Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, na pewno chcesz dotrzeć ze swoją ofertą do jak największej grupy klientów i zwiększyć sprzedaż. Dane jasno pokazują, że z roku na rok przybywa osób, które przekonują się do robienia zakupów w sieci. To oznacza, że potencjał e-biznesu jest dziś naprawdę duży. Trzeba jednak mieć świadomość, że tak jak przybywa klientów, tak przybywa również konkurencji. Bardzo ważną kwestią jest zatem zwiększenie widoczności swojego sklepu w Internecie. Jak dać się zauważyć? Czym jest i ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego? Dlaczego właściwie warto inwestować w pozycjonowanie?

Pozycjonowanie – dlaczego jest tak ważne?

Zanim sprawdzimy, ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego i jakie działania podejmuje się w ramach pozycjonowania, przyjrzyjmy się, czym właściwie jest i dlaczego powinno być jednym z priorytetów dla każdego, kto działa w branży e-commerce. Przede wszystkim warto sobie uzmysłowić, że ruch organiczny z wyszukiwarki Google jest doskonałym, jeśli nie najefektywniejszym kanałem pozyskiwania ruchu, w szczególności jeśli chodzi o sklepy internetowe. Dla porządku wyjaśnijmy jeszcze, czym jest ruch organiczny (organic traffic). Terminu używa się w odniesieniu do wejść pochodzących z bezpłatnych (w odróżnieniu od płatnych reklam) wyników wyszukiwania. Bardzo często to właśnie przy pomocy wyszukiwarki Google klient zaczyna poszukiwania produktu, który ma być odpowiedzią na jego problemy i który ma spełnić jego oczekiwania. Wystarczy sięgnąć do własnych doświadczeń. Jeśli chcemy kupić głośnik do telefonu, większość z nas najprawdopodobniej wpisze w Google odpowiednią frazę, np. „głośnik bezprzewodowy” lub „głośnik bluetooth”. Jeżeli jesteśmy zainteresowani urządzeniem konkretnej marki, wystarczy, że uwzględnimy jej nazwę przy wpisywaniu hasła. Za sprawą jednego kliknięcia możemy sprawdzić oferty różnych sklepów. Na kolejnych pozycjach wyszukiwania pojawią się e-sklepy, które mają w sprzedaży głośniki bluetooth. Nietrudno się domyślić, że im wyższa pozycja w Google, tym lepiej – to po prostu większa szansa, że potencjalny klient zauważy stronę, wejdzie na nią i będzie miał okazję zapoznać się z naszą ofertą. Użytkownicy najczęściej sprawdzają wyniki wyświetlane na pierwszej stronie, rzadziej na drugiej, jeszcze rzadziej na trzeciej itd. W jaki sposób osiągać dobre wyniki w Google? Nie ma w tym żadnej magii, nie jest to również kwestią przypadku. Wysokie wyniki w wyszukiwarce można osiągać dzięki pozycjonowaniu, czyli działaniom wpływającym na algorytmy Google. Pozycjonowanie jest więc ogromnie ważne, ponieważ pozwala pozyskać ruch i uwagę klientów. Patrząc na to w ten sposób, mniej ważne jest to, ile kosztuje pozycjonowanie, ale ile kosztuje Twój biznes zaniechanie działań dążących do poprawy widoczności strony sklepu internetowego.

Działania on site i off site

Na pewno warto dbać, by strona sklepu internetowego osiągała jak najlepsze pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania. Jak to osiągnąć? Co wpływa na pozycję witryny? Odpowiedź nie jest oczywista. Czynników jest wiele, a Google nie ułatwia sprawy – wykorzystywane algorytmy ciągle są modyfikowane. Chociaż trudno, a wręcz niemożliwym byłoby wskazanie wszystkich elementów wpływających na pozycjonowanie, są jednak pewne obszary, o które szczególnie dobrze jest się zatroszczyć. Wiadomo, że na pozycję w Google wpływ mają m.in. historia domeny, właściwie dobrane słowa kluczowe, linkowanie i treści zamieszczane na stronie. Działania związane z pozycjonowaniem można podzielić na  te prowadzone w obrębie strony (on site) i poza nią (off site). Działania on site koncentrują się na dostosowaniu witryny do wymagań wyszukiwarki. Ważne są zarówno kwestie techniczne, np. responsywność czy szybkość ładowania strony, jak i jej zawartość, w tym właściwa konstrukcja treści (m.in. nagłówki, taki mega i description), optymalizacja długości tekstów, nasycenie ich frazami kluczowymi czy odpowiednie opisywanie ilustracji. Z kolei działania wpływające na widoczność strony, ale które prowadzone poza witryną, to pozycjonowanie off site. Podstawą jest tu przede wszystkim linkowanie, czyli pozyskiwanie wartościowych odnośników z innych witryn prowadzących do naszej strony (np. artykuły sponsorowane). Trzeba pamiętać, że pozycjonowanie nie jest, a przynajmniej nie powinno być działaniem jednorazowym. To proces. Aby uzyskiwać wysokie wyniki w Google, konieczne jest stałe monitorowanie efektów i wdrażanie niezbędnych zmian.

Optymalizacja strony internetowej

Ważnym elementem, w kontekście pozycjonowania i uzyskiwania dobrych wyników w wyszukiwarce Google, jest techniczna optymalizacja strony sklepu internetowego. Warto zadbać m.in. o właściwą strukturę sklepu. Upewnij się, że w Twoim sklepie istnieje jasny i klarowny podział na kategorie, podkategorie i strony produktowe. Przejrzysty układ witryny korzystny jest przynajmniej z dwóch względów. Po pierwsze dobrze odbierany jest przez Google, a po drugie – jest bardziej przyjazny dla użytkowników, którym w takim układzie łatwiej poruszać się po sklepie i znajdować interesujące produkty. Kolejna kwestia to szybkość ładowania się strony. Wolny czas wczytywania nie tylko negatywnie wpływa na pozycjonowanie, ale zwyczajnie zniechęca użytkowników. Należy również unikać niedziałających linków. Jeśli usuwamy jakąś podstroną, trzeba ustawić przekierowanie na inną, aktywną stronę. Google zwraca również uwagę, czy witryna jest responsywna, czyli dostosowana do przeglądania na różnych urządzeniach, zarówno stacjonarnych, jak i mobilnych. Responsywność nie tylko pozytywnie wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania, ale również na czas ładowania strony. Biorąc po uwagę, że wykorzystywanie smartfonów do różnych aktywności w Internecie, również do e-zakupów, to dziś codzienność, responsywna strona internetowa wydaje się wręcz koniecznością. Co jeszcze będzie istotne w kontekście pozycjonowania? Na pewno optymalizacja grafik i adresów URL. Jeśli chodzi o pliki graficzne, przede wszystkim powinny mieć odpowiednią nazwę. Bezładny ciąg cyfr i liter niekoniecznie może się sprawdzić – najlepiej jeśli nazwa wskazuje na zawartość pliku. Warto zadbać również o odpowiedni rozmiar ilustracji i zdjęć (zbyt duże powodują, że strona wolniej się ładuje) oraz atrybuty ALT (opis alternatywny, wskazujący, co znajduje się na grafice). Adresy URL powinny być krótkie, najlepiej zawierające słowo kluczowe. Pamiętaj również o certyfikacie SSL – zwiększa bezpieczeństwo transakcji w sklepie internetowym i doceniany jest przez roboty Google.

Unikalne treści i dobór odpowiednich słów kluczowych

Chociaż niektóre hurtownie udostępniają sprzedawcom opisy produktów, lepiej zainwestować w unikalne, nigdzie indziej niepublikowane teksty. Google ceni treści oryginalne, natomiast zduplikowane zdecydowanie niekorzystnie wpływają na pozycjonowanie sklepu internetowego. Dotyczy to zarówno sytuacji, w której ten sam tekst pojawia się na kilku różnych witrynach, jak i w przypadku powielania treści w obrębie strony. Tak samo jak kopiowanie treści, tak i brak opisów produktów czy kategorii negatywnie wpływa na pozycjonowanie. Poza tym warto pamiętać, że rzetelne opisy są bardzo ważne nie tylko ze względu na Google – pozwalają użytkownikom zapoznać się z produktem. Treści, aby dobrze pozycjonowały, muszą spełniać pewne kryteria. Istotna jest m.in. prawidłowa konstrukcja i odpowiednio rozmieszczone nagłówki H1, H2, H3 itd., które porządkują tekst. Warto przy tym pamiętać o pewnych zasadach, takich jak ta, że nagłówek niższego rzędu, np. H3, nie może pojawić się, jeśli wcześniej nie wystąpiły nagłówki H1 i H2. Ważną rolę odgrywają także znaczniki title i description, czyli elementy kodu strony pojawiające się w wynikach wyszukiwania. Z jednej strony przekazują informacje na temat witryny, a z drugiej – mogą przyciągać uwagę użytkowników. W treściach zamieszczonych na stronie sklepu, a także w meta tagach title i description powinny znajdować się odpowiednie słowa kluczowe – frazy, które najlepiej opisują produkty znajdujące się w ofercie. Warto pozycjonować stronę zarówno na ogólne, krótkie frazy, jak i frazy long tail. Te pierwsze generują większy ruch na stronie, z kolei tzw. długi ogon ma większy potencjał sprzedażowy. Działaniem wspierającym pozycjonowanie sklepu może być prowadzenie bloga. Z jednej strony Google docenia pojawiające się regularnie nowe treści, a z drugiej odpowiednie nasycenie artykułów słowami kluczowymi ułatwia użytkownikom znalezienie naszego sklepu w sieci. Dodatkowo publikowanie na blogu przydatnych i ciekawych dla klientów artykułów (np. poradników, porównań produktów, nowinek z branży) pozytywnie wpływa na nasz wizerunek.

Link building

Aby móc osiągać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, należy podejmować szereg różnych działań, zarówno w obrębie witryny, jak i poza nią. Do działań off site zalicza się linkowanie. Roboty Google śledzą odnośniki prowadzące do konkretnej strony, przy czym istotna jest nie tylko duża liczba linków, ale również ich jakość. Zasadniczo im więcej wartościowych odnośników prowadzi do Twojego sklepu, tym lepiej. Taka strona z punktu widzenia Google jest bardziej wiarygodna, a to z kolei nie pozostaje bez wpływu na pozycjonowanie. Trzeba jednak wiedzieć, jak pozyskiwać linki, ponieważ mechanizmy Google potrafią ignorować podejrzane odsyłacze, a spamowanie może wręcz wpłynąć na obniżenie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Linki można podzielić na zewnętrzne i wewnętrzne. Linkowanie zewnętrzne polega na zdobywaniu odnośników z innych witryn. Źródłem wartościowych linków mogą być m.in.  katalogi branżowe, blog firmowy (w artykułach można umieszczać linki do konkretnych produktów lub kategorii), media społecznościowe, fora branżowe, linki ze stron o podobnej tematyce czy w końcu artykuły sponsorowane. Nie tylko linkowanie zewnętrzne może przyczyniać się do poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwarki. Warto wspomnieć również o linkach wewnętrznych, czyli takich, które odsyłają użytkownika na inne podstrony w obrębie tej samej witryny. W sklepie internetowym mogą prowadzić np. do karty konkretnego produktu lub całej kategorii. Tego rodzaju odsyłacze ułatwiają poruszanie się po stronie i naturalnie zachęcają użytkownika do pozostania na niej dłużej, zmniejszając współczynnik odrzuceń. Linkowanie wewnętrzne jest korzystne także ze względu na wyszukiwarki – dzięki odsyłaczom struktura sklepu jest bardziej uporządkowana.

Koszty pozycjonowania sklepu internetowego

Wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania dają szereg korzyści. Przede wszystkim poprawiają widoczność sklepu, zwiększają ruch, a dzięki temu mogą przyczyniać się do zwiększenia sprzedaży. Nikt nie powinien mieć wątpliwości, że pozycjonowanie jest niezwykle ważne i może zadecydować o sukcesie lub porażce biznesu. A jakim budżetem trzeba dysponować, by skutecznie pozycjonować stronę? Niestety, nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego. (Przynajmniej teoretycznie) nie płacimy za to, że strona osiąga dobre pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania. Trzeba jednak pamiętać, że pozycjonowanie jest procesem złożonym, wymagającym działań na wielu płaszczyznach, a działania te najczęściej wymagają pracy specjalistów, którym trzeba zapłacić.  Przede wszystkim, aby skutecznie pozycjonować sklep, może być potrzebny audyt badający wyjściową kondycję strony. Koszt takiego audytu również nie jest stały, uzależniony jest m.in. od zakresu prac. Następnie trzeba liczyć się z kosztami związanymi m.in. z wdrożeniem niezbędnych zmian, analizą i doborem słów kluczowych, a także stworzeniem unikalnych treści. Jak widać, pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga pewnych nakładów finansowych, dodatkowo trzeba mieć świadomość, że nie przynosi natychmiastowych efektów. Warto jednak podkreślić, że poniesione koszty są dobrą inwestycją – skutecznie pozycjonowany e-sklep przynosi większe zyski.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację