Unboxing w e-commerce – co to jest i dlaczego warto go rozważyć?

W dobie dużej konkurencji i często dużych wymagań użytkowników, prosta prezentacja produktu w formie zdjęć, może nie wystarczyć, żeby zachęcić kogoś do zakupu. Jedną z dość efektywnych form prezentacji produktów jest właśnie unboxing. Czym on jest i dlaczego warto go stosować – o tym piszemy w naszym artykule.

Dlaczego prezentacja produktów jest tak ważna?

Sklep internetowy to nie tylko dobra cena i sprawna realizacja zamówień. Dla klientów ważne jest przecież także to, co kupują. Chcą więc uzyskać możliwie dużo informacji o produkcie. W tym celu tworzy się kartę produktową. Z jednej strony jest ona wypełniona treścią, która ma skłaniać klienta do zakupu, z drugiej znowu są tam zebrane wszystkie najważniejsze informacje o produkcie. Zarówno bez jednego, jak i bez drugiego trudno by było sprzedać produkt. Ważną częścią jednak są także zdjęcia. Nawet jeśli jakiś produkt wygląda identycznie jak tysiące tych samych produktów, o których wiadomo, że klient musi wiedzieć, jak wyglądają, to wciąż powinno się zamieszczać jego fotografie. Przede wszystkim będzie one przyciągać uwagę. Jednak w przypadku niektórych artykułów może pełnić funkcję sprzedażową. Świetnej jakości fotografie mogą naprawdę zdziałać cuda i zwiększyć sprzedaż jakiegoś produktu. Warto jednak zrobić krok dalej, i to właśnie będzie unboxing.

Unboxing – co to takiego?

Dosłowne tłumaczenie z języka angielskiego – odpakowywanie – świetnie opisuje czym jest właśnie unboxing. Jest to po prostu rozpakowywanie jakiegoś produktu. Oczywiście nie chodzi tu samą czynność. Robi się z tego po prostu wydarzenie. Jeśli przypomni sobie się otrzymywanie prezentów świątecznych to najwięcej frajdy dawało właśnie samo rozpakowywanie i moment, kiedy dowiadywało się co jest w środku. Oczywiście unboxing to przeważnie odpakowywanie czegoś, co wie się czym jest. Choć mogą też być sytuacje, w którym będzie to jakaś niespodzianka. Wszystko zależy od tego jaki się ma cel takiego unboxingu. Tak więc w przypadku branży e-commerce będzie to po prostu rozpakowywanie różnych towarów i kręcenie tego, tak żeby widzowie na kanale na YouTube lub w jakimś innym miejscu mogli to oglądać. Unboxing jednak wykorzystywany jest nie tylko przez same sklepy internetowe. Robią to też często różni twórcy internetowi. Takie filmy cieszą się naprawdę dużą popularnością.

Unboxing – dlaczego to działa?

Jest to świetny sposób na sprzedaż, to po prostu kolejne działanie marketingowe. Tak jak każde inne będzie działać, jeśli tylko będzie się je wykonywać zgodnie z zasadami. Niektórzy mogą wątpić w skuteczność takiej metody, jednak postaramy się wyjaśnić, czemu jest ona taka skuteczna. Po pierwsze takie filmy, czy też relacje, bo unboxing można robić oczywiście na żywo, to kontakt z klientem. Ma to zupełnie inny efekt niż suche przeglądanie oferty. Klient całkiem inaczej odbiera taką prezentację. Jest to zupełnie inny poziom jego zaangażowania. W końcu cały czas coś do niego się mówi. Wtedy też dużo łatwiej sprawić, żeby zdecydował się na zakup. Emocje mogą wziąć górę, kiedy w przypadku zwykłego przeglądania, jest o to zdecydowanie trudnej. Tutaj klient widzi przedmiot, jak ktoś go rozpakowuje i wtedy w głowie, oczami wyobraźni widzi siebie, kiedy również to robi. Jednak, aby do tego doszło, musi dokonać zakupu. Unboxing to często także pokazanie jak dany produkt działa w praktyce. Klient może więc sprawdzić jego działanie bez osobistego testowania czegoś. To także zdecydowanie bardziej realne niż zdjęcia na stronie produktowej. Klienci wiedzą, że te ostatnie mogą być pokazane tak, żeby zaprezentować produkt z jak najlepszej strony. Może na przykład wydawać się on większy lub mniejszy, w zależności od tego co wypada korzystniej, niż jest w rzeczywistości.  Na filmie wszystko widać takim jakie jest, jak leży w dłoni, itd.

Unboxing – jak zacząć?

Z opisu może wydawać się, że jest to coś bardzo prostego. Wystarczy nakręcić, jak otwiera się produkt i gotowe. Jednak nie jest to takie proste. Żeby takie działanie było skuteczne to taka prezentacja musi być efektowna i przemyślana. Poniżej przytaczamy kilka zasad, które mogą przydać się przy planowaniu unboxingu.

Miejsce

Przede wszystkim trzeba wybrać miejsce, gdzie będzie się to robić. Musi być ono spełniać szereg wymagań. Po pierwsze trzeba pamiętać o oświetleniu. Żeby dobrze zaprezentować produkt musi padać na niego odpowiednia ilość światła. Takie miejsce powinno też pozwalać na swobodne poruszanie się. Wszystkie ruchy podczas prezentacji produktu powinny być naturalne, dlatego ważne jest to, żeby nic ich nie ograniczało. Kolejna rzecz to brak rozpraszaczy. To znaczy w obiektywie kamery czy aparatu nie powinno znajdować się nic, co będzie rozpraszać uwagę widzów. Powinno się mieć w kadrze tylko to, co naprawdę niezbędne. Oczywiście o takich rzeczach jak schludność i czystość miejsca nie trzeba chyba wspominać.

Opowiadanie o produkcie

Unboxing to nie tylko film, na którym widać, jak ktoś otwiera jakiś produkt. Oczywiście można i taki nakręcić, ale raczej nie można wtedy liczyć na duże zyski ze sprzedaży po jego emisji. Żeby na nie liczyć, trzeba się wykazać inwencją. To znaczy podczas odpakowywania produktu trzeba o nim opowiadać. Dobrze jest, aby to była w pewnym sensie historia produktu. Taka, która zaangażuje widza i sprawi, że będzie on sam chciał być jej częścią i kupi produkt.

Wybór samego produktu

Oczywiście można zrobić unboxing każdego produktu, jednak efektywność może być różna, nawet jeśli za każdym razem sam unboxing będzie na wysokim poziomie. Oprócz tego co ma się stale w swoim asortymencie, warto też robić unboxing wszelkich nowości. Nie tylko tych, które pojawiają się w sklepie, ale przede wszystkim tych, które pojawiają się na rynku. Ludzie zawsze nie umieją doczekać się takiego produktu. Jako sprzedawca przeważnie ma się do niego dostęp szybciej. Nawet jeśli jego sprzedaż jest zaplanować na za jakiś czas, ale ma się taki egzemplarz, który można przedstawić na filmie, warto to zrobić. Można w ten sposób na przykład sprzedawać tak zwane preordery. To forma sprzedaży, w której klient kupuje produkt, ale otrzyma go dopiero po jego premierze.

Interakcja widzami

Można unboxing pokazywać w formie jakiejś relacji na żywo. Wtedy warto czytać komentarze użytkowników i wchodzić z nimi w interakcję. Klienci docenią to, poczują się zdecydowanie bardziej swobodnie, co także zwiększa szanse sprzedażowe.

Współpraca z influencarami

Nie zawsze trzeba wykonywać to działanie marketingowe samemu. Świetnym sposobem jest podjęcie współpracy z jakimś twórcom internetowym. Taka współpraca to wiele zalet. Przede wszystkim taka osoba ma doświadczenie w tego typu filmach i dobrze wie, jak je tworzyć, aby podobały się widzom. Po drugie jest neutralna względem sklepu. To znaczy tak ją widzą jej odbiorcy. Będą więc mieli do niej większe zaufanie niż gdyby ten sam film zrobił sam sklep.

Pamiętaj, aby zapakować swoje produkty

Dobrze jest nie tylko świetnie móc pokazać swoje produkty na filmie. Warto sprawić także, aby klienci sami mieli miłe wspomnienia związane z odpakowywaniem zakupu. To znaczy dobrze jest zapakować go estetycznie, może warto wziąć pod uwagę jakieś ciekawe opakowanie, które zapadnie klientowi w pamięć. Oprócz tego dorzucić kod rabatowy czy też personalizowaną kartkę. To wszystko sprawia, że klient będzie pamiętał, że towarzyszyło mu miłe uczucie przy otwieraniu paczki. Oczywiście powinno też możliwie obrandować się taki produkt. To znaczy na kartonie czy taśmie pakującej, dobrze jest umieścić logo czy też nazwę sklepu. To wszystko sprawia, że łatwiej jest zapaść w pamięć klientom.

Unboxing – podsumowanie

Jest to stosunkowo nowy trend, ale świetnie i szybko się przyjął. Kanały poświęcone właśnie unboxingowi różnych produktów mają miliony subskrybentów. Warto więc spróbować z takim działanie w swoim sklepie. To nowe doświadczenie dla klientów może sprawić, że poczują oni bliższą więź ze sklepem i kupią produkt, ale także znacznie chętniej będą się decydować na zakup w przyszłości. Oczywiście tak jak do każdego tego typu działania, trzeba się do niego odpowiednio przygotować.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?