Wyszukiwarka produktów w sklepie online – jak powinna działać?

Co zrobić, by klient odwiedzający sklep internetowy nie opuścił witryny przed dokonaniem zakupu? Kwestia jest dość złożona. Klientów mogą zniechęcać różne elementy, np. zbyt skomplikowana procedura składania zamówienia, zbyt wolno działająca strona, problemy z nawigacją czy w końcu problem ze znalezieniem pożądanego produktu. W tym artykule przyjrzymy się bliżej kwestii wyszukiwania produktów. Jakie cechy powinna mieć dobra wyszukiwarka produktów w sklepach internetowych? Na co zwrócić uwagę i jakie rozwiązania wdrożyć?

Dlaczego dobra wyszukiwarka jest tak ważna?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto zastanowić się, dlaczego właściwie decydujemy się na zakupy w Internecie. Dla wielu użytkowników to przede wszystkim oszczędność czasu. Nikt nie lubi go tracić, a dodatkowo klienci e-sklepów bywają niecierpliwi. Odpowiednio skonfigurowana wyszukiwarka produktów jest sporym ułatwieniem, ponieważ dzięki niej możemy szybko znaleźć interesujące nas produkty. O ile w sklepach z małym asortymentem przeglądanie po kolei wszystkich kategorii produktowych może nie być jeszcze takim problemem (przynajmniej jeśli ktoś ma na to czas i ochotę), tak w przypadku sklepów z tysiącami produktów jest to niemal nie do pomyślenia. Wyszukiwarki działają na bardzo prostej zasadzie – wystarczy, że klient wpisze nazwę poszukiwanego produktu, aby na stronie pojawiły się propozycje najtrafniej pasujące do zadanego zapytania. Dzięki nim możemy nie tylko skutecznie naprowadzać użytkowników na interesujące ich produkty, ale również podpowiadać i sugerować inny asortyment.

Gdzie umieścić wyszukiwarkę na stronie?

Wyszukiwarka produktów powinna być dobrze widoczna, niezależnie od tego, czy klient przegląda stronę na komputerze, czy urządzeniu mobilnym. W większości sklepów znajduje się w prawym górnym rogu lub na środku strony. I chociaż czasem innowacje mogą wyjść na plus, tak w tym przypadku lepiej postawić na rozwiązanie znane użytkownikom. Najczęściej wyszukiwarki oznaczone są lupką. Tutaj również korzystniej zostawić symbol, który klienci kojarzą i którego nie pomylą z niczym innym. Chociaż wszyscy doskonale wiemy, jak korzystać z narzędzia, jakim jest wyszukiwarka, dobrym pomysłem jest umieszczenie wezwanie do działania (np. „wpisz nazwę produktu” lub po prostu „szukaj” w pasku wyszukiwania). W ten sposób ułatwimy użytkownikowi zlokalizowanie wyszukiwarki.

Wyszukiwarka w sklepie internetowym – jakie rozwiązania warto wdrożyć?

Dobra wyszukiwarka powinna być przede wszystkim szybka, użyteczna, funkcjonalna i łatwa w obsłudze. Trzeba jednak pamiętać, że szybkie odnajdowanie produktów to dziś za mało. Użytkownicy są coraz bardziej wymagający – z tego powodu warto wdrożyć inteligentne rozwiązania, takie jak autouzupełnianie, automatyczna korekta literówek lub błędów ortograficznych czy rozpoznawanie synonimów.

Filtry i sortowanie produktów

Dzięki odpowiednim filtrom klient może znacznie szybciej i znacznie prościej znaleźć produkt, który spełnia wszystkie jego oczekiwania. Takie funkcje są niezwykle przydatne zwłaszcza w sklepach z szerokim asortymentem, w których przejrzenie wszystkich podstron z wynikami odpowiadającymi zapytaniu byłoby czasochłonne, choć nie tylko. Dobrze, jeśli klient może zawęzić wyniki wyszukiwania, np. ustalając zakres cenowy, markę, kolor czy kategorię, lub sortując wyniki wyszukiwania np. od najtrafniejszych odpowiedzi lub od najtańszych do najdroższych produktów. Filtry, które można zastosować, przeważnie pojawiają się w kolumnie po lewej stronie, i lepiej tego nie zmieniać.

Autouzupełnianie

Autouzupełnianie to już właściwie standard – tym bardziej warto pamiętać o tej funkcji. Wystarczy, że klient zacznie wpisywać w polu wyszukiwania nazwę produktu, aby automatycznie pokazały się podpowiedzi. To narzędzie nie tylko przyspiesza znajdowanie określonego asortymentu, ale również jest dużym ułatwieniem, np. jeśli użytkownik nie pamięta dokładnej nazwy produktu. Statystyki pokazują, że dzięki funkcji autouzupełniania można zwiększyć konwersję.

Automatyczna korekta błędów

Bardzo ważną funkcją jest również automatyczna korekta błędów. W ten sposób użytkownik może znaleźć interesujący go produkt, nawet jeśli przy wpisywaniu popełni np. literówkę. Jak pokazują narzędzia analityczne, użytkownicy często trafiają na strony po wpisaniu słów kluczowych, które zawierają różne błędy (np. przestawione litery, brak jakiejś litery). Dobra wyszukiwarka powinna wykryć błąd i wyświetlić wyniki dla poprawnej frazy, jednak dając użytkownikowi również możliwość przejrzenia wyników z błędem.

Synonimy

Różne rzeczy można nazwać w różny sposób. Żeby już na starcie nie stracić klienta, który np. zamiast „szorty” wpisze w polu wyszukiwania „krótkie spodenki”, warto, by wyszukiwarka produktów w sklepie rozpoznawała słowa o podobnym znaczeniu. W przeciwnym razie, nawet jeśli mamy w asortymencie produkty, które interesują naszego potencjalnego klienta, wyszukiwarka nie wyświetli żadnych wyników.

 „Brak wyszukiwanego produktu”?

Pusty wynik wyszukiwania najczęściej skutkuje opuszczeniem witryny przez użytkownika. Aby do tego nie dopuścić, lepiej unikać komunikatów typu „Brak wyszukiwanego produktu” lub „Niestety, nie znaleźliśmy produktu X” – nawet jeśli żaden produkt nie pasuje do wpisanego zapytania. Znacznie korzystniej będzie, jeśli wyszukiwarka zaproponuje np. inny asortyment.

Historia wyszukiwania i nie tylko

Szukając produktów, klienci wpisują różne frazy. Aby ułatwić użytkownikom korzystanie z wyszukiwarki, warto zadbać o to, by wpisywane wcześniej słowa kluczowe nie znikały. Możliwość sprawdzenia historii wyszukiwania może być dla klientów bardzo pomocnym rozwiązaniem. Inne funkcje, które warto wdrożyć, to wyświetlanie fraz najczęściej wyszukiwanych przez użytkowników, a także uzupełnienie listy z wynikami wyszukiwania o produkty, które odpowiadają słowom kluczowym, a jednocześnie cieszą się największym zainteresowaniem wśród klientów, oraz najpopularniejszych w sklepie.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A i otrzymaj dodatkowy rabat na sklep internetowy lub platformę B2B!

Dowiedz się więcej

X