Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) – co to jest? Przykłady!

Prowadząc swój własny biznes oczywiście myśli się przede wszystkim o pieniądzach. Warto jednak podczas podejmowania różnych decyzji nie tylko brać pod uwagę swój własny interes, ale także tak zwany interes społeczny. Czym jest interes społeczny? Jak prowadzić biznes, aby był on z nim zgodny? Czy takie prowadzenie swojej firmy może przynosić jakieś korzyści? Na te wszystkie pytania postaramy się odpowiedzieć w tym. artykule.

Społeczna odpowiedzialność biznesu – czym jest?

Składają się na nią tak naprawdę wszystkie podejmowane w przedsiębiorstwie decyzje. Jednak przy podejmowaniu tych decyzji nie można kierować się jedynie rachunkiem zysków i strat pod względem finansowym. Trzeba brać także pod uwagę interes społeczny. Czym on jest? Jest to wszystko co wpływa i jest istotne na życie określonych grup społecznych, pojedynczych ludzi czy środowiska. Jeśli więc chce się prowadzić biznes odpowiedzialny społecznie trzeba brać pod uwagę jakie konsekwencje będzie miała każda podejmowana decyzja nie tylko na dochody firmy, ale też np. dobro pracowników, środowisko, czy lokalną społeczność.

Społeczność odpowiedzialność biznesu w dokumentach

CSR, czyli właśnie społeczna odpowiedzialność biznesu została także ujęta w normie. Według niej przedsiębiorstwo, które działa zgodnie z tą takie które:

  1. bierze odpowiedzialność za swój wpływ na środowisko i społeczeństwo,
  2. przyczynia się do zrównoważonego rozwoju
  3. uwzględnia oczekiwania grup interesów,
  4. działa zgodnie z obowiązującym prawem i międzynarodowymi normami

Na to wszystko składa się kilka obszarów przedsiębiorstwa i są to: prawa człowieka, stosunek pracy, ład organizacyjny, środowisko, uczciwe i sprawiedliwe działania rynkowe, relacje z konsumentami, zaangażowanie społeczne.

Dlaczego warto prowadzić biznes odpowiedzialny społecznie?

Wydaje się, że do prowadzenia odpowiedzialnego społecznie biznesu nie powinno się nikogo przekonywać. I to nie dlatego, że można uzyskać normę ISO i chwalić się nią na swojej stronie, choć na pewno jest to też jakiś powód. To znaczy każdy z własnej, nieprzymuszonej woli, powinien właśnie w ten sposób prowadzić swój biznes. Niestety w rzeczywistości tak nie jest. Postaramy się podać powody, dla których warto prowadzić swój biznes w sposób etyczny.

Zacznijmy może od postrzegania firmy przez potencjonalnych klientów. Kiedyś dla ludzi, podczas podejmowania decyzji zakupowych, niezależenie czy było to kupno jakichś produktów czy usługi, najważniejsze była cena i sama rzecz, którą się kupowało. Wśród firm wybierało się więc taką, która miała idealną relację ceny do jakości w swoim produkcie w stosunku do potrzeb jakie się miało. Oczywiście pod uwagę mogły wchodzić też inne czynniki, takie jak znajomość, odległość, ale przeważnie wszystkie one miały związek z wygodą i zadowoleniem samego kupującego. Dziś jest zupełnie inaczej. Rośnie świadomość ludzi, czyli konsumentów, w stosunku do otaczającego ich świata. Dzięki temu coraz częściej wiedzą co jest dobre dla środowiska, konkretnych grup społecznych i wiele więcej. W związku z tym ludzie często biorą pod uwagę jak ich decyzje, także te zakupowe wpłyną na wymienione wcześniej elementy otaczającego ich świata. Obecnie szczególnie ważne dla wielu osób jest dbanie o środowisko. Tak więc to, jak działa w tym aspekcie firma, od której zdecydują się dokonać zakupu będzie dla nich ważne. To jak przedsiębiorstwo stara się minimalizować wpływ na środowisko może być decydujące podczas podejmowania przez nich decyzji zakupowych. Podobnie odnośnie kwestii tego, jak traktuje się w firmie pracowników. Z takich powodów zdecydowanie warto prowadzić firmę odpowiedzialną społecznie, choć to oczywiście nie jedyne.

Relacje z pracownikami, podwykonawcami i współpracownikami

Przede wszystkim jeśli myśli się o długofalowym rozwoju swojej firmy to zawsze będzie chciało się zdobywać najlepszych pracowników na rynku i współpracować z najlepszymi podwykonawcami czy innymi firmami. Żeby to wszystko było możliwe, trzeba mieć nie tylko atrakcyjną ofertę. Choć w przypadku pracowników samo wynagrodzenie także jest istotną częścią społecznej odpowiedzialności. Jeśli będzie ono na takim poziomie, który pozwoli pracownikom na godne życie to docenią to zarówno klienci jak i przyszli pracownicy. Poza tym ważna też będzie sama atmosfera w firmie czy jak to traktuje się w niej pracowników. To znaczy pozwala się im na rozwój, wyznacza takie godziny pracy, aby mieli oni także czas na życie prywatne i pasje. To wszystko składa się na społeczną odpowiedzialność względem pracowników, ale będzie także miało znaczenie dla klientów. Ponieważ znajdą się osoby, które nie będą chciały kupować nic u firmy, która źle traktuje swoich pracowników. Podobnie będzie w przypadku podwykonawców czy firm, z którymi się współpracuje. Prowadząc każdy biznes często będzie miało się okazję do jakiegoś jednorazowego zysku kosztem kogoś innego. Jednak w dłuższej perspektywie takie ważniactwo się nie opłaci. Może się okazać, że kolejny raz ktoś w ogóle nie będzie chciał podjąć współpracy lub wieść rozniesie się w sieci, że dana firma w taki a nie inny sposób traktuje swoich współpracowników.

Jak prowadzić biznes odpowiedzialny społecznie – przykłady

W poprzednich akapitach przytoczyliśmy kilka przykładów, które mogą naświetlić to, jak powinno się prowadzić biznes odpowiedzialny społecznie. Jednak będziemy chcieli podać konkretne przykłady, jakie mogą przyczynić się do takiego prowadzenia firmy.

Działania ekologiczne

To temat bardzo szeroki, dlatego podamy tylko kilka przykładów jak można działać bardziej eko a jednocześnie dzięki temu być lepiej widzianym w oczach klientów. Przykładem może być chociażby pakowanie produktów. Powinno się sprawiać, żeby jak najmniej przestrzeni było pustej w opakowaniu. Dzięki temu nie zużywa się mniej materiału opakowaniowego jak i też nie trzeba używać takiej ilości wypełniaczy. Warto też przy pakowaniu minimalizować zużycie tworzyw sztucznych. Kolejna rzecz to faktury, dobrze jest oferować wyłączenie takie w formie elektronicznej, podobnie ze wszystkimi innymi dokumentami, jak różnego rodzaju broszury, formularze odstąpienia od umowy i wiele innych. W przypadku różnego rodzaju firm produkcyjnych czy transportowych można stawiać na przykład na samochody hybrydowe czy elektryczne, czy stosowanie takich maszyn i surowców, które mają najmniejszy wpływ na środowisko. W tej kwestii można też wspierać pracowników, którzy dojeżdżają do pracy np. rowerem.

Wolontariat pracowniczy

Warto wspierać całą firmą ruchy wolontariacie. Dlatego namawianie pracowników do brania udziału w różnych akcjach będzie wpasowywało się w odpowiedzialnie społecznie prowadzone przedsiębiorstwo.

Rozwój pracowników

To kolejna ważna rzecz, zarówno ze względu dobro społeczeństwa jak i będzie ułatwiać w przyszłości znajdowanie pracowników. Dobrze jest dawać pracownikom odbywania możliwości różnych szkoleń, dzięki którym będą mogli oni doskonalić swoje umiejętności. Wyraźna ścieżka kariery i możliwość rozwoju także będą ważne. Oczywiście szkolenia mogą też dotyczyć wszystkiego co niezwiązane z firma ale będą wspierać rozwój osobisty pracowników.

Kampanie społeczne i akcje charytatywne

Dobrze jest żeby firma wspierała różne akcje charytatywne w sposób finansowy. Z jednej strony korzyść odnosi sama akcja, gdyż szybciej uzbiera potrzebne środki a z drugiej poprawi to wizerunek firmy. Wspieranie różnych akcji charytatwynych może też sprawiać, że inne firmy będą szły ślad za tą, co niewątpliwe będzie czymś dobrym. Nie zawsze trzeba wspierać kampanie i akcje pieniędzmi. Być może usługi, które świadczy się swoim klientom czy produkty, które sprzedaje można w jakiś sposób wykorzystać w celach społecznych.

Działania na rzecz lokalnej społeczności

Jako przedsiębiorstwo jest istotną częścią jakiejś lokalnej społeczności. Ważne jest wiec branie pod uwagę jej interesów podejmując różne decyzje, ale także działać na jej rzecz. Może to być sfinansowanie remontu szkoły czy wsparcie najbiedniejszych rodzin w regionie.

Działania długofalowe

Trzeba przede wszystkim mieć świadomość tego, że firma odpowiedzialna społecznie to nie taka, która jednorazowo wsparła jakąś akcje społeczne. Ważne jest, żeby działać w ten sposób długofalowo. Tak więc potrzebna tutaj będzie strategia. W ten sposób będzie też po prostu łatwiej działać odpowiedzialnie.

Biznes odpowiedzialny społecznie – podsumowanie

Widać więc, że społecznie odpowiedzialny biznes to po prostu taki, które dba o środowisko i jego mieszkańców, czyli ludzi i zwierzęta. Bierze pod uwagę interesy lokalnej społeczności, chce by pracownicy mogli się rozwijać i mieli czas na swoje pasje. Wszystko to przynosi wymierne korzyści właśnie poprzez te konkretne działania, ale także firma zyskuje wizerunkowo. Ludzie będą więc chętniej kupować produkty czy korzystać z jej usług. Wydaje się zatem oczywiste, że prowadzenie biznesu odpowiedzialnego społecznie to coś, co powinno po prostu przyjść naturalnie.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X