Jakie PKD dla sklepu internetowego? Podpowiadamy!

Prowadzanie sklepu to pod względem formalnym działalność gospodarcza jak każda inna i wiąże się to z konkretnymi obowiązkami wobec różnych instytucji. Konieczne jest między innymi zarejestrowanie działalności gospodarczej i comiesięczne rozliczanie się z urzędem skarbowym. Można prowadzić sklep bez zakładania działalności, na podstawie tak zwanej nierejestrowanej działalności. Jednak przychód, a więc sprzedaż towarów, nie może przekroczyć 1300 złotych brutto miesięcznie. Kiedy więc już konieczne jest sformalizowanie działalności, trzeba do niej wybrać odpowiednie PKD. Jakie PKD dla sklepu internetowego będzie odpowiednie? Odpowiadamy na to w artykule.

Czym jest PKD?

To skrót od Polska Klasyfikacja Działalności. Weszła w życie w 2008 roku i zastąpiła tą wprowadzoną w 2004 roku. Dzieli ona podmioty i prowadzone przez nie działalności na określone grupy. PKD zapisuje się w formie pięcioznakowego symbolu. Kod odpowiadający prowadzonej działalności trzeba podać już przy rejestrowaniu firmy wypełniając wniosek CEIDG-1. Pełna lista dostępna jest na stronie rządowej.

PKD a sprzedaż internetowa

Podstawowym kodem dla każdego sklepu internetowego powinno być 47.91.Z, czyli sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Ta kategoria obejmuje sprzedaż detaliczną prowadzoną przez Internet. Zalicza się do niej nie tylko artykuły fizyczne, ale także te, które można ściągnąć ze strony internetowej, czyli wszelkie wersje elektroniczne filmów, ebooki, zdjęcia i wiele innych. Trzeba jednak pamiętać, że podklasa ta nie obejmuje handlu częściami i akcesoriami samochodowymi oraz motocyklowymi. Sprawdzi się jednak również podczas sprzedaży przez allegro, czy za pośrednictwem tak zwanych marketplace, jak Empik.com czy Amazon.


Jeżeli jesteś zainteresowany założeniem sklepu internetowego, to zapraszamy Cię do CStore, gdzie możesz wypróbować nasze oprogramowanie za darmo przez 14dni! Przeczytaj więcej o naszej ofercie „Gotowy sklep internetowy”!

 

PKD w zależności od branży

Oczywiście podany w poprzednim akapicie numer PKD jest bardzo ogólny i szeroki. PKD powinno natomiast jak najrzetelniej określać zakres prowadzonej działalności. Dlatego warto sprawdzić, czy któreś nie będzie pasować bardziej do prowadzonej działalności. I tak:

  1. w przypadku sprzedaży przez internet kosmetyków należy wpisać 47.75.Z,
  2. dla sklepu internetowego z meblami 47.59.Z,
  3. sprzedaż obuwia to 47.72.Z,
  4. dla sklepów internetowych z zabawkami 47.65.Z,
  5. dla sklepu z roślinami, zwierzętami i nasionami odpowiednie będzie 47.76.Z.

To oczywiście tylko kilka przykładów. Podczas zakładania działalności warto dokładnie zapoznać się z PKD, aby dodać to najbliższe prowadzonej działalności.

 

Chcesz dowiedzieć się jak założyć sklep internetowy? Przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksowy poradnik! Ogromna dawka wiedzy tylko w jednym miejscu! Zapraszamy!

 

PKD dla hurtowni

Podobnie jak w przypadku sprzedaży hurtowej stacjonarnej, tak i w internetowej trzeba możliwie ścisłe doprecyzować rodzaj prowadzonej sprzedaży. PKD dla hurtowni zaczyna się od numeru 46. Podobnie jak w przypadku sprzedaży detalicznej można znaleźć te numery, które dokładnie opisują rodzaje hurtowni. Będzie to na przykład konkretne PKD dla hurtowni meblowej, odzieżowej, sportowej i wielu innych.

Dropshipping a PKD

Dla tego systemu sprzedaży obowiązują te samy zasady co w przypadku handlu towarami z własnego magazynu. Czyli odpowiednio 47.91 i 46.1 dla sklepów i hurtowni dropshippingowych.

Co w razie wątpliwości?

GUS, czyli główny urząd statystyczny może pomóc w rozwianiu wątpliwości. Na jego stronie internetowej jest specjalny formularz. Po jego wypełnieniu, GUS w odpowiedzi zwrotnej poda kody PKD, które powinny być przypisane do konkretnej działalności.

Podsumowanie

Przypisanie PKD to obowiązek każdej osoby prowadzącej działalność gospodarczą. Nie inaczej jest w przypadku działalności internetowej. Wybór PKD dla sklepu internetowego nie jest niczym trudnym. Trzeba tylko dokładnie zapoznać się z listą PKD dostępną w internecie, a w razie wątpliwości skontaktować się z GUS. Nie warto też dodawać żadnych kodów „na zapas”, gdyż w każdej chwili można uzupełnić je, wypełniając odpowiedni wniosek w internecie.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację

Dołącz do grona Inwestorów CStore S.A

Dowiedz się więcej

X