Tel: +48 22 599 44 99
CStoreZałóż sklep internetowy
30/10/18

Promowanie sklepu internetowego na Wykopie

Wykop.pl to najpopularniejszy w Polsce agregator treści. Ze względu na jego popularność i stosunkową łatwość dodawania treści, warto wziąć pod uwagę Wykop przy planowaniu działań marketingowych w social media.

Portal Wykop.pl to założony pod koniec 2005 roku portal społecznościowy pełniący rolę agregatora treści. W uproszczeniu oznacza to, że treści widoczne na portalu w formie linków do miejsc publikacji źródłowej dodawane są przez użytkowników. To, czy dana treść dostanie się na stronę główną, zależy od głosów użytkowników. Zarejestrowani userzy serwisu mogą również korzystać z prostego forum dyskusyjnego, tak zwanego mikrobloga. Odbiorcy znajdują interesujące treści, które oznaczane są podobnie jak w przypadku Instagrama odpowiednimi hashtagami.

Znalezienie się na stronie głównej Wykopu gwarantuje od kilkuset do kilku tysięcy unikalnych użytkowników w ciągu dnia, co może znacząco wpłynąć na oglądalność strony. Zdecydowanie nie zachęcamy jednak do spamowania Wykopu linkami do ofert w swoim sklepie internetowym. Społeczność Wykop.pl ceni przede wszystkim dobrej jakości merytoryczne treści. Dobrym pomysłem będzie więc założenie na Wykopie oficjalnego konta i udział w dyskusjach branżowych w dziedzinie, w której prowadzimy sklep. Dodatkowo warto umieszczać tam linki do wpisów na firmowym blogu, o ile oczywiście nie zawierają one „marketingowego bełkotu”, a przede wszystkim cenne z punktu widzenia odbiorców informacje. W tym celu warto zresztą prowadzić ekspercki blog powiązany ze swoim sklepem internetowym. Więcej na ten temat napisaliśmy w artykule pod tytułem „5 korzyści płynących z prowadzenia firmowego bloga”.

Pozyskanie sympatii użytkowników Wykopu możliwe jest także dzięki prowadzeniu konkursów, które można przeprowadzać pod hashtagiem #rozdajo. Wykop.pl oferuje również szeroki wachlarz możliwości płatnej reklamy w różnych formach. Ciekawym przykładem efektywnych działań marketingowych na portalu jest case study firmy Solgaz. Początkowo zdobyła ona wielką popularność na Wykopie, organizując liczne konkursy z firmowymi gadżetami i merytorycznie opisując swoje innowacyjne jak na polski rynek produkty. Duże znaczenie w budowaniu wizerunku miała również szybka i dostosowana do poziomu zapytań komunikacja z użytkownikami. Po początkowym sukcesie oraz dużym wzroście popularności i rozpoznawalności marki Solgaz doszło do kryzysu spowodowanego odkryciem przez Wykopowiczów (jak sami siebie określają użytkownicy Wykopu) prowadzonych przez Solgaz praktyk polegających na preparowaniu pozytywnych opinii o swoich produktach w Internecie. Firma spotkała się wówczas z ostracyzmem na portalu, który dodatkowo rozlał się na inne social media i spowodował wysyp negatywnych opinii między innymi na forach internetowych, w komentarzach w sklepach czy na Facebooku.

Przykład ten pokazuje, że Wykop.pl jest szczególnie czuły na manipulacje i ograne do bólu schematy marketingu internetowego (prymitywny marketing szeptany). Decydując się na działanie na wspomnianym portalu należy więc dobrze orientować się w trendach w mediach społecznościowych, mieć doświadczenie w prowadzeniu komunikacji z różnymi grupami odbiorców i elastycznie reagować na potencjalne kryzysy. Dobrze prowadzony profil na Wykopie dostarczy sklepowi duży, praktycznie bezpłatny ruch. Nieprzemyślany i wyświechtany marketing polegający na spamowaniu opiniami czy linkami do sklepu spowoduje szybkie zdenerwowanie użytkowników, które może zakończyć w sposób dość spektakularny, na przykład poprzez zalanie firmowego fanpage’a negatywnymi opiniami. Wykop.pl to miejsce zdecydowanie dla zaawansowanych social media managerów i PR-owców.

Sprawdź pozostałe nasze artykuły dotyczące mediów społecznościowych: