Tel: +48 22 599 44 99
CStoreZałóż sklep internetowy
09/10/18

Jak zacząć sprzedawać w sieci?

Przedstawiamy krótki przewodnik po możliwościach rozpoczęcia sprzedaży w Internecie. W niniejszym podsumowaniu przedstawimy cztery popularne platformy e-commerce niebędące sklepami internetowymi wraz z ich wadami i zaletami.

Wielu przedsiębiorców przed założeniem własnego sklepu internetowego prowadzi „na próbę” sprzedaż na ogólnodostępnych platformach e-commerce. W Polsce najpopularniejsze z nich to Allegro i OLX, z kolei w przypadku chęci wyjścia poza granice naszego kraju warto skierować swoje kroki na Ebay. W ostatnim czasie znacznie wzrasta rola Facebooka w handlu internetowym. W tematycznych grupach można ogłaszać się ze sprzedażą przedmiotów i usług z wielu branż. Każde z przedstawionych rozwiązań ma swoje wady i zalety.

Najpopularniejszy w Polsce serwis aukcyjny, w którym aukcje od lat są ułamkiem wszystkich ofert. Coraz większą rolę na Allegro pełnią duże sklepy internetowe, a forma portalu zmierza nieuchronnie w kierunku „polskiego Amazona”. Allegro oferuje duży portfel Klientów i świetne rozwiązania z zakresu płatności oraz wysyłki, jednak nie za darmo.

Zalety:
– olbrzymia liczba potencjalnych Klientów
– bezpieczeństwo sprzedających i kupujących poprzez obsługę płatności i konieczność rejestracji użytkowników
– możliwość wygodnego zarządzania sprzedażą, łatwe dodawanie zdjęć i edycja opisu

Wady:
– pobieranie prowizji w przypadku finalizacji sprzedaży, wysokie koszty sprzedaży
– premiowanie dużych sklepów
– płatne usługi dodatkowe, na przykład umieszczenie loga sprzedawcy na zdjęciach, pozycjonowanie wśród innych aukcji
– duża konkurencja wśród sprzedających
– czas oczekiwania na wypłatę środków wpłacanych przez Klienta – przechodzą one przez Allegro

OLX.pl to portal ogłoszeniowy, którego właścicielem jest Allegro. Prowadzone przez giganta działania sugerują, że chce on przenieść drobnych sprzedających oraz osoby oferujące używane przedmioty właśnie na OLX. Zaletą portalu jest duża liczba Klientów i oferta produktów – w październiku 2018 roku na OLX znajdowało się ponad 18 milionów ogłoszeń. OLX.pl to przede wszystkim prosty portal ogłoszeniowy dla indywidualnych sprzedających, chcących wystawić kilka przedmiotów. Na dłuższą metą opieranie swojej działalności na OLX jest dość trudne.

Zalety:
– brak opłat lub dużo niższe opłaty za wyróżnienie niż w przypadku Allegro
– duża liczba Klientów
– wygodna i prosta edycja ogłoszeń

Wady:
– OLX nie obsługuje płatności, finalizacja transakcji leży po stronie sprzedającego i kupującego. Jest to pole do licznych nadużyć ze strony nieuczciwych sprzedających. OLX sugeruje, aby strony zawsze spotykały się osobiście w celu finalizacji transakcji.
– Prosty szablon nie pozwala na zaawansowaną edycję ogłoszeń
– Brak narzędzi do zarządzania większą ilością ogłoszeń

Istniejący od 1995 roku światowy gigant wszedł do Polski w 2005 roku. Bez sukcesu. Na naszym rynku uległ działającemu w identyczny sposób Allegro. Choć nadal obecny w Polsce, ma marginalne znaczenie, jednak pozwala na dodarcie do Klientów na całym świecie.

Zalety:
– możliwość dotarcia do Klientów na całym świecie
– rozbudowane zarządzanie sprzedażą, opcje płatności i wysyłki

Wady:
– sprzedający musi przygotować się na obsługę Klienta zagranicznego, pracownicy obsługujący Klienta powinni znać angielski w stopniu bardzo dobrym, mile widziane dodatkowe języki obce
– gotowość do realizacji wysyłek zagranicznych i związane z tym koszty
– marginalny zasięg w Polsce, równolegle do zagranicznego handlu na Ebay z myślą o Polskim rynku warto prowadzić sprzedaż na Allegro
– duża konkurencja i dojrzały rynek w Ameryce Północnej i Europie Zachodniej

Sprzedaż na Facebooku to najbardziej prymitywna (od strony technicznej) forma sprzedaży ze wszystkich wymienionych w tym artykule. Facebook teoretycznie umożliwia założenie na portalu społecznościowym sklepu opartego o technologię Facebooka. Jednak ze względu na liczne problemy rozwiązanie to można uznać za swego rodzaju eksperyment na żywym organizmie i nie cieszy się jak dotąd popularnością sprzedających. Handel na Facebooku kwitnie za to w grupach tematycznych, gdzie sprzedający wrzucają swoje ogłoszenia, a kupujący kontaktują się z nimi telefonicznie lub przez Messengera celem finalizacji transakcji.


Zalety:
– możliwość precyzyjnego dotarcia do potencjalnego Klienta poprzez wybór odpowiednich grup
darmowe dodawanie ogłoszeń i zdjęć
– łatwy kontakt z kupującym

Wady:
– każda grupa posiada indywidualne reguły i zasady dotyczące wystawiania ustalone przez jej członków lub założycieli
– podobnie jak w przypadku OLX brak jakiejkolwiek obsługi płatności
– częste próby wyłudzeń i oszustw
– brak możliwości zarządzania większą liczbą ogłoszeń
– ryzyko wyrzucenia lub zablokowania w grupie, w której mamy wystawiony towar

Podsumowując, przedsiębiorcy poważnie myślący nad uruchomieniem sprzedaży w Internecie prędzej czy później zderzą się z koniecznością założenia własnego sklepu internetowego. Korzystanie z ogólnodostępnych platform ma swoje plusy w postaci docierania do Klientów czy rozbudowanych narzędzi dla sprzedającego. Ich koszty są jednak na tyle wysokie, że bardziej opłacalne w wielu przypadkach jest założenie własnego sklepu. Darmowe platformy takie jak OLX czy Facebook nie nadają się z kolei do prowadzenia regularnej i systematycznej sprzedaży większych ilości towaru lub usług.