Tel: +48 22 599 44 99
CStoreZałóż sklep internetowy
15/10/18

Współpraca z blogerami i influencerami

Wzrastająca każdego roku liczba blogów nie mogła pozostać bez wpływu na sprzedaż internetową towarów i usług. Wiele firm z branży e-commerce usiłuje pozyskać do współpracy blogerów czy influencerów, mając świadomość ich dużego oraz skutecznego wpływu na rzesze odbiorców.

Poszukiwanie ekspertów oraz fachowych opinii już jakiś czas temu w pewnym stopniu przeniosło się z książek, czasopism i programów telewizyjnych do Internetu. Osoby prowadzące blogi poświęcone różnym dziedzinom, a także influencerzy, czyli jednostki o znaczącym wpływie, oddziałujące na styl życia i decyzje swoich fanów, stanowią dla nich autorytet. Jest to zwykle grupa lojalnych odbiorców, a zatem także potencjalnych klientów. Firmy z branży e-commerce coraz częściej doceniają wpływ blogerów i influencerów na tłumy i usiłują ich pozyskać do współpracy celem wypromowania swoich produktów.

Najczęściej sklepy internetowe współpracują z blogerami oraz influencerami z branży odzieżowej i kosmetycznej, a także związanej ze zdrowym stylem życia czy uprawianiem sportu. Blogerzy często angażują się w tematy służące zwiększaniu świadomości społecznej. Jest to widoczne między innymi w coraz popularniejszej idei zaprzestania testowania kosmetyków na zwierzętach oraz kampanii na rzecz stosowania produktów wegańskich.

Współpraca z blogerem czy influencerem może szybko przynieść obu stronom wymierne korzyści. Skuteczna analiza rynku, jak i zbiorowości, do której chce – a jeszcze lepiej, jeśli już dotarł – bloger, może stanowić znaczące zwiększenie szans sprzedażowych dla sklepu internetowego. Zbieżność grupy docelowej sklepu online ze zbiorowością stanowiącą followersów blogera może pozwolić na zwiększenie sprzedaży i pozyskanie wielu stałych klientów.

Obecnie świadomość blogerów dotycząca ich znaczenia oraz wpływu na zakupowe decyzje klientów jest wyższa niż jeszcze kilka lat temu. W związku z tym oczekują oni od internetowych sprzedawców atrakcyjnej oferty i zapłaty. Współpraca oparta na barterze nie zawsze będzie stanowiła cel influencera. Jedynie dobre warunki partnerskiej kooperacji mogą skutecznie zniechęcić go do szukania lepszej propozycji u konkurencji.

Współpraca z blogerem czy influencerem nie musi – a często nawet nie powinna – wiązać się ze sztywnym harmonogramem publikowania treści. Z powodzeniem może mieć charakter sporadyczny czy „gościnny”. Na początku współdziałania warto określić jej warunki oraz formy rekomendacji produktów czy usług. Do tego potrzeba poznać charakter bloga nowego partnera biznesowego, jego sposób komunikacji, aktywność w social media, liczbę followersów, polubień na Facebooku, komentarzy pod postami oraz sposób reakcji na nie. Ocenie wpływu influencera służą bezpłatne narzędzia do pomiaru zasięgu.

Kooperacja nie od razu musi przynieść konkretne rezultaty, ale na pewno zwiększy zasięg i szanse sprzedażowe sklepu online. Pozytywna recenzja blogera uznawanego za autorytet może znacząco podnieść zaufanie do danej marki/usługi. Atrakcyjna forma przekazu także nie pozostanie bez wpływu na odbiorców. Warto uwzględnić w budżecie środki na oryginalne, przykuwające uwagę fotografie czy filmy dobrej jakości, ciekawe plenery etc. Przy okazji może to stanowić reklamę dla fotografa, co z kolei będzie generowało dodatkowy ruch w sklepie.

Współpraca z blogerem, mająca na celu pozyskanie jego followersów, powinna też wiązać się z pewnymi benefitami dla nich. Można na przykład ogłosić konkurs, w którym bloger będzie jurorem, osobą ogłaszającą wyniki czy wręczającą nagrodę. Dla czytelników bloga warto również przygotować atrakcyjną ofertę, wiążącą się na przykład z gratisami, specjalnym newsletterem z dodatkowym rabatem, dłuższym okresem promocji czy bezpłatną dostawą.

Blogerzy czy influencerzy mogą wpłynąć na zwiększenie liczby klientów, a jeśli sami dopiero od niedawna cieszą się pewną popularnością w sieci, współpraca ze sklepem internetowym może także spowodować ich wypłynięcie na szersze wody. Korzyści są zatem obopólne i niejednokrotnie trudne do przecenienia.