Demo Przetestuj sklep internetowy

Biznes plan sklepu internetowego – jak napisać? Co musi zawierać?

Sklep internetowy to przedsięwzięcie biznesowe jak każde inne uda się tylko wtedy, kiedy będzie odpowiednio przemyślane i zaplanowane. Wymaga więc po prostu dobrego biznesplanu. Oczywiście każdy sklep jest trochę inny, zależnie od branży, w której działa. Jednak fundamenty, jeśli chodzi o dochodowy sklep internetowy, zawsze są takie samie. Biznesplan przyda się niezależnie od tego, czy otwierasz sklep oparty o dropshipping, sklep B2B (business to business), czy tradycyjny sklep internetowy dla klientów detalicznych. W tym artykule przybliżymy najważniejsze rzeczy, które trzeba zawrzeć w biznesplanie, aby ten pozwolił na założenie przynoszącego zyski sklepu internetowego. Czyli po prostu dowiesz się jak napisać biznesplan sklepu internetowego!

Pomysł na sklep internetowy

Pierwsze oczywiście co trzeba zawrzeć w biznesplanie to często coś, co właśnie pojawia się pierwsze w głowie przyszłego przedsiębiorcy, czyli sam pomysł na sklep, po prostu to, czym będzie się handlować i w jakim modelu. To właśnie model sprzedaży i asortyment definiują wszystkie pozostałe części biznesplanu i działanie w sklepie. Niektórzy decydują się na otwarcie sklepu związanego z ich pasją albo sami tworzą produkty, które sprzedają. Inni po prostu znają się na danej branży, jeszcze inni chcą po prostu spróbować nowego sposobu zarabiania pieniędzy. Niezależnie jednak od powodów, to właśnie produkt lub produkty są najważniejszą rzeczą, w każdym sklepie internetowym. W oparciu o nie można planować całą resztę.

Towar

Kiedy już wiadomo, czym będzie się handlować, trzeba ustalić, skąd ten towar będzie się brało. Tutaj oczywiście ogromne znaczenie ma model sprzedaży i sam produkt, który chce się sprzedawać. Oczywiście najtańsza opcja, to sklep na platformie e-commerce, na której można działać w oparciu o hurtownie oferujące dropshipping. Przykładem takiej platformy jest właśnie CStore. Jeśli sprzedawany produkt wykonuje się własnoręcznie, to oczywiście planowanie można ograniczyć do minimum, choć ważne może okazać się, kto będzie dostawcom materiałów do tworzenia tego produktu. W przypadku tradycyjnego sklepu trzeba też pomyśleć o magazynie, który generuje stałe miesięczne koszty.

Wybór oprogramowania sklepu internetowego

W dużej mierze to właśnie wybór oprogramowania determinuje dalsze działania, jeśli chodzi o funkcjonowanie sklepu. Przy wyborze modelu warto wziąć pod uwagę wszystkie czynniki, jakie wiążą się z każdą platformą:

  • koszty uruchomienia,
  • miesięczne koszty utrzymania,
  • koszty modyfikacji,
  • łatwość obsługi.

Wszystkie te elementy wpływają na stałe wydatki, jakie ponosi się w związku prowadzaniem sklepu. Dlatego warto dobrze zastanowić się, na ile można sobie pozwolić na wybór oprogramowania, którego wdrożenie i ewentualne modyfikacje mogą sporo kosztować. Najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem, a jednocześnie pozwalającym na praktycznie nieograniczone możliwości rozwoju, jest platforma sprzedażowa jak CStore

Forma prawna

Równie ważne, jak oprogramowanie jest także forma prawna takiej działalności. Jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka, nierejestrowana działalność. Wszystkie te opcje mają swoje ograniczenia, wady i zalety. Różne będą także koszty ich prowadzenia i odpowiedzialność majątkowa. Dlatego wybór formy prawnej jest niezwykle istotny, jeśli chodzi o prowadzenie sklepu internetowego, jak i każdej inne działalności.

Grupa docelowa

Po tym, kiedy wiadomo już, co będzie sprzedawane w sklepie, trzeba określić grupę docelowo. Ważne jest, żeby opisać przykładowego klienta lub całą grupę najbardziej szczegółowo jak to możliwe. Co to oznacza? Określić wiek klientów, płeć, miejsce zamieszkania. Zależnie od rodzaju produktu, który się sprzedaje, przydatne mogą też być informacje o tym, jak klienci spędzają wolny czas, jakie mają wykształcenie, ich dochody i wiele innych. To wszystko będzie potrzebne w kolejnych krokach tworzenia biznesplanu.

Strategia marketingowa

Właśnie, aby zacząć zdobywać klientów, konieczne jest określenie, kim oni są, czyli właśnie szczegółowe opisanie grupy docelowej. Dzięki temu możliwe stosunkowe dokładne spersonalizowane działań marketingowych. Sposobów na dotarcie do klientów jest wiele:

  • pozycjonowanie sklepu,
  • Google Adwords,
  • Facebook Ads,
  • kontakt bezpośredni,
  • działania influencerskie,
  • reklamy w mediach,
  • grupy na Facebooku,
  • fora tematyczne.

Wybór określonych działań zależy zawsze od budżetu, ale podstawą decydowania o sposobie dotarcia do klientów powinna być wiedza o nich. Do innej grupy osób dotrze się reklamą w lokalnej gazecie, do innej dzięki influencerowi, który będzie promował jakiś produkt na Instagramie. Dzięki dobrze opisanej grupie docelowej możliwe jest precyzyjne wybranie sposobów dotarcia do klientów. To z kolei pozwala nie marnować budżetu na nietrafione reklamy i promocję.

Marka, czyli element strategii

Reklama bezpośrednia to niejedyne, o co trzeba zadbać, jeśli chodzi o marketing sklepu internetowego. Warto więc zaplanować długofalowe działania, dzięki którym sklep będzie miał wyrobioną rozpoznawalną i lubianą markę. Do działań, które się do tego przyczynią, można zaliczyć bardzo wiele rzeczy:

  • wpisy na bloga,
  • działanie na Instagramie i Facebooku,
  • patronowanie wydarzeniom.

To oczywiście tylko kilka sposobów na budowanie i wzmacnianie marki. Całość takich działań musi być dobrze zaplanowana, bo po prostu pomoże osiągnąć sukces.

Kluczowe Propozycje Sprzedaży

Tak zwane Unique Selling Propositions to także element strategii marketingowej. Jest to coś, co wyróżnia sklep, czyli sprawia, że to właśnie w nim będą chcieli robić zakupy klienci. Może to być niska cena, jakiś gratis, dostawa w cenie, świetny kontakt z klientem, szybka dostawa, personalizacja produktu. Opcji jest wiele, warto jednak przeanalizować wszystkie możliwe do zastosowania w sklepie i wybrać tę lub kilka takich, które z największym prawdopodobieństwem pozwolą sprawić, że klienci będą chcieli robić zakupy właśnie tutaj.

Analiza rynku i konkurencji

Jest to kluczowy element biznesplanu i musi być stworzony bardzo rzetelnie. Jeśli chodzi o konkurencję, trzeba bardzo dokładnie się jej przyjrzeć, między innymi temu:

  • gdzie prowadzi działania promocyjne,
  • jakie ceny oferuje,
  • jakie usługi dodatkowe proponuje,
  • jak komunikuje się z klientami,
  • kim są jej klienci.

Równie ważna jest analiza rynku. Trzeba określić możliwe wahania sezonowe, jeśli o sprzedaż towaru, przeanalizować aktualne, a także możliwe w przyszłości trendy, sprawdzić, na ile jest to przyszłościowy rynek czy zapotrzebowanie na takie towary będzie maleć, rosnąć, pozostanie na stałym poziomie. To wszystko pozwoli lepiej określić cele, a także szereg innych działań, jeśli chodzi o sklep internetowy.

Logistyka sklepu i procedury

Jest to bardzo ważny aspekt, jeśli chodzi zarówno o zadowolenie klientów, jak i oszczędność czasu. Ważne jest, aby ustalić konkretne procedury i czas, w jakim mają zostać wykonane. Oznacza to, że trzeba jasno ustalić, w jakim czasie od złożenia zamówienia następuje wysyłka towarów, w jakim czasie odpowiada się na reklamacje czy zwroty towarów. Logistyka to także regularność dostaw, jeśli chodzi o towar, czy też metody wysyłki do klientów. Wszystkie te dobrze opisane procedury, zarówno jeśli chodzi o podejmowane działania, jak i czas, jaki powinien być na nie przeznaczony, pozwolą działać sklepowi sprawniej, lepiej i ekonomiczniej.

Aspekty prawne, dokumentacja, księgowość

Im bardziej będzie rozwijał się sklep, tym więcej będzie związanej z tym dokumentacji, zarówno prawnej, jak i księgowej. Dlatego nieodzowna okaże się współpraca z kancelarią prawną czy księgową. Mimo że niesie to za sobą koszty, to jednak trudno, żeby właściciel sklepu był osobą biegłą we wszystkim. Konsekwencje ewentualnych błędów mogą być duże. Właśnie dlatego warto zostawić to profesjonalistom.

Podsumowanie kosztów

Część wymienionych wcześniej działań niesie za sobą określone koszty. Zrobienie ich podsumowania pozwoli lepiej ustalić marżę, a także sprawdzić możliwość sukcesu całego przedsięwzięcia. Tak więc zależnie od modelu sprzedaży trzeba pamiętać o kosztach:

  • oprogramowania,
  • biura księgowego,
  • pracowników,
  • składki ZUS,
  • marketingu,
  • wynajmu powierzchni magazynowej lub biurowej.

Niezbędne inwestycje na początek

Warto spisać, co będzie potrzebne na początku prowadzenia sklepu internetowego. Czy prowadzona będzie też sprzedaż stacjonarna, a więc konieczne będzie zakupienie kasy fiskalnej? Czy towary będą dostarczane zewnętrzną firmą, czy może trzeba kupić samochód, którym będzie się je transportowało? Czy warto rozważyć kupno magazynu? Jaki sprzęt biurowy (drukarka, skaner, komputer) będzie potrzebny? Brak odpowiedzi na te pytania może skończyć się tym, że taki sprzęt będzie kupowany na ostatnią chwilę i w pośpiechu, co może skończyć się wydaniem na niego znacznie więcej pieniędzy, niż byłoby to konieczne.

Ryzyka

Prowadzenie sklepu to nie tylko same szanse, ale także ryzyka. Dzięki temu, że umieści się je w biznesplanie, możliwe jest ich zminimalizowanie lub ubezpieczenie się od nich. Kradzież towaru, zalanie, nierzetelna firma kurierska, brak odpowiedzi na maila kontrahenta w określonym czasie. To wszystko może mieć bardzo negatywne konsekwencje, jednak odpowiednie zabezpieczanie się przed tym spisując procedury, wykupując ubezpieczanie, sprawdzając referencje kontrahentów, może pozwolić zminimalizować ryzyko do minimum.

Cele

Coś, co niekoniecznie musi być samą częścią biznesplanu, ale dużo łatwiej pozwoli osiągnąć sukces w biznesie e-commerce, to po prostu konkretne cele. Najlepiej wyznaczyć ich sobie kilka. Pierwszy może być bardzo klasyczny, czyli po prostu osiąganie dochodu przez sklep. Kolejne już powinny bardziej precyzyjne. Może to być na przykład zatrudnienie pracownika albo konkretny dochód w skali miesiąca lub roku.

Podsumowanie

Dobry biznesplan sklepu internetowego to całkiem sporo informacji, wymaga więc odpowiedniej ilości czasu na jego stworzenie. Jednak warto to zrobić, bo pozwoli zaoszczędzić całkiem sporo pieniędzy. Rzetelny biznesplan to określone dokładnych kosztów, analiza rynku i konkurencji, zaplanowanie działań marketingowych i procedur. To wszystko wpływa na sprawność działania i sklepu i minimalizuje ryzyko.  Co znowu pozwala na osiągnięcie sukcesu, jakim jest dochodowy sklep internetowy.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Anna Hyjek

Anna Hyjek
Dział Handlowy

tel. 791 009 006
a.hyjek@cstore.pl

Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close