Tel: +48 22 599 44 99
CStoreZałóż sklep internetowy
02/10/18

Portale aukcyjne w Polsce

Najbardziej znanym portalem aukcyjnym na polskim rynku e-commerce jest Allegro.pl. Choć wśród ofert na Allegro aukcje stanowią niewielki procent, to portal pozostaje liderem tego segmentu. Warto jednak poznać inne platformy aukcyjne.

Jeszcze kilka lat temu wybór portali aukcyjnych nad Wisłą był dość szeroki. Allegro.pl dzierżyło palmę pierwszeństwa i odparło przypuszczoną w 2005 roku ofensywę Ebaya, który bez sukcesu wszedł na polski rynek. Dogonić Allegro starał się Świstak.pl, powstały również mniejsze portale przeznaczone do licytacji, takie jak aukcje.fm czy Aukcjusz.pl.

Oprócz Allegro i Ebaya wszystkie wymienione tutaj portale już nie funkcjonują. Klasyczną opcję licytacji oferują obecnie na polskim rynku tylko trzy portale. Są to wspomniane Allegro i Ebay oraz ukierunkowany na sprzedaż antyków i przedmiotów kolekcjonerskich kiermasz.pl. Ta ostatnia strona ze względu na archaiczny layout może odstraszać użytkowników, jej plusem jest jednak brak jakichkolwiek opłat. Strona według informacji na niej zamieszczonych notuje kilkaset odsłon dziennie, jednak Alexa Rank nie jest w stanie odnotować jej pozycji w rankingu polskich stron www – musi więc być ona dość słaba, co sugeruje niewielki rzeczywisty ruch.

Do niedawna opcję licytacji posiadał sprofilowany na odzieży i branży fashion portal szafa.pl. Od pewnego czasu możliwość ta zniknęła, pojawiła się jednak opcja wymiany ubrań między użytkownikami, których większość stanowią kobiety. Według Alexy strona ma całkiem niezłe jak na dość niszowy projekt 2,600. miejsce pod względem popularności w Polsce. Dla porównania, polski Ebay cieszy się ok. 280. pozycją, a Allegro drugim miejscem pod względem popularności w Polsce.

Czy opcja licytacji dostępna właściwie na dwóch profesjonalnych portalach oznacza koniec tego modelu sprzedaży w polskim Internecie? Nic bardziej mylnego. Renesans aukcji przypada na grupy sprzedażowe na Facebooku, z których bardzo wiele umożliwia licytacje sprzedawanych produktów. Oczywiście Facebook nie wspiera technicznie w żaden sposób takich aukcji. Sprzedający, wystawiając produkt, określa ramy czasowe trwania aukcji, a kupujący podbijają cenę w komentarzach. Wygrywa najwyższa oferta w dniu zakończenia licytacji. To swoisty powrót do korzeni licytowania i aukcji znanych z popularnych niegdyś w Polsce giełd i targów. Uczucie nostalgii pogłębia się, gdy na przykład w grupach miłośników klasycznej motoryzacji obserwujemy licytacje Fiata 125p.

Obecnie poza Facebookiem i Allegro rynek aktywnych licytacji w Polsce praktycznie nie istnieje. Plusy i minusy wystawiania się na niektórych z opisanych w artykule portali przedstawiliśmy szerzej w naszym tekście pod tytułem „Jak zacząć sprzedawać w sieci?”.