Evergreen content – co to jest i czy występuje w sklepie internetowym?

W sieci publikowane są różne rodzaje treści. Codziennie mamy styczność z newsami, poradnikami, komentarzami na temat aktualnych wydarzeń, memami, recenzjami czy wywiadami. Chociaż w Internecie nic nie ginie i bez problemu możemy znaleźć teksty nawet sprzed kilku lat, to jednak niektóre treści bardzo szybko się dezaktualizują – są bardzo popularne, ale tylko przez dość krótki czas. Istnieją również teksty uniwersalne, które cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem użytkowników. Zobacz, co to jest evergreen content, jak go tworzyć i dlaczego go potrzebujesz?

Co to jest evergreen content?

Wiecznie zielony content to taki, który napisany jest zgodnie z zasadami SEO i – mimo upływu czasu – nie traci na aktualności. Takie artykuły właściwie zawsze są przydatne dla użytkowników. Bez względu na to, czy zostały opublikowane rok temu, przed miesiącem, czy wczoraj, zawierają porady, z których można skorzystać, lub informacje, które się nie przedawniają. Co to właściwie oznacza i dlaczego treści evergreen warto wykorzystać w swojej strategii content marketingowej? Evergreen content stale cieszy się zainteresowaniem. Tekst może być co jakiś czas optymalizowany, szczególnie ważna wydaje się optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, i lekko odświeżany, jednak sama istota artykułu nie ulega zmianie. Takie treści generują ruch nawet długo po ich opublikowaniu – internauci ciągle ich potrzebują, wracają do nich, komentują i udostępniają innym. Natomiast większy ruch może bezpośrednio przekładać się na współczynnik konwersji.

Rodzaje treści evergreen

Niektóre formaty sprawdzą się doskonale przy tworzeniu evergreen contentu, inne mniej. Warto jednak pamiętać, że liczy się nie tylko sposób przedstawienia treści, ale również tematyka. Wiecznie zielone artykuły cieszą się ciągłym zainteresowaniem, a więc z zasady nie mogą poruszać tematów sezonowych oraz spraw, które aktualne są tylko przez pewien krótki okres czasu.

Przykłady evergreen contentu

  1.       Poradniki, instrukcje krok po kroku, tutoriale – Internet jest dziś dla większości z nas głównym źródłem informacji. Jeśli nie jesteśmy pewni, jak coś wykonać, najczęściej wpisujemy odpowiednie zapytanie w Google. Szczególnie popularne są artykuły z wyjaśnieniami krok po kroku, np. jak zrobić warkocz dobierany, jak schudnąć bez efektu jojo, jak sadzić róże, jak wymienić koło w samochodzie.
  2.       Przepisy – również przepisy kulinarne pozostają zawsze aktualne. Jeśli prowadzisz sklep z akcesoriami kuchennymi lub produktami spożywczymi, śmiało możesz umieszczać na blogu takie teksty jak np. w jakim garnku ugotować bigos, jak przygotować szparagi, jak upiec biszkopt.
  3.       Zestawienia, np. 100 książek, które musisz przeczytać; 50 filmów, które trzeba zobaczyć przed śmiercią; 10 najważniejszych wydarzeń w historii Polski; 10 ubrań, które każda kobieta powinna mieć w swojej garderobie itp.
  4.       Listy z różnymi pomysłami lub narzędziami pozwalającymi rozwiązać dany problem, np. najczęstsze błędy językowe, 10 najczęstszych błędów w marketingu, najważniejsze narzędzia do monitorowania social media.
  5.       Artykuły o charakterze encyklopedycznym lub dotyczące wiedzy powszechnej, case studies, dzięki którym możesz pokazać się jako ekspert. Np. kim był Mikołaj Kopernik; wszystko, co musisz wiedzieć, gdy w Twoim domu pojawił się szczeniak.
  6.       Definicje i słowniki pojęć, np. słowniki branżowe.

Czego unikać przy tworzeniu treści evergreen?

Evergreen content powinien bez problemu przejść próbę czasu. Na pewno nie będą to artykuły o charakterze newsowym, felietony odnoszące się do bieżących wydarzeń, informacje na temat imprez i różnych wydarzeń, statystyki i raporty czy treści dotyczące aktualnych trendów, np. modowych.

Dlaczego warto zamieszczać na stronie tego rodzaju treści?

Zastanawiając się nad zasadnością tworzenia evergreen contentu, warto przede wszystkim zadać sobie pytanie na temat samego content marketingu. Czy warto go wdrożyć, aby promować swój biznes? Dlaczego jest skuteczny? Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep, czy oferujesz usługi, powinieneś mieć świadomość, że ludzie ciągle poszukują jakichś informacji i sposobów pozwalających rozwiązywać ich problemy. A dzięki Internetowi dostęp do wiedzy jeszcze nigdy nie był taki prosty. Wystarczy wyjąć z kieszeni smartfon i po kilku sekundach mamy dostęp do najróżniejszych artykułów. Jeżeli treść, umieszczona np. na blogu sklepu internetowego, jest dla nas interesująca, istnieje spora szansa, że staniemy się stałymi czytelnikami. To nie wszystko. Wartościowe treści mogą zachęcać to do sprawdzenia oferty sprzedawcy, który wydaje się być ekspertem w swojej branży. Content marketing buduje zaufanie do marki i pomaga przekształcić użytkowników w klientów. Jednocześnie taka strategia jest tańsza i wydaje się być znacznie skuteczniejsza niż reklamy w swojej tradycyjnej formie – dla wielu użytkowników są zbyt natarczywe, a do tego mało wiarygodne. Evergreen content stanowi pewną wartość dla odwiedzających, co  oczywiście wpływa na pozytywny odbiór marki. Nie tylko generuje stały ruch na stronie, docierając do nowych odbiorców, ale zachęca użytkowników do interakcji i korzystnie wpływa na wyniki sprzedaży. Wiecznie zielone treści pozwalają również uzyskiwać lepsze pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania, które dla sklepów działających online są jednym z najbardziej wartościowych źródeł ruchu.

Jak tworzyć evergreen content?

Wybierz temat i odpowiednią formę

Wybierając temat, zastanów się, czy jest on rzeczywiście uniwersalny i czy na pewno przetrwa próbę czasu. Zastanów się również, jakie problemy mogą mieć Twoi czytelnicy i jakie artykuły mogłyby być dla nich pożyteczne. Warto również przejrzeć treści o podobnej tematyce na stronach konkurencji. Przeanalizuj ich mocne i słabe strony, a następnie zbuduj własny tekst, który będzie wnosił nową jakość w porównaniu do tekstów konkurencji.

Dobierz odpowiednie słowa kluczowe

Nawet najdoskonalszy evergreen content nie będzie spełniał swojego zadania, jeżeli użytkownicy nie będą mogli go znaleźć. Musisz więc skupić się na doborze odpowiednich słów kluczowych i właściwym rozmieszczeniu ich w tekście (nie tylko w samej treści, ale również w nagłówkach czy adresie URL). Warto korzystać zarówno z ogólnych fraz, jak i słów kluczowych długiego ogona.

Pisz wyczerpująco, ale nie z myślą o ekspertach

Tekst powinien być merytoryczny i napisany w miarę prostym, zrozumiałym językiem. Warto pamiętać, że eksperci raczej nie szukają informacji w sieci, dlatego lepiej unikać zbyt skomplikowanego słownictwa (np. bardzo technicznego) i sformułowań, które nie będą jasne dla większości odbiorców – może ich to zniechęcić do czytania.

Sprawdzaj, czy artykuły dalej są aktualne

Chociaż evergreen content zawsze jest aktualny, warto od czasu do czasu sprawdzić, czy nie trzeba go nieco odświeżyć. Nie chodzi o to, by całkowicie zmieniać artykuł – byłoby to wręcz nie wskazane. Aktualizacja treści sprawdzi się zwłaszcza, gdy w danym temacie pojawiają się nowe rozwiązania czy nowe, istotne dane.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X