telefon. W przypadku B2B trzeba być nawet jeszcze większym specjalistą w swojej dziedzinie. Pytania jakie będą zadawać tacy klienci będą jeszcze bardziej dociekliwe i fachowe często, niż w przypadku takich o zwykłych klientów.
Przeczytaj także: