Jak sprzedać sklep internetowy?

Sprzedaż w Internecie wydaje się dzisiaj jednym z lepszych pomysłów na biznes. Nie każdy jednak musi sprawdzić się w prowadzeniu takiego interesu. Gdy działalność przestaje dawać Ci satysfakcję lub z innych powodów chcesz zrezygnować z prowadzenia sklepu internetowego, masz dwa wyjścia. Możesz po prostu zamknąć swój sklep lub sprzedać go i odzyskać przynajmniej część zainwestowanych dotychczas pieniędzy. Sprawdź, jak sprzedać sklep internetowy i jak się do tego dobrze przygotować.

Jak przygotować się do sprzedaży sklepu internetowego?

W dzisiejszych czasach założenie własnego sklepu internetowego nie jest zbyt skomplikowane. Osoby rozpoczynające działalność w e-commerce mogą skorzystać z gotowych, funkcjonalnych i niedrogich rozwiązań, a dodatkowo model dropshipping  umożliwia rozpoczęcie sprzedaży bez konieczności inwestowania w asortyment. Czy w takim razie warto w ogóle wystawiać sklep na sprzedaż i czy można znaleźć kupców? Tak, ponieważ kupno gotowego biznesu dla wielu osób jest rozwiązaniem bardzo atrakcyjnym – nie muszą poświęcać czasu i wysiłku na rozkręcenie sklepu, aby zacząć zarabiać. Do sprzedaży sklepu internetowego można się odpowiednio przygotować. Wymaga to nieco czasu, zaangażowania i nakładu pracy. Oczywiście, jeśli chcesz odzyskać chociaż część pieniędzy, a jednocześnie definitywnie i jak najszybciej chcesz zakończyć swoją przygodę z e-commerce, możesz spróbować sprzedać sklep bez żadnych przygotowań. Jednak wówczas musisz liczyć się z tym, że cena sklepu będzie niższa. Im lepiej prosperujący biznes, a tym samym – im większa wartość sklepu, tym więcej możesz zażądać od potencjalnych kupców. Przed wystawieniem oferty i przed rozpoczęciem przygotowań do sprzedaży, warto zastanowić się, jakie elementy będą szczególnie ważne dla osób zainteresowanych odkupieniem funkcjonującego na rynku e-sklepu. Na pewno wszelkie formalności, czyli np. czy sklep działa legalnie i czy nie ma żadnych zobowiązań finansowych, a także czy sprzedający ma prawa do korzystania z domeny internetowej, oprogramowania, projektu graficznego oraz zamieszczonych na stronie zdjęć i treści. Równie ważne są informacje na temat statystyki odwiedzin, miesięcznych obrotów, współpracy z hurtowniami lub firmami kurierskimi. O ile sklep nie działa w oparciu o model dropshippingu, potencjalny nabywca może chcieć sprawdzić towar, np. stan produktów i czy pochodzą z legalnego źródła. 

Audyt i optymalizacja sklepu

Przed sprzedażą sklepu internetowego, dobrze jest przeanalizować jego mocne i słabe strony, wyeliminować ewentualne błędy, a w razie konieczności wdrożyć odpowiednie zmiany. Dzięki temu sklep – jako produkt na sprzedaż – będzie dla potencjalnego klienta znacznie bardziej atrakcyjny, a jego wartość wzrośnie. W tym celu warto wykonać audyt. Audyt pozwala ocenić rzeczywisty stan i sprawdzić, jak funkcjonuje sklep. Badać można różne aspekty, np. wyniki sprzedaży, współczynnik konwersji, przyczyny porzucania przez klientów koszyka zakupowego, responsywność strony czy jej zabezpieczenia. Musisz jednak mieć świadomość, że wykonanie audytu i wdrożenie zmian zajmie trochę czasu i będzie wymagało nakładów finansowych. Trudno powiedzieć, jak droga jest taka usługa, dużo zależy np. od tego, jak rozbudowany jest sklep i jak kompleksowy ma być audyt. W zależności od różnych czynników proces sprawdzania sklepu internetowego może trwać od kilku dni do kilku tygodni. Na co zwrócić uwagę, przygotowując sklep do sprzedaży? Podstawą są wszelkie aspekty techniczne. Strona powinna szybko się ładować (według statystyk klienci rzadko kiedy czekają dłużej niż 3 sekundy) i być w pełni przystosowana do urządzeń mobilnych (coraz więcej osób do przeglądania Internetu wykorzystuje tablety i smartfony). Koniecznie należy wyeliminować wszelkie błędy, które utrudniają użytkownikom poruszanie się po stronie. Kolejna kwestia, którą należy się zająć, to funkcjonalność i estetyka sklepu internetowego. Nowoczesny i przejrzysty szablon, łatwa nawigacja, dobrze skonfigurowane menu, nieskomplikowany proces rejestracji, intuicyjny i prosty proces zakupowy – między innymi na to właśnie warto zwrócić szczególną uwagę. Pamiętaj, że fundamentem dla każdego sklepu internetowego jest dobrze działająca wyszukiwarka. Jeśli nie działa prawidłowo, klienci nie mogą znaleźć tego, czego szukają, a to może zniechęcić ich do dalszego przeglądania strony i być powodem rezygnacji z zakupów. Innym rodzajem audytu jest audyt SEO. Przygotowując się do sprzedaży sklepu, sprawdź m.in. jakość opisów, czy są unikalne, czy występują w nich odpowiednie frazy i czy są odpowiednio skonstruowane. Słowa kluczowe powinny pojawiać się naturalnie, a treści powinny być napisane ciekawie, zrozumiałym dla użytkowników językiem. Trzeba również pamiętać, że podczas zakupów klienci podają różne dane, dlatego – aby zadbać o bezpieczeństwo transakcji – strona powinna mieć certyfikat SSL.

Integracje sklepu

Osoby, które zainteresowane są kupnem gotowego, funkcjonującego już sklepu internetowego, mogą zwracać uwagę na integracje sklepu. Chodzi m.in. o integracje z hurtowniami (opcja automatycznego pobierania produktów, zdjęć i opisów, stanów magazynowych), portalami aukcyjnymi i serwisami sprzedażowymi, np. Allegro, płatnościami online, z firmami kurierskimi i brokerami kurierskimi, z porównywarkami cen, takimi jak Ceneo czy Skąpiec, i różnymi systemami zewnętrznymi, np. księgowymi, magazynowymi czy systemem CRM. Pamiętaj, że dzięki wdrożeniu pewnych rozwiązań sklep może być prostszy w prowadzeniu i atrakcyjniejszy dla użytkowników. Różnorodne formy płatności za zakupy i dostawy, śledzenie przesyłek, dobrze przemyślany koszyk zakupowy,  możliwość sprawdzenia historii zamówień, możliwość rejestracji przez konto na Facebooku, promocje i kody rabatowe, newsletter czy możliwość zakupów bez konieczności rejestracji na pewno sprawią, że sklep będzie bardziej atrakcyjny dla klienta zainteresowanego jego kupnem. Świetnie, jeśli sklep ma aktywny profil na platformie społecznościowej, także prężnie działający blog będzie pozytywnie wpływał na odbiór sklepu.

Ważne dokumenty

Każdy sklep internetowy musi działać w oparciu o regulamin. Konieczność posiadania regulaminu, czyli zbioru zasad i norm dotyczących przeprowadzanych transakcji, regulują przepisy. Chodzi o ustawę z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Z kolei ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta nakłada na sprzedawców, którzy zawierają ze swoimi klientami umowy na odległość, pewne obowiązki informacyjne. Co ważne, regulamin sklepu powinien być udostępniony dla klientów na stronie www, a dodatkowo umieszczony w takiej formie, by można go było bez problemów ściągnąć np. na komputer. Jeśli chcesz sprzedać sklep, zadbaj także o poprawność i zgodność z wymaganiami polityki prywatności. Polityka prywatności jest dokumentem, który informuje użytkowników o tym, w jaki sposób gromadzone są i przetwarzany ich dane osobowe. Według przepisów nie ma konieczności umieszczania takiego dokumentu na stronie, jednak najczęściej sprzedawcy decydują się na udostępnienie go w swoim sklepie.  

Wycena, umowa i wsparcie pozakupowe

Aby sprzedać sklep internetowy, trzeba go odpowiednio wycenić, uważając, aby kwota nie była ani zaniżona, ani zawyżona. Jak właściwie oszacować wartość funkcjonującego sklepu? Ciężko wycenić włożony wysiłek i czas poświęcony na rozwój e-biznesu, ale przy sprzedaży najczęściej bierze się pod uwagę dwa czynniki – koszty prowadzenia działalności i roczne przychody (lub zyski). Przy konstruowaniu umowy kupna-sprzedaży trzeba pamiętać, aby na nowego właściciela przenieść wszystkie prawa (m.in. do domeny, regulaminu, polityki prywatności, wszelkich znaków towarowych, szablonu, grafik, treści, wykorzystywanych narzędzi, certyfikatu SSL). Po sprzedaży zapewnij kupującemu przez jakiś czas wsparcie, które pozwoli mu lepiej poznać sklep i prowadzić swój nowy biznes.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?