Projektowanie sklepu internetowego — czyli jak zaprojektować nowoczesny sklep?

Sprzedaż w Internecie staje się coraz popularniejsza. W tym kanale działają zarówno firmy, które od lat prowadziły sprzedaż stacjonarną, jak i takie, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z biznesem. Oczywiście doświadczenie w sprzedaży przemawia na korzyść tych pierwszych, jednak e-commerce to nie to samo, co sprzedaż stacjonarna, oparta o lokalnego klienta. W sprzedaży internetowej podstawą jest oczywiście sam sklep. To w dużej mierze od tego, jak on jest zaprojektowany, zależy sukces sprzedaży. Oczywiście inne kwestie też są istotne jak chociażby marketing czy polityka cenowa. Jednak to sam sklep sprawia pierwsze wrażanie na kliencie i to jest narzędziem zakupowym. Dlatego tak jak każde inne przedsięwzięcie biznesowe musi być on odpowiednio zaplanowany.

Dlaczego projekt sklepu jest ważny?

Konsekwencją każdego projektu jest jego realizacja. W przypadku e-commerce będzie to sklep internetowy, a więc swego rodzaju narzędzie kupującego. Musi więc on spełniać wszystkie jego wymagania, aby ten chętnie robił w nim zakupy. Podobnie jest w przypadku sklepu stacjonarnego. Wybór sklepu to wypadkowa wielu czynników, takich jak cena, odległość, jakość obsługi, wygoda i asortyment. Podobnie jest w przypadku sklepu internetowego. Oczywiście te czynniki będą przejawiać się w czym innym i na inne trzeba zwrócić szczególną uwagę. Odpowiedni balans pomiędzy innymi sprawi, że sklep będzie przyjazny i wygodny dla klientów, a to już połowa sukcesu. Nic nie dadzą nawet najniższe ceny, jeśli w jakimś sklepie zakupy będzie się robić bardzo długo i niewygodnie. Żeby robiło się je sprawnie i przyjemnie, to na początek potrzebny jest dobry projekt sklepu. Musi być on staranny i brać pod uwagę wszystkie najważniejsze informacje dotyczące zarówno asortymentu, branży, jak i klientów. Już na tym etapie warto wiedzieć jakie działania marketingowe się będzie prowadzić, aby były one spójne z samym sklepem.


Jeżeli jesteś zainteresowany założeniem sklepu internetowego, to zapraszamy Cię do CStore, gdzie możesz wypróbować nasze oprogramowanie za darmo przez 14dni! Przeczytaj więcej o naszej ofercie „Gotowy sklep internetowy”!

 

Od czego zacząć projektowanie sklepu internetowego?

Każdy, kto chce handlować w Internecie stoi przed wyborem sposobu sprzedaży. Można oczywiście sprzedawać na różnych platformach, jednak nie ma tam się pełnej kontroli nad całym procesem. Jeśli więc ktoś chce mieć wpływ na wszystkie elementy swojego planu sprzedażowego, powinien zdecydować się na własny sklep internetowy. Następnym krokiem będzie podjęcie decyzji o oprogramowaniu, na jakim będzie działał sklep. W sytuacji dysponowania dużymi środkami finansowymi i znaczną ilością czasu może wybrać w rzeczywistości każdą opcję. Od platformy SaaS, przez oprogramowanie open-source, po projekt szyty na miarę. Jednak większość osób nie chce inwestować od razu dziesiątków tysięcy złotych. Dla nich wszystkich najlepszą opcją będzie platforma SaaS. Jest to swego rodzaju gotowy sklep internetowy. Wystarczy go spersonalizować pod własne potrzeby i wypełnić wirtualne półki towarami. Kolejna zaleta to szybkość wdrożenia i brak konieczności posiadania wiedzy specjalistycznej-technicznej. Sklep oparty o taką platformę można założyć bardzo szybko i równie szybko rozpocząć sprzedaż, a jak wiadomo, czas jest niezwykle istotny.

Model logistyczny

Po wyborze platformy najważniejszą decyzją wydaje się to, na jaki model logistyczny się ktoś decyduje. Najbardziej powszechne to te trzy:

  1. dropshipping,
  2. fulfilment,
  3. model tradycyjny.

Oczywiście każdy z nich ma swoje zalety i wady. Najlepiej mieć oczywiście możliwość wyboru spośród wszystkich trzech. Jednak nie każdy może sobie pozwolić na taki luksus. Najtrudniej oczywiście, przynajmniej pod względem finansowym, zacząć działać w modelu tradycyjnym. Jest to taki, który każdemu pierwszy przychodzi na myśl, jeśli mowa o sklepie. Posiada się swój towar, we własnym lub wynajmowanym magazynie i samemu, lub też z pomocą pracowników, realizuje się zamówienia. Oczywiście największą przeszkodą są tutaj koszty inwestycji. Trzeba nie tylko kupić towar, ale także mieć gdzie go przechowywać. Jeśli jest się niedużym producentem-rzemieślnikiem i ma jakieś pomieszczenie gospodarcze, to może nie stanowić to problemu. Jednak, kiedy ma się w swojej ofercie towar w dużych ilościach, to może być z tym trudno. W grę wchodzą więc dwie pozostałe opcje. Fulfilment to metoda, w której kupuje lub produkuje się swój towar, ale nie przechowuje we własnym magazynie. Nawet samemu nie realizuje się zamówień. Towar wysyła się do firmy zewnętrznej, która go magazynuje, ale także realizuje zamówienia złożone przez klientów sklepu. Sama realizacja może być w bardzo dużym stopniu spersonalizowana, ma się więc dużą kontrolę nad całym procesem. Trzecia opcja, to ta, którą uruchomić najłatwiej, czyli dropshipping. Tutaj nie trzeba mieć nawet towaru. To hurtownia ma go na własność i kupuje się go od niej dopiero po tym, kiedy klienci kupią go w sklepie. Także hurtownia zajmuje się realizację zamówienia, czyli wysyła je do klienta.

Projekt samego sklepu i podziału towarów

Każdy sklep internetowy ma określone kategorie i podkategorie. Można je porównać do alejek w sklepie tradycyjnym. Podobnie jak w nim, muszą one być starannie zaplanowane i wykonane. Dlatego projektowanie sklepów internetowych jest tak ważne. Wszystko po to, tutaj znów podobnie jak w przypadku tradycyjnej sprzedaży, żeby klient mógł sprawnie poruszać się po sklepie. Oczywiście ważna będzie też wyszukiwarka, to dla tych klientów, którzy weszli na stronę sklepu z bardzo konkretnym zamiarem. Jednak niektórzy mogą zdecydować się na zakup pod wpływem chwili lub chcą po prostu przejrzeć ofertę i dopiero potem zdecydować co kupią. Dlatego dobrze jest sprawić, żeby wchodząc w określone kategorie, znaleźli w nich dokładnie to, czego szukają. Z tego powodu tak ważny jest podział na kategorie i podkategorie, który powinien iść zgodnie z zasadą: od ogółu do szczegółu. Posłużmy się tutaj przykładem sklepu z odzieżą. Podział takiego sklepu może wyglądać następująco, oczywiście w uproszczeniu, bo to tylko niewielki wycinek asortymentu.

  • Odzież męska
    • Spodnie
      • Krótkie
        • Sportowe
        • Jeansowe
      • Odzież damska
        • Sukienki
          • Sportowe
          • Wieczorowe
            • Długie
            • Krótkie

Taki podział sprawi, że klient, wybierając najpierw bardzo szeroką kategorię będzie mógł przechodzić do coraz to węższego asortymentu. Pomoże mu to oczywiście w wyborze. Trudno wybrać coś spośród 100 ubrań, kiedy jednak zawęzi się wybór do kilkunastu modeli, będzie to dużo łatwiejsze.

Atrybuty produktów

Przy projektowaniu sklepu ważne jest też, żeby pamiętać o dodawaniu do produktów, które się sprzedaje, atrybutów. Mogą one być różne zależnie od branży. Kolory, rozmiary, waga, wodoodporność, ilość złączy w przypadku sprzętu RTV itp. Klienci czasem szukają przedmiotu właśnie o konkretnych atrybutach, choć nie mają sprecyzowanego dokładnego produktu. Możliwość takiej swoistej personalizacji i zawężania asortymentu znacznie ułatwi im zrobienie zakupów, a co tym za tym idzie, po prostu chętniej będą wybierać ten sklep.

Dobry UX

Sklep powinien być przede wszystkim czymś, za pomocą czego klienci chętnie robią zakupy. Sprzyja temu dobre UX sklepu. UX to User Experience, czyli doświadczenia użytkownika. Oznacza to wszystko to, czego doświadcza klient podczas korzystania z konkretnej strony internetowej. Oczywiście należy dążyć do tego, aby wszystko była jak najbardziej przyjazne dla użytkownika. Na UX składa się więc zarówno wygoda korzystania, czyli to jak łatwo jest znaleźć konkretne informacje w sklepie, jak szybko sklep się wczytuje, jego szata graficzna czy sam proces zamówienia nie jest zbyt skomplikowany. Trzeba więc pamiętać o tym, że ważniejsze od efektywnego wyglądu jest łatwość użytkowania, klienci chcą wiedzieć, co kupują – liczą się wiec dobrej jakości zdjęcia. Zbyt skomplikowane formularze do wypełnienia i takie, gdzie trzeba wpisać po prostu dużo informacji, również nie będą sprzymierzeńcem sklepu. Najważniejsze dane powinny być zawsze widoczne dla klienta, podobnie jak możliwość szybkiego dodawania rzeczy do koszyka bez konieczności wchodzenia na ich strony produktowe. Wszystko to oczywiście trzeba zaplanować wcześniej, aby od razu stworzyć nowoczesny i świetnie działający sklep. To właśnie kolejny powód, dla którego tak ważny jest dobry projekt.

Realizacja zamówienia – to również podlega projektowi

Tak jak wszystko inne w sklepie, również to jak będzie się realizować zamówienia warto zaprojektować. Stworzyć odpowiednie procedury, dzięki którym będzie można oszczędzać czas i poświęcić go na inne sprawy związane z firmą. Warto też zaplanować wdrożenie różnych automatyzacji, które także pozwolą mniej czasu spędzać nad każdym zamówieniem. Oczywiście trzeba też zaprojektować to, co klient będzie miał do powiedzenia w kwestii realizacji zamówienia. Obecnie dla użytkowników ważny jest przede wszystkim duży wybór, nie tylko jeśli chodzi o towary. Klienci chcą móc wybrać najwygodniejszą metodą płatności i taką formę dostawy, która pozwoli im sprawnie odebrać zakupione towary.

Sklep przyjazny działaniom marketingowym

Trudno wyobrazić sobie sprzedaż bez prowadzenia odpowiednich działań promocyjnych. Jednak ich skuteczność i wykonanie będzie przychodzić dużo prościej, jeśli również sklep będzie zaprojektowany z myślą o nich. Podpięcie pod sklep tak zwanego pixela, zostawienia miejsca na blog, to wszystko elementy, które pozwolą na łatwiejsze i pełniejsze wdrażanie strategii marketingowej. Nie mówiąc już o takich elementach jak dobra nazwa czy projekt logo, które muszą także mieć określone cechy jak łatwość zapamiętania, czytelność, aby dało się je w skuteczny sposób reklamować.

Projekt sklepu internetowego – podsumowanie

Tak jak w każdej innej inicjatywie biznesowej, tak w przypadku sklepu internetowego ważny jest jego projekt. Jeśli będzie on przemyślany i zaplanowany w najdrobniejszych szczegółach pozwoli na uniknięcie wielu rozczarowań, przepalania budżetu i wielu innych negatywnych konsekwencji. Oczywiście można wszystko zmieniać w trakcie, jednak jest to bardziej kosztowne, a klientów, którzy sparzyli się na pierwszej wersji sklepu, można już nigdy nie odzyskać. Dlatego lepiej jest wszystko dobrze zaplanować, a następnie zrealizować. Zdecydowanie łatwiej wtedy osiągnąć sukces.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A i otrzymaj dodatkowy rabat na sklep internetowy lub platformę B2B!

Dowiedz się więcej

X