Demo Przetestuj sklep internetowy

Regulamin sklepu internetowego – co powinien zawierać? Zlecić czy napisać?

Prowadzenie sklepu internetowego to oczywiście przede wszystkim dbanie o wysoką sprzedaż poprzez akcje marketingowe, sprawną obsługę klienta, dobrej jakość towar i wiele innych. Jednak jak przy prowadzeniu każdej działalności gospodarczej, trzeba pamiętać o obowiązującym prawie. Również każdy sklep internetowy obowiązują pewne regulacje prawne, w tym obowiązek posiadania regulaminu. W poniższym artykule przybliżymy wszystkie najważniejsze informacje z tym związane.  Między innymi co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego, jak najlepiej go wykonać. Zachęcamy do lektury!

Czy trzeba posiadać regulamin?

Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczną, każdy przedsiębiorca posiadający sklep internetowy jest usługodawcą świadczącym usługi przez Internet. To z kolei zobowiązuje go do sporządzenia regulaminu sklepu. Oczywiście taki regulamin musi być także dostępny dla wszystkich potencjalnych klientów sklepu. Dlatego najlepiej jest go po prostu umieścić na osobnej podstronie o nazwie „Regulamin”.

Regulamin sklepu internetowego

Co musi zawierać regulamin?

Ustawa podaje informacje, jakie musi zawierać regulamin każdego, kto świadczy usługi przez Internet, czyli w tym przypadku sklep internetowy. Oczywiście w ustawie wskazane są jedynie ogólne i niejako minimalne informacje, jakie powinny się znaleźć w regulaminie. Z racji na mnogość możliwych prowadzonych działalności przez Internet, każdą z nich będzie charakteryzował inny regulamin. Oprócz informacji obowiązkowych, warto najbardziej jak to możliwe doprecyzować regulamin, pozwoli to uniknąć wielu nieporozumień i niepotrzebnych problemów. Zacznijmy jednak od podstawowych informacji.  Fragmenty ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 z późniejszymi zmianami, który dotyczy regulaminu działalności, świadczącej usługi przez Internet wygląda następująco.

Oczywiście są to bardzo ogólne wymagania, można jednak z nich wywnioskować podstawowe informacje, które musi zawierać regulamin każdego sklepu internatowego.  Warto też umieścić w regulaminie informacje, o których nie wspomina bezpośrednio ustawa, ale praktyka pokazuje, że są one bardzo przydatne, a niekiedy niezbędne. Poniżej wymieniamy wszystko to, co powinno się w takim regulaminie znaleźć

Informacje o sklepie, przedsiębiorcy

W tym miejscu regulaminu należy podać wszelkie dane, które pozwolą zidentyfikować przedsiębiorcę, który sprzedaje towar za pośrednictwem danej strony internetowej. Powinny się więc tu znaleźć takie informacje jak: numery NIP i REGON, pełna nazwa prowadzonej działalności, adres korespondencyjny, adres, pod którym zarejestrowane jest dane przedsiębiorstwo. Warto też wymienić tu wszystkie określenia, które pojawiają się w regulaminie i opisać co one oznaczają.

Informacje o zakresie prowadzonej działalności

Należy tu wymienić usługi, jakie świadczone są przez sklep internetowy, a także obszar terytorialny prowadzonej działalności. Może tu być wymieniona tylko Polska, ale i także inne kraje, czy np. obszar Unii Europejskiej. Obecnie wiele sklepów sprzedaje swój towar właśnie także poza granice kraju, co warto wyszczególnić w regulaminie.

Informacje o wymaganiach technicznych

W przypadku sklepów tak zwanych jednoproduktowych warto wymienić wymagania techniczne, jakie trzeba spełnić by zakupiony towar móc używać. Oczywiście obowiązuje to np. w przypadku sprzedawania jakiegoś programu, który do działania wymaga konkretnego sprzętu elektronicznego. W przypadku sklepów zawierających wiele towarów takie informacje można umieścić po prostu przy opisie towarów konkretnego rodzaju.

Warunki świadczenia usług, czy też sprzedaży towarów

W tym miejscu powinny znaleźć się między informacje o tym, jaki sprzęt niezbędny jest do złożenia zamówienia w sklepie (komputer, smartfon). Dobrze jest wymienić też przeglądarki internetowe, za których pośrednictwem możliwe jest odwiedzenie strony sklepu.  Jeśli sklep posiada aplikację, warto też o niej wspomnieć w tym miejscu regulaminu.  W tym punkcie można też opisać cały proces składania zamówienia, czyli między innymi informacje o:

  • konieczności zarejestrowania konta w sklepie (o ile jest to konieczne, aby dokonać zakupów),
  • dodawaniu produktów do koszyka,
  • wyborze sposobu płatności i dostawy,
  • ostatecznym potwierdzeniu zamówienia,
  • dokonaniu płatności,
  • otrzymaniu przez klienta maila informującego o przyjęciu zamówienia.

Formy płatności

W osobnym punkcie dobrze jest opisywać wszystkie formy płatności dostępne w sklepie. Można wyszczególnić też orientacyjny czas, po którym zamówienie będzie realizowane, w zależności od rodzaju płatności.

Reklamacje, warunki zwrotów, rozwiązywania umów itp.

Jest to jeden z najważniejszych punktów całego regulaminu. Muszą się tu znaleźć wszystkie informacje o prawach i przywilejach klienta. Trzeba sprecyzować wszystkie terminy, które obowiązują w przypadku zwrotu i całą procedurę z tym związaną. Dokładnie opisać, w jakim stanie powinien być zwracany towar, na jaki adres go wysłać. W tym podpunkcie trzeba też wyszczególnić, co musi się zawierać w piśmie, czy też formularzu dotyczącym zwrotu. Prawo daje możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość w ciągu 14 dni, informacja taka musi się znaleźć w regulaminie. Oczywiście jeśli sklep oferuje możliwość zwrotu po dłuższym terminie, trzeba to zaznaczyć. Procedurę reklamacyjną można opisać zarówno w regulaminie sklepu, właśnie pod tym punktem, jak i w całkowicie osobnym dokumencie. Ze względu na złożoność procedur reklamacyjnych, często sklepy poświęcają temu osobną podstronę, nie jest to jednak wymóg konieczny.

Informacje dodatkowe i dostosowanie regulaminu do specyfiki sklepu

Oprócz wymienionych wcześniej informacji, które w mniejszym lub większym stopniu obowiązują każdy sklep internetowy, warto też umieścić w nim takie zapisy, które będą nawiązywały do konkretnej specyfiki, czy też rodzaju produktów, którymi handluje sklep. Koniecznie trzeba też dostosować regulamin do specyfiki sklepu. Inaczej będą wyglądały niektóre elementy regulaminu, na przykład procedura reklamacyjna w przypadku sklepu mającego w swojej ofercie skutery, a inaczej takiego, który sprzedaje zastawę stołową.

Możliwość wprowadzania zmian

W regulaminie sklepu koniecznie trzeba umieścić informację o możliwości wprowadzania w nim zmian. Warto też oznaczyć datę, kiedy została opublikowana ta, obowiązująca wersja regulaminu. Poprzednie wersje można umieścić na stronie w formie pliku pdf, aby miały możliwość pobrania go osoby, które zakupiły towar podczas obowiązywania właśnie tej poprzedniej wersji regulaminu.

Regulamin a dropshipping

Niezależnie od tego, czy prowadzi się sklep sprzedający własny towar, czy sklep dropshippingowy, konieczne jest umieszczenie na stronie regulaminu. Dla samych jego zapisów, czyli tego, jak powinny wyglądać najważniejsze fragmenty regulaminu, ważne jest to, kto jest sprzedawcą dla klienta końcowego. Jeśli na fakturze lub paragonie widnieją dane sklepu, to w regulaminie musi być on traktowany jako sprzedawca. Natomiast jeśli sklep jest tylko pośrednikiem, to sprzedawcą będzie nie jako hurtowania oferująca dropshipping. Oczywiście nie pozbawia to obowiązków sklepu, wciąż jest on zobowiązany do pewnych działań wobec klientów, tyle że jako pośrednik sprzedaży.

Czego nie może być w regulaminie

Tak, równie ważne jest to, co nie powinno się znaleźć w regulaminie sklepu internetowego. Nie może w nim być żadnych klauzul niedozwolonych. Są to wszystkie zapisy regulaminu, które naruszają interesy konsumenta oraz ograniczają jego prawa i obowiązki sprzecznie do przepisów prawa. Nawet więc jeśli jakiś sklep takie klauzule zawrze w regulaminie, to nie będą one obowiązywać klientów. Podobnie jest zapisami, które są sprzeczne z tak zwanymi dobrymi obyczajami. Zostaną one w sytuacji sporu uchylone przez sąd. Nie da się wymienić wszystkich klauzul niedozwolonych, bo nietrudno jest wymyślić taką, której jeszcze nikt nie napisał. Jednak przy tworzeniu regulaminu warto zapoznać się z ich rejestrem, który za darmo udostępnia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta na swojej stronie internetowej. Zapoznanie się z nimi pozwoli znacznie zmniejszyć ryzyko umieszczenia takiej klauzy, nawet nieświadomie, w regulaminie sklepu.

Skąd wziąć regulamin sklepu?

Przede wszystkim nie można kopiować regulaminu od konkurencji. Jest to nie tylko naruszenie praw autorskich, może być też uznane za tak zwany czyn nieuczciwej konkurencji. Poza tym nigdy nie ma się pewności czy dany sklep ma poprawnie skonstruowany regulamin. Tak więc kopiowanie może mieć bardzo negatywne skutki, na naprawdę wielu płaszczyznach.

Można oczywiście napisać regulamin samemu całkowicie od zera. Jest to jednak dość karkołomne zadanie. Nie tylko zabierze bardzo dużo czasu, ale też istnieje spore ryzyko, że regulamin nie będzie w jakich kwestiach wystarczająco precyzyjny, lub będzie zawierał wspomniane wcześniej klauzule niedozwolone.

Drugim sposobem jest skorzystanie z wielu darmowych wzorów regulaminów dostępnych w Internecie. Oczywiście trzeba będzie go odpowiednio dostosować i uzupełnić, między innymi o dane sklepu, nie powinno to jednak nikomu sprawiać problemów. Jest to na pewno rozwiązanie lepsze niż samodzielne pisanie regulaminu od nowa i wielu przypadkach wystarczające. Trzeba jednak pamiętać, aby pobierać taki wzór ze sprawdzonych źródeł, nie od animowanych użytkowników forów internetowych lub grup na portalach społecznościowych.

Najlepszą opcją, jeśli chodzi o jakość, jest po prostu zakup takiego regulaminu. W Internecie wielu specjalistów od branży e-commerce. jak i kancelarii prawniczych oferuje specjalne pakiety, jeśli chodzi o dokumenty potrzebne przy zakładaniu sklepu internetowego. Ich cena zależy od tego, co się w nich zawiera. Może to być sam regulamin, jak również uzupełniony o odpowiednie formularze i wzory pism, jak i sprzedawany w pakiecie z polityką RODO i informacjami o cookies. Jest to oczywiście najdroższa opcja, ale też najlepsza, jeśli chodzi o jakość i dostosowanie regulaminu pod konkretny sklep. Żaden wzór nie będzie uwzględniał specyfiki każdej branży, natomiast jeśli regulamin napisze specjalista, można mieć pewność, że zostały w nim zawarte wszelkie niezbędne zapisy.

Regulamin a zewnętrzne serwisy

W przypadku sprzedawania swoich produktów nie tylko na własnej stronie, trzeba dopasować regulamin pod daną platformę. Na przykład sprzedając towar przez Amazon, konieczne będzie dostosowanie regulaminu i warunków sprzedaży, aby było zgodnie z tymi obowiązującymi na tym portalu.

Podsumowanie

Po tekście tego artykułu, chyba nikt nie ma już wątpliwości, że regulamin w sklepie internetowym jest czymś niezbędnym i bez niego nie powinno się nawet myśleć o rozpoczynaniu sprzedaży. Bardzo ważne jest jednak, żeby regulamin zawierał wszystkie wymienione przez nas informacje, a także zawierał zapisy specyficzne dla branży. Będą one inne w przypadku sklepu z owocami i inne w przypadku hurtowni oferującej dropshipping. Dlatego najlepszym wyjściem jest powierzenie napisania regulaminu specjaliście lub skorzystanie z dostępnych i sprawdzonych wzorów. Może pozwolić to zaoszczędzić sporo czasu, pieniędzy i nerwów w przyszłości, w razie sporów z klientami. Trzeba też pamiętać, że regulamin musi być umieszczony w dostępnym i widocznym dla klientów miejscu.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Anna Hyjek

Anna Hyjek
Dział Handlowy

tel. 791 009 006
a.hyjek@cstore.pl

Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close