Regulamin sklepu dropshipping – co musi zawierać?

E-commerce jest dzisiaj jedną z najprężniej rozwijających się branż – założenie własnego sklepu internetowego może być więc bardzo zyskowne. Na szczególną uwagę zasługuje dropshipping, czyli model logistyczny, który pozwala zarabiać na sprzedaży w bardzo prosty i nie wymagający inwestycji sposób. Zarówno w przypadku standardowego sklepu internetowego, jak i sklepu dropshippingowego konieczne jest stworzenie regulaminu. Co musi zawierać regulamin sklepu opartego na dropshippingu i na co zwrócić uwagę, tworząc taki dokument?

Dlaczego regulamin sklepu internetowego jest tak ważny?

Regulamin to jeden z najważniejszych dokumentów, jeśli chodzi o funkcjonowanie każdego sklepu internetowego. Ma chronić zarówno sprzedającego, jak i kupujących. Jego stworzenie nie jest jedynie dobrą wolą właściciela sklepu, a obowiązkiem. Reguluje to Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgodnie z jej zapisami usługodawca:

  1. określa regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną,
  2. nieodpłatnie udostępnia usługobiorcy regulamin przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług, a także – na jego żądanie – w taki sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.

Co ważne, jeśli regulamin nie jest udostępniony na stronie sklepu i klient nie może się z nim zapoznać, wówczas nie obowiązują go zawarte w nim zapisy. W regulaminie powinny znaleźć się w szczególności dane na temat sprzedającego, instrukcje dotyczące składania zamówień, informacje o rodzaju i zakresie świadczonych usług, a także informacje na temat warunków ich świadczenia, w tym również procedur dotyczących reklamacji.

Modele współpracy w dropshippingu

Właściciele sklepów internetowych opartych o dropshipping, aby sprzedawać, nie muszą inwestować w kupno towaru. Między innymi właśnie dlatego ten model logistyczny cieszy się tak dużą popularnością. Klient dokonuje zakupu towaru na stronie sklepu, ale to współpracująca ze sklepem hurtownia odpowiedzialna jest za zapakowanie i wysyłkę produktu. A jak wyglądają inne aspekty, związane np. z wystawianiem paragonów lub reklamacjami? Wszystko zależy od modelu współpracy z dostawcą. Tworząc regulamin sklepu dropshoppingowego kluczowe jest ustalenie, jaką rolę wobec klienta końcowego pełnisz jako właściciel sklepu internetowego. Możesz być sprzedawcą lub pełnić rolę pośrednika między hurtownią a klientem zamawiającym w Twoim sklepie.

Jeżeli jesteś zainteresowany prowadzeniem sklepu internetowego opartego o model dropshipping, to zapraszamy Cię do CStore, gdzie możesz wypróbować sklep internetowy za darmo! 

 

Sklep internetowy w roli sprzedawcy

W tym modelu, jako że jesteś dla klienta sprzedawcą, to Ty ponosisz odpowiedzialność za sprzedany towar (chociaż bardzo często hurtownie biorą na siebie obowiązki związane m.in. z obsługą reklamacji i zwrotów) i to Ty wystawiasz dowód sprzedaży (paragon lub fakturę). Jako właściciel sklepu musisz nawiązać współpracę z hurtownią lub producentem. Po wynegocjowaniu warunków tej współpracy kupujesz od swojego kontrahenta towary, które następnie sprzedajesz swoim klientom. Dostawca w Twoim imieniu kompletuje zamówienie, pakuje je i wysyła do klienta. Twoim zyskiem jest różnicą między ceną produktu w hurtowni, a tą, którą klient płaci w sklepie.

Sklep jako pośrednik

Prowadząc sklep dropshippingowy w drugim modelu, pełnisz rolę pośrednika między dostawcą a klientem końcowym. W takim przypadku klient, choć wybiera i kupuje towary na stronie Twojego sklepu, zawiera umowę sprzedaży z hurtownią. Co to oznacza? Dostawca jest odpowiedzialny nie tylko za wysyłkę, ale również za wystawienie paragonu lub faktury, a także za obsługę zwrotów i reklamacji.

Regulamin sklepu internetowego działającego w modelu dropshippingu – o czym warto pamiętać?

Regulamin sklepu dropshippingowego właściwie nie różni się dużo od regulaminu tradycyjnego sklepu internetowego. Jest jednak kilka ważnych, specyficznych dla tego rodzaju działalności kwestii, o których trzeba pamiętać, tworząc taki dokument. Przede wszystkim musisz zadbać, by regulamin dostosowany był do modelu działalności. Na sprzedawcy ciążą inne obowiązki niż na pośredniku, dlatego jeśli pełnisz jedynie rolę pośrednika, warto wyraźnie to zaznaczyć. W regulaminie na pewno powinny znaleźć się zapisy, jasno wskazujące, kto jest podmiotem odpowiedzialnym za reklamacje i zwroty. Oprócz tego musisz zwrócić szczególną uwagę na kwestię ochrony danych osobowych. Niezależnie od tego, w jakim modelu działa Twój sklep, dane klientów w każdym przypadku przekazywane są  innemu podmiotowi. W świetle przepisów RODO sklep jest administratorem danych osobowych, natomiast hurtownia – podmiotem przetwarzającym. W polityce prywatności należy więc poinformować klienta, że jego dane przekazywane są innemu podmiotowi. Warto również wiedzieć, ze przekazywanie informacji o klientach wymaga zawarcia pisemnej umowy między sklepem a dostawcą, przy czym umowa ta musi być zgodna z zapisami unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A i otrzymaj dodatkowy rabat na sklep internetowy lub platformę B2B!

Dowiedz się więcej

X