Reklama apteki internetowej – czy jest możliwa?

Apteka to specyficzny rodzaj działalności. Jej prowadzenie wiąże się z koniecznością spełniania różnego rodzaju wymagań. Nie tylko związanych ze sprzedażą produktów i suplementów, ale także z jej marketingiem. Reklama w tradycyjnym znaczeniu tego słowa jest zakazana. Nie oznacza to jednak, że nie można docierać ze swoją ofertą do klientów innymi sposobami. W dzisiejszym wpisie pokażemy jakimi metodami można docierać do użytkowników mimo tych zakazów.

Dlaczego warto szukać sposobów na reklamę?

Sprzedaż w Internecie, niezależnie od tego, czego dotyczy to przede wszystkim duża konkurencja. Dlatego niezależnie od tego jak dobrą ofertę się stworzy, ważne jest, żeby dotrzeć z nią do swoich klientów. Jeśli użytkownicy dowiedzą się o ofercie to pierwszy krok do sukcesu. Wtedy, jeżeli pozostałe elementy apteki będą na wysokim poziomie, to znaczy sama budowa strony, ceny, dostępność produktów, koszty i sposoby wysyłki oraz wszystkie inne istotne części sklepu internetowego, to można liczyć na dobrą sprzedaż. Właśnie dlatego nawet w sytuacji, kiedy reklama apteki jest zakazana, warto szukać innych sposób na promocję.

SEO, czyli pozycjonowanie

Wyniki wyszukiwań w wyszukiwarce Google to nie reklama, więc nie trzeba obawiać się tego, że robi się coś nielegalnego. Pozycjonowanie to także jeden z tych sposobów na promocję, który sprawdza się w niemal każdej branży. Będzie skuteczny również w przypadku apteki. Na czym polega SEO. Kiedy wpisuje się jaką frazę w wyszukiwarkę Google, to pojawiają się konkretne wyniki wyszukiwania. Często są to właśnie różnego rodzaju sklepy – jeśli wpisane zapytanie dotyczy czegoś, co można kupić. Działania SEO to wszystko to, co składa się na to, aby właśnie w takich wynikach wyszukiwania pojawiał się konkretny sklep, w tym przypadku apteka. Taki proces to kilka etapów. Przede wszystkim trzeba się zastanowić na jakie frazy kluczowe chce się pozycjonować. Jest to najważniejsze, bo wiele działań związanych z pozycjonowaniem to właśnie wszystko co związane z frazami kluczowymi, jednak nie tylko, o czym wspomnimy niebawem. Słowa kluczowe mają duże znaczenie przy tworzeniu tekstów na stronę internetową. Trzeba nimi odpowiednio nasycić teksty, aby Google identyfikowało stronę właśnie z tymi słowami kluczowymi. Na pozycję w wyszukiwarce wpływa także sama strona. Im szybciej się ładuje i im więcej na niej treści tym lepiej. Ważne jest też tak zwane linkowanie. To znaczy, jeśli do strony prowadzą linki z innych witryn, to także poprawi jej pozycję. Oczywiście pod warunkiem, że miejsce, gdzie będą umieszczone, samo będzie miało treści wysokiej jakości. Trzeba jednak pamiętać, że skuteczne wypopozycjonowanie strony może potrwać jakiś czas, trzeba się uzbroić w cierpliwość – nie można liczyć na natychmiastowe efekty.

Google Ads, Facebook Ads i inne zakazane formy reklamy

Facebook Ads i Google Ads to formy reklamy, które wykorzystywane są z powodzeniem w wielu branżach. Przynoszą świetne efekty dzięki temu, że można je dobrze spersonalizować. Ma się też pełną kontrolę na finansami oraz działają niemal natychmiast po ich uruchomieniu. To wszystko sprawia, że to bardzo chętnie wykorzystywane działanie marketingowe. Niestety w przypadku aptek zabronione.

Fanpage na Facebooku

Samo posiadanie fanpage na Facebooku nie jest w żaden sposób formą reklamy. Dlatego jest to jeden ze sposobów, dzięki któremu można zaznaczać swoją obecność w sieci. Oczywiście wciąż trzeba pamiętać, że nie można tam w żaden sposób zachęcać do kupna konkretnych produktów czy skorzystania z oferty apteki. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby fanpgae pełnił funkcję informacyjną i edukacyjną. Warto więc tworzyć różne posty w formie poradnikowej. Oczywiście wciąż pamiętając, żeby nie wspominać w nich o działaniu konkretnych leków. Można pisać o wydarzeniach z życia apteki i wielu innych sprawach. Oczywiście informować o godzinach otwarcia apteki, ich zmianach., lokalizacji i wielu innych. Taki fanpage to także świetny sposób na informowanie o dostępności konkretnych produktów. Przy jego prowadzeniu trzeba oczywiście pamiętać o zasadach dotyczących prowadzenia fanpage, które obowiązują niezależnie od branży, czyli przede wszystkim sprawnej komunikacji z klientem i regularności.

Blog apteki

Sam blog także nie jest w żaden sposób zakazany. Tak jak w przypadku każdych innych działań marketingowych związanych z apteką trzeba pamiętać, że nie można nakłaniać do zakupu konkretnych produktów, czy też skorzystania z oferty konkretnej apteki. Jednak taki blog to świetny sposób, żeby klienci natknęli się na aptekę w sieci. Ludzie szukają często różnych porad medycznych w Internecie. Dlatego warto tworzyć posty właśnie w tej tematyce. Z jednej strony sprawi to, że klienci trafią na bloga apteki a w konsekwencji na jej stronę. Z drugiej będą widzieli profesjonalizm apteki, co także nie jest bez znaczenia przy dokonywaniu zakupów.

Porównywarki cenowe

Jest to świetnie narzędzie marketingowe, które sprawdza się w wielu różnych branżach. W przypadku apteki także będzie świetnym wyborem. Chociażby dlatego, że jest to jeden z tych elementów, który nie jest zakazany. Porównywarki to świetnie miejsca na promocje. Obecność w nich może sprawić, że do apteki dotrze wielu nowych klientów. Warto z tego skorzystać

Newsletter

To kolejny ze sposobów na promocję, który nie jest w żaden sposób zabroniony. Dobrze jest więc gromadzić informacje dotyczące klientów a następnie wysyłać im sprawnie zaprojektowane wiadomości. Jednak jak w każdym innym przypadku trzeba pamiętać, że nie mogą to być treści typowo reklamowe.

Dobrze zaprojektowana strona

Jeśli nie można włożyć zasobów takie rzeczy jak Google Ads czy Facebook Ads. warto działać tam, gdzie jest to dozwolone. Sama strona apteki to najważniejsze narzędzie służące sprzedaży. Dlatego warto, żeby była ona na jak najwyższym poziomie. Trzeba więc pamiętać o kilku rzeczach. Przede wszystkim wszystkie najistotniejsze dla klienta informacje musi dać się łatwo znaleźć. Jakie to informacje? Wszystko co dotyczy kosztów i sposobów przesyłki oraz płatności. Oprócz tego sama strona produktowa powinna spełniać wymagania klientów. Każdy lek powinien więc być dobrze opisany. Oprócz tego ważna jest dostępność – informacja o niej musi być w widocznym miejscu. Dobrze jest móc jak najszybciej dostarczać leki do klientów. Jest to niezwykle istotne dla wielu klientów, jeśli coś nie jest gotowe do wysyłki w ciągu 24 h, to często zniechęca klientów do zakupu.

Reklama apteki – co jest zabronione?

Tak jak wspomnieliśmy już wcześniej wszelkie formy Facebook Ads, czy Google Ads są zakazane. Tak jak i różnego rodzaju reklamy banerowe – bez względu na to czy mają być umieszczone w Internecie, czy na ulicy. Nie można także oferować tak popularnych w innych branżach programów lojalnościowych. Nie można w żaden sposób w Internecie informować o obniżkach cen leków, oczywiście w przypadku leków refundowanych, nie można takiej obniżki nawet przeprowadzać. Tak więc działanie marketingowe, jeśli chodzi o apteki jest dość ograniczone, jednak jeśli tylko wykaże się niewielką ilością inwencji lub cierpliwości można działać również w tym obszarze.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację