Konkurs w sklepie internetowym – jak go zorganizować?

Angażowanie klientów w konkursy i różne inne aktywności to świetny sposób aby nie tylko zdobyć nowych klientów do sklepu, ale także sprawić, że Ci, którzy już dokonali zakupów, będą chętnie dokonywać ich ponownie. Dziś opowiemy o tym, jak zorganizować konkurs w sklepie internetowym, ale także podamy inne sposoby na angażowanie klientów.

Dlaczego warto zwiększać zaangażowanie klientów?

W sprzedaży warto wykorzystać wszystkie możliwe kanały sprzedaży i dotarcia do klientów. Im ich więcej tym więcej klientów w sklepie. Warto po prostu zadbać o rozpoznawalność marki. Powinno chcieć się doprowadzić do tego, aby klienci po prostu kojarzyli markę. Rozpoznawalna marka to po prostu więcej klientów. Z jednej strony klienci będą nawzajem polecać sobie kupowanie w tym sklepie, a druga rzecz to to, że po prostu w sytuacji, w której komuś przyjdzie zapotrzebowanie na jakiś konkretny produkt, to właśnie konkretny sklep przyjdzie mu na myśl, a następnie dokona w nim zakupu. Kolejna rzecz jaką można uzyskać dzięki właściwej polityce dotyczącej marki to po prostu prestiż. Dzięki temu wiele osób może chcieć kupować produkty danej marki, tylko dlatego aby zwiększyć swoje poczucie prestiżu.

Jakie są korzyści organizowania konkursu?

Przede wszystkim to właśnie większe zaangażowanie klientów. Pozwala to zacieśniać więzi ze społecznością sklepu. Jeśli klienci będą widzieć w sklepie nie tylko sprzedawcę, którego celem jest zarobić, ale także kogoś, kto oferuje im nie tylko produkty, ale właśnie w jakiś sposób nawiązuje relacje to po prostu chętniej będzie tam kupować. Taki konkurs to także promocja sklepu. Jeśli jego forma będzie atrakcyjna to można z taką informacją dotrzeć do osób, które nie tyle nie słyszały o konkursie, ale nawet nie wiedziały o istnieniu sklepu. Tym bardziej jeśli będzie to robić się na przykład na social mediach, tam konkurs może po prostu pomóc zwiększyć zasięgi.

Określ cele konkursu

Niezależnie od tego, jakie działania chce się podjąć w swoim sklepie internetowym, ale także każdym innym biznesie, ważne jest określenie celów, czyli co chce się danym działaniem osiągnąć. Cele konkursu mogą być różne. Trzeba je określić w oparciu o aktualne potrzeby sklepu. Nie zawsze będzie to pozyskanie nowych klientów samych w sobie. Poniżej wymieniamy najpopularniejsze cele, jakie mogą stać za organizowaniem konkursu:

  • zwiększenie rozpoznawalności marki,
  • promocja konkretnego produktu,
  • promocja produktu w związku z wprowadzeniem go od oferty,
  • rozszerzenie swojej oferty o nową branżę,
  • poinformowanie o nowej usłudze w ofercie sklepu,
  • pozyskanie nowej bazy mailingowej,
  • zyskanie większej ilości czytelników na blogu lub fanów w social mediach,
  • zwiększenie zaangażowania klientów w życie marki,
  • zwiększenie lojalności klientów

Określ grupę docelową

Sprzedając coś w Internecie, trzeba wiedzieć do kogo chce docierać się ze swoją ofertą. Podobnie będzie w przypadku konkursu. Oczywiście można chcieć dotrzeć do wszystkich klientów sklepu, ale również może chce się docierać do jakiegoś węższego lub innego grona. Dlatego tak ważne jest wcześniejsze ocenie, do kogo chce docierać się ze swoim konkursem.

Jak określić grupę docelową?

Określenie grupy docelowej to nie tylko sama wiedza odnośnie do tego, do kogo chce kierować się swoją ofertę. Dzięki tej wiedzy można pop prostu tworzyć konkurs, który będzie przygotowany tak żeby docierać do właśnie tej określonej grupy i żeby jego forma była skonstruowana tak, aby określone osoby chętnie w nim uczestniczyły.

Persony

Żeby jak najlepiej określić grupę docelową dobrze jest stworzyć persony, które będą reprezentowały potencjalnych klientów i jednocześnie uczestników konkursu. Taka persona powinna mieć opisane możliwie dużo cech. Takie cechy to zarówno te osobowe, jak np., płeć, wiek, miejsce zamieszkania, sytuacja rodzinna, pasje, pozycja społeczna i wiele więcej. Dzięki takim informacjom będzie można stworzyć taki konkurs, który będzie po prostu atrakcyjny dla tych osób. Dlatego tak ważne jest to, aby wiedzieć, do kogo ma być kierowany ten konkurs. Jednak trzeba także wiedzieć, jaki te osoby mają stosunek do sklepu. Swój konkurs można kierować do osób, które zakupiły już jakiś produkt w sklepie, wtedy można im się po prostu przypomnieć. Jednak równie dobrym pomysłem może być kierowanie swoich treści do osób, które nie miały jeszcze okazji zrobić zakupów.

Stwórz plan

Każde działanie marketingowe, a takim zdecydowanie jest konkurs, powinno być odpowiednio zaplanowane. Dlatego pierwszy powinien powstać plan, który będzie opisywał krok po kroku jak chce się realizować konkurs. Powinien w nim się znaleźć nie tylko opis samego zadania konkursowego. Powinno też tam być opisane, w jaki sposób będzie odbierało się odpowiedzi od klientów, jak wybierało czy też losowało zwycięzcę.

Informacja o konkursie

Żeby cel, jaki się chce osiągnąć przez konkurs udało się zrealizować to ludzie musza wiedzieć o tym, że konkurs w ogóle się odbywa. Dlatego powinno się go promować wszędzie tam, gdzie to możliwe. Pierwsze co przychodzi głowy to oczywiście social media. Dzisiaj te kanały są niezwykle popularne i tam bardzo łatwo dotrzeć do szerokiego grona klientów. Oczywiście sposób prezentacji powinien być dostosowany do kanału, w którym będzie przedstawiony. Do im więcej osób dotrze się z taką informacją, tym więcej osób weźmie w nim udział.  Jednak nie tylko social media mogą być przydatne przy docieraniu z informacji do klientów. Konkurs powinien być promowany także na samej stronie sklepu internetowego. W końcu chce się, aby potencjalni klienci sklepu dowiedzieli się o konkursie. Kolejny świetny sposób to oczywiście newsletter. Trudno wyobrazić organizowanie konkursu bez informowania o tym tych, którzy zapisali się do newsletteru. Blog, podczas, video na youtube – jeśli tylko publikuje się w tych miejscach, to również tam powinno się o tym informować.

Zadanie konkursowe

Samo zadanie konkursowe powinno być bardzo dobrze przemyślane. Trzeba przy jego opracowywaniu pamiętać o tym, że musi być przede wszystkim atrakcyjne dla jego potencjalnych uczestników. Ludzie nie lubią się zbytni wysilać więc jeśli zadanie będzie mało atrakcyjne a do tego wymagać dużego zaangażowania, to trudno będzie ich do niego skłonić. Najlepiej sprawdzają się różne proste zadania, jak np. zrobienie zdjęcia, napisanie jakieś krótkiej formy tekstowej. Oczywiście trzeba myśleć też o tym, że zadania musi być uzależnione od tego do jakiej grupy docelowej się go kieruje. Załóżmy, że wymyślamy, że zadaniem konkursowym będzie namalowanie obrazu lub stworzenie rysunku lub innej formy graficznej. Trzeba pamiętać, że nie każdy potrafi malować, czy ma jakieś inne zdolności plastyczne.  Takie osoby nie będą, więc miały możliwości wzięcia udziału w konkursie.

Atrakcyjna nagroda

To co składnia ludzi do wzięcia udziału w tego typu konkursach to przede wszystkim atrakcyjna nagroda. Pomysł na nagrodę powinien wiec być dobrze przemyślany i najlepiej omówiony przez kilka osób. Atrakcyjna nagroda może być świetnym magnesem do wzięcia udziału w konkursie.

Temat konkursu

Temat konkursu nie powinien być w żaden sposób oderwany od rzeczywistości. Najlepiej będzie, jeśli taki temat będzie w jakiś sposób nawiązywał do tego co oferuje co sklep. Oczywiście nie jest to wymóg konieczny, równie dobrze można nawiązywać do jakichś aktualnych wydarzeń.

Zasady konkursu

To jest niezwykle ważne. Nikt nie chce, żeby stworzony konkurs przerodził się w coś ci wpłynie negatywnie na wizerunek firmy, a właśnie brak zasad lub brak ich precyzji może to spowodować. Dlatego zasady powinny być dobrze przemyślane a przede wszystkim jasno zaprezentowane. Muszą być jasne, czytelne i proste. Jeśli konkurs polega na zrobieniu zdjęcia, to musi być wiadomo kto będzie wybierał zwycięzcę konkursu.  Często też organizuje się na konkurs, przynajmniej, jeśli dzieje się on w social mediach, którego zwycięzcę wybiera się poprzez ilość oddanych na dane zdjęcie czy post reakcji. Niesie to za sobą ryzyko, że ktoś może np., kupować lajki. Jeśli nagroda będzie odpowiednio atrakcyjna ryzyko takiej sytuacji rośnie. Dlatego dobrze jest przemyśleć, czy ten sposób wybierania zwycięzców jest dobry.

Czas konkursu

To, kiedy odbywa się konkurs także jest bardzo ważne. Im dłuższy czas trwania tym większe szanse, że więcej ludzi weźmie w nim udział. Jednak czasem konkurs to także jakaś szybka reakcja na bieżące wydarzenia, wtedy trzeba działać szybciej. Czas trwania konkursu powinien być także jasno określony, aby nikt nie mógł mieć wątpliwości co do tego, kiedy można się do niego zgłaszać. Jeśli chodzi o czas to ważne będzie także godzina publikowania informacji o konkursie. Jeśli robi się to w zwykłych postach na Facebooku, powinno się to robić w takich godzinach, w których wiele osób przegląda takie social media.

Regulamin konkursu

To, że zasady konkursu muszą być jasne i klarowne to jedna sprawa. Ważne jednak jest również, aby były one spisane. Powinien więc powstać regulamin, które będzie regulował te wszystkie kwestie. Regulamin powinien omawiać wszystkie kwestie związane z konkursem, tak aby w razie jakich wątpliwości co do zasad można było zajrzeć do regulaminu i je rozwiać.

Zasady zewnętrznych portali

Jeśli organizuje się konkurs na Facebooku czy jakimś innym zewnętrznym portalu, trzeba także pamiętać, że musi być on zgodny z regulaminem tego portalu. W innym przypadku można spodziewać się tego, że np. post konkursowy zostanie usunięty. Taka sytuacja może przynieść tylko straty wizerunkowe, zamiast korzyści, które chciało się osiągnąć poprzez organizację konkursu.

Konkurs w sklepie internetowym – podsumowanie

Konkurs to świetny sposób, żeby osiągnąć różne cele marketingowe. Oczywiście tak jak każde inne działanie, sam konkurs powinien być odpowiednio przemyślany.  Trzeba wiedzieć po co siego organizuje, dla kogo – dzięki temu będzie można stworzyć po prostu taki konkurs, który dotrze do tego, do kogo się chce i osiągnąć te cele, które się chce.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X