Opisy kategorii – jak pisać w sklepie internetowym?

Ponieważ klienci sklepów internetowych mają ograniczone możliwości zapoznania się z produktem, dobrze skonstruowany opis może być istotnym czynnikiem wpływającym na decyzję zakupową. Jednak dopracowane karty produktów to nie wszystko. Ważnymi elementami w każdym e-sklepie są również strony kategorii i ich opisy. Jak tworzyć opisy kategorii, by były interesujące dla użytkowników,  jednocześnie przyjazne dla wyszukiwarek?

Czy opisy kategorii rzeczywiście są istotne?

Chociaż może się wydawać, że najważniejsze – zarówno dla klientów, którzy zainteresowani są pewnym asortymentem, jak i dla właścicieli e-sklepów, którym zależy, by użytkownik dokonał zamówienia – są odpowiednio przygotowane opisy produktów, nie wolno bagatelizować znaczenia opisów kategorii. Dla większości konsumentów zakupy online to dziś codzienność. Ponieważ bardzo widocznie i w szybkim tempie zmieniają się nasze nawyki zakupowe, handlowcy przenoszą lub poszerzają swoje biznesy o działalność w sieci. Przy tak silnej konkurencji w branży e-commerce sprzedawcy muszą dbać, by wszystkie elementy ich sklepów były dopracowane w każdym detalu. Witryny powinny być jak najbardziej przejrzyste i przyjazne dla użytkowników, a zamieszczone na nich treści – dostarczać możliwie jak najwięcej informacji i uprzedzać ewentualne pytania klientów. Opisy kategorii, czyli teksty dotyczące określonych grup produktów (zgodnie z kategoryzacją przyjętą w danym sklepie), doskonale się do tego nadają. Właściwie skonstruowane i kreatywne opisy pozwalają klientom lepiej zrozumieć, z jakim asortymentem mają do czynienia i czego mogą się spodziewać. To z kolei zwiększa szansę, że będą chcieli  zapoznać się z konkretnymi produktami i zdecydują się na ich zakup. Dlaczego jeszcze warto zadbać o wysokiej jakości opisy w sklepie internetowym? Same w sobie są jak reklama, utwierdzają użytkowników, że są we właściwym miejscu, są doskonałym źródłem linków wewnętrznych i mogą generować większy ruch na stronie.

O czym pamiętać, tworząc opisy kategorii?

Tworzenie opisów kategorii nie jest szczególnie skomplikowane, jednak warto wiedzieć, jakie aspekty wziąć pod uwagę przy pisaniu. Trzymając się pewnych zasad, łatwiej skonstruować treści, które będą dobrze spełniać swoją rolę.

Niezbędne informacje

Strona  kategorii często jest dla klienta pierwszym punktem styku ze sklepem i jego asortymentem. Na podstawie opisu mogą stwierdzić, czy są we właściwym miejscu i jaka jest szansa, że znajdą produkt, który jest odpowiedzią na ich problem. Postaraj się dobrze zaprezentować, co zawiera dana kategoria i jakie produkty można w niej znaleźć, aby przekonać klienta, że warto pozostać na stronie i zapoznać się ze szczegółami oferty. Opis kategorii nie jest najlepszym miejscem na zamieszczanie dokładnych specyfikacji, warto natomiast lepiej zapoznać użytkowników z marką i jej wartościami.

Język korzyści

Suche informacje na temat oferty mogą być niewystarczające. Dobrze napisany opis kategorii powinien być  dla użytkownika mocnym impulsem skłaniającym do pozostania na ścieżce zakupowej. Strona kategorii to doskonałe miejsce, aby podkreślić walory produktów i dać klientom wyobrażenie na temat tego, dlaczego są dla nich doskonałym wyborem. Pisząc opis kategorii, wskaż, co wyróżnia Cię na tle konkurencji. Wzmocnieniu przekazu na pewno będą sprzyjać staranny dobór słów i operowanie językiem dopasowanym i zrozumiałym dla grupy odbiorców. Lepiej unikać długich i zawiłych zdań, a najważniejsze informacje można wypunktować.

Słowa kluczowe

Warto zadbać, by opis kategorii był przyjazny SEO, uwzględniając odpowiednie słowa kluczowe. Trzeba jednak uważać – frazy powinny występować naturalnie i nie powinno być ich zbyt dużo w stosunku do całego tekstu (może to pogorszyć zarówno odbiór, jak i pozycję w wyszukiwarce Google). Sprawdzą się nie tylko ogólne słowa kluczowe, ale również tzw. frazy długiego ogona (Long Tail) oraz semantyczne słowa kluczowe (Latent Semantic Indexing – LSI). Dłuższe, bardziej złożone frazy generują większą liczbę konwersji, natomiast dzięki wykorzystaniu LSI, czyli wyrażeń pobocznych mających ścisły związek ze słowem kluczowym, na które pozycjonujemy stronę, łatwiej tworzyć wartościowe treści przyjazne SEO.

Odpowiednia długość

Z punktu widzenia SEO bardzo ważna jest również długość opisu kategorii. Jaka będzie odpowiednia? Opis nie może być zbyt krótki – chociażby dlatego, że kilka lakonicznych zdań na temat oferowanych produktów to za mało, by przekonać klientów. Taki tekst po prostu nie będzie dla użytkowników przydatny. Nie sprawdzą się również bardzo długie opisy na kilkanaście tysięcy znaków. Przyjmuje się, że optymalny opis kategorii powinien mieć około 2 – 3 tysięcy znaków. Jeśli nie jesteśmy przekonani, co do długości tekstu, najlepiej sprawdzić, jak wygląda to u konkurencji (szczególnie na stronach plasujących się w 10 najwyższych wynikach wyszukiwania Google).

Unikalne treści

Kopiowanie treści jest szkodliwe przynajmniej z kilku powodów. Duplikaty mogą przede wszystkim negatywnie wpływać na pozycję strony w rankingu Google. Mogą także zniechęcać użytkowników, którzy na taki sam opis natknęli się już na innych stronach. Warto również mieć świadomość, że wykorzystywanie cudzych materiałów bez zgody ich twórcy jest naruszeniem praw autorskich, a to z kolei może oznaczać narażenie się na konsekwencje prawne. Problemem mogą być również zduplikowane treści w obrębie strony (np. jeśli na kilku podstronach widnieje ten sam opis). Korzystając z odpowiednich narzędzi łatwo sprawdzić, czy treści nie powtarzają się w obrębie strony i wyeliminować zduplikowane opisy.

Linkowanie

W opisach kategorii możesz umieszczać linki, które będą kierowały użytkowników do innych stron Twojego sklepu, np. do innych kategorii, z podkategorii do kategorii głównych i na odwrót lub do poszczególnych produktów. To prosty, ale skuteczny sposób na to, by ułatwić użytkownikom nawigację po stronie i zachęcić ich do eksplorowania witryny. Linkowanie wewnętrzne sprzyja również pozycjonowaniu (szczególnie w przypadku zamieszczania odnośników w słowach kluczowych).

Grafiki i materiały video

Tekst jest bardzo ważny, ale nie ukrywajmy – wszelkie treści wizualne podnoszą atrakcyjność opisu i przykuwają uwagę użytkowników. Pliki ze zdjęciami, grafikami lub materiałami video nie powinny być zbyt dużych rozmiarów, ponieważ może to negatywnie wpłynąć na szybkość ładowania strony. Wstawiając je na stronę z opisem kategorii, warto pamiętać o uwzględnieniu opisu alternatywnego – atrybut ALT zawierający słowa kluczowe jest ważnym elementem optymalizacji strony.

Odpowiednie miejsce na stronie

Znaczenie ma nie tylko jakość opisu, ale również jego umiejscowienie na stronie. Optymalnym rozwiązaniem jest umieszczenie go na górze strony (tak by użytkownik nie musiał scrollować strony, żeby przeczytać opis). Jest to korzystne nie tylko z powodu SEO, ale również wygodne dla użytkowników. W sklepach można zauważyć różne strategie, jeśli chodzi o zamieszczanie opisów. Niekiedy podzielone są na dwie części (krótsza część nad produktami, dłuższa – pod nimi), czasami znajdują się w pasku bocznym, obok produktów.

 

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X