Co to jest Cross-docking i jak działa w e-commerce?

Coraz większa popularność e-sklepów wśród klientów sprawia, że coraz więcej przedsiębiorców chce spróbować swoich sił w e-commerce. Aby odnieść sukces, trzeba zrozumieć specyfikę branży i znaleźć sposób na to, by dotrzeć do klientów. To jednak nie wszystko. Jedną z ważniejszych kwestii, którą warto dobrze przemyśleć przed rozpoczęciem sprzedaży w sieci i która może zaważyć o sukcesie lub porażce, jest logistyka. Na jaki model postawić? W tym artykule przyglądamy się bliżej, czym jest cross-docking i czy warto korzystać z tego rozwiązania.

Co to jest cross-docking?

Dla wielu sprzedawców, zwłaszcza tych, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w branży e-commerce, sporym problemem mogą być koszty związane z wynajmem, obsługą i utrzymaniem magazynu. Okazuje się jednak, że różne modele logistyczne oferują rozwiązania pozwalające zoptymalizować koszty związane z tym obszarem. Na początku działalności przeszkodą może być również konieczność zainwestowania środków w zatowarowanie sklepu. I w tym przypadku wybór odpowiedniego modelu logistycznego może stanowić skuteczne rozwiązanie problemu. Myśląc o założeniu własnego sklepu internetowego, warto wziąć pod uwagę cross-docking. Czym jest i na czym polega? To pewien model logistyczny, w którym pomija się etap związany z długotrwałym magazynowaniem towarów przed wysyłką ich do klienta końcowego. Warto podkreślić, że chociaż cross-docking często mylony jest z dropshippingiem, nie są to pojęcia tożsame. Tak jak w przypadku dropshippingu, właściciel sklepu nie musi wcześniej inwestować w zakup asortymentu. Cross-docking, tak samo jak dropshipping, pozwala zmniejszyć wydatki związane z magazynowaniem, jednak w nieco inny sposób. przy modelu logistycznym opartym na cross-dockingu, potrzebna jest przestrzeń służąca do przeładunku towarów. Ogólna zasada działania jest bardzo prosta. W swoim sklepie sprzedajesz produkty dostawców (kupujesz je dopiero wówczas, gdy klient złoży zamówienie). Zamówione przez klientów towary trafiają do magazynu – nie są tam przechowywane, a jedynie na bieżąco przepakowywane i wysyłane dalej. Cross-docking pozwala skompletować i zapakować w jedną paczkę całe zamówienie klienta (jeśli zamówił produkty od różnych dystrybutorów). Jako sprzedawca możesz zapakować produkty w opakowanie np. z logo marki, utrwalając w pamięci odbiorców wizerunek firmy, i umieszczać w przesyłkach różnego rodzaju materiały reklamowe, np. próbki produktów, bony rabatowe czy informacje na temat nowego asortymentu.

Rodzaje cross-dockingu

Model logistyczny, w którym przesyłki od dystrybutorów przepakowywane są w strefie przeładunkowej, zanim zostaną wysłane do odbiorców końcowych, może przybierać różne formy. Zależy to m.in. od specyfiki branży, rodzaju produktów czy potrzeb sklepu. Zasadniczo wyróżniamy trzy poziomy cross-dockingu – cross docking gotowych palet, cross-docking zamówień skompletowanych przez dostawcę oraz cross-docking z kompletacją w punkcie przeładunkowym.

Cross-docking pełnych palet

Jest to najprostsze rozwiązanie cross-dockingu. Sprawdza się szczególnie w przypadku towarów o dużych gabarytach. Gotowe, zapełnione produktami palety trafiają do magazynu, gdzie przeładowywane są do innego środka transportu i wysyłane do odbiorców.

Cross-docking zamówień skompletowanych przez dostawcę

To jedna z rzadziej stosowanych form cross-dockingu. W tym modelu za skompletowanie przesyłek dla poszczególnych odbiorców odpowiada dostawca. Oznacza to, że musi bardzo dobrze znać zapotrzebowanie ze strony swojego odbiorcy, niezbędna jest zatem bardzo dobra komunikacja. Skompletowane palety trafiają do centrum dystrybucyjnego, gdzie następuje przeładunek i skąd wysyłane są do sklepów.

Cross-docking z kompletacją w punkcie przeładunkowym

Najpopularniejszy i najczęściej stosowany w cross-dockingu jest model zakładający kompletację zamówienia w punkcie przeładunkowym. Palety z jednym rodzajem produktów trafiają do centrum dystrybucyjnego. Z różnych palet obsługa magazynu kontroluje jakość produktów, kompletuje gotowe zamówienia i wysyła je do odbiorców. Przy korzystaniu z tej strategii potrzebna jest przestrzeń do przechowywania towarów – jeśli palety nie zostaną całkowicie opróżnione. Produkty z tzw. zapasu obrotowego wykorzystywane są przy najbliższej okazji, bardzo często już następnego dnia.

Cross-docking a inne modele logistyczne

Logistyka jest bardzo ważnym ogniwem w przypadku każdego sklepu internetowego. Czy warto postawić na cross-docking? Na pewno warto rozważyć wszystkie za i przeciw. Warto również wiedzieć, że cross-docking nie jest jedyną możliwą opcją. Dobrze jest poznać także inne rozwiązania i wybrać to, które dla danego modelu biznesowego będzie najkorzystniejsze.

Dropshipping

Dropshipping jest obecnie chyba jednym z najpopularniejszych modeli logistycznych. Trudno się dziwić – to rozwiązanie bardzo wygodne, dające dużą swobodę i pozwalające zarabiać bez konieczności inwestowania środków w zatowarowanie sklepu oraz w wynajem i utrzymanie magazynów. Prowadząc sklep w modelu dropshippingu nie trzeba wiązać się umowami z firmami kurierskimi, a do prowadzenia działalności wystarczy komputer i dostęp do internetu. Jak to możliwe? W dropshippingu za dostarczenie zamówienia do klienta końcowego odpowiedzialny jest dostawca, z którym nawiązaliśmy współpracę. Jak to działa? Klient kupuje wybrane produkty na stronie naszego sklepu internetowego. Dzięki zintegrowanym platformom zamówienie trafia do naszego kontrahenta (hurtowni, producenta importera), który kompletuje i wysyła paczkę do klienta.

Fulfillment

Fulfillment zakłada przekazanie obsługi logistycznej sklepu internetowego firmie zewnętrznej. W zależności od zapotrzebowania firma ta może zajmować się procesem obsługi zamówień kompleksowo lub tylko w jakiejś części. W tym modelu logistycznym dostawca nie wysyła towaru bezpośrednio do Ciebie, ale do magazynu firmy, z którą współpracujesz w ramach fulfillmentu. Jako właściciel sklepu nie musisz więc dysponować własnym magazynem, nie płacisz za jego utrzymanie i obsługę – produkty przechowywane są u operatora logistycznego. W momencie, gdy klient dokona zakupu w Twoim sklepie, zamówienie trafia do operatora. Ten odpowiedzialny jest za odpowiednie zapakowanie towaru (np. w unikalne dla Twojego sklepu opakowania) i wysyłkę do klienta końcowego. W zależności od umowy firma fulfillemtnowa może zajmować się również obsługą reklamacji i zwrotów.

Własny magazyn

W przypadku niektórych sklepów najbardziej opłacalnym rozwiązaniem może okazać się wynajem własnego magazynu. Nie zawsze z resztą konieczna jest duża przestrzeń. Przynajmniej na początku, jeśli nie sprzedajesz dużej ilości różnorodnych towarów i o ile w Twoim asortymencie nie ma produktów o dużych gabarytach, rolę doraźnego magazynu może pełnić pomieszczenie biurowe. Korzystając z własnego magazynu, masz pełną kontrolę nad procesami logistycznymi, ale musisz pamiętać, że samodzielne realizowanie wszystkich zamówień jest równoznaczne z większą ilością pracy.

Który model logistyczny wybrać? Dla kogo cross-docking będzie korzystnym rozwiązaniem?

Każdy model logistyczny ma swoje mocne i słabe strony. Nie dla każdego najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie cross-docking, tak samo jak nie każdemu będzie opłacało się inwestować we własny magazyn.  Cross-docking pozwala na szybką realizację zamówień, co może bardzo pozytywnie wpływać na konkurencyjność Twojego sklepu. Ten model logistyczny dobrze sprawdza się m.in. w przypadku sklepów z niezbyt rozbudowanym asortymentem i w przypadku towarów, które szybko się psują (np. niektóre produkty spożywcze), lub wymagających specjalnego magazynowania (np. wyroby farmaceutyczne). Cross-docking wymaga dobrej synchronizacji pracy dostawców, co – zwłaszcza na początku działalności – może stanowić spore wyzwanie. Jednak jeśli mamy już wypracowane pewne procesy, rozwiązanie to może przynieść wiele korzyści. Dropshipping z kolei powinien być odpowiednim rozwiązaniem dla sprzedawców z niewielkim doświadczeniem w dziedzinie logistyki lub tych, którzy handlują towarami o niestandardowych wymiarach. Niestety, w tym modelu logistycznym mogą pojawić się problemy ze zwrotami i reklamacjami, a jako sprzedawca masz ograniczone możliwości personalizacji zamówień. Także fulfillment sprawdzi się w przypadku braku lub niewielkiego doświadczenia w logistyce. To rozwiązanie będzie szczególnie korzystne, jeśli liczy się dla Ciebie szybkość wysyłki do klienta i chcesz, aby produkty zapakowane były według Twoich wytycznych. Nie masz jednak możliwości sprawdzenia towaru przed wysyłką, a opłaty za usługi firmy fulfillmentowej mogą nie być najniższe. Mając własny magazyn, masz wszystko pod kontrolą. Możesz personalizować przesyłki, a zarządzanie reklamacjami i zwrotami jest zazwyczaj prostsze niż w przypadku innych modeli logistycznych. Za wszystko jednak odpowiadasz sam, a im więcej zamówień, tym więcej pracy – może okazać się, że potrzebujesz zatrudnić dodatkowych pracowników.

Podsumowanie – plusy i minusy cross-dockingu

Być może zadajesz sobie pytanie, czy cross-docking będzie dla Ciebie korzystnym rozwiązaniem. Zobacz, jakie są jego najważniejsze plusy i minusy:

Plusy cross-dockingu:

  1.       pozwala na szybką realizację zamówień, co wpływa na większą satysfakcję klientów (zadowoleni klienci chętniej wracają do sklepu na ponowne zakupy);
  2.       nie musisz inwestować w towar – płacisz tylko za produkty, które kupili Twoi klienci;
  3.       możesz zredukować koszty związane z magazynowaniem;
  4.       jest to model logistyczny przyjazny dla środowiska naturalnego.

Minusy cross-dockingu:

  1.       wszystkie procesy logistyczne muszą być ze sobą bardzo dobrze skoordynowane;
  2.       każda dostawa wymaga natychmiastowej obsługi – Twoi pracownicy muszą być doskonale zorganizowani;
  3.       musisz liczyć się z ewentualnym brakiem lub nadmiarem niektórych produktów;
  4.       niekiedy konieczne jest zainwestowanie sporych środków już na początku działalności.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację