Porównywarka produktów w sklepie internetowym – dlaczego warto ją wdrożyć?

Jako konsumenci przyzwyczajeni jesteśmy i lubimy korzystać z internetowych porównywarek cen. Dzięki nim w bardzo łatwy sposób możemy znaleźć najkorzystniejszą i najbardziej odpowiadającą naszym preferencjom ofertę. Dlaczego nie udostępnić takiego narzędzia klientom, którzy odwiedzają nasz sklep internetowy? Porównywarki stanowią spore udogodnienie dla klientów, ale – co najważniejsze z punktu widzenia sprzedawcy – pomagają zwiększać sprzedaż. Dlaczego jeszcze warto mieć na stronie porównywarkę produktów i jak powinna być skonstruowana?

Co to jest i jak działa porównywarka produktów?

Niektóre produkty kupujemy pod wpływem impulsu, inne natomiast skrupulatnie wybieramy – analizujemy wówczas wszystkie właściwości danej rzeczy, sprawdzamy, jakimi opiniami cieszy się wśród naszych znajomych i innych internautów, szukamy sklepu, w którym jest najniższa cena i odpowiadająca nam forma dostawy. Jeśli chcemy znaleźć ofertę najkorzystniejszą cenowo, najprościej jest skorzystać z jednej z dostępnych w Internecie porównywarek cen, takich jak np. Ceneo, Skąpiec czy Nokaut. Wystarczy wpisać nazwę produktu, a w wynikach wyszukiwania wyświetlą się oferty z różnych sklepów. A jeśli chcemy porównać nie ceny, a parametry interesujących nas produktów? Czasami jest to kłopotliwe. Nie we wszystkich sklepach funkcjonują porównywarki produktów. Oznacza to, że każdą podstronę z artykułem, który potencjalnie chcemy kupić, musimy otworzyć w nowej zakładce. Nie mamy gotowego zestawienia, musimy przełączać kolejne zakładki i pamiętać porównywane akurat parametry. Znacznie prościej byłoby skorzystać z odpowiednio przystosowanego narzędzia. Dzięki porównywarce klienci mogą wygodnie, w jednym miejscu zapoznać się z wybranymi cechami produktów. Na przykład kupując laptop, możemy wybrać kilka modeli i porównać takie parametry jak cena, przekątna ekranu, system operacyjny, rodzaj dysku twardego czy typ procesora. Narzędzie ułatwia użytkownikom podjęcie decyzji, a do tego pozytywnie wpływa na wizerunek sklepu – pozwala budować zaufanie i lojalność wśród klientów.

Dlaczego warto mieć na stronie porównywarkę produktów?

Jak pokazują statystyki, klienci lubią porównywać produkty – nie tylko od różnych dostawców, ale i będące w ofercie jednego sklepu. Co więcej, takie zachowanie charakteryzuje zarówno klientów detalicznych, jak i biznesowych. Oznacza to, że porównywarka produktów doskonale mogłaby się sprawdzić również na platformach sprzedażowych B2B. Wdrożenie porównywarki produktów na stronie swojego sklepu internetowego może pozytywnie wpłynąć na naszą konkurencyjność. Nie wszystkie sklepy korzystają z tego rozwiązania. Warto przy tym wspomnieć, że klienci e-commerce stają się coraz bardziej wymagający. Narzędzia, które ułatwiają wyszukiwanie produktów i podejmowanie decyzji zakupowych, stają się więc wręcz niezbędnym elementem walki o klienta. Wyobraź sobie, że w jednym sklepie sprzedawca udostępnia porównywarkę, a w drugim, aby zestawić ze sobą parametry różnych produktów, trzeba otworzyć i kolejno przeglądać kilka zakładek. Na której stronie użytkownik zostanie dłużej? Najprawdopodobniej wybierze tę, z której korzysta się łatwiej, a więc opcję z porównywarkę. Co więcej, istnieje duża szansa, że użytkownik, któremu damy szansę swobodnie porównać interesujące go oferty, zostanie naszym klientem i dokona zakupu. Dzięki narzędziu użytkownik minimalizuje ryzyko nietrafionego zakupu i utwierdza się w przekonaniu o słusznym wyborze. Wynika z tego, że porównywarki mogą przyczyniać się do zwiększania współczynnika konwersji. Oprócz tego narzędzie daje możliwość promowania wybranych przez nas produktów i zaprezentowania oferowanych w sklepie produktów w korzystny sposób.

Cechy dobrej porównywarki

Dobra porównywarka to taka, która działa szybko i dostosowana jest do potrzeb użytkowników – to w końcu oni z niej korzystają i bardzo często to właśnie na jej podstawie składają zamówienie (lub podejmują decyzję o opuszczeniu sklepu bez dokonania zakupu). Użytkownik powinien mieć możliwość łatwego dodania produktów do porównywarki (a także do koszyka – jeśli zdecyduje się na złożenie zamówienia). Chociaż w przypadku różnych rodzajów produktów porównywarka może wyświetlać różne parametry, najczęściej klienci szukają informacji na temat ceny, dostępnych funkcji, wymiarów czy wagi. Bardzo ważne, aby konstruując porównywarkę, określić najważniejsze atrybuty dla danego asortymentu. O ile waga i wymiary mogą być decydujące przy zakupie smartfona, raczej nie będą priorytetem przy wyborze słuchawek bezprzewodowych. Wszystkie informacje na temat produktów powinny być wyświetlane w sposób przejrzysty i czytelny dla odbiorcy. Dodatkowo kolejne parametry powinny być podane w takiej samej kolejności dla każdego z porównywanych produktów, a przy każdym produkcie klient powinien znaleźć dokładnie taki sam zestaw danych. Trzeba pamiętać, że wdrożenie porównywarki, która może być bardzo przydatnym narzędziem wspierającym sprzedaż, nie zawsze ma sens. Narzędzie sprawdzi się bardzo dobrze m.in. do porównywania sprzętu AGD, sprzętu komputerowego czy usług turystycznych, ale raczej będzie mało przydatne w sklepie z odzieżą.

Jak przedstawiać wyniki porównania produktów?

Istnieje kilka strategii przedstawiania wyników w porównywarce produktów. Dosyć istotne jest, aby porównywane artykuły wyświetlały się na jednej stronie – dzięki temu wyniki zestawienia będą dla odbiorców bardziej czytelne. Zasadniczo możemy podkreślać, co łączy wybrane przez klienta produkty, lub czym się różnią. Jeśli chodzi o graficzną formę przedstawiania porównywanych produktów, chyba najkorzystniejszą opcją jest przejrzysta tabela. Oprócz parametrów dobrze jest umieścić w tabeli, na górze każdej z kolumn, poglądowe zdjęcie produktu. Zdjęcia nie tylko uatrakcyjniają zestawienia, ale również pozwalają klientowi szybciej zidentyfikować produkt, którego parametry sprawdzają.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A i otrzymaj dodatkowy rabat na sklep internetowy lub platformę B2B!

Dowiedz się więcej

X