Jak zorganizować wysyłkę w sklepie internetowym?

Sukces w sprzedaży internetowej to nie tylko świetna oferta, którą chętnie wybierają klienci. Równie ważne są także inne procesy w sklepie. Jednym z najistotniejszych jest wysyłka. To w dużej mierze od niej zależy zadowolenie klientów, ale także opłacalność konkretnych towarów. Im szybszy i bardziej zautomatyzowany proces wysyłki, tym więcej sklep będzie zarabiał. Dlatego nawet tak wydawałoby się prostą czynność, jaką jest wysyłka, dobrze jest odpowiednio zaplanować. Każdy jej etap powinien mieć być wykonywany na podstawie określonych standardów czy procedur. W dzisiejszym artykule podpowiemy, jak przygotować taki proces, aby był on możliwie sprawny.

Informacje o wysyłce i jej sposoby

Zanim przejdziemy do samych procesów zwróćmy uwagę, jak ważna jest wysyłka pod względem marketingowym dla sklepu. Przede wszystkim, wielu klientów zanim zdecyduje się na zakup, będzie chciała poznać koszty wysyłki a także metody. Dlatego tak ważne jest aby na stronie głównej w widocznym miejscu, najlepiej wraz z innymi informacjami, w stopce, był umieszczony link do podstrony z kosztami i metodami wysyłki. Tak samo ważne jest, aby klient miał wybór sposobu wysyłki. Jeśli będzie tylko jedna, odgórnie ustalona przez sklep, to cześć klientów będzie po prostu rezygnować z zakupów. Im więcej metod, tym większa szansa, że klient nie opuści sklepu zbyt wcześnie. Dlatego warto oferować przynajmniej dwie podstawowe metody – kurier oraz paczkomaty. Nie każdy ma możliwość zamówienia kuriera do pracy albo oczekiwania na niego w domu. Dlatego tak ważne jest danie klientom możliwości odbioru w punkcie, czyli paczkomacie.

Logistyka towarowa

Sposób magazynowania towaru będzie miał kluczowe znacznie przy organizowaniu metod wysyłki. Jeśli działa się w oparciu o dropshipping to problem wysyłki w ogóle Cię nie dotyczy. Wszystkim zajmuje się hurtownia, która sprzedaje towar. Jeśli towar ma się we własnym magazynie, to oczywiście trzeba wysyłką zając się samemu. Jednak jest możliwość pośrednia. Towar normalnie kupuje się od dostawców albo produkuje, ale wysyła do magazynu zewnętrznej firmy. To ona będzie go przechowywać i wysyłać do klientów ostatecznych. Może to być dobre rozwiązanie, jeśli nie ma się czasu na obsługę wszystkich wysyłek, ale jednocześnie zatrudnienie kogoś na pełen etat do tego zadania, będzie po prostu nieopłacalne. Outsourcing logistyki towarowej wcale nie musi oznaczać, że nie można w dużym stopniu decydować o metodach pakowania itp. Tego typu firmy często pozwalają w dużym stopniu personalizować wysyłkę. Oznacza to, że można dostarczyć własną taśmę do pakowania, czy materiały marketingowe, które utrwalą u klienta informacje o sklepie.

Zautomatyzuj przesyłki

Im więcej automatyzacji w firmie tym mniej błędów, a także wszystkie procesy można wykonywać znacznie sprawniej. Dlatego także wysyłki powinno się w możliwie dużym stopniu zautomatyzować. Co to oznacza? Po pierwsze wszystkie informacje o złożonych zamówieniach powinny być w jednym miejscu. Nawet jeśli prowadzi się sprzedaż w różnych źródłach. Dzięki temu w łatwy sposób będzie można chociażby sprawdzić, ile potrzebne jest opakowań czy innych materiałów wysyłkowych, aby wszystko dobrze spakować. Automatyzacji powinno podlegać też przygotowywanie etykiet dla firmy kurierskiej. Wszystko to powinno być możliwe do zrobienia z jednego narzędzia. Automatyzacja pozwala też np. uniknąć dzwonienia do firmy kurierskiej. Zamówienie wyślemy samemu z poziomu określonego narzędzia.

Drukarka etykiet

Można oczywiście przygotowywać etykiety ręcznie. Jednak po pierwsze jest to bardzo czasochłonne, a po drugie, generuje duże ryzyko błędu. Błąd w wypełnieniu etykiety to z jednej strony starta pieniędzy przeznaczonych na wysyłkę, a z drugiej klient musi czekać na paczkę dłużej na towar co może doprowadzić do otrzymania negatywnych opinii. Zwykłą drukarka jest natomiast bardzo droga w eksploatacji. Dlatego warto wykupić drukarkę do etykiet., Przygotowanie za jej pomocą etykiet będzie szybkie i ekonomiczne.

Pakowanie towaru

Materiały opakowaniowe także kosztują, dlatego warto je oszczędzać. Jednak nie tylko z powodu kosztów. Ludzie są coraz bardziej świadomi ekonomicznie, dlatego też coraz więcej osób krytycznie patrzy na sklepy, które marnują materiały opakowaniowe. Co to znaczy marnować? Jeśli niewielki przedmiot będzie pakować się w duży karton, to klienci na pewno będą niechętnie na to patrzeć. Dobrze jest więc po prostu pakować wszystko w taką ilość materiału, jaka będzie idealna w każdym przypadku.

Checklisty

Przy przygotowaniu można popełnić sporo błędów. Można nie spakować jakiegoś towaru, który zamówił klient. Nie wrzucić formularza zwrotu, jeśli taki powinien znaleźć się w paczce. Dobrze jest więc np. po zapakowaniu towarów do kartonu jeszcze raz spojrzeć na listę towarów i upewnić się, że wszystko się zrobiło. Można też przygotować sobie chceck listę, w której będzie napisane wszystko co należy zrobić przy przygotowaniu przesyłki.

Im szybsza przesyłka tym lepiej

Klienci dziś oczekują, że zakupiony towar otrzymają szybko. Dlatego dobrze jest wysyłać go najpóźniej na kolejny dzień roboczy. Wtedy klient będzie zadowolony i chętnie będzie wracał do sklepu. Oczywiście nie w każdej branży i sklepie, z różnych względów jest to możliwe. Jednak bezwzględnie klient powinien wiedzieć, ile będzie czekał na towar. Dlatego przy stronie produktowej powinna być informacja o tym, w ciągu jakiego czasu przedmiot zostanie wysłany.

Jak zorganizować wysyłkę w sklepie internetowym – podsumowanie

Wysyłka to jeden z wielu procesów w sklepie internetowym. Musi przebiegać szybko i sprawnie bo tego życzą sobie dzisiaj klienci. Każdy chce otrzymać zamówiony towar szybko, w całości i bez braków. W unikaniu błędów podczas procesu wysyłki pomoże automatyzacja tego procesu. Integracja z firmą kurierską, posiadanie wszelkich informacji o wszystkich zamówieniach w jednym miejscu. To wszystko będzie znacznie ułatwiać ten proces.

Przeczytaj także:

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu sklepu internetowego do sprzedaży hurtowej lub detalicznej?
Potrzebujesz profesjonalnego doradztwa przy uruchomieniu platformy do sprzedaży hurtowej?
Umów bezpłatną konsultację