Tel: +48 22 599 44 99
CStoreZałóż sklep internetowy
13/07/18

Dobre praktyki współpracy sklepu internetowego z hurtownią

W artykule opowiemy o tym dlaczego warto automatyzować integrację z hurtownią, jak w praktyce to działa oraz na co zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy.

Dlaczego warto automatyzować integrację z hurtowniami?

Jest kilka powodów dla których automatyzacja jest ważna

1) Oszczędność czasu – produkty pojawią się automatycznie w Twoim sklepie, nie będziesz potrzebował wielu godzin na dodawanie ich ręcznie
2) Zmiana oferty – nowe produkty które pojawiały się w ofercie dostawcy, automatycznie pojawią się u Ciebie. Produkty które wyszły z oferty, automatycznie znikną również u Ciebie.
3) Kontrola stanów magazynowych – stany magazynowe będą pobierane bezpośrednio od dostawcy, w efekcie nie musisz się martwić tym, że klient kupi produkt u Ciebie, a dostawca już go nie będzie miał na magazynie
4) Kontrola cen – w momencie pobierania cen od dostawcy, możesz nałożyć dowolną mażę na produkty, które automatycznie zostaną zaktualizowane w Twoim sklepie. Gdy dostawca zmieni ceny, zmienia się one automatycznie u Ciebie

 

Jak pobierane są dane od dostawców / hurtowni?

Jeżeli dostawca z którym współpracujesz udostępnia dane o swoim asortymencie za pośrednictwem

1) Web service
2) plików w postacie XML, CSV, JSON

Twój sklep internetowego może odczytać te dane automatycznie i rozszerzyć asortyment w Twoim sklepie

 

Jak często aktualizowane są dane?

Informacje o nowych produktach najczęściej pobierane są raz dziennie w nocy. W praktyce oznacza to że jeżeli Twój dostawca doda dzisiaj produkt, pojawi on się u Ciebie w sklepie najpóźniej dnia następnego.

Aktualizacja stanów magazynowych i cen odbywa się częściej, z uwagi na częstą zmianę stanów magazynowych u dostawcy – wykonywane są co średnio od kilku do kilkunastu razy dziennie.

 

A co z zamówieniami?

Zamówienia mogą być przekazywane do hurtowni na jeden z trzech sposobów:

1) automatycznie (jeżeli hurtownia udostępnia API) – w efekcie zamówienie pojawia sie natychmiast u dostawcy po jego złożeniu lub opłaceniu

2) półautomatycznie – z Twojego systemu sklepu wychodzi informacja w postaci maila do osoby odpowiedzialnej za zamówienia po stronie dostawcy

3) ręcznie – po złożeniu zamówienia, kontaktujesz się z dostawcą (telefonicznie lub za pośrednictwem platformy b2b) i składasz zamówienie

 

Mam produkty od dostawcy u siebie na magazynie, ale nie zawsze?

Bardzo często sklepy internetowe prowadzą swój własny magazyn gdzie mają produkty najczęściej rotujące, natomiast nie chcą brać produktów mniej rotujących lub mają ograniczone możliwości finansowe. Dobrą praktyką jest rozszerzenie asortymentu i wsparciem się magazynem zewnętrznym.

 

Jak to w praktyce działa?

Produkty które masz na magazynie, prezentujesz klientowi dostępność np. od ręki. Produkty które są dostępne u dostawcy, a nie masz ich na magazynie prezentujesz dostępność (zależną od terminu wysyłki do Ciebie) np. dostępny za 2 dni. W efekcie bez ponoszenia zbędnych nakładów finansowych, w łatwy sposób wzbogacisz swoją ofertę i dasz możliwość zakupu swojemu klientowi większej ilości produktów.

 

Wady pobieranie produktów 1 do 1 od dostawców

Główny problem przy pobieraniu produktów do dostawcy jest “Duplicate content” inaczej “zdublowana / powielona treść” przede wszystkim dla opisów produktów. Algorytm Google wyłapuje serwisy które mają zdublowaną treść i obniża ich wynik w swoich wynikach wyszukiwania.

Dobrą praktyką jest tworzenie unikalnych nazw i treści dla produktów, w efekcie nasza strona będzie lepiej oceniana przez algorytm i tym samym więcej potencjalnych klientów na nią wejdzie.

 

Chciałbym współpracować z wieloma dostawcami, który oferują w pewnym zakresie ten sam asortyment

Gdy nawiążesz współpracę z kilkoma hurtowniami których asortyment się pokrywa, może dojść do sytuacji w której na Twoim sklepie internetowym zaczną pokazywać się dwa te same produkty w różnych cenach i dostępności.

Aby uniknąć zdziwienia klienta, warto aby na sklepie występował tylko jeden produkt. Najczęściej algorytm sklepu porównuje produkty po kodzie EAN i tworzy na ich podstawie jedną kartotekę która przyjmuje cenę i stan magazynowy wedle ustalonych priorytetów jak np. pierw sprzedajemy produkty z magazynu lokalnego, następnie od dostawcy który oferuje produkt najtaniej i ma go dostępny od ręki.

 

Inne kategorie produktów u dostawcy a inne na sklepie?

Rzadko kiedy chcemy przenosić kategorie od dostawcy do swojego drzewa kategorii które jest zupełnie inne. Z rozwiązaniem przychodzi nam mapowanie kategorii, które polega na tym, że wybieramy kategorie od dostawcy i wskazujemy kategorie u siebie w sklepie. W efekcie zachowujemy własne drzewo kategorii, a produkty które dostawca dodaje do wybranych kategorii u siebie, automatycznie trafiają do odpowiednich kategorii w naszym sklepie internetowym.

 

Czy pobierać cały asortyment od dostawcy czy wybrane kategorie?

W dużej mierze zależy to od tego czy asortyment od dostawcy pasuje do oferty Twojego sklepu w całości, czy tylko w części. Jeżeli Twój sklep specjalizuje się w określonej niszy, nie warto dodawać produktów które nie będą pasować. Powinieneś wybrać tylko te kategorie produktów do dostawców, które produkty będą wartościowe i odpowiednie dla klientów którzy są na Twoim sklepie.

 

Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy?

Kluczowe rzeczy na które warto zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy:

1) Dostępność danych w formie elektronicznej (np. XML, CSV) – bez tego produkty będziesz dodawał ręcznie
2) Kompletność informacji na karcie produktu – czy producent udostępnia zdjęcia, opisy, parametry produktu – produkty bez zdjęć nie sprzedają się w internecie (B2C)
3) Cena – zwróć uwagę czy cena którą otrzymałeś jest niższa od ceny po której sprzedaje Twoja konkurencja. Możesz skorzystać z serwisu np. www.ceneo.pl , wprowadzając kilka wybranych kodów EAN – porównaj swoją cenę zakupu, czy przypadkiem nie jest wyższa od ceny sprzedaży przez inne sklepy
4) Na jakim poziomie dystrybucji kupujesz – czy kupujesz od producenta czy któregoś z rzędu pośrednika – pamiętaj że im wyżej kupujesz, tym większe możliwości udzielenia rabatu teraz i w przyszłości.
5) Ile innych sklepów internetowych oferuje ten sam asortyment od dostawcy?

 

Powodzenia!