Bounce Rate (współczynnik odrzuceń) – co to jest?

Ten zwrot – współczynnik odrzuceń – słyszał chyba każdy właściciel sklepu. to bardzo dobrze, bo jest to coś, o czym warto wiedzieć. Znajomość tego zagadnienia może znacznie pomóc poprawić sprzedaż w sklepie. W dzisiejszym artykule postaramy się przybliżyć sam termin, ale też wszystko co z nim związane. Czyli między innymi jak sprawić, aby ten współczynnik odrzuceń był jak najniższy, bo właśnie dzięki temu można sprawić, że sklep będzie się rozwijał. Zachęcamy do lektury.

Liczy się nie tylko ilość klientów wchodzących na stronę sklepu

Zanim przejdziemy do tego, czym jest sam współczynnik odrzuceń zastanówmy się, czy samo sprowadzenie klientów do sklepu wystarczy, aby osiągnąć dobre wyniki sprzedażowe. Oczywiście trzeba sprawiać, aby klienci trafiali do sklepu z różnych kanałów. Na tym właśnie polegają dobrze prowadzone działania marketingowe. Dąży się do tego, że użytkownicy trafiają do sklepu z różnych miejsc: media społecznościowe, pozycjonowanie, reklamy w Google, współpraca z blogerami, newsletter i wiele więcej. Jeśli uda się sprowadzić klientów z tych wielu miejsc to bardzo dobrze, jednak na tym nie kończy się droga do sukcesu. Kolejny ważny w prowadzeniu sklepu element to sprawienie, aby te osoby zostały na stronie sklepu jak najdłużej, co więcej powinny one dokonać zakupu. Jeśli opuszczą one witrynę tylko po obejrzeniu strony głównej to znaczy, że coś nie działa tak jak powinno. Tu właśnie dochodzimy do współczynnika odrzuceń.

Współczynnik odrzuceń – czym jest?

Jest to stosunek osób które weszły na stronę i wykonały na niej jakieś działania – przeszły na jakąś podstronę, do tych, które opuściły witrynę tylko po obejrzeniu strony głównej. Im więcej jest tych pierwszych, tym gorzej dla sklepu. Ta informacja podawana jest w postaci procentowej. Żeby ją uzyskać wystarczy zainstalować specjalne narzędzie do tego przeznaczone – Google Analtyics.

Dlaczego współczynnik odrzuceń jest tak ważny?

Dobrze jest wiedzieć, jaki procent klientów wchodzi na stronę główną i zaraz opuszcza sklep. Oczywiście najważniejsza nie będzie sama ta wiedza w sobie. Istotne jest, aby śledzić jak ten współczynnik się zmienia. Dzięki temu można weryfikować czy działania na stronie, które się prowadzi przynoszą pozytywny skutek. Może się przecież zdarzyć, że nie zawsze, jeśli coś, co według nas ulepszamy, faktycznie przyniesie pozytywny efekt. Jeśli po wprowadzeniu jakiegoś nowego elementu na stronie współczynnik odrzuceń się zmniejszył to znaczy, że nasze działania idą w dobry kierunku. Warto wtedy kontynuować zmiany. Jeśli jest odwrotnie to powinno się wrócić do poprzedniej wersji lub przynajmniej jakoś zmodyfikować zmianę. Współczynnik odrzuceń to statystyka, którą powinno się śledzić i wyciągać z niej wnioski, a następnie wdrażać je w swoim sklepie internetowym.

Wysoki współczynnik odrzuceń – czy to zawsze coś złego?

Nie zawsze należy się przerażać, jeśli współczynnik odrzuceń jest bardzo wysoki. Może on taki być na przykład w bardzo specjalistycznych blogach, gdzie tylko znikomy procent użytkowników będzie mógł właściwie zinterpretować i znaleźć znajdujące się tam informacje. Oczywiście w przypadku sklepu internetowego wysoki procent odrzuceń zawsze powinien alarmować, tym bardziej, jeśli idzie on w parze z niskim współczynnikiem konwersji. Dobrze jest wprowadzać działania, które sprawią, że ten współczynnik odrzuceń będzie możliwe niski.

Przyczyny wysokiego współczynnika odrzuceń

  1. Źle zaprojektowane pozycjonowanie. Jeśli duża cześć ruchu na stronę prowadzi z naturalnych wyników wyszukiwania, to właśnie tutaj może tkwić problem. Taką przyczyną może być zły dobór słów kluczowych przy pozycjonowaniu się. Ludzie wpisując określone słowa kluczowe, szukają bardzo konkretnej oferty lub też informacji. Może więc zdarzyć się, że wydaje nam się, że wybraliśmy dobrze, jednak sklep pod samym względem oferty nie spełnia oczekiwań klienta. Jeśli widzi on, że sklep jest z innej branży lub nie ma w nim kategorii produktów jakiej szuka, to po prostu opuści sklep.
  2. Zły desing strony. To główna przyczyna wysokiego współczynnika odrzuceń. Strona powinna być przede wszystkim przyjazna dla klienta. Dlatego tak ważny jest poprawny projekt a później wykonanie. Musi być przejrzysta. Klienci korzystając z Internetu chcąc znaleźć wszystko możliwie szybko. Podobnie jest z zakupami i informacjami na stronie. Dlatego jeśli po wejściu na stronę nie znajdą oni tego, czego szukają od razu, to mogą ją bardzo szybko opuścić.

Jak poprawić współczynnik odrzuceń?

Aby sprawić, że by klienci zostawali na stronie dłużej,  przede wszystkim trzeba zadbać o to aby była czytelna i przejrzysta. Musi być na niej wszystko bardzo łatwo znaleźć. Użytkownicy oprócz samego towaru, szukają także różnego rodzaju informacji dotyczących sklepu. Mogą na przykład chcieć zweryfikować jego wiarygodność poprzez sprawdzenie jego danych rejestrowych. Oprócz tego każdy chce znać sposoby przesyłki i metody płatności. Dlatego tak ważne jest, aby to wszystko było w czytelnym miejscu. Linki do podstron z tymi informacjami, muszą być w widocznym miejscu. Podobnie ważny jest np. podział na odpowiednie kategorie. Jeśli klient ma znaleźć w sklepie coś co go interesuje będzie musiał tam umieć trafić. Odpowiednie nazwanie każdej z kategorii także sprawi, że mniej klientów będzie opuszczać sklep. Na dobry design składa się także czytelność fontów, kolorystyka strony i ograniczenie liczby bodźców, czyli formularzy czy wyskakujących okienek. Jeśli informacji, które będą „atakowały” klienta będzie za dużo, to także może on opuścić stronę. Wreszcie ważny jest także czas ładowania strony. Zbyt długi z pewnością sprawi, że klient zrezygnuje z przeglądania strony zanim tam się załaduje w całości. Dobrze jest więc ograniczyć np. zdjęcia dużej rozdzielczości na stronie głównej, czy różnego rodzaju banery, które będą po prostu dużo ważyć. Większość osób nie będzie chciała czekać dłużej niż kilku sekund na wczytanie się strony. Oczywiście ważne będzie także prawidłowe pozycjonowanie strony. Czyli właśnie wybranie właściwych słów kluczowych. Jeśli zrobi się to źle to wysoki współczynnik odrzuceń będzie tylko alarmem. Najbardziej negatywną konsekwencja tego będzie przeznaczanie zasobów na nieefektywne pozycjonowanie.

Właściwe treści

Optymalizacja treści to także ważna część, która sprawi, że klient np. nie opuści witryny po tym jak wejdzie na stronę produktową. Może być ona tą, którą zobaczy jaką pierwszą, ale także przejdzie do niej ze strony głównej. Bez względu na to, każdy sprzedawca chce, aby jeśli ktoś już wchodzi na tę stronę, to dokonał zakupu. Dobrze stworzony opis produktu może to sprawić. Po pierwsze ważna więc jest sama jego treść. Musi zachęcać do zakupu, czyli pokazywać produkt w takim świetle, żeby klient wiedział, że po jego zakupie będzie miał zaspokojone jakieś potrzeby. Z drugiej strony musi on też być rzeczowy i mówić o wszystkich aspektach technicznych danej rzeczy. Jako że ludzie są wzrokowcami, to ważne będą także zdjęcia. Dobrze jest, aby było możliwe zbliżone do profesjonalnych, jeśli nie właśnie takie. Warto też przy każdym produkcie podawać też alternatywne propozycje. Być może z jakiegoś względu klient nie będzie mógł lub chciał kupić produktu X, ale ten Y już go zainteresuje. Jeśli nie jest się pewnym, czy dane dotyczące odrzuceń są prawidłowe warto skonsultować się z kimś kto profesjonalnie zajmuje się dodawaniem Google Analytics do stron. Być może kod tego narzędzia został źle dodany przez co wyniki są zafałszowanie.

Bounce Rate (współczynnik odrzuceń) – podsumujmy!

Jest to więc niezwykle ważna statystka, której obserwacja powinna wymusić konkretne działania w obrębie sklepu. Choć trzeba pamiętać, że nie wolno się na niej skupiać zbyt mocno. Równie ważny będzie także współczynnik konwersji. Jeśli z tego drugiego będzie się zadowolonym to nie zawsze warto za wszelką cenę prowadzić działania, majce na celu zmniejszenie współczynnika konwersji bo ich kosztowność może być większa niż efekty jakie przyniosą.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?