Podziękowanie dla klienta za zakup w sklepie internetowym – poznaj nasze pomysły!

Kluczem do osiągniecia sukcesu w sprzedaży w dużej mierze jest komunikacja z klientem. Dlatego każdy, kto posiada sklep internetowy powinien o nią zadbać. Pod pojęciem komunikacji kryje się całkiem sporo zagadnień. Jest nią zarówno odpowiadanie na maile i zapytania klientów, jak i to co wrzuca się w media społecznościowe. Jednak także wszystko co związane z samą realizacją zamówienia, także ma duże znacznie. Warto więc sprawić, żeby zwiększyć szanse na to, że klient zapamięta sklep internetowy. Dzięki temu można liczyć na to, że jeszcze kiedyś do niego powróci.

Dlaczego komunikacja jest tak ważna?

Trudno określić jakiś jeden element, który będzie najważniejszy w sprzedaży internetowej. Bo taki proces to wiele różnych aspektów o różnej wadze. Zresztą nawet każdy klient będzie przykładał inną wagę do różnych elementów. Dla jednego najważniejsza będzie cena, dla kogoś sposób wysyłki, dla jeszcze innego jak przebiega kontakt ze sklepem. Dlatego tak ważne jest dbanie o każdy aspekt tego typu działalności. Komunikacja jest bardzo szerokim zagadnieniem, ale też przejawia się w niemal każdej działalności sklepu. Od maila powitalnego, po tego informującego o realizacji zakupu. Oczywiście każda zakończona sprzedaż to sukces, warto jednak iść za ciosem i sprawić, żeby klient został stałym klientem. Temu właśnie może posłużyć sprawna komunikacja, zakończona podziękowaniami za zakup. Poniżej przedstawiamy różne sposoby w jaki można podziękować za zakup, a tym samym skłonić do dokonania kolejnego.

  1. Kupon rabatowy lub voucher. To świetny sposób, na to, żeby klient powrócił po raz kolejny do sklepu. Jeśli będzie zadowolony z realizacji zamówienia to voucher to świetny sposób na zachęcenie do kolejnego. W końcu nie dość, że klient będzie miał świadomość, że zostanie obsłużony na takim samym wysokim poziomie jak poprzednio to jeszcze będzie mógł kupić coś taniej. Najlepiej oferować to w formie kodu, który klient będzie wpisywał przy finalizacji zakupu. Może to być zniżka w formie w konkretnej kwoty lub rabat procentowy. W tym pierwszym przypadku warto pamiętać o tym, aby dać jakąś minimalną kwotę, za jaką powinien dokonać zakupu.
  2. Ciekawe opakowanie zamówienia. Nie jest to może bezpośrednie podziękowanie za złożenie zamówienia, ale warto te technikę zastosować. Opakowanie produktu może istotne wpłynąć na to, że klient zapamięta dany sklep, chociażby dzięki temu, że sam proces odpakowywania produktu będzie mu się bardzo dobrze kojarzył. Takie coś można wykonać na przykład w formie ozdobnego i dekoracyjnego kartonu, który klient będzie mógł potem dalej wykorzystać np. do zapakowania prezentu dla kogoś innego. Nie dość więc, że wbije się w pamięć tego klienta, który dokonał zakupu, to jeszcze otrzymuje się darmową reklamę w formie przekazania opakowania komuś innemu. Samo opakowanie warto także obrandować na tyle, na ile to możliwe, nawet jeśli nie jest ono dekoracyjne. W firmach, które zajmują się produkcją materiałów opakowaniowych można personalizować sam karton, jak i taśmy do pakowania i zdecydowanie z takich możliwości warto korzystać.
  3. Gadżety reklamowe. To stary, ale wciąż bardzo dobry sposób na podziękowanie a jednocześnie sprawienie, że klient będzie pamiętał o sklepie. Oczywiście musi to być coś, co będzie rzeczywiście przydatne. Ulotki reklamowe w dzisiejszych czasach to raczej przeżytek i w najlepszym wypadku ktoś może użyć ich potem jako wypełniacza kartonu, ale raczej przedtem ich nie przeczyta. Dobrze jest więc wrzucić do zamówienia coś, co po prostu praktycznie przyda się klientowi. Pomysły powinny być oczywiście uzależnione do tego, w jakiej branży działa sklep, a nawet od tego co kupił dany klient. Będą to więc mogły być długopisy, taśmy klejące, kalendarze, notatniki, naklejki i wiele innych. Na pewno trzeba pamiętać o tym, aby eksponować markę na takich gadżetach. Chodzi w końcu o to, aby klient w razie potrzeby zakupu kolejnego produktu, w pierwszej kolejności pomyślał właśnie o naszym sklepie.
  4. Próbka produktu. Ten sposób świetnie łączy w sobie podziękowanie i zachęcenie do kolejnego zakupu. Klient w końcu będzie ukontentowany, że otrzymał coś za darmo. Żeby go zachęcić do zakupu to próbka, którą się wysyła powinna być oczywiście odpowiednio przemyślana. Musi w jakiś sposób odpowiadać zamówieniu klienta. To znaczy trzeba mieć pewność, że może go zainteresować. Jeśli tak będzie, a sam próbka będzie wysokiej jakości to można liczyć, że w przyszłości klient powróci właśnie po to, aby kupić dany produkt, którego próbkę otrzymał. Takie coś może szczególnie sprawdzać się branży kosmetycznej, spożywczej, ale także w wielu innych, wystarczy po prostu dobry pomysł.
  5. Spersonalizowane podziękowania. Zwykła kartka z podziękowaniami może zrobić naprawdę dużą robotę. Oczywiście pod warunkiem, że nie będzie to jakaś generyczna wiadomość. Dlatego warto pokusić się o personalizację. Może ona przejawiać się w różnych aspektach. Dobrze będzie wiec umieścić na niej imię klienta. Jeśli ma się możliwość wypisania go ręcznie, lub w ogóle całej treści w ten sposób, to na pewno zwróci to uwagę klienta. Taka kartka oczywiście może być wrzucona do zamówienia. Jednak dla szczególnie ważnych klientów warto pomyśleć o niej także w innych sytuacjach. Mogą to być na przykład święta, lub jeszcze lepiej, urodziny klienta. Jeśli dostanie on kartkę na swoje urodziny na pewno zapamięta takie coś na długo. Dodatkowo można pokusić się o jakiś rabat czy voucher urodzinowy dla niego.
  6. Program lojalnościowy. Dobrym sposobem na podziękowanie i jednocześnie zachęcenie do kolejnych zakupów będzie właśnie program lojalnościowy. Jak może on wyglądać? Dobrym sposobem jest jakiś rabat na zakupy zależny od tego, ile klient wydał do tej pory. Oczywiście dobrze jest, aby rósł on wraz wydana kwotą. Dobrym pomysłem jest, aby był też on zależny nie od kwoty wydanej ogólnie, tylko na przykład w ciągu ostatniego roku. Dzięki temu zachęca się do stałych i regularnych zakupów.
  7. Ciekawe wydarzenia. Może to być zarówno jakieś wydarzenie odbywające się realnie jak i webinar czy coś innego odbywającego się w sieci. Oczywiście w każdym z przypadków powinno przede wszystkim nawiązywać w jakiś sposób do tematyki sklepu. Choć oczywiście może to być także jakieś wydarzenie typowo rozrywkowe organizowane przez sklep czy markę, na które wstęp otrzymają najważniejsi klienci. To przede wszystkim sprawi, że klient poczuje się wyróżniony. Dzięki temu zdecydowanie chętniej będzie chciał dokonywać zakupu, skoro poczuje się kimś wyjątkowym.
  8. Przybliżenie sklepu klientom. Nie jest to może podziękowanie samo w sobie, ale coś, z czego na pewno warto skorzystać. Nie ma co ukrywać, że ludzie chętnie dokonują zakupów w miejscach, które znają. Dlatego też dobrze jest sprawić, właśnie to, żeby czuli, że znają sklep. Może to być zrobione w różny sposób. Wszelkiego rodzaju materiały dotyczące sklepu i jego pracowników sprawdzą się znakomicie. Dobrze jest oczywiście przemycać jakieś informacje dotyczące życia prywatnego. Mogą to być na przykład pasje pracowników. Ważne jest też, żeby każdy mail był podpisany imieniem i nazwiskiem. Ludzie chcą wiedzieć z kim się kontaktują. Dlatego enigmatyczne „dział obsługi klienta” wygląda dość słabo i nie zachęca do dalszej korespondencji.
  9. Podziękowanie za zakup w formie maila. Nie mówimy tutaj o samym mailu informującym o tym, że zamówienie zostało zrealizowane. Taki mail klienci z reguły ignorują, bo jest on po prostu bardzo generyczny i wiedza co się w nim znajduje. Nawet więc jeśli umieści się w nim coś interesującego, to klient może w ogóle tam nie zajrzeć. Dobrym pomysłem jest więc wysłanie maila kilka dni po realizacji zamówienia. Najlepiej w takim czasie, po którym wie się, że klient mógł mieć szanse zapoznania się z produktem. Dobrze jest tam zapytać o to czy jest zadowolony z realizacji zamówienia i samego produktu. Będzie to nie tylko dawało sygnał klientowi, że jest on ważną częścią sklepu, ale też feedback zwrotny odnośnie jakości produktu i realizacji zamówienia. Można więc dzięki temu także poprawić jakieś konkretne aspekty sklepu.
  10. Kontakt w social mediach. Również tam warto sprawiać, żeby klienci poczuli się docenieni jednocześnie przypominać się im. Można tam umieszczać podziękowania po prostu za to, że obserwują fanpage i jednocześnie dawać im coś w zamian, w postaci ciekawych w treść postów. Niekonieczne zawsze muszą one być bezpośrednio na Facebooku. Mogą to być linki do ciekawych treści na blogu.
  11. Treści dla wybranych. Ciekawym pomysłem jest także stworzenie jakiegoś elementu działalności, który będzie dostępny dla wybranych klientów. Może to być sekcja z wyprzedażami, gdzie będą na przykład używane produkty w bardzo korzystnych cenach, ale może być też to jakaś grupa dyskusyjna, w której będzie można wymieniać się poglądami i udzielać i odbierać rady. Oczywiście trzeba pamiętać przy tworzeniu takich sekcji, aby nie urazić innych klientów. Musi to więc być stworzenie tak, aby cześć klientów, ale równie dobrze wszyscy, poczuli się wyróżnienie, ale jednocześnie, aby nikt nie poczuł się gorszy. W tym drugim przypadku może oznaczać to więcej negatywnych konsekwencji niż pozytywnych wynikających z tego, że klienci poczują się wyróżnienie.

Formy podziękowań dla klientów – podsumowania

Sposobów na to, jak podziękować klientom jest bardzo dużo. Wszystkie one w jakimś stopniu zachęcają klientów do dokonania ponownych zakupów. Oczywiście to w jakim stopniu będą się sprawdzać, zależy tez w dużej mierze od tego w jakiej branży się działa. Jedne mogą pasować bardziej do jednej, inne do drugiej. Oczywiście takie jak rabaty czy programy lojalnościowe będą sprawdzać się w każdej. Niezależnie od tego jaki sposób się wybierze, powinno się pamiętać, że ma on sprawić, aby klienci poczuli się wyjątkowo i wyróżnieni. Sprzyja temu jakaś nagroda jak i wszelka personalizacja. Warto więc zadbać o to w sklepie. W końcu im więcej lojalnych i stałych klientów tym większe szanse na rozwój sklepu.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?