Płatności online – jaką formę płatności wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakupy w sieci to dla klientów przede wszystkim wygoda. Bez wychodzenia z domu mają dostęp do produktów ze sklepów na całym świecie – wystarczy komputer czy smartfon i dostęp do Internetu. Wygodne powinny być również płatności w e-sklepie. Jaką formę płatności wybrać dla swojego sklepu internetowego? Czy lepiej pozostać przy tradycyjnych metodach, postawić na nowe rozwiązania, czy może udostępnić klientom kilka opcji?

Czy w sklepie internetowym wystarczy jedna forma płatności?

Udostępnienie klientom tylko jednej formy płatności może nie być najlepszym rozwiązaniem. Użytkownicy bywają różni, mają różne preferencje i oczekiwania. Trzeba również pamiętać, że płatności za zakupy w sieci to kwestia dość delikatna – chodzi o bezpieczeństwo pieniędzy i danych. Jak pokazują statystyki, dla sporej części użytkowników jednym z ważniejszych czynników motywujących do zakupów w sieci jest dostępność różnych metod płatności. Z tego względu warto wprowadzić do sklepu co najmniej kilka opcji, aby każdy kupujący mógł wybrać taką, która jest dla niego najodpowiedniejsza i najbezpieczniejsza. Co więcej, brak możliwości opłacenia zamówienia w dany sposób jest jedną z częstszych przyczyn porzucania przez klientów koszyków zakupowych. Może się zdarzyć, że klient zrezygnuje z zakupów, ponieważ nie będą mu odpowiadały proponowane w sklepie formy płatności, nawet jeśli oferta będzie bardzo korzystna i dostępna będzie preferowana opcja wysyłki. Klienci lubią mieć wybór. Pojawia się więc pytanie, ile form płatności wprowadzić w sklepie i które będą sprawdzą się najlepiej. Niestety, trudno odpowiedzieć jednoznacznie. Warto jednak wiedzieć, jakie opcje płatności online można zaoferować swoim klientom.

Formy płatności w sklepach internetowych

Brak określonej formy płatności w sklepie internetowym może zniechęcić klienta do zakupów. Jak wiadomo, użytkownicy mogą mieć różne preferencje, dlatego wdrażając poszczególne rozwiązania, dobrze zaznajomić się z aktualnymi trendami. Bardzo ciekawe dane znaleźć można w opublikowanym przez Gemius raporcie E-commerce w Polsce 2020. Respondenci odpowiadali na pytanie, z których form płatności korzystali kiedykolwiek podczas zakupów w sieci. W pierwszej trójce znalazły się: szybki przelew przez serwis płatności online (70%), wysyłka za pobraniem (47%), przelew tradycyjny (46%). Jak widać, różnica między pierwszą a drugą pozycją jest dość spora. Wydaje się więc, że możliwość dokonywania szybkich przelewów online jest wręcz pozycją obowiązkową.  Wśród popularnych metod płatności można wymienić również: płatność gotówką przy odbiorze osobistym u kuriera (45%), płatność kartą przy składaniu zamówienia (40%), płatności mobilne, takie jak BLIK (35%). Przyjrzyjmy się, czym charakteryzują się najpopularniejsze formy płatności, jakie są ich zalety, a jakie wady.

Tradycyjny przelew bankowy

Chociaż przelew tradycyjny traci na popularności, część klientów nadal gotowych jest opłacać zamówienia w ten właśnie sposób. Z punktu widzenia przedsiębiorcy istotny wydaje się przede wszystkim fakt, że w przypadku tej formy płatności nie trzeba korzystać z usług pośredników płatności i opłacać prowizji za ich obsługę. Klienci wysyłają pieniądze bezpośrednio na konto sklepu, a podczas opłacania zamówienia nie muszą podawać na stronie żadnych wrażliwych danych. Wystarczy, że skopiują numer konta i zrobią przelew na określoną sumę – ze swojego banku lub na poczcie. Tradycyjne przelewy mają jednak pewne niedogodności. Przede wszystkim ich czas realizacji jest dłuższy niż np. w przypadku szybkich przelewów online. Środki nie pojawiają się na koncie sklepu natychmiastowo, co może opóźnić wysyłkę zamówienia, a trzeba pamiętać, że szybki czas realizacji jest dziś dla klientów bardzo ważną kwestią. Dodatkowo sprzedawca musi sam kontrolować, które zamówienia zostały opłacone. Przy większej liczbie zamówień może być to dość kłopotliwe.

Płatność za pobraniem

Uiszczenie opłaty w momencie odbioru zamówienia wydaje się bezpieczną opcją dla wielu klientów. Coraz więcej z nas robi zakupy online, jednak trzeba pamiętać, że nie wszyscy użytkownicy są do nich w pełni przekonani. Konieczność zapłaty „w ciemno” jest jednym z głównych czynników odstraszających potencjalnych nabywców, którzy boją się, że trafią na nieuczciwego sprzedawcę i stracą pieniądze. Właśnie takich klientów do zakupów może przekonać płatność za pobraniem, czyli zapłata gotówka (lub kartą, jeśli firma kurierska oferuje taką usługę) u kuriera dostarczającego paczkę. Niektórzy decydują się na płatność za pobraniem, gdy dokonują w jakimś sklepie zakupów po raz pierwszy i nie są przekonani co do uczciwości sprzedawcy. To również opcja dla osób, które nie korzystają z usług bankowych lub nie ufają płatnościom online. Przesyłki pobraniowe są zwykle nieco droższe niż te wysyłane po przedpłacie, ale takie rozwiązanie jest dość wygodne. Kupujący nie musi czekać na zaksięgowanie pieniędzy na koncie sklepu, dzięki czemu takie zamówienia realizowane są przeważnie dość szybko. Niestety, i to rozwiązanie nie jest idealne. Paczki za pobraniem nie można otworzyć przed  uiszczeniem kurierowi opłaty (niektóre firmy, za dodatkową opłatą, wprowadzają taką możliwość, nie jest to jednak standardem). Pewne ryzyko ponoszą również sprzedawcy. Zdarza się bowiem, że klienci nie odbierają zamówionej paczki. Wówczas firma obciążona jest podwójnie, musi ponieść koszt nadania i zwrotu.

Karta płatnicza

Płatności kartą są bardzo popularne, jeśli chodzi o zakupy tradycyjne. Rzadko które sklepy ich nie akceptują, a korzystanie z kawałka plastiku dla wielu osób o wiele wygodniejsze niż noszenie przy sobie gotówki. Spora część klientów decyduję się na taką formę płatności również podczas zakupów internetowych. Karty pozwalają opłacić zamówienie szybko, wygodnie i bezpiecznie. Użytkownicy mogą korzystać z kart kredytowych, debetowych, przedpłaconych oraz wirtualnych (te ostatnie istnieją jedynie wirtualnie, nie mają fizycznej formy, służą przede wszystkim do dokonywania płatności w sieci). Aby opłacić zamówienie, trzeba podać imię i nazwisko, numer karty, datę jej ważności oraz kod CVV lub CVC (czasami wymagany jest również adres). Część użytkowników ma pewne opory przed podawaniem takich danych, dlatego warto wspomnieć o standardzie 3-D Secure. To usługa stanowiąca dodatkowe zabezpieczenie transakcji – kupujący musi potwierdzić płatność hasłem SMS lub przez aplikację mobilną.

BLIK

Klienci przekonują się do różnych form płatności, m.in. do płatności mobilnych. W Polsce najpopularniejszy jest rodzimy BLIK. Płatność dokonywana jest poprzez podanie sześciocyfrowego kodu wygenerowanego w aplikacji mobilnej. Korzystanie z systemu BLIK nie wymaga ściągnięcia osobnej aplikacji – usługa realizowana jest przez aplikację mobilną banku. BLIK pozwala bezpiecznie opłacić zamówienie bez konieczności logowania się do bankowości internetowej lub podawania danych karty płatniczej. Procedura jest bardzo prosta. Po wybraniu przez klienta metody płatności BLIK na ekranie pojawi się pole, w które następnie należy wpisać wygenerowany kod. Użytkownik musi uruchomić aplikację banku, kliknąć ikonkę „BLIK” i zalogować się do aplikacji. Wygenerowany w ten sposób sześciocyfrowy kod wpisuje we właściwe pole na stronie płatności i zatwierdza transakcję w aplikacji.

Portfel elektroniczny                                                                  

Coraz chętniej dokonujemy płatności za zamówienia złożone w sklepach internetowych, wykorzystując portfele elektroniczne, w szczególności PayPal. Jak to działa? Użytkownik musi  najpierw zarejestrować się w serwisie dostawcy usługi (utworzenie konta wymaga weryfikacji), a do utworzonego konta podpina kartę lub konto bankowe. Podczas płacenia za zakupy wystarczy zalogować się na swoje konto i zatwierdzić płatność. Pieniądze przelewane są natychmiast. PayPal sprawdzi się w szczególności, jeśli oferta sklepu skierowana jest również do klientów spoza Polski. Serwis pozwala w prosty sposób opłacić zamówienie bez konieczności wykonywania kosztownego przelewu międzynarodowego. PayPal dba o bezpieczeństwo klientów, numery ich kont czy kart nie są udostępniane sprzedawcom – widzą oni jedynie adres e-mail kupującego i adres dostawy. Trzeba jednak pamiętać, że platforma pobiera prowizje od sprzedaży (a właściwie za odbiór płatności). Obecnie stawka wynosi 2,9% + opłata stała (1,35 zł) dla transakcji krajowych, z dodatkową opłatą trzeba liczyć się również przy transakcjach międzynarodowych (kwota zależna jest od rejonu, skąd pochodzi płatność).

Szybki przelew online

Zdecydowanie najpopularniejszą formą płatności w sklepach internetowych są szybkie przelewy online (bramki płatności). Aby móc udostępnić swoim klientom taką opcję, należy podpisać umowę z wybranym operatorem (np. Przelewy24, PayU czy Blue Media) i zintegrować system płatności z oprogramowaniem sklepu. Proces opłacania zamówień jest bardzo prosty i nie nastręcza kłopotów. Gdy klient dokona zakupu, niezbędne informacje (dane sprzedawcy, numer i wartość zamówienia) przekazywane są do bramki płatności. Użytkownik zostaje przekierowany na stronę, na której wybiera swój bank. Następnie musi zalogować się do swojego konta w banku i zatwierdzić transakcję (wszystkie dane do przelewu uzupełniane są automatycznie). Po dokonaniu płatności bramka odsyła z powrotem na stronę sklepu. Klient otrzymuje potwierdzenie opłacenia zamówienia, a płatność pojawia się automatycznie w systemie sklepu. Dzięki czemu jako sprzedawca możesz szybko rozpocząć proces realizacji zamówienia. Przelewy online są nie tylko wygodne, wpływają również pozytywnie na wiarygodność sklepu (większość operatorów podejmuje współpracę wyłącznie z zarejestrowanymi firmami). Za pośrednictwem bramek klienci mogą również dokonywać płatności BLIK lub kartą. Rozwiązanie ma jednak pewne wady. Pieniądze nie są od razu przekazywane sprzedawcy – najpierw trafiają na konto sklepu u operatora płatności. Trzeba również wiedzieć, że operatorzy pobierają prowizje od każdej transakcji.

System szybkich płatności do sklepu – co wybrać?

Systemy szybkich płatności wydają się optymalnym rozwiązaniem w e-commerce. Przede wszystkim są bezpieczne, przyjazne klientom i proste w obsłudze. Dokonana przez użytkownika płatność od razu odnotowywana jest w systemie sklepu, co wpływa na szybkość realizacji zamówienia. Warto pamiętać, że dzisiejszy standard to 24 godziny, a klienci raczej niechętnie korzystają z ofert sklepów, w którym czas realizacji jest dłuższy. Dodatkowo bramki płatności umożliwiają klientom opłacanie zamówień w różny sposób, nie tylko przelewem, ale również kartą lub BLIKIEM. Przed wybraniem operatora, który będzie obsługiwał płatności w naszym sklepie, warto przyjrzeć się bliżej ofercie, w szczególności wysokości opłat i prowizji.

Oferty wybranych operatorów płatności

PayU

  1. Metody płatności: szybkie przelewy elektroniczne, karty płatnicze, BLIK, płatności kredytowe, płatności mobilne, przelewy tradycyjne, raty.
  2. Koszty i prowizje: opłata aktywacyjna w wysokości 199zł, prowizja 2,3% (przelewy online, BLIK, karty płatnicze, w tym Google Play i Apple Play); przy obrotach powyżej 100 tysięcy zł miesięcznie – indywidualna oferta.
  3. Wypłata środków z konta: możliwość wypłaty pieniędzy w dowolnym momencie.

Przelewy24

  1. Metody płatności: przelewy online, BLIK, karty płatnicze, Apple Play, Google Play, płatności odroczone, raty, PayPal, płatności walutowe.
  2. Koszty i prowizje: aktywacja 0 zł (1,50 zł przelew weryfikacyjny), prowizja 1,95% e-przelewy i BLIK, 0% raty online, 1,9% + 30 gr karty płatnicze, 0% PayPal i SkyCash.
  3. Wypłata środków z konta: zgodnie z harmonogramem wypłat wybranym przez sprzedawcę (do wyboru okresowy, kwotowy, na żądanie).

Blue Media

  1. Metody płatności: płatności ratalne, odroczony termin płatności, BLIK, karty, przelewy tradycyjne, przelewy online.
  2. Koszty i prowizje: opłata aktywacyjna w wysokości 19 zł, opłata miesięczna 1,7% (jeśli obroty sklepu przekraczają określony próg, ustalana jest indywidualnie).
  3. Wypłata środków z konta: wypłaty środków na rachunek w PLN – 0 zł.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?