Demo Przetestuj sklep internetowy

Nazwa sklepu internetowego – czym się kierować?

Sklep internetowy, jak każdy inny musi przyciągać to siebie nie tylko cały czas nowych klientów, ale też sprawiać, że będzie miał grono regularnie kupujących w nim osób. Aby takie coś osiągnąć, trzeba połączyć wiele sprawnych mechanizmów. Jednym z nich jest odpowiednia nazwa dla sklepu.  Oczywiście sama nazwa nie sprawi, że klienci będą tłumnie robić zakupu w sklepie, ale na pewno może ułatwić dojście do takiego stanu. Na pewno jednak zła nazwa może sprawić, że już na początku prowadzenia biznesu e-commerce będzie trzeba pokonać wiele nieprzewidzianych przeszkód. Jak więc wybrać dobrą nazwę dla sklepu? Można się tego dowiedzieć z naszego artykułu.

Od czego zacząć?

Przede wszystkim trzeba sobie uświadomić, czym jest nazwa sklepu. Jest ona bardzo ważna w relacjach z klientami. To w pewnym stopniu od niej zależy proces budowania marki, podejmowane działania marketingowe i wiele innych. Nazwa jest nierozerwalną częścią sklepu internetowego. Podobnie jak w przypadku innych działań, jeśli chodzi o nazwę, warto przeanalizować konkurencję. Sprawdzić jakich nazw używa, być może klienci reagują w jakiś konkretny – negatywny lub pozytywny – sposób na daną nazwę. Taka analiza pozwala sprawdzić nie tylko jaki typ nazwy sprawdza się w danej branży, ale dzięki temu można też dowiedzieć się jakich nazw nie używać. Tak, nazwa przede wszystkim ma sprawiać, że można rozróżnić jeden sklep od drugiego. Mimo że zbliżona nazwa do jakiegoś potentata na rynku, może wydawać się atrakcyjnym sposobem na zdobycie klientów, to nie warto tego robić. Wprawdzie faktycznie, można w ten sposób zdobyć kilku nieświadomych klientów. Jednak w prowadzanie biznesu e-commerce na dłuższą metę chodzi nie tylko o zdobywanie nieświadomych osób, ale także o posiadanie grona stałych, promujących sklep, na przykład wśród znajomych, klientów. Unikalna nazwa pozwoli na rozwój marki na własnych warunkach.

Prosta nazwa, inna od konkurencji

Nazwa sklepu internetowego przede wszystkim musi być prosta do zapamiętania. Klient w razie czego musi umieć ją sobie łatwo przypomnieć, kiedy będzie chciał zrobić zakupy ponownie. Pozwoli to też na reklamę sklepu bez żadnych kosztów. Zadowolony klient z pewnością będzie chciał polecić sklep znajomym. W sytuacji, kiedy nazwa będzie trudna do zapamiętania może to mu się nie udać. Nie zawsze ktoś ma czas i chęć, żeby przeszukiwać Internet lub maila, żeby znaleźć konkretny sklep.  Prosta nazwa sprawi, że po wpisaniu jej do wyszukiwarki, witryna sklepu od razu pojawi się w wynikach wyszukiwania. Właśnie dlatego też nie powinno się nadawać sklepowi nazwy zbliżonej do konkurencji. Klient, wpisując nazwę sklepu do wyszukiwarki popełni literówkę, źle zapamięta i w konsekwencji trafi na stronę innego sklepu. Tego nie chce chyba nikt prowadzący sklep internetowy.

Nazwa nawiązująca do asortymentu

Niektórzy decydują się na nazwę, która bezpośrednio nawiązuje do asortymentu, jakim dysponuje sklep. Jest tak, chociażby z popularnym RTV Euro AGD. Oczywiście takie coś sprawdzi się tylko w sklepach, które oferują wąski asortyment, lub taki, z jakiejś jednej branży. Trzeba też pamiętać o podstawowej zasadzie, czyli prostej nazwie. Jeśli nie da się dzięki prostej nazwie nawiązać do asortymentu, to lepiej po prostu tego nie robić. Często też nazwa nie musi bezpośrednio kojarzyć się z samym asortymentem, ale tylko z ogólną jego charakterystyką. Taka, która będzie na przykład brzmiała jak włoskie słowo, może być przypisana do sklepu z ekskluzywną odzieżą, wyjątkowymi meblami, czy jeszcze innymi artykułami mającymi włoskie pochodzenie, które pozwalają klientom poczuć się komfortowo.

Nazwa dla klienta

Asortyment, a właściwie grupa klientów, do której jest kierowany, również może być wskazówką przy tworzeniu nazwy. Jeśli sklep sprzedaje produkty przeznaczone dla młodzieży, to nazwa może być lekko fantazyjna, nawiązująca do młodzieżowego slangu, stworzona ze zbitek dwóch słów. Natomiast dla hurtowni z materiałami budowlanymi ważne jest, żeby nazwa była stosunkowo krótka, prosta, łatwa do wymówienia, powinno się ją czytać tak samo, jak pisze. Właśnie dlatego tak ważne jest zidentyfikowanie grupy docelowej, do jakiej kierowany jest sklep.

Zaangażowanie znajomych, współpracowników

Dobra i chwytliwa nazwa wymaga kreatywności, dlatego o ile to możliwe, warto do jej wymyślania zaangażować znajomych, może zrobić jakiś konkurs na Facebooku. Im więcej propozycji padnie, tym większa szansa, że będzie wśród nich ta, która idealnie sprawdzi się dla nowego sklepu.

Nie warto podejmować decyzji o nazwie zbyt szybko, dobrze jest wymyślać i zbierać propozycje przez jakiś czas. Potem najlepiej spisać je wszystkie i odrzucić te, które z różnych względów się nie sprawdzą. Nawet po zdecydowaniu się na jakąś konkretną nazwę, można jeszcze się z tym przespać i dopiero na drugi dzień podjąć ostateczną decyzję. Ważne jest, żeby mieć pewność co do wybranego słowa lub zwrotu.

Czego unikać?

  • Oprócz unikania nazwa zbliżonych do konkurencji nie należy też nazywać się sklepu od jakichś istniejących nazw miejscowości czy krain geograficznych. Przykładowo, sprzedając rękodzieło z Maroka, nazwa maroko.pl wydawać by się mogła idealna. Nawiązuje do asortymentu, jest łatwa w zapamiętaniu, prosta w pisowni. Tak, faktycznie tak jest, będzie jednak trudna do pozycjonowania, ze względu na liczne biura podróży, przewodniki, same informacje o państwie i wiele innych stron, które również będzie można znaleźć pod takimi wynikami wyszukiwania.
  • Nie zaleca się też stosowania polskich znaków, w adresie one nie funkcjonują, a nazwa pisana bez nich może brzmieć śmiesznie.
  • Nie warto nadawać też nazw, które w jakiś sposób ograniczają asortyment sklepu. Na przykład klockidladziecka.pl sugerują, że w sklepie są tylko klocki. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby sprzedawać w nim też ubrania dla dzieci, jednak nazwa będzie myląca dla klientów.
  • Trzeba też sprawdzić dostępność danej nazwy, czyli po prostu, czy można zarejestrować taką domenę. Nawiązując jeszcze do tematu domeny. Warto zarejestrować też nazwy zbliżone do tej, którą będzie miał sklep. Jeśli sklep nazywa się mydlaafryki.pl, lepiej wykupić też domenę mydla-afryki.pl
  • Konieczne trzeba unikać nazwa, których zapis może być po prostu trudny.

Podsumowanie

Samą nazwą na pewno trudno będzie zdobyć rzesze klientów, ale ich pozyskanie może być dużo łatwiejsze, jeśli wybierze się odpowiednią nazwę. Trzeba więc pamiętać, że musi być ona:

  • krótka,
  • łatwa do zapamiętania,
  • łatwa do zapisania,
  • oryginalna i odróżniająca sklep od konkurencji,
  • domena o tej nazwie musi być dostępna do wykupienia.

Może też:

  • nawiązywać do asortymentu sklepu,
  • środowiska czy słownictwa jego klientów.

Podczas wymyślania nazwy warto:

  • skonsultować się znajomymi,
  • dać sobie czas na podjęcie decyzji.

Te kilka prostych zasad powinno sprawić, że nazwa pozwoli na długofalowy rozwój sklepu w różnych kanałach marketingu, klienci dzięki jej zapamiętaniu będą mogli polecać sklep, a wpisanie jej do wyszukiwarki sprawi, że bez problemu znajdzie się właściwy sklep.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Anna Hyjek

Anna Hyjek
Dział Handlowy

tel. 791 009 006
a.hyjek@cstore.pl

Pozostając na stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z cookies. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close