Demo Przetestuj sklep internetowy

Wady i zalety dropshippinu, czyli czy warto się w to bawić?

Założenie sklepu internetowego jest obecnie niezwykle proste. Kiedyś wymagało to napisania całego oprogramowania od zera. Wiązało się z zatrudnieniem drogich specjalistów. Obecnie, aby otworzyć własny sklep internetowy, wystarczy odpowiednia platforma sprzedażowa. Nie trzeba mieć nawet własnego magazynu z towarami. Dlaczego? Można założyć sklep w oparciu o dropshipping. Ta forma działalności e-commerce jest również możliwa w oparciu o platformę CStore. Nie trzeba tworzyć sklepu od nowa, kupować towaru, ani nawet wyszukiwać hurtowni oferujących dropshipping samemu. To wszystko jest oferowane w ramach abonamentu. Jednak dropshipping to nie same zalety. Pojawia się więc pytanie: dropshipping, czy warto w niego inwestować czas? W tym artykule przedstawimy zarówno zalety, jak i wady tego modelu sprzedaży.

Czym jest dropshipping?

Jest to rodzaj działalności e-commerce, w której towar do klienta końcowego dostarcza hurtownia, nie sklep. Trzeba oczywiście podjąć współpracę z odpowiednimi dostawcami. Hurtownie oferujące dropshipping, z którymi współpracuje sklep, będą odpowiadały za realizację zamówienia. Oczywiście trzeba odpowiednio połączyć sklep z takimi hurtowniami. Metody takiej współpracy zależą od systemu, na jakim jest postawiony biznes e-commerce. Najłatwiejsza integracja, to po prostu otwarcie sklepu na platformie dropshippingowej, jak chociażby właśnie CStore.  Nie wymaga to instalowania i kupowania jakichkolwiek wtyczek, czy zatrudniania programistów. Nie trzeba też szukać hurtowni na własną rękę, w CStore dostępna jest ich długa lista. Jakie są jednak wady i zalety dropshippingu?

Przeczytaj również: Co to jest dropshipping i na czym polega?

Zalety dropshippingu

To, co przychodzi do głowy pierwsze w przypadku dropshippingu, to oczywiście łatwość założenia tego typu sklepu.

Nie musisz mieć własnych towarów

Jest to na pewno największa zaleta, jeśli chodzi handel e-commerce oparty o dropshipping. Nie trzeba nic inwestować w towary. Cały asortyment, które chce się sprzedawać, znajduje się w magazynie hurtowni. Niesprzedanie towarów w normalnym modelu kończy się tym, że trzeba je sprzedawać po cenie zakupu albo niższej. Jeszcze gorzej jest w przypadku produktów sezonowych, na które moda jest tylko przez jakiś czas, lub takich, które mają określony termin przydatności do użycia. Ich niesprzedanie w odpowiednim czasie może kończyć się po prostu stratą pieniędzy.  W dropshippingu takie ryzyko nie istnieje.

Brak konieczności wynajmu magazynu

W standardowym modelu sklepu w przypadku sprzedawania dużej ilości towarów lub takich, które zajmują dużo miejsca, konieczne jest wynajęcie powierzchni magazynowej. Nie trzeba budować ani wynajmować powierzchni magazynowych. W tradycyjnym modelu sklepu zależnie od tego, czym się handluje, zarówno towar, jak i magazyn mogą generować bardzo wysokie i stałe koszty miesięczne. W dropshippingu tych kosztów nie ma. Można założyć sklep mający w ofercie tysiące części samochodowych, a do jego uruchomienia będzie potrzebny tylko laptop i wykupiony abonament na platformie sprzedażowej.

Nie musisz wysyłać towaru samodzielnie

Pakowanie, wysyłanie towarów, zamawianie kuriera to wszystko wymaga poświęcenia odpowiedniej ilości czasu. W przypadku małego sklepu prowadzonego po godzinach, sprzedającego kilka towarów na dzień, może to nie być takie uciążliwe. Jednak każdy chce z czasem rozwijać swoją działalność i sprzedaż na poziomie kilku sztuk dziennie, może po prostu nie być satysfakcjonująca. Wyjściem jest zatrudnienie pracownika. Jednak koszty takiej inwestycji są bardzo duże, może się po prostu okazać, że po zatrudnieniu kogoś do wysyłki paczek, sklep przestaje przynosić dochód. Sprzedaż jest po prostu za duża, żeby wysyłki wykonać samemu, jednocześnie zbyt niska, by opłacało się kogoś zatrudniać. Tutaj pojawia się kolejna zaleta dropshippingu. Całym procesem wysyłki zajmuje się hurtownia. Wybierając CStore proces zamówienia jest oczywiście w pełni zautomatyzowany. W momencie złożenia zamówienia przez klienta trafia ono do hurtowni, która je realizuje.

Przeczytaj również: Dropshipping – jak zacząć, czyli dropshopping krok po kroku!

Automatyzacja

Wspomniany wcześniej zautomatyzowany proces zamówienia to tylko część tego, co w dropshippingu dzieje się automatycznie. Odpowiednie zsynchronizowanie sklepu z hurtowaniami pozwala też na automatyczne uzupełnianie się informacji o stanach magazynowych, statusie przesyłki. Wszystkie dane, a niekiedy nawet i zdjęcia produktu, można pobrać bezpośrednio z hurtowni oferującej dropshipping. Do tego wszystkiego wystarczy platforma CStore i współpraca z odpowiednią hurtownią. To wszystko sprawia, że taki sklep nie wymaga poświęcenia tak dużej ilości czasu, jak tradycyjny sklep, w którym wszystko trzeba wykonać samemu. Dzięki temu jest to też dobry sposób na dodatkową działalność, poza zwykłą pracą. Do uruchomienia takiego biznesu nie są potrzebne aż takie duże nakłady czasowe. Oczywiście z czasem w miarę rozwoju sklepu, chęci bycia coraz wyżej w wynikach wyszukiwania, oferowania szerszej gamy produktów, trzeba będzie poświęcać więcej czasu. Jednak samo założenie takiego sklepu nie powinno być problemem jako dodatkowe zajęcie.

Nieograniczone możliwości

Dropshipping to także bardzo duże możliwości, jeśli chodzi o rodzaj i typ sprzedawanych produktów. Nie trzeba się skupiać wyłączenie na jakiejś wąskiej grupie produktów. Brak konieczności magazynowania i duża oferta hurtowni dropshippingowych sprawia, że można stworzyć sklep, w którego ofercie znajdą się dziesiątki tysięcy produktów. Nie jest problemem posiadanie nawet kilku sklepów z wielu różnych branż. Co w normalnych warunkach byłoby niemożliwe bez zatrudniania wielu rąk do pracy.

Szybka wysyłka

Odpowiedzialność za wysyłkę po stronie hurtowni może w pierwszej chwili wydawać, się mieć więcej minusów niż plusów. Jednak nie musi tak być. Najlepsze hurtownie dropshippingowe działają bardzo sprawne i wysyłają produkty na bieżąco, po złożeniu zamówienia przez klienta. W przypadku zakładania sklepu jako dodatkowej działalności jest to ogromny plus. W tradycyjnym modelu sprzedaży połączenie szybkiej wysyłki i normalnej pracy na etat jest raczej niemożliwe.

Branding

W przypadku sprzedaży dropshippingowej nie trzeba się zdawać na etykietę hurtowni, z którą współpracujemy. Duża część dystrybutorów dropshippingowych oferuje paczki anonimowe, czyli takie, które nie są w żaden sposób oznaczone. Można też wybrać do współpracy takich partnerów, którzy będą nie tylko naklejać na opakowanie wysyłkowe etykietę sklepu, ale wrzucać do przesyłki także materiały marketingowe, jak ulotki, katalogi itp. Takiej usługi nie oferują jednak wszyscy dostawcy.

Praca całkowicie zdalna

Dropshipping, nawet w przypadku bardzo rozbudowanych i mających dużą sprzedaż sklepów, może być w całości obsługiwany zdalnie. Oznacza to, że można pracować, skąd się chce, wystarczy dostęp do Internetu.

Część marketingu po stronie hurtowni

Niektóre hurtownie same tworzą materiały promocyjne swoich produktów, takie jak grafiki, wideo i nie tylko. Oczywiście pozwalają to wszystko wykorzystać na stronie sklepu. To kolejny element, który pozwala zaszydzić sporo czasu

Jeżeli jesteś zainteresowany prowadzeniem sklepu internetowego opartego o model dropshipping, to zapraszamy Cię do CStore, gdzie możesz wypróbować sklep internetowy za darmo! 

 

Wady dropshippingu

Oczywiście sklep dropshippingowy to nie tylko zalety. Rozwiązanie, w którym ma się tak naprawdę kontrolę tylko nad swoim sklepem, a nie samymi towarami, ma swoje minusy. Zresztą te elementy, które są zaletami, są także po części wadami. Przedstawiamy je poniżej.

Brak kontroli nad towarem i samą wysyłką

Z jednej strony brak konieczności magazynowania i wysyłki towaru to zaleta, z drugiej ma to także sporo minusów. Nie ma się kontroli nad samym towarem wysyłanym do klienta, jakiej jest to jakości towar, czy nie jest w jakiś sposób uszkodzony.  W przypadku wysyłki nie ma się wpływu na to, jak będzie zapakowany towar.  Mimo że wiele hurtowni deklaruje natychmiastową wysyłkę i rzeczywiście tak robi, to jednak nie wszystkie. Szybkość wysyłki towarów jest dla wielu klientów bardzo ważnym czynnikiem przy wyborze sklepu. Więc jeśli jakiś towar oferuje hurtownia, która nie gwarantuje błyskawicznej wysyłki, pozostaje albo przystać na oferowane przez nią warunki, albo zaznaczyć dłuższy czas dostawy tego towaru. Niestety często może skończyć się to tym, że klienci kupią towar u konkurencji.

Brak unikatowości treści

Sam opis produktu można napisać samemu lub zlecić go copywriterowi, jednak już w przypadku zdjęć do dyspozycji w sklepie ma się jedynie te oferowane przez hurtownie. Powoduje to nie tylko brak unikatowości zdjęć, ale też inne trudności. Zdjęcia mogą być słabej jakości, nie da się przystosować ich pod social media czy inne akcje promocyjne.

Duża konkurencja

Niski próg wejścia sprawa, że prawie każdy może założyć sklep oparty o dropshipping. Powoduje to ich dużą ilość, czyli dużą konkurencję. Hurtownie wszystkim oferują te same ceny, jeśli więc chodzi o politykę cenową, nie ma tu za bardzo pola do manewru. W przypadku zbyt wysokich cen, klienci zapewne pójdą do konkurencji, bo oferuje ona dokładnie te same produkty.

Działanie na niskich marżach

Wymieniony w poprzednim akapicie minus, pociąga za sobą kolejny. Duża konkurencja powoduje konieczność działania na niskich marżach. To z kolei wymaga sprzedaży naprawdę dużej ilości produktów, aby zarobić duże pieniądze.

Brak personalizacji oferty i produktu

W przypadku sklepu opartego o platformę dropshippingową jest się zdanym na produkty dokładnie w takiej formie, jakiej oferuje je hurtowania. Nie ma możliwości w żaden sposób ich personalizacji, a to często właśnie spersonalizowana oferta zachęca klienta do zakupu. Kolejny problem to brak możliwości personalizacji przesyłki pod konkretnego klienta. Niekiedy jakiś upominek lub kartka adresowana bezpośrednio do klienta potrafią sprawić, że klient zostanie z danym sklepem na dłużej. W wypadku dropshippingu jest to niemożliwe.

Zwroty

Prawo zobowiązuje sklep do przyjmowania na określonych warunkach zwrotu towarów od klientów detalicznych. Trzeba się więc liczyć z tym, że jakiś niewielki procent klientów, będzie towar zwracał. Niestety nie ma możliwości zwrotu takiego towaru do hurtowni, bo współpraca na linii sklep – hurtownia to współpraca B2B (business to business). W tym wypadku nie obowiązuję te same prawa i obowiązki co w przypadku klientów detalicznych. Trzeba więc niejako wliczyć zwroty w koszty. W przypadku handlu na dużą skalę zwrotów nie da się uniknąć, trzeba więc mieć też odpowiednie miejsce do przechowywania takich towarów.

Kilka produktów od różnych hurtowni

Jeśli w sklepie oferowanych jest wiele produktów, które pochodzą od kilku hurtowni oferujących dropshipping, to w przypadku zakupu przez klienta takich produktów, każda hurtownia musi wysłać osobą paczkę. Oznacza to znaczący wzrost kosztów przesyłki. Klient może nie chcieć wziąć ich na siebie. Trzeba więc na tyle dobrze skalkulować ceny towarów i wysyłek, aby mimo ponoszenia kilku kosztów dostaw za jedno zamówienie, dalej na nim zarobić.

Współpraca na określonych warunkach

Przy wyborze hurtowni trzeba uważnie przeczytać warunki współpracy. W niektórych przypadkach hurtownie ustalają minimalne ceny, jakie sklep może zaoferować za produkt. Trzeba o tym pamiętać.

Przeczytaj również: Dropshipping koszty – jakie koszty są związane z prowadzeniem sklepu w tym modelu?

Podsumowanie

Jak widać, dropshipping to zarówno plusy, jak i minusy. Dlatego przed podjęciem tego typu działalności trzeba wszystko odpowiednio przeanalizować. Na pewno największą inwestycją jest czas, a ryzyko finansowe bliskie zeru. Jeśli więc wszystko będzie dobrze zaplanowane i wykonane, od odpowiednich cen, po pozycjonowanie sklepu, to całe przedsięwzięcie może być bardzo dochodowe. Jednak jak w przypadku każdego biznesu, trzeba będzie poświęcić temu odpowiednią ilość czasu.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Anna Hyjek

Anna Hyjek
Dział Handlowy

tel. 791 009 006
a.hyjek@cstore.pl

Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close