Mapowanie procesów w sklepie internetowym – czym jest?

Każdy przedsiębiorca, niezależnie od tego w jakiej branży działa, chce się rozwijać. Jednak ten rozwój to nie tylko zwiększanie sprzedaży czy poszerzanie oferty. To również coraz sprawniej zachodzące procesy w firmie. Sprawne procesy, dobre zarządzenie, będą pośrednio wpływać także na większy dochód sklepu. Dlatego warto pomyśleć o tym, jak działania można wdrożyć, żeby wszystkie procesy zachodziły możliwie sprawnie. Pomóc w tym może właśnie mapowanie procesów. Czym ono jest, dlaczego warto je wprowadzić i jak to zrobić – o tym piszemy w tym artykule.

Usystematyzowanie procesów – dlaczego warto?

Mapowanie procesów sprzyja ich systematyzacji. Najpierw więc powiemy, dlaczego warto usystematyzować procesy. Przede wszystkim sprawia to że wykonywanie ich staje się znacznie prostsze.  Nawet jeśli już samemu wypracowało się jakieś metody, nie oznacza to, że ich usystematyzowanie nie wpłynie pozytywnie na pracę. Być może w ten sposób pozna się jakieś nowe techniki, które pozwolą przyspieszyć proces. Warto także wprowadzić systematyzację z uwagi na przyszłych pracowników. Być może w tej chwili jakieś działania wykonuje tylko jedno osoba, jednak w przyszłości będzie być może więcej pracy, bo chociażby liczba klientów sklepu się zwiększy – a do tego dąży każdy właściciel. Wtedy dobrze, żeby te sama zadania każdy wykonywał w ten sposób. Systematyzacja to także znacznie łatwiejsze wdrażanie nowych pracowników. Systematyzacja sprawia, że taki proces będzie przebiegał szybko i sprawnie. Systematyzacja to przede wszystkim jednak znalezienie takich rozwiązań, które sprawią że możliwie uprości się wszelkie działania, a jednocześnie udokumentuje to, jak powinno  wyglądać ich wykonywanie.

Mapowanie procesów – co to to takiego?

To nic innego jak graficzne przedstawienie wszystkich procesów w firmie. Być może wiele rzeczy wydawać się oczywiste wszystkim tym, którzy wykonują je na co dzień. Jednak dla nowych osób takie nie będzie. Mapowanie procesów to najprostsze możliwe przekazanie wytycznych odnośnie jakiegoś procesu. Może mieć to formę prezentacji, czy też zbioru plików graficznych połączonych w jedną całość. W niektórych przypadkach sprawdzi się także forma video. Procesy jakie można w ten sposób przedstawiać to nie tylko to, co wykonuje się jako sprzedawca i obsługa sklepu. Warto przedstawić także w ten sposób punkt widzenia klienta. Chociażby sposób składania zamówienia przedstawić w formie graficznej i przyjrzeć się mu.

Mapowanie procesów – dlaczego warto?

Wspomnieliśmy o tym, że warto podczas mapowania procesów uwzględnić też działania klientów. Proces dokonywania zakupu będzie oczywiście tym najważniejszym. Dzięki jego mapowaniu można przedstawić perspektywę klienta i poznać jej słabe i mocne elementy. Pozwala to na późniejsze wprowadzenie takich zmian, aby te słabe strony wyeliminować. Proces sprzedaży to ten kluczowy w każdym sklepie internetowym. Dlatego warto analizować go możliwe dogłębnie i w tym może właśnie pomóc mapowanie tego procesu. Każdy etap procesu sprzedaży powinien być sprawdzony pod względem tego jak przyjazny jest klientowi i czy nie można go jeszcze bardziej ułatwić. Proces sprzedaży powinien możliwe łatwy, aby klient miał jak najmniej okazji do zrezygnowania z niego. Ważne jest też, aby w razie wprowadzenia zmian monitorować wyniki sprzedaży i same zachowania klientów na stronie. Oczywiście mapowanie pozwala także usprawnić procesy po stronie obsługi sklepu. Przede wszystkim będzie można je wykonywać szybciej, sprawniej i jednolicie. Mapowanie procesów to także mniej błędów i łatwiejsze wdrażanie pracowników.

Mapowanie procesu – usprawni pracę każdego w firmie.

Mapowanie procesów to przede wszystkim sprawniejsza i przyjemniejsza praca. Dzięki niemu każdy będzie dokładnie wiedział jak ma postępować w danej sytuacji i jak powinien przebiegać kontrakty proces.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X